وزیر انرژی و آب، استراتیژی جدید آب را به نمایندگان مجلس تشریح کرد

26 سرطان 1396 ساعت 15:08

وزیر انرژی و آب افغانستان، استراتیژی جدید منابع آبی را به نمایندگان مجلس تشریح کرد و از آنان خواست که به منظور حفظ منافع ملی کشور از این دیپلماسی حمایت کنند.



وزیر انرژی و آب افغانستان، استراتیژی جدید منابع آبی را به نمایندگان مجلس تشریح کرد و از آنان خواست که به منظور حفظ منافع ملی کشور از این دیپلماسی حمایت کنند.
به گزارش خبرگزاری جمهور؛ علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان که امروز (دو شنبه ۲۶ سرطان) در نشست استماعیه مجلس نمایندگان شرکت کرده بود گفت که پلان استراتیژی ملی آب کشور را در سه محور موجودیت آب، مدیریت آب و دیپلماسی آب در کشور تهیه و ترتیب کرده است.
آقای عثمانی افزود که در این استراتیژی تمامی چالش‌ها در راستای ساخت بندها و تاثیرات محیط زیستی در افغانستان و کشورهای منطقه (ایران و پاکستان) به صورت دقیق مطالعه و بررسی شده است.
او خاطر نشان کرد که بر اساس همین استراتیژی ۴۰ سد آب در سراسر کشور پروژه سازی شده ولی وزارت آب، با مشکل جدی تدارکاتی مواجه است که اگر توجه نشود، "منابع آبی کشور قربانی خواهد شد"؛ با این وضعیت هیچ سرمایه گذاری حاضر نیست در ساخت سدهای آب در کشور سرمایه گذاری کند.
به گفته وی، وزیر انرژی و آب افغانستان آنطوری که لازم است در امور کاری صلاحیت ندارد و همین مساله سبب بروز مشکلات در مهار منابع آبی کشور شده است.
دیپلماسی آب؛ کنترل آب‌های فرامرزی
وزیر انرژی و آب کشور گفت دیپلماسی آب کشور را نیز در چارچوب استراتیژی ملی آب و با مطالعات محیط زیستی در افغانستان و کشورهای همسایه، آماده شده است.
افغانستان یک حوضه آبی مشترک با پاکستان و ۴ حوزه آبی مشترک با ایران دارد.
علی احمد عثمانی بیان داشت: همسایه‌ها می گویند مشکل آب دارند ولی واقعیت این است که افغانستان هم مشکل آب دارد و استفاده بی رویه از منابع آبی توسط همسایه ها کشور ما را نیز با مشکلات زیاد محیط زیستی مواجه ساخته است.
آقای عثمانی گفت: "ایران ۶ حوزه آبی دارد و ۶۰۰ سد آب روی این حوضه‌ها ساخته است که ده‌ها سد آن روی ۴ حوضه مشترک با افغانستان ساخته شده و ایران آب دو حوضه مشترک را که از ایران سرچشمه میگیرد، به صورت قطع با ساخت سدها بالای افغانستان خشکانیده است؛ اما افغانستان تنها روی حوضه آبی هریرود یک بند سلما را ساخته است".
او تاکید کرد که مطالعات این وزارت نشان میدهد که مشکلات محیط زیستی ناشی از کمبود آب در ایران و افغانستان ناشی از مدیریت ناسالم منابع آبی توسط دولت ایران می باشد.
وزیر انرژی و آب کشور گفت که حاضر است در این مورد با مقام‌های ایرانی مباحثه کند.
آقای عثمانی تاکید ورزید که دیپلماسی فعال برای حل مشکلات آبی با کشورهای همسایه نیاز است و برای آغاز گفتگوها با همسایه ها ابتدا باید منابع آبی کشور مهار و خطوط قرمز مشخص گردد.
به گفته او، هرکسی که برای انجام گفتگوها با همسایه ها می روند باید با تمام موارد مربوط به ویژه دیپلماسی علمی آشنایی داشته باشند و بتوانند وضعیت را تحلیل کنند.
عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان گفت: "ما بخاطر منافع ملی و مدیریت آب‌های کشور از خواست‌های وزارت انرژی و آب و دیپلماسی آب کشور حمایت می کنیم و وزارت آب باید از این ناحیه مطمین باشد".
این در حالی است که اخیراً حسن روحانی رییس جمهور ایران گفته که این کشور نمی تواند در مورد ساخت سدهای آب در افغانستان بی تفاوت باشد؛ زیرا این مساله بر وضعیت محیط زیستی ایران تاثیر منفی می گذارد.
اما دولت افغانستان تاکید دارد که مسایل آبی افغانستان و ایران براساس توافقات مبتنی بر اصول بین المللی حل شده است و افغانستان از حقوق خود استفاده می کند.
عبدالله امینی- خبرگزاری جمهور


کد مطلب: 96339

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/news/96339/

جمهور
  https://www.jomhornews.com