روزهای سخت اسراییل، آغاز شد یا پایان یافت؟

9 جدی 1395 ساعت 23:32

شورای امنیت سازمان ملل جمعه گذشته در اقدامی کم سابقه با تصویب قطعنامه‌ای، شهرک‌سازی‌های اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطینیان را محکوم کرد و خواهان توقف این کار شد.




بنیامین نتانیاهو؛ نخست وزیر رژيم اسرائیل سخنرانی جان کری؛ وزیر خارجه امریکا، در مورد مناقشه اسرائیل و فلسطینی ها را به عنوان نطقی جانبدارانه محکوم کرد.
آقای کری گفته است که چشم انداز صلح بر اساس راه حل مبتنی بر دو کشور مستقل در وضعیتی ناگوار به سر می برد.
او به خصوص شهرک های یهودی نشین اسرائیل در فلسطین اشغالی را مانعی در راه صلح خواند.
نتانیاهو گفت از این نطق مایوس شده چون "نامتوازن" بوده و "بیش از حد بر مساله شهرک ها تمرکز داشته است."
دونالد ترامپ؛ رئیس جمهور منتخب امریکا پیشتر در حمایت از اسرائیل نوشت اجازه نخواهد داد "با تحقیر و بی احترامی" با اسراییل برخورد شود.

شورای امنیت سازمان ملل جمعه گذشته در اقدامی کم سابقه با تصویب قطعنامه‌ای، شهرک‌سازی‌های اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطینیان را محکوم کرد و خواهان توقف این کار شد.
امریکا به آن رأی ممتنع داد.

علیرغم دلگرمی های امیدبخش ترامپ به نتانیاهو، چیزی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، این است که اسراییل سخت ترین روزهای حیات سیاسی خود را سپری می کند؛ روزهایی که حتی نزدیک ترین و اصلی ترین حامیان تاریخی خود یعنی امریکا و کشورهایی مانند فرانسه و انگلیس را نیز دیگر در کنار خویش نمی بیند.

اگرچه اخیرا نشانه هایی از نزدیکی بی سابقه اسراییل به رژیم های عرب منطقه دیده می شود و علایم این اتفاق را می توان در رقص مشترک اعراب بحرینی با خاخام های صهیونیست که اخیرا ویدئوی آن منتشر شد و نیز برداشته شدن ممنوعیت ذکر نام «اسراییل» به جای «فلسطین» در نقشه های جفرافیایی نمایش داده شده در شبکه عرب زبان الجزیره وابسته به رژيم قطر، مشاهده کرد؛ اما این رویداد، لزوما به کاهش تلخکامی این روزهای رژیم اسراییل که ناشی از عصبیت، سرخوردگی و خشم شدید این رژيم از عملکرد امریکا و سایر متحدانش در تصمیم گیری شورای امنیت است، کمکی نخواهد کرد. همان گونه که اعلام حمایت های قاطعانه دونالد ترامپ نتوانست به فروکش کردن خشم اسراییل از امریکا، منجر شود.

با توجه به این توضیح، آیا روزهای سخت رژيم اسراییل، تازه آغاز شده یا با پایان یافتن دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در امریکا، رو به پایان است؟

در نگاه نخست و از این منظر که اوباما با تصمیم هایی که در مورد امضای توافق هسته ای با ایران و اینک رأی ممتنع به قطعنامه ضد اسراییلی شورای امنیت، گرفته یکی از سردترین دوره ها در تاریخ روابط امریکا و اسراییل را پدید آورد، شاید با پایان یافتن دوره ریاست جمهوری او، چنین به نظر برسد که روزهای سخت رژيم اسراییل نیز رو به پایان است؛ به ویژه در شرایطی که ترامپ به صورت قاطعانه متعهد به احیای تعهدات تاریخی امریکا در قبال اسراییل است و در این زمینه، گام هایی نیز برداشته است؛ گام هایی مانند گماشتن یک مهره طرفدار شهرک سازی به عنوان سفیر امریکا در اسراییل و نیز توییت های حمایت آمیز اخیرش در واکنش به قطعنامه شورای امنیت و همچنین در ضدیت با توافق هسته ای با ایران.

با این حال، این همه ماجرا نیست. ترامپ شاید یکی از صهیونیستی ترین دولت ها را در تاریخ سیاسی ایالات متحده، روی کار بیاورد؛ اما خود او به دلیل مواضع اش در سایر موارد از جمله ناتو، روسیه، کشورهای تحت حمایت امریکا، مسأله هسته ای ایران و... با دشواری های سنگینی رو به رو است و به نظر نمی رسد در مورد اسراییل هم از آنجا که کشورهای اروپایی نیز بیشتر به سیاست های اوباما در این زمینه، همسو هستند تا رویکرد افراطی و تندروانه ترامپ، بتواند حمایت و همراهی سایر قدرت های غربی را به دست آورد و اگر چنین نشود، بعید به نظر می رسد حمایت امریکا به تنهایی بتواند رژيم اسراییل را در برابر خطرات ناشی از سیاست های به شدت افراط گرایانه رژیم دست راستی و نژادپرست به رهبری نتانیاهو بیمه کند.

برای درک این دریافت، به یکی دیگر از نشانه های موجود در این زمینه اشاره می کنیم. پاریس به زودی میزبان نشستی در مورد ارزیابی چشم انداز تشکیل دولت مستقل فلسطینی خواهد بود و این نشست، پیش از فرارسیدن تاریخ ۲۰ جنوری یعنی روز انتقال قدرت از اوباما به ترامپ برگزار می شود و قرار است جان کری هم به نمایندگی از امریکا در این نشست، شرکت و سخنرانی کرده و به قطعنامه پایانی آن رأی دهد.

این کنفرانس از اساس برای حمایت از حق فلسطینی ها در زمینه برخورداری از یک حاکمیت مستقل تشکیل می شود که در آن، موضوع شهرک سازی هم به عنوان یکی از موانع، به چالش کشیده خواهد شد.

شماری از ناظران، از این کنفرانس به عنوان آخرین اقدام دولت اوباما و متحدان اروپایی اش برای محکومیت سیاست های رژيم اسراییل یاد می کنند؛ بنابراین، حتی اگر نتانیاهو به حمایت های ترامپ دل ببندد، آیا می تواند امید مشابهی از دولت های فرانسه و انگلیس و... هم داشته باشد؟
پاسخ این پرسش، در واقع روشن می کند که آیا روزهای سخت اسراییل، آغاز شده یا رو به پایان است.

سیدعلی حسینی- خبرگزاری جمهور


کد مطلب: 89421

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/article/89421/

جمهور
  https://www.jomhornews.com