شکایت نمایندگان از کم کاری‌ها در وزارت معارف/ کتاب‌های درسی قبل از توزیع فروخته شده‌ اند

28 حمل 1396 ساعت 15:32

شماری از نمایندگان مجلس از آنچه آنان کم کاری در وزارت معارف می خوانند شکایت کرده می گویند که کتاب‌های درسی مکاتب قبل از توزیع، به بازارها فروخته شده اند.



شماری از نمایندگان مجلس از آنچه آنان کم کاری در وزارت معارف می خوانند شکایت کرده می گویند که کتاب‌های درسی مکاتب قبل از توزیع، به بازارها فروخته شده اند.
به گزارش خبرگزاری جمهور؛ برخی نمایندگان مجلس می گویند که کتاب های درسی شاگردان مکاتب، قبل از توزیع به شاگردان، در بازارها فروخته می شوند تا متعلمین مجبور شوند کتاب های درسی شان را با پرداخت پول از کتابخانه های شهر به دست آورند.
نمایندگان می گویند که به همین دلیل، روند توزیع و انتقال کتاب های درسی به تاخیر می افتد و تا هنوز که نزدیک به یک ماه از سال تعلیمی می گذرد، کتاب به شاگردان بسیاری از مکاتب توزیع نشده است.
غلام سرور فایز یکی از نمایندگان مجلس گفت: "وزارت معارف غرق در ناکامی است و کتاب های درسی در بازارها فروخته می شوند و به همین دلیل این وزارت نتوانسته پس از دو ماه از شروع سال جدید تعلیمی، کتاب‌های درسی را در دسترس شاگردان قرار دهد".
آقای فایز افزود، بسیاری از شاگردان مجبور هستند که کتابهای درسی را از کتابخانه های شهرها خریداری کنند تا از دروس خود پس نمانند.
صفورا ایلخانی دیگر عضو مجلس نیز گفت: "وزارت معارف مشکلات زیادی دارد؛ عدم توزیع کتب یکی از مشکلات این وزارت است، تا هنوز شاگردان مکاتب در کابل و ولایات به کتب درسی دسترسی پیدا نکرده اند؛ زیرا کتابها قبل از توزیع جهت فروش به بازارها عرضه شده است".
خانم ایلخانی افزود که اگر توجه جدی به این وزارت نشود، کتابهای درسی تا دوماه دیگر هم به شاگردان توزیع نخواهند شد.
پیش از این نمایندگان مجلس از فساد گسترده در وزارت معارف به ویژه در بخش استخدام معلمان انتقاد کرده اند.
به گفته آنان، بست های معلمی در مکاتب از ۶۰ تا ۷۰ هزار افغانی فروخته می شود؛ اما وزارت معارف این اتهامات را رد کرده و گفته است که روند استخدام معلمان زیر نظارت شدید در تمامی ولایات برگزار می شود.
فساد و نارسایی ها در بخش معارف کشور از چالش های اند که روند آموزش و پرورش را در کشور به شدت صدمه زده اند.
بر اساس آمار وزارت معارف کشور، هم اکنون ۶۰ درصد مردم افغانستان بی سواد و ۴۰ درصد با سواد اند.
این آمار در پانزده سال گذشته تغییر چشم گیری نداشته و آگاهان امور آموزشی کشور بی سوادی و یا کم سوادی را چالش اصلی در برابر دولت افغانستان عنوان کرده اند.
به گفته آگاهان؛ اگر افغانستان می خواهد که به رشد اقتصادی، تامین امنیت و رفاه برسد باید به آموزش و پرورش در کشور توجه بیشتری نماید.
عبدالله امینی- خبرگزاری جمهور


کد مطلب: 93440

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/news/93440/

جمهور
  https://www.jomhornews.com