قانونی:

مردم افغانستان نسبت به کارکرد کمیسیون های انتخاباتی باورمند نیستند

28 دلو 1395 ساعت 15:38

محمد یونس قانونی، معاون پیشین ریاست جمهوری و یکی از چهره های سرشناس ملی و جهادی می گوید که مردم افغانستان نسبت به کارکرد کمیسیون های انتخاباتی باورمند نیستند




محمد یونس قانونی، معاون پیشین ریاست جمهوری و یکی از چهره های سرشناس ملی و جهادی می گوید که مردم افغانستان نسبت به کارکرد کمیسیون های انتخاباتی باورمند نیستند
به گزارش خبرگزاری جمهور، آقای قانونی که امروز پنجشنبه (۲۸ دلو) در مراسم گرامیداشت از سالروز خروج قشون سرخ شوروی از افغانستان در خیمه لویه جرگه در کابل سخن می گفت از تاخیر در برگزاری انتخابات پارلمانی انتقاد کرد و گفت که باید تاریخ دقیق برگزاری انتخابات پارلمانی، شوراهای ولسوالی ها و ریاست جمهوری معلوم شود.
وی بیان داشت:"از مسوولان و رهبران دولت تقاضا داریم که سیاسیون افغانستان ، شهروندان افغانستان خواهان اعلان دقیق تقویم برگزاری انتخابات مطابق به قانون اساسی است".
او خاطر نشان ساخت که باید تاریخ برگزاری دقیق انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی معلوم شود تا  برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به دلیل کمبود زمان با مشکل روبرو نشود.
آقای قانونی در مورد تاخیر در برگزاری انتخابات پارلمانی گفت که مردم افغانستان نسبت به کارکرد کمیسیون های انتخاباتی بی اعتبار است.
او تصریح کرد:" برای اعاده اعتبار مردم نبست به فرایند انتخابات رهبران حکومت باید برنامه های اصلاحی ملموس را در مشارکت به جریان های سیاسی افغانستان روی دست گرفته و پروسه انتخابات را الکترونیکی بسازد".
این چهره جهادی گفت:" برقی سازی پروسه انتخابات یک ضرورت جدی است تا تقلب کاهش یافته و اعتماد مردم نسبت به پروسه انتخابات دوباره حاصل گردد".
درهمین حال، انورالحق احدی، رییس جبهه ملی نوین افغانستان اظهار داشت که حکومت به دنبال عوام فریبی بوده و کارکرد رهبران در دو و نیم سال گذشته قابل قبول نیست.
او افزود که بزرگترین ناکامی حکومت نبود مدیریت سالم است و برنامه های اصلاحی در نظام انتخابات هیچ اقدام تازه رهبران را نشان نمی‌دهد.
آقای احدی بیان داشت، تا زمانی که انتخابات به صورت شفاف در کشور برگزار نشود روند دموکراسی درافغانستان زیر سوال قرار دارد.
صادق مدبر، رییس حزب انسجام ملی نیز گفت که حکومت در برگزاری انتخابات پارلمانی کوتاهی کرده است.
عبدالروف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان نیز تاکید کرد که یکی از ضرورت های فعلی حکومت افغانستان و یکی از راه های کسب رضایت و اعتماد مردم برگزاری انتخابات پارلمانی است.
درهمین حال عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان گفت که مردم باید با حکومت همکار شده و همدست شوند زیرا دشمنان افغانستان همیشه از ضعف های داخلی در کشور استفاده کرده است.
وی تصریح کرد:"مساله انتخابات مساله بسیار اساسی در پیشروی ما است اصلاحات انتخاباتی یک پروسه بزرگ بوده که از آن تنها یک بخش اش- برگزاری انتخابات- عملی نشده است".
آقای عبدلله می گوید که حکومت برای برگزاری انتخابات کار می‌کند.
زهراجویا-خبرگزاری جمهور


کد مطلب: 91360

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/news/91360/

جمهور
  https://www.jomhornews.com