وزارت ترانسپورت:

تمام موافقتنامه‌های ترانسپورتی افغانستان با کشورهای منطقه بازنگری می شود

20 ثور 1396 ساعت 16:54

وزارت ترانسپورت کشور در نظر دارد تا تمامی موافقتنامه‌های ترانسپورتی میان افغانستان و کشورهای منطقه را به هدف تسهیل در حمل و نقل کالاهای تجار افغان به کشورهای همسایه، بازنگری کند.




وزارت ترانسپورت کشور در نظر دارد تا تمامی موافقتنامه‌های ترانسپورتی میان افغانستان و کشورهای منطقه را به هدف تسهیل در حمل و نقل کالاهای تجار افغان به کشورهای همسایه، بازنگری کند.
به گزارش خبرگزاری جمهور؛ انجنیر سید ولی سلطان معین پالیسی این وزارت امروزچهارشنبه (۲۰ثور) در کنفرانس ملی آگاهی دهی از سیستم ترانسپورت بین المللی جاده (TIR) ) در کابل گفت، تمام موافقتنامه های ترانسپورتی افغانستان با کشور های منطقه به بازنگری ضرورت دارد.
وی افزود که شرکت های ترانسپورتی افغانستان از مزایای این موافقتنامه‌ها محروم اند و کشورهای همسایه به طور یک جانبه از آنها استفاده می کنند.
آقای سلطان بیان داشت که وزارت ترانسپورت تمام این موافقتنامه های دو جانبه و چند جانبه را بازنگری کرده و شرایط استفاده از آنها را به طور بالمثل بین دو طرف مساعد خواهد ساخت.
در همین حال شفیق الله قاری زاده، معین وزارت مالیه افغانستان نیز بازنگری موافقتنامه های ترانسپورتی کشور با ممالک همسایه را یکی از شرایط استفاده از سیستم (TIR) درافغانستان دانسته به بررسی مجدد این موافقتنامه ها تاکید کرد.
سیستم ترانزیت بین المللی جاده (TIR) یکی از موفق ترین سیستم های ترانزیتی جهان است که شرایط حمل و نقل و انتقال اموال تجارتی را در میان کشورهای جهان مخصوصا کشورهای اروپایی، امریکایی، خاورمیانه و آسیای میانه به طور چشمگیری تسهیل کرده است.
قاری زاده در این باره گفت که پس از گذشت سه سال عضویت مجدد افغانستان در سیستم بین المللی (TIR) هنوز هم شرایط استفاده از آن برای تجار و شرکت های ترانسپورتی کشور به طور کامل فراهم نشده است.
وی معیاری نبودن وسایل نقلیه در شرکت های ترانسپورتی، عدم آگاهی ماموران گمرکات ازمقررات سیستم (TIR) و مشکلات در موافقتنامه های ترانسپورتی با کشورهای همسایه را از جمله چالش های خواند که استفاده از سیستم بین المللی (TIR) را در کشور با مشکل مواجه ساخته است.
به گفته وی به دلیل وجود همین چالش‌ها از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون تنها ۱۷ موترباربری با استفاده از این سیستم از افغانستان خارج و ۱۱۲۵ موترباربری دیگر وارد کشور شده اند که این رقم در مقایسه با آمار استفاده کشورهای همسایه از این سیستم بسیار اندک است.
معین وزارت مالیه تصریح کرد که این وزارت برای تسهیل شرایط استفاده بازرگانان کشور از این سیستم اقداماتی متعدد وموثری را روی دست گرفته است.
وی؛ ایجاد مدیریت سیستم تیر در تشکیل گمرکات، تشخیص و معرفی گمرک‌های کشور به سازمان جهانی حمل و نقل جاده، وضع طرزالعمل جداگانه برای تنظیم اموال ترانزیتی با استفاده از سیستم (TIR)، ارتقای ظرفیت کارمندان گمرکی و صدور تصدیق نامه ها برای وسایل نقلیه شامل سیستم (TIR) را از جمله اقداماتی خواند که شرایط استفاده از این سیستم را برای تجار تسهیل می سازد.
گفتنی است که افغانستان برای اولین بار در سال ۱۹۷۶ عضویت سیستم ترانزیت بین المللی (TIR) را دریافت کرد اما به دلیل بروز جنگ های داخلی، چندین دهه از این سیستم عملا استفاده صورد نگرفت. اما پس از آن در سال ۲۰۱۳ میلادی افغانستان مجددا عضویت این سیستم را دریافت کرد.
عبدالجلیل سروش- خبرگزاری جمهور


کد مطلب: 94256

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/news/94256/

جمهور
  https://www.jomhornews.com