دوازدهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری ایران صبح امروز آغاز شد

29 ثور 1396 ساعت 9:01

ساعت هشت صبح امروز جمعه ۲۹ ثور، مردم ایران برای انتخاب رییس جمهور آینده و نمایندگان شورای ولایتی خود برای چهار سال دیگر، پای صندوق های رای رفتند.





ساعت هشت صبح امروز جمعه ۲۹ ثور، مردم ایران برای انتخاب رییس جمهور آینده و نمایندگان شورای ولایتی خود برای چهار سال دیگر، پای صندوق های رای رفتند.
به گزارش بخش بین الملل خبرگزاری جمهور؛ امروز از ساعت هشت صبح به وقت کابل و تهران، مردم ایران برای شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور، آماده گزینش رییس جمهور جدید خود ظرف چهار سال آینده شدند. همچنین امروز پنجمین دور از انتخابات شوراهای ولایتی و روستاها نیز در این کشور برگزار شد.
ستاد انتخابات ایران اعلام کرده است که واجدین شرایط رای دهی در این دوره ۵۶ میلیون و ۴۱۰ هزار نفر هستند.
علی اصغر احمدی رییس این ستاد قبلا در گفتگو با خبرگزاری ایرنا گفته بود که روز جمعه (۲۹ ثور) کلیه واجدین شرایط با در اختیار داشتن شناسنامه و کارت ملی، می توانند با حضور در مراکز راهی دهی، فرد مورد نظر خود را انتخاب نمایند.
حسن روحانی از جبهه اصلاح طلبان با گرایش اعتدال گرا، سید ابراهیم رییسی از جبهه پایداری و با گرایش اصول گرا، سید مصطفا هاشمی طبا از طیف اصلاح طلب و سید مصطفا میرسلیم از جبهه موتلفه و با گرایش اصولگرایی، چهار نامزد پست ریاست جمهوری ایران هستند.
حسن روحانی به عنوان رییس جمهور فعلی این کشور، دور دوم رقابت های انتخاباتی را تجربه می کند.
چهره های شاخص و مطرح رقیب در انتخابات ۲۹ ثور سال ۱۳۹۶ حسن روحانی با حمایت قاطع اصلاح طلبان، سید ابراهیم رییسی از جبهه اصولگرایان است. نظرسنجی ها نشان می دهد که رقابت اصلی برای احراز پشت ریاست جمهوری ایران، بین این دو نفر به صورت تنگاتنگ جریان داشته است.
در صورتی که هیچ یک از نامزدان رای ۱+۵۰ را در دور اول انتخابات کسب نکند؛ این روند بین دو نامزد برتر به دور دوم یعنی جمعه هفته بعد کشیده خواهد شد.
زمان در نظر گرفته شده برای این پروسه از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر در نظر گرفته شده که معمولا زمان آن تمدید می شود.
محمد باقر قالیباف و اسحاق جهانگیری قبلا به ترتیب به نفع ابراهیم رییسی و حسن روحانی چند روز پیش از انتخابات کناره گیری کردند.
ادامه گزارش انتخابات در ایران را در خبرگزاری جمهور دنبال کنید
خبرگزاری جمهور – اموربین الملل


کد مطلب: 94574

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/news/94574/

جمهور
  https://www.jomhornews.com