نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
نوع مطلب :  
بخش :  
افغانستان و دیوانه ای به نام ترامپ
۲۱ عقرب ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۴۰

افغانستان و دیوانه ای به نام ترامپ

دونالد ترامپ یک تاجر است و در لحن و گفته هایش یک اصل وجود دارد: تو در مقابل داده های ما چه می دهی؟ نفع تو برای من چیست؟ در سیاست او به وضوح می توان منفعت طلبی را دید و شنید که می گوید: ما اگر کمک و حمایت کنیم باید هزینه اش را دریافت نماییم...

 
ترامپ با پاکستان چه می کند؟
۲۱ عقرب ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۳

ترامپ با پاکستان چه می کند؟

در خصوص پاکستان نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد دولت جمهوریخواه ترامپ، احتمالا نگاه سختگیرانه تری علیه اسلام آباد خواهد داشت. یکی از نشانه ها، اظهارنظرهای ضدپاکستانی صریح شماری از چهره های تأثیرگذار جمهوریخواهان برعلیه پاکستان و به طور مشخص، سیاست های این کشور در قبال مساله تروریزم است.

 
پدیده ترامپ و آینده‌ مبهم امریکا
۲۰ عقرب ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۵۴

پدیده ترامپ و آینده‌ مبهم امریکا

ترامپ با قطبی گری آشکار نشان داد که امریکای دیگری پشت نقاب امریکای کذایی که ما می شناسیم نیز وجود دارد که باید از آن رونمایی کرد.

 
انتخابات امریکا و سرنوشت یک جنگ فراموش شده
۱۸ عقرب ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۴۳

انتخابات امریکا و سرنوشت یک جنگ فراموش شده

آیا افغانستان بار دیگر «فراموش» شده است؟ آیا جنگی که در افغانستان جریان دارد یک جنگ فراموش شده و فرسایشی است که نتیجه و چشم انداز ادامه یا پایان آن هرگز برای امریکا، اهمیت و اولویت ندارد؟

 
پیمان امنیتی و حسرت های دیرهنگام
۱۷ عقرب ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۱۴

پیمان امنیتی و حسرت های دیرهنگام

با گذشت بیش از دو سال از امضای این پیمان، نه تنها هیچ تغییری در این معادله به وجود نیامده؛ بلکه با تشدید بی سابقه ناامنی و جنگ و بی ثباتی، هرگونه چشم انداز صلح و آرامش و امنیت نیز از میان رفته است.

 
دوئل شرق و غرب از رقه و موصل تا حلب
۱۶ عقرب ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۸

دوئل شرق و غرب از رقه و موصل تا حلب

امریکا و هم پیمانانش، تلاش زیادی کردند تا دست روسیه را از سوریه کوتاه کنند. وقتی روسیه جنگ بی امان حلب را آغاز کرد، همزمان فشارهای بین المللی بر این کشور به نحو بی سابقه ای افزایش پیدا کرد.

 
زمینه های انتقاد از بی عدالتی سران حکومت
۱۵ عقرب ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۳

زمینه های انتقاد از بی عدالتی سران حکومت

بی عدالتی، تعصب و بی باوری در دستگاه های کلیدی دولت واقعا تکاندهنده است؛ هرگاه موج این تکانها باعث آسیب به نظام گردد بیشترین ضرر را کسانی خواهند برد که تعصب و بی باوری را در جامعه ما به گونه های مستقیم و غیرمستقیم عرضه می دارند.

 
ترورهایی که هرگز رمزگشایی نشد
۱۵ عقرب ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۴۲

ترورهایی که هرگز رمزگشایی نشد

سیدمصطفی کاظمی و همراهان او اکنون از مظلومترین شهدای ۱۵ سال اخیر در افغانستان محسوب می شوند. این در حالی است که او یکی از مهمترین سرمایه های ملی افغانستان و مغز متفکر افغانستان آینده بود.

 
بمبارانهای مرگبار؛ اشتباه یا جنایت جنگی؟
۱۴ عقرب ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۶

بمبارانهای مرگبار؛ اشتباه یا جنایت جنگی؟

در تازه ترین رویداد، دیروز در ولایت جنگ زده قندوز در شمال افغانستان، در نتیجه درگیری میان طالبان، نیروهای ویژه ارتش افغانستان و بمباران هوایی نیروهای امریکایی، ده ها غیر نظامی بیگناه شامل زنان و کودکان کشته شدند و تصاویر تکان دهنده آنها در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود.

 
سیاست خارجی افغانستان به کدام سو می رود؟
۱۳ عقرب ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۳

سیاست خارجی افغانستان به کدام سو می رود؟

بیانیه نویس های وزارت خارجه همچنان به دنبال سوژه های داغ می گردند تا بی برنامه نباشند. آخرین مورد، واکنش وزارت خارجه و ریاست اجرایی به حمله موشکی یمنی ها به جده بود.

