چرا پوتین عقب نشست؟

11 جدی 1395 ساعت 7:10

انتظار اولیه از مسکو در واکنش به اخراج دیپلمات هایش از امریک این بود که با قدرت به آن پاسخ متقابل و متناسب بدهد و از اتخاذ موضعی که حمل بر ضعف یا ترس روسیه از امریکا شود، اجتناب کند.




ولادیمیر پوتین؛ رئیس جمهوری روسیه، توصیه وزارت خارجه این کشور برای اخراج کارکنان سفارت امریکا را رد کرد.
وزارت خارجه روسیه در نامه‌ای به پوتین، توصیه کرد که به تلافی تصمیم رئیس جمهوری امریکا در اخراج ٣٥ کارمند سفارت روسیه و وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه، دستور اخراج ٣١ کارمند سفارت امریکا در مسکو و ٤ کارمند کنسولگری امریکا در سن پترزبورگ را صادر کند. همچنین، توصیه شده بود که دیپلمات‌های امریکایی از استفاده از یک ویلا در ناحیه سربریانی بور مسکو و یک انبار در خیابان دوروژنایا محروم شوند.
ساعاتی بعد، دفتر رئیس جمهوری روسیه دراطلاعیه‌ای به نقل از او گفت:"ما مشکلی برای دیپلمات‌های امریکایی ایجاد نخواهیم کرد و کسی هم از روسیه اخراج نخواهد شد."

آقای پوتین گفته:"ما خانواده‌ها و فرزندان دیپلمات‌های امریکایی را از استفاده از محل گذراندن تعطیلات شان در سال نو محروم نمی‌کنیم و به جای آن، من از فرزندان دیپلمات‌های امریکایی مأمور خدمت در روسیه برای شرکت در مراسم روشن کردن درخت کریسمس در کاخ کرملین دعوت می کنم."

اقدام پوتین در رد توصیه وزارت خارجه این کشور، در نگاه نخست، یک عقب نشینی محسوب می شود؛ عقب نشینی از اقدام ماجراجویانه باراک اوباما که بی تردید، ضربه ای سنگین و جدی به روابط رو به وخامت دو قدرت مطرح و مهم بین المللی وارد می کند و در یک ارزیابی شاید اندکی بدبینانه، آنها را یک گام دیگر به سمت آنچه نبرد ابرقدرت ها در ابعاد جهانی می توان نامید، نزدیک می کند.

انتظاری که از روسیه امروز می رفت هرگز آن چیزی نبود که در موضع عجیب و اندکی غیر منتظره آقای پوتین، بازتاب پیدا کرد. روسیه ای که این روزها به نحوی آشکار در قبال امریکا، قامت افراشته و در هر زمینه ای که امریکا ادعای سروری مطلق و بلامنازع دارد، روسیه نیز به مثابه یک مدعی نوظهور و جدی،‌ در حال صف آرایی است.

بنابراین، انتظار اولیه از مسکو در واکنش به اقدام تحریک آمیز تازه دولت امریکا این بود که با قدرت به آن پاسخ متقابل و متناسب بدهد و از اتخاذ موضعی که حمل بر ضعف یا ترس روسیه از امریکا شود، اجتناب کند.
با این حال، پوتین با مدارا و مماشات تصمیم گرفت فعلا از اقدام مقابله جویانه در قبال امریکا احتراز کند.

اما این پایان ماجرای پرمخاطره جاری در روابط امریکا و روسیه نخواهد بود. روسیه هم مانند بسیاری از کشورهای دیگر، منتظر یک امریکا جدید است: امریکا دونالد ترامپ.

ترامپ در دوران کارزارهای انتخاباتی اش بارها از ولادیمیر پوتین به عنوان «رهبری قوی» تمجید کرد و وعده سپرد روابط دو کشور را ارتقا و توسعه دهد. او به ویژه از همکاری با روسیه برای شکست دادن داعش، خبر داده بود.

از جانب دیگر، آقای ترامپ پس از انتخاب شدن به عنوان رییس جمهوری ایالات متحده هم در قبال اتهامات سنگین سازمان های جاسوسی امریکا و فشارهای رو به افزایش دموکرات ها مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات آن کشور از طریق نفوذ سایبری به شبکه های پیام رسان و دسترسی به ایمیل های حزب دموکرات، مقاومت کرد و به این ترتیب، بار دیگر به صورت غیر مستقیم، جانب روسیه را گرفت.

اخیرا هم گزارش هایی از ارسال نامه ای از جانب پوتین به ترامپ منتشر شد؛ نامه ای که ترامپ آن را «بسیار دوستانه» توصیف کرد.
لذا روسیه موضعگیری هایش در قبال اقدام ماجراجویانه دولت اوباما را به زمان بعد از بیستم جنوری موکول کرده است؛ وقتی که دونالد ترامپ رسما سکان رهبری کاخ سفید را اشغال خواهد کرد.

پوتین امیدوار است با واکنش بزرگمنشانه در قبال اقدام تحریک آمیز دولت اوباما، همچنان ترامپ را به تقویت علایق اش نسبت به خود و روسیه، ترغیب کند. این بی تردید، از جهات زیادی به سود روسیه خواهد بود؛ زیرا روسیه برای آنکه بتواند قدرت پیشین خود را در برابر امریکا احیا کند، پیش از آنکه به دشمن تراشی و بهانه جویی خصومت آمیز در برابر ایالات متحده، نیاز داشته باشد، به یک همکار مثبت اندیش در کاخ سفید نیازمند است تا به این ترتیب، از آسیب ها و هزینه های ناشی از احراز جایگاه ابرقدرت بودن روسیه در نظم نوین جهان آینده، به اندازه زیادی کاسته شود.

از این منظر، اقدام پوتین در احتراز از اخراج دیپلمات های امریکایی، اقدامی بسیار حساب شده بود. او به این ترتیب، حتی می تواند دولت آینده امریکا را وادار سازد که تصمیم های ضد روسی تازه دولت اوباما را بلااثر سازد و از آن چشم بپوشد.

بنابراین، کاری که آقای پوتین کرد یک عقب نشینی صرفا مصلحتی است که بسته به منفی یا مثبت بودن موضع و نگاه دولت آینده امریکا در برابر روسیه، می تواند موقت یا دایمی باشد.
محمدرضا امینی- خبرگزاری جمهور


کد مطلب: 89433

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/article/89433/

جمهور
  https://www.jomhornews.com