برای نخستین بار کارگاه آموزشی "سازمان استندرد کشورهای جنوب آسیا" درکابل برگزار شد

8 حمل 1396 ساعت 13:56

اداره ملی استندرد برای نخستین بار کارگاه آموزشی یک روزه را با سازمان استندرد کشورهای جنوب آسیا یا سارسو، به منظور هماهنگ سازی استندرد های کشورهای جنوب آسیار برگزار کرد.



اداره ملی استندرد برای نخستین بار کارگاه آموزشی یک روزه را با سازمان استندرد کشورهای جنوب آسیا یا سارسو، به منظور هماهنگ سازی استندرد های کشورهای جنوب آسیار برگزار کرد.
به گزارش خبرگزاری جمهور؛ اداره ملی استندرد امروز سه شنبه (۸ حوت) کارگاه آموزشی یک روزه را به منظور هماهنگ سازی استندرد های کشورهای جنوب آسیا با هیاتی بلند پایه سازمان سارسو را برگزار کرد.
نقیب الله فایق، رییس اداره ملی استندرد گفت که در افغانستان برای اولین بار یک هیات از سازمان استندرد کشورهای جنوب آسیا ( سارسو) سفر کرده است.
آقای فایق تاکید کرد که این سازمان بخاطر هماهنگ سازی استندرد های منطقوی فعالیت می کند.
رییس اداره ملی استندرد گفت که در افغانستان هفت سال است که اداره ملی استندرد ایجاد شده و هنوز سالهای زیادی را باید کار کرد تا به معیاری کشورهای دیگر رسید.
او افزود که این اداره با داشتن ۵۰ متخصص در بخش تدوین استندردها تا حال ۶۰۰ استندرد ملی را ساخته است که در بخش صادرات، افغانستان استندرد تمامی اقلام صادراتی را دارد.
آقای فایق گفت که این اداره در بخش ساختمان، کود های ساختمانی را ایجاد کرده است و اگر ادارات برای تطبیق آن اراده داشته باشد وضعیت فعلی افغانستان تغییر خواهد کرد.
وی تاکید کرد که در بخش برق، مخابرات، معدن، صنایع داخلی، محیط زیست و آرد گندم هم استندرد وجود دارد و در تمامی بنادر عمده افغانستان بخاطر آزمایش مواد نفتی و آزمایش مواد ساختمانی این اداره فعالیت می کند.
آقای فایق می گوید که تا آخر امسال از علامت استندرد ملی افغانستان در تمامی تولیدات داخلی استفاده می شود و بدون رعایت و حمایت استندرد؛ رشد اقتصادی، افزایش صادرات و تجارت سالم رقابتی در کشور ممکن نیست.
غلام سرور همگام، رییس تدوین استندرد و کود های ساختمانی نیز در مورد کارگاه آموزشی اداره استندرد ملی گفت: "در ورکشاب امروز در دو موضوع هماهنگ سازی در استندرد های منطقوی و نقش آن در تجارت منطقوی بحث می شود".
سید همایون کبیر، رییس سازمان استندرد کشورهای جنوب آسیا یا ساسورنیز گفت:"در واقع، استندرد برابری را در زندگی انسان ها به وجود می آورد. استندرد یک رول عمده را در توسعه ی اقتصادی در سطح ملی، منطقه ی و همچنان در سطح جهانی دارد. تلاش ما بر این است که در آینده همه دارای یک استندرد عمومی باشد و با این کار ما می توانیم اقتصاد خود را در سطح جهانی توسعه بدهیم که هدف اصلی از ایجاد سازمان همکاری های استندرد آسیای جنوبی نیز بر این محور استوار می باشد."
رییس این سازمان همچنان بر همکاری هایش بر اداره ملی استندر افغانستان تاکید کرد و گفت که این سازمان برای رشد اداره استندرد ملی افغانستان به حمایت های شان ادامه خواهد داد.

شفیق الله عطایی، معاون اداری و پالیسی اتاق های تجارت افغانستان نیز افزود که استندرد ها نقش اساسی در تعیین کیفیت محصولات و کالا ها داشته، اتاق تجارت وصنایع افغانستان در همکاری با اداره ملی واستندرد درقسمت استندرد سازی کالا ها کار میکند.
وی گفت که جنوب آسیا مارکیت خوبی برای محصولات صادراتی افغانستان می باشد برگزاری این ورکشاب ها موثر است وباعث باروری استندرد های کالا ها مورد تایید در افغانستان قرار خواهد گرفت.
زهرا جویا - خبرگزاری جمهور


کد مطلب: 92715

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/news/92715/

جمهور
  https://www.jomhornews.com