چالش غنی به ایتلاف نجات افغانستان:

هرکس پیشنهاد اصلاحی دارد " دا گز دا میدان"/ خاموشی من از ترس نبوده است

20 سرطان 1396 ساعت 12:51

رییس جمهوری غنی می‌گوید که خاموشی او در پیوند به اعتراض‌ها از ترس نبوده بلکه به خاطر وحدت ملی خاموشی اختیار کرده او از منتقدان حکومت می‌خواهد هرکسی پیشنهاد اصلاحی دارد وارد میدان شود.




رییس جمهوری غنی می‌گوید که خاموشی او در پیوند به اعتراض‌ها از ترس نبوده بلکه به خاطر وحدت ملی خاموشی اختیار کرده او از منتقدان حکومت می‌خواهد هرکسی پیشنهاد اصلاحی دارد وارد میدان شود.
به گزارش خبرگزاری جمهور؛ پس از شکل‌گیری ایتلاف نجات افغانستان و انتقادهای تند رهبری این ایتلاف علیه محمد اشرف غنی رییس جمهور، آقای غنی امروز سه‌شنبه ( ۲۰ سرطان) در یک نشست خبری در کابل به همه‌ آنچه که تاکنون مردم از سوی رییس جمهور نشنیده بود پاسخ گفت.
تشکیل ایتلاف نجات افغانستان با حضور مقامات حکومتی ، پرونده اتهام احمد ایشچی بر ژنرال دوستم و اتهام انحصار قدرت در درون ارگ از جدی ترین موضوعات و پرسش‌هایی بود که رییس جمهور غنی قفل سکوتش را باز کرد و به آنان واکنش نشان داد.
ایتلاف نجات افغانستان گفته بود که به هدف اصلاح حکومت شکل گرفته است هدفی که رییس جمهور غنی این‌گونه به آن پاسخ می‌دهد " هرکسی که پیشنهاد اصلاحات دارد دا گز دا میدان. پیشنهاد مه به همین همکارانی که نام شان را گرفتید؛ بیاید یک پروژه ۵۰۰ میلیون دالری را تامین کنید. با یک پیشنهاد واضح بیاید که دو ولایت افغانستان را چطور مبدل می کنید به صورت مثبت".
رییس جمهور غنی خود را ریکارد دار اصلاحات در افغانستان دانسته و از بهر ثبت نکردن داریی‌های شماری از سیاستگران منتقد حکومت می‌خواهد که داریی‌های شان را ثبت کنند.
آقای غنی بیان داشت:" اگر گپ از اصلاحات است کی ریکارد اصلاحات دارد. مه دارایی‌های خوده هر قیران خوده با ملت شریک کردم و منابع اش را ثبت کردم. تقاضای مه این است که هرکسی که در میدان سیاست دخیل می‌شود باید تمام دارایی‌های خود را در اختیار ملت قرار بدهند تا بتوانیم یک سیاست معقول را روی دست بگیریم".
هرچند رییس جمهور غنی با موج انتقادها در زمینه انحصار قدرت و تک روی‌ها روبرو بوده اما او این موضوع را رد کرده می‌گوید که در تاریخ افغانستان هیچگاهی تصامیم به صورت جمعی گرفته نشده که امروز گرفته می‌شود وی تاکید می‌کند که هیچ تصمیم حکومت خارج از فیصله‌های جمعی نبوده است.
بحث مقرری های حکومت هم از پر بحث ترین موضوعات در میان بزرگان سیاسی و مردم بوده است آقای غنی اما پاسخش را در این زمینه اینگونه ارایه می‌کند. " مقرری ها را بررسی کنید، من از خانواده خود کسی را مقرر نکرده ام. از دیگران را بیبنید که چقدر مشاور از خویشاوندان خود مقرر کرده است".
آقای غنی می‌گوید او در این زمینه‌ها تاکنون خاموشی اختیار کرده اما تاکید می‌کند که خاموشی او از ترس نبوده بلکه از نگاه ایجاد فضای اعتبار بوده چون مقام ریاست جمهوری مقام جدل نیست و در چنین فرصت تاریخی مقام ریاست جمهوری باید مقام وصل باشد.
آقای غنی در پیوند به اعتراضات عطا محمد نور والی بلخ و پرونده اتهام احمد ایشچی بر معاون اول ریاست جمهوری گفت :" استاد عطا از سیاست مدارهای مطرح افغانستان است امید که به حیث سیاست مدار مطرح رفتار کند.... مساله معاون اول عدلی و قضایی است، دعوا بین دو شخص است دولت در این زمینه بی طرف استو او به اجازه لوی ثارنوالی سفر کرد است".
محمد محقق یکی از رهبران ایتلاف نجات افغانستان نیز روز گذشته گفته بود که رییس جمهور غنی در جلسه‌های حکومت " جیغ " می‌زند.
در همین حال رییس جمهور در واکنش به گفته‌های محقق گفت:" امید است که پس بیایند که کی جیغ می‌زند. در عین حال شما قضاوت کنید که کی دسپلین ندارد. آیا دسپلین دولتی این است که اعضایی شورای امنیت به رسانه ها برآیند. حکومت داری دسپلین می‌خواهد".
آقای غنی همچنان تاکید کرد:" اگر من جیغ میزدم هر حرکت مدنی را باید توهین می‌کردم، شما کدام روز دیدن که مه کدام حرکت مدنی را توهین کنم و اخلاق سیاسی ام را شما قضاوت کنید".
رییس جمهور پس از آن از توهین حرکت‌های مدنی سخن زد که محمد محقق معترضان جنبش تبسم را " لوچک " خطاب کرده بود.
این گفته‌ها پس از آن می‌شود که ایتلاف نجات افغانستان خود را شریک پنجاه پنجاه حکومت می‌داند. شریکی که رییس جمهور غنی از نظر این ایتلاف به آن صادق نیست و به آنان هیچ نوع صلاحیتی را اجازه نداده است.
عبدالاحد فقیری- خبرگزاری جمهور


کد مطلب: 96173

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/news/96173/

جمهور
  https://www.jomhornews.com