معاون شورای عالی صلح افغانستان:

فشارهای امریکا بر پاکستان می تواند در تامین صلح در افغانستان موثر باشد

25 سرطان 1396 ساعت 12:04

مسوولان در شورای عالی صلح می گویند که کانگرس امریکا می خواهد که ادامه کمک های نظامی و ملکی واشنگتن به پاکستان را مشروط بر قطع حمایت پاکستان از گروه های هراس سازد.




مسوولان در شورای عالی صلح می گویند که کانگرس امریکا می خواهد که ادامه کمک های نظامی و ملکی واشنگتن به پاکستان را مشروط بر قطع حمایت پاکستان از گروه های هراس سازد.
مولوی خبیر اوقچون، معاون شورای عالی صلح در گفتگو با خبرگزاری جمهور گفت که مشروط سازی کمک های امریکا بر پاکستان، اسلام آباد سخت را در انزوا جهانی قرار گرفته و پاکستان تلاش دارد که خود را از این انزوا بیرون کند.
معاون شورای عالی صلح گفت که احتمال می‌رود که کمک های نظامی و ملکی واشنگتن به پاکستان مشروط بر این شده است که اسلام آباد دست از مداخله در امور افغانستان بر دارد، به همین منظور، حکومت پاکستان شدیدا تحت فشارهای جهانی به ویژه ایالات متحده امریکا قرار گرفته است.
آقای اوقچون خاطرنشان کرد که این فشارها نتیجه کارکردهای حکومت وحدت ملی در دو سال اخیر بوده است که توانسته عدم صداقت پاکستان و تروریزم پروری این کشور را برای جهانیان ثابت کند.
وزارت خارجه پاکستان به تازگی، اعلام کرده است که حکومت افغانستان برای انجام مذاکرات صلح با طالبان، باید یک سلسله مشوق هایی را برای این گروه در نظر گیرد که به گفته شورای عالی صلح، هدف از این موضع گیری پاکستان، این است که به امریکا بفهماند، اسلام آباد به دنبال صلح در افغانستان است، از این رو، تلاش می ورزد به نحوی، پاکستان خود را شامل استراتیژی جدید آمریکا ساخته و از انزوای سیاسی بیرون شود.
به گفته معاون شورای عالی صلح، دیدگاه حکومت پاکستان این است که حکومت افغانستان برای گفتگوهای صلح، به طالبان امتیاز دهد اما هیچ گونه امتیازدهی در گفتگوهای صلح به طالبان وجود ندارد، زیرا هرگونه تفاهم و مصالحه براساس ارزش‌های قانونی اساسی صورت می‌گیرد.اوقچون همچنان تاکید کرد که مذاکره طالبان با حکومت کابل به معنی تسلیم شدن طالبان به افغانستان نیست بلکه این روند یک گفتمان بین الافغانی است که طالبان برای مذاکره با حکومت، خواسته های مشروع شان را مطرح کنند و حکومت افغانستان هم ارزیابی خواهد کرد.
این مقام شورای عالی صلح تاکید کرد که حکومت افغانستان از گفتگوهای صلح با حزب اسلامی تجربه خوبی را کسب کرد که برای انجام صلح، هرگز مسال امتیازطلبی مطرح نخواهد شد.
وحید فرزان – خبرگزاری جمهور


کد مطلب: 96294

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/news/96294/

جمهور
  https://www.jomhornews.com