موسسه برابری برای صلح و دموکراسی:

دولت افغانستان برای حفظ و مراقبت پروژه‌های ملی برنامه جدی ندارد

6 جدی 1395 ساعت 14:19

موسسه برابری برای صلح و دموکراسی می گوید که دولت افغانستان برای حفظ و مراقبت پروژه‌های بزرگ ملی برنامه جدی ندارد.




موسسه برابری برای صلح و دموکراسی می گوید که دولت افغانستان برای حفظ و مراقبت پروژه‌های بزرگ ملی برنامه جدی ندارد.
به گزارش خبرگزاری جمهور، موسسه برابری برای صلح و دموکراسی امروز دوشنبه( ۶جدی) گزارش از بازنگری مسوده بودجه ملی سال ۱۳۹۶ را ارایه کرد.
این اداره می گوید که به صورت مستقل از سال ۱۳۹۱به این سو همه سالا بودجه ملی را مرور و بررسی می کند و جزئیات بیشتر در مورد بودجه در دسترس پارلمان قرار می‌دهد.
ادریس عمر زاده، رییس موسسه برابری برای صلح و موکراسی در یک نشست خبری با ارایه گزارشی در مورد بازنگری بودجه ملی سال مالی ۱۳۹۶ ه.ش گفت که این گزارش دیدگاه های جامعه مدنی را در رابطه به پلان گذاری، اجرا ، نظارت و گزارش دهی بودجه ملی بازتاب می‌دهد.
آقای عمرزاده می گوید که این موسسه گزارش و پیشنهادات شان را به پارلمان ارایه می‌کند.
رییس موسسه برابری برای صلح و موکراسی می گوید که دولت افغانستان در قسمت مصرف هزینه عملیات، حفظ ومراقبت با مشکل جدی مواجه است.
او افزود:" در قسمت هزینه و بودجه عملیات، حفظ و مراقبت در دراز مدت و توجهی اندکی صورت گرفته است و هیچ میکانیزم معیاری در وزارت خانه ها به منظور پلان گذاری و مصرف هزینه های عملیات، حفظ و مراقبت ایجاد نشده است، با این حال‌هزینه عملیات، حفظ ومراقبت هنوزهم به عنوان یک چالش برای حکومت افغانستان باقی مانده است و پرسش های زیادی راجع به توانایی دولت برای پوشش دادن هزینه های مربوط به این بخش در میان مدت و دراز مدت طرح شده است".
آقای عمرزاده تصریح کرد:" یکی از گزارشهای بانک جهانی اشاره کرده است که هزینه های عملیات، حفظ ومراقبت هنوزهم در افغانستان به صورت جدی با کاهش بودجه روبرو است، این گزارش می گوید که در سال ۲۰۱۱ هزینه محافظت از دارایی های ملکی در پنج سکتور کلیدی ۷۱۰میلیون دالر بر آورد شده که تا سال ۲۰۱۴ به ۱.۱ میلیارد دالر افزایش پیدا خواهد کرد ولی بودجه اختصاص یافته در این بخش در سال ۲۰۱۱ تنها ۱۳۲میلیون دالر بوده که هزینه های عادی عملیات، حفظ ومراقبت در بخش ملکی حدود ۱۸۰ و در سال ۲۰۱۴ به ۲۸۵میلیون دالر کاهش یافته است".
همچنان رییس این موسسه می گوید که براساس گزارش سیگار افغانستان در حال حاضر بودجه کافی وظرفیت تخنیکی لازم را برای حفظ بیش از ۷۶.۴۰۰ مایل جاده را ندارد که ازاین مقدار ۲۸۰۰۰ مایل آن احیا وبازسازی شده است، افغانستان مبلغ ۱۷میلیون دالر را برای عملیات حفظ و مراقبت به مصرف خواهد رساند که به صورت کلی ۱۰۰ میلیون دالر کمتر از میزانی است که باید به مصرف برسد.
آقای ادریس می گوید که بودجه ملی سال مالی ۱۳۹۶ ه.ش با نواقص مواجه است که یکی از نواقص آن کمبود بودجه برای زیربناها و مکان های که نیاز به بازسازی مجدد دارد می باشد.
او گفت که از ۴ درصد افزایش در بودجه ملی برای سال مالی ۱۳۹۶ ه.ش استقبال می‌کند.
آقای ادریس بیان داشت که ۳۳ درصد از بودجه مالی سال مالی ۱۳۹۶ ه.ش را عواید داخلی و ۶۳ درصد منابع خارجی و کشورهای کمک کننده تشکیل می‌دهد.
وی می گوید:" ۳۳درصد بودجه از عواید داخلی برای نهادهای جامعه مدنی و مردم جای نگرانی است که تاکنون نتوانستیم عواید داخلی را بالا ببریم".
آقای ادریس گفت که یافته های آنان نشان میدهد که کمک کنندگان خارجی به این باور هستند که در افغانستان نظارت و شفافیت در مصرف بودجه وجود ندارد.
گفتنی است که بودجه پیشنهادی برای سال۱۳۹۶ ه.ش ؛ ۴.۴۹۵میلیارد دالر می باشد که نسبت به سال گذشته ۴.۲درصد افزایش را نشان می‌دهد.
تاکنون شورای ملی مسوده بودجه ملی سال مالی ۱۳۹۶ ه.ش را به دلیل اختلافات میان حکومت و پارلمان تصویب نکرده است.
زهراجویا-خبرگزاری جمهور


کد مطلب: 89256

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/news/89256/

جمهور
  https://www.jomhornews.com