دانشگاه غور؛ نبود امکانات آموزشی و ساختمان کرایی

6 میزان 1395 ساعت 16:07

عطاالله فاضل، رئیس دانشگاه غور به جمهورنیوز گفت: این مرکز علمی از امکانات بسیار کمی برخوردار است و تاکنون حتی از داشتن یک تعمیر مستقل محروم بوده است.



وضعیت درسی در دانشگاه ولایت غور به دلیل نبود فضای درسی مناسب، نبود کتابخانه و پایین بودن سطح تحصیلی استادان مطلوب نیست.
مسوولان دانشگاه غور می‌گویند که تمام استادان این مرکز آموزشی درجه تحصیل ‌شان از لیسانس تجاوز نمی‌کند و همین امر موجب شده تا دانشگاه از لحاظ رتبه علمی در سطح پایینی قرار داشته باشد.
عطاالله فاضل، رئیس دانشگاه غور به جمهورنیوز گفت: این مرکز علمی از امکانات بسیار کمی برخوردار است و تاکنون حتی از داشتن یک تعمیر مستقل محروم بوده است.
آقای فاضل ابراز داشته دانشگاه غور هم‌اکنون در داخل یک ساختمان کرایی قرار داشته و از امکاناتی چون: لابراتوار، کتابخانه و خوابگاه بهره‌مند نیست.
فاضل گفت: "دانشگاه غور از کمترین امکانات آموزشی برخوردار است و تاحال در یک تعمیر کرایی موقعیت دارد که فضای درسی کافی ندارد، همچنین با کمبود کتابخانه، آزمایشگاه و خوابگاه پسرانه و دخترانه مواجه است."
او افزون بر کمبود امکانات مکانی، کمبود استادان باتجربه و پایین بودن درجه تحصیلی استادان را از چالش‌های عمده این دانشگاه عنوان نموده است.
فاضل بیان داشت که با وجود این کمبودها اما تاکنون مسوولان و استادان این دانشگاه تلاش نمودند تا مطابق برنامه‌های وزارت تحصیلات عالی به پیش روند.
رئیس دانشگاه غور افزود که برای رفع مشکلات این دانشگاه با وزارت تحصیلات عالی بارها گفتگو شده اما تاکنون اقدام درخور توجهی در این زمینه از سوی آن وزارت صورت نگرفته است.
در همین حال یک عضو مجلس نمایندگان می‌گوید که وضعیت تحصیلات عالی در غور نگران کننده است.
نادرشاه بحر، نماینده مردم غور در مجلس نمایندگان ابراز داشت که دانشگاه غور از کمترین امکانات علمی برخوردار بوده و این برای آینده آموزشی جوانان این ولایت نگران کننده است.
آقای بحر در این مورد می‌گوید: "دانشجویان از کمبود امکانات در دانشگاه غور بسیار رنج می‌برند و از کمترین تجهیزات و مواد درسی هم برخوردار اند و این یک چالش بزرگ برای پیش‌برد اهداف علمی به حساب می‌آید."
وی در مورد رسیدگی به این موضوع بیان داشت که مشکلات دانشگاه غور را بارها با مقام‌های وزارت تحصیلات عالی در میان گذاشتند اما این وزارت با وجود وعده‌هایی که داده، تاکنون اقدامی عملی را برای رفع این چالش‌ها انجام نداده است.
نماینده مردم غور در پارلمان کشور اشاره نمود: "با وجود مشکلات در غور جای خوشبختی است که جوانان این ولایت برای آموزش‌های عالی خود به امکانات موجود در غور بسنده نکرده و بسیاری از آنان به ولایت‌های دیگر همچون: هرات، کابل و بلخ سفر نموده‌اند."
نادر شاه بحر بار دیگر مقام‌های وزارت تحصیلات عالی را خطاب قرار داده و از آنان درخواست نمود تا در زمینه رفع مشکلات تحصیلی در غور توجه بیشتری را به خرج دهند.
از سوی دیگر اداره محلی ولایت غور با پذیرفتن این مشکلات از ناتوانی اداره شان برای رسیدگی به این موضوع سخن می‌زند.
عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور می‌گوید که همه ساله بودجه‌ای برای ولایت‌های کمتر انکشاف یافته در نظر گرفته می‌شود و چنانچه امسال نیز این مقدار هزینه برای غور داده شود، اداره محلی تمام این بودجه را برای تحصیلات عالی به مصرف خواهد رساند.
خطیبی همچنین اظهار داشت که مقداری پول از سوی وزارت مبارزه با مواد مخدر برای ساخت تعمیر خوابگاه دانشجویان غور اختصاص یافته بود و اکنون ۸۰ درصد کار آن به پیش رفته است.
او اشاره داشت که بارها از طریق اداره محلی و دانشجویان و رهبری دانشگاه غور پیرامون مشکلات این دانشگاه با وزارت تحصیلات عالی صحبت شده اما آن وزارت تاکنون به درخواست‌های آنان پاسخی نداده است.
دانشگاه غور در سال ۱۳۹۱ شروع به فعالیت نمود که در حال حاضر دارای چهار دانشکده تعلیم تربیه، زراعت، علوم طبیعی و ادبیات است.
شمار دانشجویان این دانشگاه به ۱۲۰۰ تن می‌رسد که ۱۱ درصد آن را دختران تشکیل می‌دهند و ۳۲ استاد نیز در آن به تدریس مصروف‌اند.
در غور هیچ موسسه تحصیلات عالی خصوصی فعالیت ندارد و گفته می‌شود که دانشگاه این ولایت نیز جز بدترین دانشگاه‌های کشور از لحاط امکانات و کیفیت درسی می‌باشد.


کد مطلب: 85291

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/news/85291/

جمهور
  https://www.jomhornews.com