اردوغان: گولن شهامت آمدن به ترکیه را ندارد

25 سرطان 1396 ساعت 10:47

اردوغان رییس جمهوری ترکیه اعلام کرده که فتح الله گولن یکی از متهمان اصلی کودتای سال گذشته در این کشور است و به همین علت، نمی تواند به ترکیه برگردد.




اردوغان رییس جمهوری ترکیه اعلام کرده که فتح الله گولن یکی از متهمان اصلی کودتای سال گذشته در این کشور است و به همین علت، نمی تواند به ترکیه برگردد.
به گزارش بخش بین الملل خبرگزاری جمهور؛ رجب طیب اردوغان به مناسب سالگرد کودتای نافرجام سال گذشته (۲۴ سرطان ۹۵) در یک سخنرانی گفت: " گولن متهم پرونده کودتای ۱۵ جولای ۲۰۱۶ است و جرات ندارد که به ترکیه برگردد. او با تمام وقاحت و بدون هیچ خجالتی می گوید که اگر امریکا اجازه دهد به ترکیه می روم".
به نقل از خبرگزاری آناتولی؛ او در این مراسم تاکید کرد که فتح الله گولن جسارت و جرات آمدن به ترکیه را ندارد. او قبلا توسط دولت، دعوت به بازگشت شده بود؛ اما اگر چنین اختیار و شهامتی را می داشت، حتما بر می گشت. او از عواقبی که در انتظارش است با خبر است.
آقای اردوغان افزود که ترکیه پس از کودتا به مراتب قدرتمندتر از گذشته شده و قدم به قدم سیاست های ضد دولتی این کشور را خنثا می کند و انتقام خون کشته شدگان کودتا را نیز خواهد گرفت.
در جریان کودتای ۲۴ سرطان سال گذشته، نزدیک به ۲۵۰ تن کشته و ۲۲۰۰ نفر دیگر مجروح شدند. این کودتا در کمتر از ۴۸ ساعت از سوی مردم شکست خورد.
اردوغان از مردم خواست به خیابان آمده و در برابر کودتاچیان بیایستند. هزاران نفر به خیابان ها رفتند و بدون اسلحه در برابر نظامیان کودتاگر ایستاده و این تصمیم آنها را با شکست مواجه کردند.
اما حالا یک نگرانی بزرگ از نظر مجامع حقوق بشری وجود دارد و آن هم پاکسازی گسترده دولت از مخالفین است. ظرف یک سال گذشته، به اتهام همکاری در این کودتا بیشتر از ۵۰ هزار نفر به زندان رفته اند و نزدیک به ۷۰ هزار نفر دیگر از کار برکنار شده اند.
بسیاری از کشورهای اروپایی و سازمان های حقوق بشری بر این عقیده اند که کودتا، بهانه ای بود برای نابودی مخالفینی که در برابر سیاست های اردوغان ایستادگی کرده اند.
فتح الله گولن روحانی فراری ترک که فعلا در پنسیلوانیای امریکا زندگی می کند و تمامی افرادی که به نوعی با این فرد یا سازمان های مربوط به آن همکار بوده اند؛ از نظر دولت اردوغان متهم به شرکت در این کودتا هستند.
خبرگزاری جمهور – اموربین الملل


کد مطلب: 96293

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/news/96293/

جمهور
  https://www.jomhornews.com