آغاز کار عملی بخش سوم اعمار بند کمال خان نیمروز؛

غنی: مدیریت آب‌ها براساس قوانین بین المللی، زمینه ساز نزاع‌ها نخواهد شد

31 حمل 1396 ساعت 13:41

کار عملی بخش سوم اعمار بند کمال‌خان ولایت نیمروز با حضور محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور رسما آغاز شد.




کار عملی بخش سوم اعمار بند کمال‌خان ولایت نیمروز با حضور محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور رسما آغاز شد.
به گزارش خبرگزاری جمهور؛ دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری امروز پنجشنبه (۳۱ حمل) با نشرخبرنامه ای گفته است، آقای غنی صبح امروز به منظور افتتاح کار فاز سوم بند کمال خان در راس یک هیئت عالی رتبه دولتی به ولایت نیمروز سفر و کار این پروژه را رسماْ افتتاح کرده است.
در خبرنامه آمده است که آقای غنی پس از آن که در میدان هوایی شهر زرنج از سوی مقام های محلی و شماری از شهروندان نیمروز مورد استقبال قرار گرفت به محل افتتاح بند کمال خان در ولسوالی چهاربرجک رفتند و در مراسم افتتاح کار فاز سوم بند کمال خان اشتراک ورزیدند.
ابتدا، انجنیر محمد سمیع والی نیمروز، در خصوص اهمیت منابع آب این ولایت به ویژه بند کمال خان صحبت کرده گفت، امروز آرزوی دیرنه مردم نیمروز تحقق می یابد.
علی احمدعثمانی وزیر انرژی و آب نیز پیرامون ارزش و اهمیت بند کمال خان صحبت کرده گفت، امروز آرزوی ساکنین ولایت نیمروز که همانان آغاز کار بخش سوم بند کمال می باشد، برآورده شد.
عثمانی بیان داشت که کار بخش سوم بند کمال خان به ادامه تلاش های وزارت انرژی و آب در راستای مدیریت آبها و بهره برداری از بندها می باشد که طی چهار سال تکمیل خواهد شد و یکی از دستاوردهای مهم حکومت محسوب می شود.
وی گفت، این پروژه میتواند بیش از ۸۰ هزار هکتار زمین زراعتی را تحت پوشش آبیاری قرار دهد و زمینۀ اشتغال و کاهش فقر را فراهم سازد. وی نقش و همکاری مردم را در تطبیق پروژه های زیربنایی مهم و ارزنده خواند.
در این مراسم، رئیس شرکت قراردادی این پروژه صحبت کرده گفت، شرکت مجری آماده است که با ارائۀ خدمات ارزنده با استفاده از تجارب تخنیکی و تکنالوژی روز، کار این بخش بند کمال خان را به وجه احسن به پیش ببرد و تلاش می شود که برحسب مواد قرارداد؛ کار پروژه زودتر از زمان تعیین شده آن به پایه اکمال برسد.
در همین حال آقای غنی بیان داشت که بندکمال خان، هدف و احیای سیستان باستان است که دوباره این منطقه را به مرکز تمدن مبدل خواهد ساخت.
وی اظهار داشت که بند کمال خان وسیله آبرومندی افغانستان است و با مدیریت آبها، دیگر آب های افغانستان هدر نخواهد رفت و" آب سرمایه ماست".
وی خاطرنشان کرد که حکومت اراده قوی در زمینه تطبیق پروژه های بنیادی و اقتصادی را دارد.
محمد اشرف غنی گفت، بند کمال خان وسیله تحول و احیا است و بدون تکمیل شدن کار این بند، نیمروز متحول نخواهد شد، این پروژه موجب رفاه اجتماعی و اقتصادی مردم می گردد.
آقای غنی بیان داشت، پروژه های زیربنایی در اولویت برنامه های حکومت می باشد و مدیریت آب ها موجب همکاری است نه موجب نزاع که درچارچوب معاهدات و قوانین تنظیم می گردد.
وی بر نقش فعال مردم در تطبیق پروژه های زیربنایی تأکید کرده از مردم خواست که در این زمینه دولت را همکاری همه جانبه نمایند.
وی خطاب به دشمنان افغانستان :” هرکس که به فکر ساختن افغانستان است قابل قبول مردم و دولت می باشد، اما کسانیکه به فکر بربادی افغانستان می باشند با آنها مقابله می کنیم زیرا مردم ما زندگی، آب، حیات و رفاه میخواهند و بربادی در اسلام جای ندارد.”
محمد اشرف غنی خطاب به زنان ولایت نیمروز گفت، چادر تان از شمشیر و تنفگ تأثیرگذارتر است، آنهایی را که برای بربادی وطن کمر بسته اند فرزند خطاب نکنید و برای شان اخطار دهید که از اعمال شوم شان دست بکشند.
گفتنی است که در این مراسم، درحضورداشت رئیس جمهور غنی، قرارداد آغاز کار فاز سوم بند کمال خان ازسوی رئیس عمومی کمپنی مجری و علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب به امضا رسید.
بند کمال‌خان برای مهار آب دریای هریرود و در هشتاد کیلومتری مرز ایران اعمار می گردد.
گفته می شود که کارعملی بخش سوم بند کمال‌خان ، هشتاد میلیون دالر هزینه دارد و این هزینه از بودجه توسعه‌یی کشور تامین خواهد شد.
با تکمیل اعمار بند کمال‌خان، بیش از صد هزار هکتار زمین در داخل کشور آبیاری خواهد شد و نزدیک به ده میگاوات برق از آن تولید خواهد شد.
خبرگزاری جمهور- کابل


کد مطلب: 93552

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/news/93552/

جمهور
  https://www.jomhornews.com