وزارت خارجه ترکیه: با خروج نیروهای آلمانی از "اینجرلیک" مخالفتی نداریم!

29 ثور 1396 ساعت 9:29

در پی بروز تنش های تازه بین برلین و انقره، وزارت خارجه ترکیه گفته است که اگر آلمان تصمیم به ترک پایگاه هوایی "اینجرلیک" را دارد؛ این کشور از آن استقبال خواهد کرد.





وزارت خارجه ترکیه اعلام کرده است؛ آلمان در صورتی که تمایل داشته باشد می تواند نیروهای خود را از پایگاه هوایی "اینجرلیک" خارج کند.
به گزارش بخش بین الملل خبرگزاری جمهور؛ در پی بروز تنش های تازه بین برلین و انقره، وزارت خارجه ترکیه گفته است که اگر آلمان تصمیم به ترک پایگاه هوایی "اینجرلیک" را دارد؛ این کشور از آن استقبال خواهد کرد.
مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در گفتگویی با تلویزیون NTV تصریح کرده که آلمان رفتاری "ارباب منشانه" با ترکیه دارد و این مساله برای این کشور قابل پذیرش نیست.
دولت آلمان روز گذشته اعلام کرده بود که در پی ممانعت انقره از دسترسی تیم تحقیقاتی امریکایی به پایگاه "اینجرلیک" برلین ۲۵۰ سرباز خود را به اردن منتقل خواهد کرد. این بیانیه آلمان خشم ترکیه را برانگیخته و دیروز (۲۸ ثور) وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه با این تلویزیون اعلام کرد که ترکیه از این تصمیم استقبال خواهد کرد.
چاووش اوغلو همچین از امریکا خواست تا به جای "برت مک گورک" مسوول هماهنگی ایتلاف ضد داعش در سوریه، کسی دیگر را جایگزین این فرد کند. به گفته انقره؛ این دیپلومات امریکایی از حزب کارگران کردستان "پ ک ک" حمایت کرده و در تجهیز و تسلیح "ی پ گ" شاخه نظامی اتحادیه کُردهای سوریه نیز تلاش می کند.
ادعای این مقام ترک بسیار عجیب به نظر می رسد؛ زیرا "مک گورک" تنها یک دیپلومات است و سیاست های کاخ سفید را اجرا می کند؛ اما ترکیه خواستار برکناری وی است.
او هشدار داده است که ترکیه در عملیات های نظامی بر ضد داعش که کُردها در آن شرکت داشته باشند؛ وارد عمل نخواهد شد.
چاووش اوغلو در موضعی تند، بر ضد امریکا تاخت و گفت: " امریکا قصد دارد یک جغرافیای کُردی را با قدرت مستقل در شمال سوریه ایجاد کند".
ترکیه از اعضای پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو محسوب می شود؛ اما به نظر می رسد که با توجه به اختلاف های رو به رشد این کشور با اعضای این پیمان از جمله آلمان و امریکا، این همیاری با ناتو سست شده است.
خبرگزاری جمهور – اموربین الملل


کد مطلب: 94575

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/news/94575/

جمهور
  https://www.jomhornews.com