آگاهان سیاسی و نظامی:

جنگ افغانستان به این زودی پایان نخواهد یافت

22 اسد 1396 ساعت 15:14

شماری از آگاهان امور سیاسی و نظامی به این باوراند تا زمانی‌که امریکا از طریق افغانستان به اهداف منطقه‌‌ای خود دسترسی پیدا نکند؛ جنگ افغانستان پایان نمی‌یابد. به باور این آگاهان جنگ افغانستان بهانه‌ حضور امریکا در این کشور است.




شماری از آگاهان امور سیاسی و نظامی به این باوراند تا زمانی‌که امریکا از طریق افغانستان به اهداف منطقه‌‌ای خود دسترسی پیدا نکند؛ جنگ افغانستان پایان نمی‌یابد. به باور این آگاهان جنگ افغانستان بهانه‌ حضور امریکا در این کشور است.
به گزارش خبرگزاری جمهور؛ این آگاهان تاکید می‌کنند وضعیت افغانستان در استراتیژی‌های جنگی امریکا طوری طراحی شده که جنگ و ناامنی باید در این کشور ادامه داشته باشد تا امریکا به اهداف منطقه‌ خود از این طریق دسترسی پیدا کند.
عبدالطیف نظری استاد دانشگاه و کارشناس مسایل سیاسی در گفتگوی با خبرگزاری جمهور می‌گوید که امریکا برای نابودی ترورزیم علاقه‌‌ای نداشته و در چشم انداز امریکا کشورها و گروه‌های که مخالف دیدگاه واشنگتن فعالیت می‌کنند به عنوان تروریزم شناخته می‌شود؛ نه گروهای که دست به اعمال و جنایت‌های جنگی می‌زنند.
به باور آقای نظری جنگ افغانستان محصول سیاست فرار به جلوی امریکا برای ادامه حضور نیروهای خارجی در افغانستان است.
وی تاکید می‌کند که امریکا از طریق افغانستان می‌خواهد اهداف جیوپولیتیک خود در منطقه را گسترش داده و از طریق ناامن سازی کشورهای آسیایی میانه، روسیه و چین تلاش می‌کند تا آنان را در رقابت‌های اقتصادی جهان شکست بدهد.
وحید مژده کارشناس مسایل سیاسی در گفتگوی با خبرگزای جمهور؛ نیز حضور نیروهای خارجی در افغانستان را یکی از عوامل عدم دسترسی حکومت به صلح می‌داند. به باور آقای مژده اگر امریکا تاریخ خروج نیروهایش را به زودی اعلام کند، صلح در افغانستان حاکم می‌شود.
آقای مژده تاکید می‌کند که طالبان برای گفتگوهای صلح با امریکا حاضر بوده اما امریکا هر ازگاهی با کشتن شماری از فرماندهان گروه طالبان؛ گفتگوهای صلح را به بن بست می‌کشاند، تا جنگ و ناامنی در افغانستان، همچنان ادامه داشته باشد.
آقای مژده عدم موفقیت امریکا در جنگ افغانستان را محصول اتخاذ سیاست‌های غلط، و حکومتی می‌داند که غرق در فساد است و تاهنوز نتوانسته رضایت مردم را جلب کند.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان به تازگی گفته که شکست امریکا در جنگ افغانستان به معنی کشاندن تروریزم به کشورهای غربی است.
فرمانده نیروهای خارجی در حالی این گفته‌ها را ابراز می‌کند که قرار است دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا طرح خصوصی سازی ماموریت نظامی امریکا در افغانستان را مورد بررسی قرار دهد.
پیش ازین گزارش‌های مبنی بر اعلام استراتیژی دولت ترامپ در زمینه افغانستان نیز به نشر رسیده بود، اما تا کنون اعلام نشده است.با این همه دیده شود که امریکا و همپیمانان آن چه زمانی به اما و اگرهای ختم جنگ در افغانستان نقطه‌ پایان می‌گذارند.
عبدالاحد فقیری- خبرگزاری جمهور


کد مطلب: 97116

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/news/97116/

جمهور
  https://www.jomhornews.com