امریکا غایب نشست مسکو

1 جدی 1395 ساعت 19:09

فارغ از اینکه نظر واقعی وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی ایالات متحده نسبت به نشست سه جانبه اخیر در مسکو چیست، دعوت نشدن از امریکا در این نشست، معنایی جز نادیده گرفتن عمدی امریکا در معادلات صلح سوریه ندارد.




وزارت خارجه امریکا غیبت این کشور از مذاکرات سه جانبه صلح سوریه را کم اهمیت جلوه داده است.
در واکنش به نشست وزیران خارجه سه کشور روسیه، ترکیه و ایران درباره جنگ داخلی سوریه و بیانیه نهایی آن، جان کربی؛ سخنگوی وزارت خارجه امریکا این نظر را رد کرده که دعوت نشدن این کشور به این جلسه به معنی "بی اعتنایی" به نقش امریکا در حل بحران سوریه است.

جان کربی گفته است که اگرچه این کشور در اجلاس مسکو حضور نداشت؛ اما وزیر خارجه امریکا "قطعا از هر تلاشی برای برقراری آتش‌بس در سوریه و فراهم آوردن زمینه مساعد برای دستیابی به نتایج ملموس به خصوص در حلب و از سرگیری مذاکرات سیاسی بین طرف‌های درگیر حمایت می‌کند." آقای کربی در عین حال گفت که هنوز زود است که بتوان در مورد نتیجه‌بخش بودن نشست مسکو اظهار نظر کرد.

او با رد این نظر که "موقعیت رهبری امریکا" در روند حل بحران سوریه و کل منطقه خاورمیانه کمرنگ شده، گفت که امریکا همچنان به مسؤولیت‌های خود در قبال اوضاع خاورمیانه متعهد باقی خواهد ماند.

فارغ از اینکه نظر واقعی وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی ایالات متحده نسبت به نشست سه جانبه اخیر در مسکو چیست، دعوت نشدن از امریکا در این نشست، معنایی جز نادیده گرفتن عمدی امریکا در معادلات صلح سوریه ندارد.

این مهم به ویژه زمانی بهتر درک خواهد شد که توجه داشته باشیم ترکیه هم پس از کودتای نظامی نافرجام که امریکا یکی از متهمان ردیف اول حمایت از کودتاچیان است، دیگر نگاه مثبتی نسبت به امریکا ندارد و این نگاه به ویژه با درنظرداشت عملکرد منفعلانه امریکا در قبال بحران سوریه، بیشتر از پیش، تقویت شده است.

تنش های ترکیه با اتحادیه اروپا نیز روی روابط این کشور با ناتو و امریکا، اثر منفی گذاشته و از آنطرف، ترکها به وضوح، عادی سازی رابطه با روسیه را یک موفقیت ارجمند، تلقی می کنند و به هیچ قیمتی، حاضر نیستند یکبار دیگر به دوران تلخ و پرهزینه قطع روابط بازگردند.

اینهمه البته در کنار اختلاف دیدگاه های جدی و عمیق میان انقره با مسکو و تهران در خصوص بحران سوریه مطرح است؛‌ بحرانی که اینک روسیه و ایران، برنده آن محسوب می شوند و همین امر، به شدت ترکیه را نسبت به نقش آینده خود در مساله سوریه، ناامید کرده است.

از جانب دیگر، با وجود ابراز اطمینان های تسلی بخش وزارت خارجه امریکا مبنی بر استمرار حضور و نقش اثرگذار ایالات متحده در خاور میانه، واقعیت این است که پس از انتخابات ریاست جمهوری امریکا و پیروزی دونالد ترامپ در آن، امریکا بیشتر از هر زمان دیگری، درگیر مسایل داخلی خود شده و انتظار می رود، این وضعیت با آغاز کار رسمی دونالد ترامپ، بیشتر از پیش، تقویت شود؛ زیرا ترامپ مخالف ایفای نقش پولیس جهانی از سوی امریکا است و معتقد است که هزینه های سنگین ناشی از این بازی بی دستاورد، می بایست صرف احیای زیرساخت های ایالات متحده شود. از جانب دیگر، نگاه مثبت او نسبت به روسیه هم نقش آتی امریکا در سوریه را با ابهام مواجه کرده است.

ترامپ اگرچه وعده داده که در سوریه با استفاده از منابع مالی رژيم های عربی، مناطق امن، ایجاد خواهد کرد؛ اما او رسما در مورد کمک به گروه های تروریستی ضد سوری، تعهدی نداده است؛ چیزی که می تواند مایه دلگرمی روسیه و ناامیدی ترکیه باشد.

از جانب دیگر، شماری دیگر از ناظران، پیش بینی می کنند که نگاه گرم و دوستانه ترامپ نسبت به ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهوری روسیه، به احتمال قوی، او را در برابر سیاست های جاری روسیه در سوریه، بی تفاوت خواهد کرد و این امر نیز احتمالا ترکیه را بر آن داشته است تا از همین اکنون در صدد تقویت همکاری ها با روسیه و ایران در باره بحران سوریه باشد تا در آینده که به احتمال قوی، از آن روسیه و ایران خواهد بود، نقش و منافع ترکیه به طور کامل، نادیده گرفته نشود.

بر بنیاد اعلامیه مسکو، قرار است به زودی، نشست دیگری با موضوع سوریه، در یکی از کشورهای آسیای میانه برگزار شود؛ ولی روشن نیست که در آن نشست، آیا بازهم امریکا نادیده گرفته خواهد شد یا خیر.

به هر حال، عدم دعوت از امریکا در نشست سه جانبه مسکو، آشکارا به معنای آن است که امریکا در حال از دست دادن سریع نقش و موقعیت رهبری کننده خود در مسایل خاور میانه ای است و کشوری که روزگاری تعیین می کرد و تصمیم می گرفت که آیا مثلا ایران در نشست های صلح سوریه، دعوت شود یانه، اینک خود بیرون از دایره بازی، قرار گرفته و منتظر است که ایران و متحدانش، آن را دعوت می کنند یاخیر. این یعنی پایان دوران کوتاه سروری امریکا بر خاور میانه.

محمدرضا امینی- خبرگزاری جمهور


کد مطلب: 89099

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/article/89099/

جمهور
  https://www.jomhornews.com