هیات اعزامی سنا: نمایندگان و مقام های بلند پایه دولتی در قطع جنگل های کنر دست دارند

21 جدی 1395 ساعت 13:43

آقای الکوزی افزود، قطع بی رحمانه جنگلات کنر بر اساس مسوده شورای وزیران صورت گرفته است و این مسوده مشکلات و اختلافات زیادی را در میان صنعت کاران و مقام های محلی ایجاد کرده است.



هیات اعزامی مجلس سنا که به تازگی به ولایت کنر رفته بود می گوید: شماری از نمایندگان کنر در مجلس و مقام های بلند پایه دولت مرکزی در قطع بی رحمانه جنگلاهای کنر دست دارند.
به گزارش خبرگزاری جمهور؛ هاشم الکوزی رییس هیات اعزامی سنا گفت: "ما در صحبت با مقام های محلی، صنعت کاران و مردم کنر فیصله کردیم که قطع جنگلات در ساحات تحت کنترل دولت متوقف گردد؛ اما قطع جنگلات در ساحات زیر کنترل داعش و طالبان در ولسوالی‌های سرحدی این ولایت هنوز هم ادامه دارد و درختان قطع شده از آن مناطق به پاکستان قاچاق می شود".
آقای الکوزی افزود، قطع بی رحمانه جنگلات کنر بر اساس مسوده شورای وزیران صورت گرفته است و این مسوده مشکلات و اختلافات زیادی را در میان صنعت کاران و مقام های محلی ایجاد کرده است.
شورای وزیران چندی پیش مسوده ای صادر کرده است که بر مبنای آن صدور مواد پخته چوبی از کنر جواز داده شده است.
بر اساس این مسوده، مواد پخته چوب کنر بدون محصولات گمرکی از این ولایت خارج می شد.
هیات اعزامی سنا می گوید که تذکر مواد پخته در مسوده شورای وزیران گنگ و مجهول بود و بر همین اساس برداشت ها از آن متفاوت بود که سبب نفاق جدی در کنر شده بود و شماری از مردم دست به تظاهرات نیز زده بودند.
الکوزی در بخشی از سخنان خود گفت: "برخی زورمندان، نمایندگان کنر در مجلس و مقام های بلند پایه دولت مرکزی از این مسوده شورای وزیران سوء استفاده کرده و در قطع جنگلات و قاچاق آن دست دارند، آنان با استفاده از قدرت خود بر مقام های محلی نیز فشار وارد می کنند".
او با آنکه نامی از کسی نگرفت؛ اما تاکید ورزید که در این مورد اسناد کافی جمع آوری کرده است و می خواهد که این زورمندان به نهادهای عدلی و قضایی کشور معرفی گردد تا دست‌های شان از یغمای سرمایه های ملی برداشته شوند.
پیش از این، گزارش های وجود داشت که مقام های محلی کنر در قطع جنگلات دست دارند؛ اما آقای الکوزی این گزارش را نادرست خواند و تاکید ورزید که زورمندان و مقام های بلند پایه دولتی بر مقام های محلی فشار وارد می کنند.
در همین حال، سناتوران و هیات اداری مجلس سنا نیز گفتند که از فیصله هیات اعزامی این مجلس برای جلوگیری از قطع جنگل های کنر قویاً حمایت خواهند کرد.
حسیب الله کلیمزی معاون دوم مجلس سنا ضمن ستایش از گزارش هیات اعزامی سنا به کنر، گفت: "مجلس سنا با تمام قوت از فیصله هیات اعزامی سنا برای جلوگیری از قطع جنگلات کنر حمایت می کند".
ولایت شرقی کنر پوشیده از جنگل است که بسیاری از درختان آن در صنعت نجاری کارآمد فوق العاده مهمی را دارند.
جنگلات کنر حدود ۳۵ درصد کل جنگلات در کشور را تشکیل می دهند.
عبدالله امینی- مجلس شورای ملی


کد مطلب: 89925

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/news/89925/

جمهور
  https://www.jomhornews.com