قلب آسیا برای کی می تپد؟

سید علی حسینی

14 قوس 1395 ساعت 18:39

قلب آسیا برای همه کشورهایی می تپد که هرکدام خواستار سهم و نقش مؤثری در آینده آن هستند؛ اما این چیزی نیست که پاکستان به آن راضی باشد. به همین دلیل، همه نگاه ها به پاکستان است؛ کشوری که بزرگترین تولیدکننده، پرورش دهنده و صادرکننده تروریزم در جهان و به ویژه به افغانستان است.




اشرف غنی؛ رئیس جمهور وارد شهر امریتسر در هند شده است؛ جایی که قرار است امروز ۱۴ قوس، ششمین 'کنفرانس قلب آسیا در مورد افغانستان' با حضور نمایندگان ۴۰ کشور برگزار شود.

مقامات هند و افغانستان گفته‌اند که محورهای اصلی ششمین نشست قلب آسیا که به 'روند استانبول ' نیز معروف است، مبارزه با تروریزم و جستجوی راه‌های تامین صلح در افغانستان خواهد بود و برعلاوه توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان افغانستان و هند و افغانستان و دیگر کشورهای منطقه نیز از موضوعات مورد بحث در این نشست است.

افغانستان، پاکستان، آذربایجان، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و امارات اعضای این روند هستند که به پیشنهاد افغانستان و ترکیه در ۲۰۱۱ بنا گذاشته شد و هر ساله در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود.

محمد جواد ظریف؛ وزیر خارجه ایران و سرتاج عزیز؛ مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان نیز در این نشست شرکت کرده ‌اند.

امسال نیز همانند سال های گذشته، انتظار می رود که اصلی ترین موضوع مورد بحث نشست قلب آسیا در مورد افغانستان، تامین صلح و ثبات و امنیت و مبارزه با تروریزم، مواد و مخدر و جرایم سازمان یافته در افغانستان باشد.

گمان می رود همه کشورهایی که در این نشست شرکت کرده اند یا به نحوی خود درگیر آسیب های ناشی از بی ثباتی، عدم مبارزه صادقانه با تروریزم در افغانستان، عدم همکاری کشورهای مؤثر در زمینه آوردن صلح و ثبات و همچنین مبارزه با مواد مخدر در کشور ما هستند و یا برخی از آنها مستقیما مسؤول وضعیت ایجادشده در این زمینه ها شناخته می شوند.

به عنوان نمونه، هند، ایران، روسیه و چین، تمایل دارند در افغانستان به گونه جدی با تروریزم و مواد مخدر، مبارزه شود، دولت مرکزی این کشور در برابر تروریست ها تقویت گردد و مهم تر از همه اینها مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان یافته به صورت ملموس و مؤثر و عملی انجام شود تا به این ترتیب این کشورها، بیش از این از آسیب های ناشی از این موارد، متضرر نشوند.

افغانستان نیز به سهم خود، تلاش می کند تا کشورهای منطقه را متقاعد کند که در مبارزه با تروریزم، عملکردی صادقانه و جدی داشته باشند.

کابل همچنین از قدرت های منطقه ای حاضر در این نشست، انتظار دارد بر پاکستان، فشار وارد کنند تا در قالب طرحی برای صلح، دست از حمایت از تروریزم بردارد تا بتوان در سایه آن، به بی ثباتی های جاری در افغانستان که بدون شک سراسر منطقه را متاثر خواهد کرد، پایان داد.

نشانه ها حاکی است که هم دولت افغانستان و هم کشورهای منطقه ای، تمایلی وافر به راه حل منطقه ای بحران جاری در کشور ما دارند و انتظار دارند که این تلاش ها به سرعت به یک روند پایدار صلح در کشور منجر گردد.

روسیه به عنوان کشوری که خود را از یکسو قربانی مواد مخدر تولیدشده در افغانستان می داند و از سوی دیگر، با خطر افراط گرایی تکفیری روبروست، انتظار دارد این گونه نشست ها بتواند راهکار منطقه ای حل مساله تروریزم و مواد مخدر در افغانستان را پررنگ تر کند و این کشور به علاوه چین و سایر قدرت های بزرگ همسایه و منطقه از جمله ایران و هند، تمایل دارند این تلاش ها، از نقش غرب در بازی های افغانستان به صورت چشمگیری بکاهد.

هند نیز برای سرمایه گذاری و جستجوی فرصت های تازه اقتصادی در افغانستان، نیازمند یک افغانستان امن و باثبات است؛ چیزی که می تواند آینده نفوذ استراتژیک این قدرت بزرگ اقتصادی، سیاسی و نظامی را در افغانستان تضمین کند.

در همین راستا، پیش بینی می شود در حاشیه این نشست و در چارچوب دیدارهای دوجانبه میان رهبران افغانستان و هند، آنها روی ایجاد یک خط ترانزیت هوایی برای رونق بخشیدن به تجارت و گسترش داد و ستد اقتصادی میان دو کشور به توافق برسند؛ طرحی که به وابستگی دو کشور به مسیرهای زمینی و دریایی پاکستان پایان می دهد و یک امتیاز دیگر به حساب بی نیازی های افغانستان از پاکستان اضافه می کند.

ایران قدرت بزرگ دیگری است که تلاش می کند خطر تروریزم و افراط گرایی در افغانستان از میان برود و این کشور شاهد شکوفایی، ثبات، استقلال و امنیت ملی باشد تا در سایه آن، مساله مهاجرت و مواد مخدر حل شود، حضور نیروهای خارجی و تهدیدها و نگرانی های جنبی آن، پایان یابد و فرصت های اقتصادی تازه ای برای آن کشور در بازار بکر افغانستان، مهیا گردد.

با این توضیح، قلب آسیا برای همه کشورهایی می تپد که هرکدام خواستار سهم و نقش مؤثری در آینده آن هستند؛ اما این چیزی نیست که پاکستان به آن راضی باشد. به همین دلیل، همه نگاه ها به پاکستان است؛ کشوری که بزرگترین تولیدکننده، پرورش دهنده و صادرکننده تروریزم در جهان و به ویژه به افغانستان است.

انتظار اصلی از قدرت های منطقه این است که پاکستان را متقاعد به تغییر رویکردهای خود در این زمینه کنند؛ چیزی که پیش از این نیز شاهد تلاش هایی در راستای آن بوده ایم اما در عمل، نتیجه بخش نبوده است.
سید علی حسینی- خبرگزاری جمهور


کد مطلب: 88319

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/article/88319/

جمهور
  https://www.jomhornews.com