اجلاس "راه ابریشم جدید" صبح امروز به کارش پایان داد

26 ثور 1396 ساعت 9:42

این اجلاس که روز یک شنبه آغاز شد؛ صبح امروز سه شنبه (۲۶ ثور) با صدور یک بیانیه مشترک به کار خود پایان داد. چین از کشورهای حاضر در این نشست خواست تا در این پروژه چند صد میلیارد دالری سهم بگیرند.




اجلاس همکاری های بین المللی "راه ابریشم جدید" با حضور ۱۰۰ کشور جهان که دو روز پیش آغاز به کار کرد؛ امروز به کار خود پایان داد.
به گزارش بخش بین الملل خبرگزاری جمهور؛ این اجلاس که روز یک شنبه آغاز شد؛ صبح امروز سه شنبه (۲۶ ثور) با صدور یک بیانیه مشترک به کار خود پایان داد. چین از کشورهای حاضر در این نشست خواست تا در این پروژه چند صد میلیارد دالری سهم بگیرند.
رسانه های چینی که این اجلاس را با دقت زیر پوشش داشتند گزارش داده اند که این پروژه شامل احداث جاده های بین المللی طویل، بنادر بزرگ، میادین هوایی، خطوط راه آهن و ایجاد زمینه های تجاری وسیع در مسیر جاده جدید ابریشم است که صدها میلیارد دالر هزینه برخواهد داشت.
چین در این پروژه از اکثر کشورهای جهان از جمله آسیا، اروپا، افریقا و امریکای شمالی دعوت به همکاری نموده است.
در این اجلاس بزرگ که ۲۸ رییس جمهور و نزدیک به ۱۵۰۰ نماینده از کشورهای جهان از جمله مسوولین شرکت های بزرگ چند ملیتی و بانک های بین المللی شرکت کرده بودند؛ از این برنامه تا حدی استقبال به عمل آمد.
این سرمایه گذاری بزرگ که چین آن را "پروژه بزرگ قرن" خوانده؛ با اما و اگرهایی نیز همراه بوده است. تحلیل هایی در این باب وجود دارد که چین نه در قسمت پیشرفت تجارت جهانی که به دنبال افزایش نفوذ سیاسی خویش از طریق اقتصاد است. گمانه زنی هایی که بیشتر مخالفان سیاسی چین آن را مطرح می کنند؛ با توجه به جایگاه سیاسی این کشور در منطقه آسیا و جهان.
چین اما در پاسخ به این گمانه ها می گوید که این برنامه سیاسی نیست و این کشور قصد انحصارگرایی در جهان را ندارد و برای همین مشارکت تمام کشورهای دنیا را در این زمینه خواستار شده است.
به هر حال؛ این اجلاس با بیانیه "شی جین پینگ" رییس جمهوری چین با این محتوا به پایان رسید که راه رسیدن به توسعه اقتصادی در آسیا و جهان، حل اختلاف و همدیگرپذیری کشورها در سطح بین الملل است. پروژه " راه ابریشم جدید" یا به تعبیری "یک کمربند – یک جاده" ابتکاری است که چین خالق آن بوده و تاکید دارد که این برنامه بزرگ اگر در همکاری و هماهنگی کشورهای جهان انجام شود به همگرایی جهانی بین دولت ها خواهد انجامید.
چین گفته است که برای نشان دادن اهمیت این پروژه، ۱۰۰ میلیارد دالر را در این زمینه هزینه خواهد کرد و از سرمایه گذاری کشورهای دیگر جهان نیز استقبال می کند.
گفته می شود که اجلاس بعدی قرار است ۲ سال بعد برگزار شود و در آن کارهای انجام شده در این زمینه مورد بررسی و تدقیق قرار گیرد و آغاز این پروژه به شکلی عملی در اجلاس بعدی کلید بخورد.
خبرگزاری جمهور – اموربین الملل



کد مطلب: 94463

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/news/94463/

جمهور
  https://www.jomhornews.com