برخی نمایندگان:

دولت افغانستان آغاز روند تجارت از طریق هوا را با هند تسریع بخشد

18 ثور 1396 ساعت 16:52

شماری از نمایندگان مجلس با اشاره به درگیری‌های مرزی اخیر نیروهای سرحدی با ملیشه‌های پاکستانی در سپین بولدک قندهار از وزارت تجارت می خواهند که روند تجارت از طریق هوا را با هند تسریع بخشید.




شماری از نمایندگان مجلس با اشاره به درگیری‌های مرزی اخیر نیروهای سرحدی با ملیشه‌های پاکستانی در سپین بولدک قندهار از وزارت تجارت می خواهند که روند تجارت از طریق هوا را با هند تسریع بخشید.
به گزارش خبرگزاری جمهور؛ نمایندگان مجلس می گویند که پاکستان در پی ضربه زدن به اقتصاد افغانستان است و احتمالاً در آستانه ورود محصولات زراعتی به بازار مرزهای خود را بر روی تاجران افغان ببندد.
زکریا زکریا یک عضو مجلس در این خصوص گفت: "پاکستان شدیداً به فکر تخریب افغانستان است و احتمال زیاد وجود دارد که بار دیگر دروازه های خود را بر روی انتقال اموال تجارتی افغانستان ببندد".
آقای زکریا افزود، عنقریب محصولات زراعتی افغانستان به بازار می آید و پاکستان با مسدود کردن بنادر خود قصد دارد به اقتصاد افغانستان ضربه بزند.
شکیبا هاشمی دیگر عضو مجلس نیز با اشاره به درگیری مرزی میان افغانستان و پاکستان تاکید ورزید که پاکستان همواره بر افغانستان تجاوز کرده و در پی آن است تا اقتصاد کشور را ضربه بزند.
خانم هاشمی گفت که افغانستان همواره از سوی پاکستان به ویژه از ناحیه راه‌های ترانزیتی آن کشور آسیب دیده است ولی حکومت برای پیداکردن راه‎های بدیل غفلت کرده است.
این نمایندگان، از وزارت تجارت خواست که قرارداد آغاز تجارت هوایی با هند را تسریع بخشد و از خسارت احتمالی مسدود شدن راه‌های پاکستان جلوگیری کند، وگرنه مصیبت بزرگی بر مردم افغانستان تحمیل خواهد شد.
این در حالی است که وزارت تجارت افغانستان هفته گذشته اعلام کرد که قرار است تا دو ماه آینده دو دهلیز تجارتی هوایی بین کابل و دهلی نو راه اندازی شود.
به گفته این وزارت، دوطرف روی چگونگی راه اندازی این دهلیزها به توافق رسیده و اموال تجارتی افغانستان به ویژه میوه‌جات خشک و تازه از طریق هواپیماهای کارگو به هند و کشورهای دیگر عرضه خواهد شد.
بر اساس این توافق، یک دهلیز از کابل به دهلی نو و دهلیز دیگر از قندهار به امرت‌سر هند باز خواهد شد.
وزارت تجارت این دهلیزها را برای استفاده تاجران افغان از راه‌های متعدد در انتقال اموال تجارتی و محصولات زراعتی مهم و اساسی خواند.
در گذشته افغانستان تنها از راه‌های مواصلاتی پاکستان برای انتقال اموال تجارتی خود استفاده می کرد و پاکستان نیز چالش‌های زیادی را در مواقع حساس بر سر راه اموال تجارتی افغانستان خلق می کرد؛ اما دولت افغانستان در دو سال گذشته تلاش دارد تا راه بدیل را جسجتو کند.
افتتاح بندر چابهار، توسعه تجارت با کشورهای آسیایی میانه از جمله راه بدیلی است که افغانستان تجارت خود از این طریق را افزایش داده؛ میزان تجارت از راه‌های پاکستان را کاهش داده است.
دولت پاکستان زمستان گذشته نیز راه‌های مواصلاتی خود را بر روی تاجران افغان بسته بود، ولی منابع تجارتی افغانستان می گویند که در این جریان، اقتصاد پاکستان بیشتر از افغانستان آسیب دیده است.
عبدالله امینی- خبرگزاری جمهور


کد مطلب: 94159

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/news/94159/

جمهور
  https://www.jomhornews.com