نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
نوع مطلب :  
بخش :  
اوباما، افغانستان و یک میراث بحث برانگیز
۱ دلو ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۴

اوباما، افغانستان و یک میراث بحث برانگیز

اوباما در حالی که با وعده کاهش نیروهای نظامی امریکا در افغانستان، روی کار آمد، در پایان کار، نه تنها قادر به انجام این تعهد نشد؛ بلکه مجبور گردید با افزایش دوباره نیروهای امریکایی، حضور آنها را تا آینده ای نامشخص، تمدید کند.

 
چرا هلمند بیشتر مورد توجه امریکاست؟
۲۹ جدی ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۵۳

چرا هلمند بیشتر مورد توجه امریکاست؟

یک نماینده مردم در پارلمان گفته است: «دلیل اینکه هلمند سه سال می شود در یک "جنگ جهنمی" می سوزد، یورانیم و تریاک است. به گفته وی: هزاران کیلوگرام تریاک توسط چند قاچاقچی هلمندی انتقال نمی یابد، بلکه این امریکایی ها و انگلیس ها هستند که توسط طیاره انتقال می دهند.»

 
نشست آستانه و نقش نامشخص امریکا در آینده سوریه
۲۹ جدی ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۱۹

نشست آستانه و نقش نامشخص امریکا در آینده سوریه

حتی اگر نماینده امریکا در نشست آستانه شرکت داده شود، بازهم نقش امریکا در آینده سوریه، نامشخص باقی خواهد ماند و این، مسیر سیاست های عملی واشنگتن است که آن را تعیین خواهد کرد.

 
ماری که خودش را می‌بلعد
۲۹ جدی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۱

ماری که خودش را می‌بلعد

مدیر بخش کمپاین‌ها و سیاست‌های آکسفام: این نظام اقتصادی به گونه‌ای طراحی شده تا به جای ۹۹ درصد (از مردم جهان) به یک درصد (از آن‌ها) منفعت برساند و به همین خاطر است که شمار میلیاردرهایی که ثروتشان با مجموع ثروت نیمی از مردم جهانی برابر می‌کند به کمتر از انگشتان دست رسیده است.

 
جنگ با طالبان و مذاکره با پاکستان
۲۸ جدی ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۴

جنگ با طالبان و مذاکره با پاکستان

مقام های افغانستان به جای مذاکره با طالبان باید مشکلات امنیتی کشور را رو در رو با پاکستان در میان بگذارند و از آن کشور بخواهند که هدف آن از راه اندازی جنگ کنونی در افغانستان چیست.ل

 
داعش وارد مرحله عملیاتی می شود؟
۲۷ جدی ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۶

داعش وارد مرحله عملیاتی می شود؟

آنچه در ننگرهار اتفاق افتاده نیز به نظر می رسد که هیچ هدف دیگری جز ایجاد رعب و وحشت با استفاده از بدترین و وحشیانه ترین شیوه های خشونت ندارد.

 
نتایج ملاقات پوتین و ترامپ چه خواهد بود؟
۲۶ جدی ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۶

نتایج ملاقات پوتین و ترامپ چه خواهد بود؟

در ۱۱ اکتوبر سال ۱۹۸۶ برای اولین بار کنفرانس رهبران شوروی و ایالات متحده امریکا ( میخائیل گورباچف و رونالد ریگان ) در شهر ریکیاویک پایتخت آیسلند برگزار شد. گورباچف در این کنفرانس زمینه فروپاشی شوروی و سیستم جهانی سوسیالیستی را فراهم ساخت

 
برکناری مولوی مجاهد کافی نیست
۲۶ جدی ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۵۰

برکناری مولوی مجاهد کافی نیست

توهین به شهدایی که عمر خود را وقف دین، ملت و کشور کرده اند و توهین به شعور مردمی که همه روزه بر اثر حملات تروریستی و غیر انسانی فرشتگان مرگ، طالبان قربانی می دهند، عملی نیست که صرفا با برکناری از مقام دولتی، حل شود.

 
جهان و معضلی به نام اسراییل
۲۶ جدی ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۳

جهان و معضلی به نام اسراییل

ترامپ در پی تصویب قطعنامه ضد اسراییلی شورای امنیت که با رأی سفید امریکا، ممکن شد، به اسراییل پیام داد: «قوی باش، بیستم جنوری به سرعت از راه می رسد!»

 
گفتمان طالبانی، چالش تازه مجاهدین
۲۵ جدی ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۵

گفتمان طالبانی، چالش تازه مجاهدین

آنچه از سوی عبدالحکیم مجاهد نماینده طالبان و تفکر و گفتمان طالبانی در شورای عالی صلح و کلیت کلان تری به نام دولت افغانستان، مطرح شده، برخلاف تصوری که وجود دارد، صرفا با دستگیری و محاکمه یک فرد به نام عبدالحکیم مجاهد، پایان پیدا نمی کند؛ زیرا عبدالحکیم مجاهد تنها یک فرد نیست، یک گفتمان است، یک ایدئولوژي ...

