امنیت شمال؛ از سوریه دوم تا جنگ شیعه و سنی

29 ثور 1396 ساعت 17:16




شماری از اعضای حزب جمعیت اسلامی و نمایندگان و رییس حزب اسلامی عبدالهادی ارغندیوال، روز پنج‎شنبه (۲۸ ثور) در مراسمی در کابل، اوضاع سیاسی و نظامی کشور را بسیار نگران کننده توصیف کردند.
عطامحمد نور؛ والی بلخ و رییس اجرایی جمعیت اسلامی، در این نشست از وجود گروه‎های طالبان و داعش در شمال به شدت ابراز نگرانی کرد.
آقای نور گفت:«طالبان امروز چهار بخش شده‎اند؛ نقطه خطرناك داعش ساخته شده در شمال است. بیرق های سفید سیاه شده اند... هليكوپتر در ساحات شان وارد مَي شود نمی دانم که از آنسوی آمو می آیند یا از این سوی آمو یا هم از آنسوی دیورند... و موترسایکل‎ها را پایین می کند. جنگ نيابتي جريان دارد - هزاران مردم ما قرباني مي شوند.»
آقای نور با اشاره به اینکه حکومت، هیچ برنامه ای برای مبارزه با تروریزم در شمال ندارد، در باره تبدیل شمال به سوریه دوم و راه اندازی جنگ شیعه و سنی از سوی دشمنان، هشدار داد.
هشدارهای صریح و بی پرده والی بلخ در خصوص معضل پیچیده امنیت شمال، یکبار دیگر این مهم را یادآور می شود که خطر در یک قدمی است و بدتر از همه اینکه دولت همچنان به نحو غیر قابل توجیه و پرسش برانگیزی در قبال گسترش آرام و خزنده ناامنی و انتقال جغرافیای جنگ به شمال، سکوت و بی تفاوتی پیشه کرده است.

وقتی عطامحمد نور می گوید که حکومت، هیچ برنامه ای برای مبارزه با تروریزم در شمال افغانستان ندارد، نه تنها خبر از واقعیتی تلخ و هولناک و جاری می دهد؛ بلکه همزمان از وقوع فاجعه ای سازمان دهی شده و در دست اجرا هم اطلاع می دهد که پای حکومت و نیروهای خارجی نیز خواسته یا ناخواسته در آن دخیل است؛ به ویژه در شرایطی که او هم صریحا موضوع فرود هلیکوپترهای ناشناس در مناطق تحت سلطه تروریست ها در شمال را تأیید و ادعا می کند که این هلیکوپترها برای تروریست ها موترسایکل پایین می کنند، این امر با قراین و شواهدی تکان دهنده و مهیبی همراه می شود که بروز فاجعه در آینده نزدیک در ولایت های شمالی را کاملا در دسترس نشان می دهد.

آقای نور در عین حال، نسبت به تبدیل شدن شمال به سوریه دوم و راه اندازی جنگ شیعه و سنی در این منطقه حساس و استراتژيک کشور، بی پرده هشدار داده و به این ترتیب، این موضوع را تأیید کرده است که شمال آبستن حوادث و رویدادهای بزرگ و ویرانگری است که اگرچه اکنون به دلیل بی تفاوتی بحث برانگیز و غیر قابل قبول دولت مرکزی و نیروهای خارجی، چندان به چشم نمی آید؛ اما با توجه به کار بنیادی و پرسرعتی که برای توسعه دامنه نفوذ و قلمرو سلطه تروریزم بین المللی در شمال، جریان دارد، در آینده نزدیک، شاهد ظهور موج هایی سهمگین از کشتار و ترور و جنگ و خشونت در مناطق نسبتا امن شمال کشور خواهیم بود.

با توجه به این تحلیل، تصور نمی شود که اظهارات صریح و هشدارآمیز والی بلخ، به منظور کسب امتیازهای سیاسی در رایزنی های طولانی و پیچیده او با اشرف غنی، صورت گرفته باشد و در این زمینه، ظن بزرگنمایی واقعیت در میان باشد.

نشانه های دیگری هم وجود دارد که تأیید می کند که هشدارهای آقای نور، جدی است و از نگرانی های عمیق و واقعی او در مورد امنیت شمال و پروژه های مخوف پشت پرده ای که در این زمینه، طرح ریزی شده، نشأت می گیرد.

اخیرا خبرهایی از دیدار احتمالی جنرال دوستم و عطامحمد نور به نقل از چهره های نزدیک به این دو چهره نافذ سیاسی در شمال کشور هم منتشر شد. نکته مهم این خبر این بود که گفته می شود پیشنهاد دیدار دو رهبر، ابتدا از سوی آقای نور مطرح شده و نزدیکان جنرال دوستم، شکل گیری یک ائتلاف قدرتمند سیاسی از سوی این دو چهره را نیز دور از انتظار ندانسته اند.

با توجه به سخنان روز پنجشنبه آقای نور در کابل، به نظر می رسد که دست کم یکی از انگیزه های اصلی او برای دیدار با جنرال دوستم، ارزیابی وضعیت پیچیده و رو به وخامت امنیتی در شمال و نحوه واکنش هماهنگ آنها در برابر آن باشد.

اگرچه در این میان، گمانه زنی های دیگری مانند احتمال به بن بست رسیدن مذاکرات آقایان نور و غنی و تلاش آقای نور برای هم افزایی پتانسیل های مشابه جریان های سیاسی مخالف ارگ به منظور کسب اهداف خاص هر جریان هم مطرح می شود؛ اما با توجه به نفوذ و قدرت و اثرگذاری جنرال دوستم روی معادلات امنیتی شمال و اشتراک نظر هردو چهره نسبت به مقابله سخت افزاری با تروریزم بدون چشمداشت از دولت مرکزی، تصور می شود که در دیدار احتمالی آقایان نور و دوستم، دغدغه امنیت شمال، قوی تر از هر انگیزه و هدف دیگری باشد.

محمدرضا امینی- خبرگزاری جمهور


کد مطلب: 94580

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/article/94580/

جمهور
  https://www.jomhornews.com