 
اختلاف رهبران حکومت؛ آنسوی قلمرو بحران
۱۲ عقرب ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۲۸

اختلاف رهبران حکومت؛ آنسوی قلمرو بحران

کار از مرحله ریش سفیدی و میانجیگری های خودبزرگ‌بینانه گذشته و تنها راه بازگشت به مرحله پیشابحران، ارجاع به قانون، تمکین به اصلاحات بنیادی و خودداری از عوامل تنش زا و آتش افزا است؛ مواردی که بی تردید، فراتر از حیطه قدرت و دامنه صلاحیت مهره های سوخته سیاسی است.

 
چرا سعودی ها اعلامیه ضد یمن را از کابل منتشر کردند؟
۱۲ عقرب ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۳۲

چرا سعودی ها اعلامیه ضد یمن را از کابل منتشر کردند؟

هر آنجا که مردمسالاری و دموکراسی و روشن نگری و علم و دانش باشد، روزنه ای برای نفوذ سعودی ها وجود ندارد؛ برعکس، هرآنجا که استبداد سیاسی، تعصبات دینی، زندگی قبیلوی، کم سوادی، عقب ماندگی و ... باشد به سهولت می توان رد پای عربستان سعودی را مشاهده نمود و نیش زهرآگین آنان را چشید

 
مقصد بعدی دوستم کجاست؟
۱۱ عقرب ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۹

مقصد بعدی دوستم کجاست؟

دوستم بر برگزاری انتخابات شوراهای ولسوالی و پارلمان تأکید کرده و گفته است، لویه جرگه قانون اساسی باید دایر شود تا توزیع صلاحیت‌ها در رده‌های بالای دولت و معاونین روشن شود. وی همچنین گفته، با تعدیل قانون اساسی، جایگاه، وظایف و مسؤولیت‌های شورای امنیت ملی نیز باید تعریف شود.

 
مروری بر پروژه های زمان امانیه و قصر دارالامان
۱۱ عقرب ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۹

به بهانه بازسازی قصر دارالامان در کابل

مروری بر پروژه های زمان امانیه و قصر دارالامان

اکرم پرونتا که در برلین تحصیل نموده بود، انجنیران آلمانی را به کابل دعوت نمود که در ساخت پروژه های ساختمانی در افغانستان همکار شوند. یکی از انجنیران آلمانی آقای دلری است که در ساخت پروژه ماهیپر، پروژه تنگ غارو، غازی استادیوم کابل و برآورد تونل سالنگ سهم بارزی داشت. پلان این بود که تونل سالنگ را شرکت ...

 
ذهنیت سازی برای انتقال داعش به افغانستان
۱۰ عقرب ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۶

ذهنیت سازی برای انتقال داعش به افغانستان

یک عضو سنا: "مقامهای امریکایی با اظهارات شان افغانستان را بدیلی برای حضور داعش در عراق و سوریه وانمود می کنند و پیشاپیش زمینه سازی می کنند که مکان بعدی برای حضور داعش، افغانستان خواهد بود".

 
جایگاه مجلس در جدال رهبران حکومت
۹ عقرب ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۱۲

جایگاه مجلس در جدال رهبران حکومت

براساس تحلیل ریاست جمهوری، مجلس حق ندارد نسبت به وضعیت آشفته کنونی در حکومت، نگران باشد؛ چراکه اختلافهای سیاسی جاری میان ۷ تن از مهمترین و اثرگذارترین مهره های حکومتی در عالیترین سطوح تصمیم گیری، یک مساله داخلی است و ارتباطی به مجلس نمایندگان ندارد!

 
قومگرایی در سیاست؛ اتهام یا حقیقت؟
۸ عقرب ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۲۲

قومگرایی در سیاست؛ اتهام یا حقیقت؟

قوم گرایی سیاسی یا سیطره نگاه قومی بر حوزه حکومتداری، چیزی نیست که به آسانی قابل انکار باشد و به سادگی نادیده گرفته شود؛ حتی اگر این امر، با انتقادهای شدید و افشاگرانه نزدیکان سیاسی رییس جمهور مانند جنرال دوستم و احمدضیا مسعود هم مورد تأکید و تأیید قرار نگیرد.

 
ناتو و روسیه؛ از رقابت تا خصومت
۸ عقرب ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۱۱

ناتو و روسیه؛ از رقابت تا خصومت

روسیه می داند که عمر امپراتوری امریکا، قرن امریکایی و پیمان ها و سازمان های زیرمجموعه این امپراتوری، رو به پایان است و زمان آن رسیده است که روسیه یکبار برای همیشه به دوره تحقیر تاریخی خود پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به واسطه غرب، پایان دهد و جای خالی امریکا و ناتو در جهان آینده را پر کند.

 
اصلاحات امنیتی؛ موانع و پیش‌نیازها
۶ عقرب ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۳

اصلاحات امنیتی؛ موانع و پیش‌نیازها

افشاگریهای تکان دهنده و بی سابقه جنرال دوستم؛ معاون اول اشرف غنی در مورد آنچه بر اساس ادعاهای وی در عالی ترین سطوح تصمیم سازی و سیاستگذاری امنیتی در کشور جریان دارد، پرده از عمق و ابعاد و گستره این مشکلات و مسایل برمی دارد و نشان می دهد که...

 
انزوای سیاستمداران پنجشیری