 
افغانستان در جنگ امریکا و روسیه جانب کدام را بگیرد؟
۲۵ جدی ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۱۱

افغانستان در جنگ امریکا و روسیه جانب کدام را بگیرد؟

امریکا و ناتو ۱۶ سال فرصت داشتند تا ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان را به مرحله ای از قدرت و توانمندی دفاعی و رزمی برسانند که امروز اساسا نگرانی از مداخلات روسیه و پاکستان و چین و سایر بازیگران سلطه گر منطقه ای و بین المللی، بی بنیاد و واهی می بود؛ اما چرا چنین نکردند؟

 
ثقافت اسلامی چیست و چرا قابل تغییر نیست؟
۲۴ جدی ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۴

ثقافت اسلامی چیست و چرا قابل تغییر نیست؟

معنی تشويق بر ثقافت اسلامی اين نيست که بايد مسلمانان تنها به آن اکتفا کنند، بلکه ثقافت اسلامی بايد در تثقيف و تعليم اساس قرار داده شود و ثقافت ها و علوم غیر از آن مباح کرده شود، زيرا مسلمان می تواند هر ثقافتی از ثقافت ها را که می خواهد و هر علمی از علوم را که دوست دارد بياموزد، ليکن واجب است که شخصيت ...

 
کشتار قندوز؛ جنایت منهای مکافات
۲۳ جدی ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۲۴

کشتار قندوز؛ جنایت منهای مکافات

بر اساس یک سنت ۱۵ ساله، «ابراز تأسف» و وعده «تحقیق»، تنها پاسخ کلیشه ای و از پیش آماده نیروهای خارجی در خصوص هر جنایت هولناک و مرگباری است که آنها در افغانستان طی ۱۵ سال گذشته، مرتکب شده اند

 
افغانستان، ایران و یک دعوای دیرینه
۲۲ جدی ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۲۲

افغانستان، ایران و یک دعوای دیرینه

پیش از این، مقام های بلندپایه دو کشور، بارها بر نوسازی قراردادهای حقوقی و تاریخی موجود میان دو همسایه تأکید کرده اند که معاهده سال ۱۳۵۱ نیز یکی از مسایل مورد تأکید دوطرف در این طرح بوده است.

 
هلمند؛ جنگی که هرگز پایان نمی یابد
۲۲ جدی ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۲۵

هلمند؛ جنگی که هرگز پایان نمی یابد

نظامیان امریکایی برای برقراری امنیت و ثبات به هلمند نرفته اند؛ بلکه آنها دقیقا به این دلیل در آنجا حضور دارند که نشان دهند جنگ هلمند هرگز قرار نیست پایان پیدا کند. این درست نقطه مقابل برداشتی است که در زمان خروج آخرین نیروی انگلیسی مستقر در هلمند شکل گرفته بود.

 
ثقافت اسلامی چیست و چرا قابل تغییر نیست؟
۲۱ جدی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۸

ثقافت اسلامی چیست و چرا قابل تغییر نیست؟

دانستن تفاوت ثقافت یا فرهنگ وعلم یا تمدن می تواند بسیاری از مشکلات کنونی و نیز سوء تفاهماتی که چرا ما مسلمانان از علم و تمدن سایر ملت ها به ویژه غرب بهره می بریم و برعکس در برابر فرهنگ و ثقافت آن ایستادگی می نایم را حل سازد.

 
رفسنجانی؛ یک عمر روی خط اعتدال
۲۰ جدی ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۸

رفسنجانی؛ یک عمر روی خط اعتدال

هنوز انتظار می رود جایگاه ارجمند و قابل احترام هاشمی در نزد سران جمهوری اسلامی، در کنار شبکه ای وسیع و پیچیده از قدرت و ثروت و سیاست وابسته به وی، به رویداد مرگ او، ابعاد و بازتابهای گسترده ای ببخشد و تا مدت ها سایه این رویداد بر سیاست و فضای داخلی ایران مستولی خواهد بود.

 
چه کسانی در یکاولنگ قتل عام شدند؟
۱۹ جدی ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۵۸

چه کسانی در یکاولنگ قتل عام شدند؟

اکنون هم یکاولنگ، سرد و برف‌آلود است، اما نظر به روایت‌های خانواده‌های شهدا، سرمای جدی سال ۷۹ چنان سرد بود که جسد شهدای یکاولنگ را بر روی برف یخ زده بود، تا این‌که زنان یکاولنگ همراه با چند عالم دین، شهدا را دفن کردند

 
قوت و ضعف سیاست خارجی دولت وحدت ملی
۱۹ جدی ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۲۱

قوت و ضعف سیاست خارجی دولت وحدت ملی

سیاست خارجی کابل همچنان از یک سنت قدیمی پیروی می کند که بر پایه آن، پذیرش سیاست های قیم مآبانه رژیم سعودی و سایر رژیم های عرب تحت سلطه آن، یک «تکلیف شرعی» محسوب می شود! نمونه هایی از این رویکرد را در مورد جنگ یمن شاهد بوده ایم.

 
حکومت وحدت ملی، مانع جنگ داخلی شد؟
۱۸ جدی ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۴

حکومت وحدت ملی، مانع جنگ داخلی شد؟

وزیر امور خارجه امریکا زمانی می تواند از ایجاد حکومت وحدت ملی در افغانستان به عنوان یک شاهکار سیاسی در دوران کار خود در این سمت، یاد کند که مردانه و مسؤولانه، مسؤولیت ناشی از ناکامی های محرز حکومت وحدت ملی و نتایج و توابع بحران آفرین آن را هم بر عهده بگیرد.