آگاهان سیاسی:

پیمان امنیتی با امریکا مفید نبوده/ افغانستان به همکاری امنیتی ایران و روسیه نیاز دارد

24 دلو 1395 ساعت 22:22

سخنگوی وزارت امور داخله به خبرگزاری جمهور گفت: با آن که کمک های نظامی امریکا در چارچوب توافقنامه امنیتی ادامه دارد اما هنوز هم نظامیان افغان به تجهیزات و کمک های مالی بیشتری نیاز دارند.




شماری از آگاهان سیاسی می گویند که توافقنامه امنیتی میان کابل – واشنگتن که در دو نیم سال قبل امضا شده است هیچگونه تاثیری بر وضعیت امنیتی افغانستان نداشته است.
احمد سعیدی آگاه امور سیاسی به خبرگزاری جمهور گفت: توافقنامه امنیتی میان افغانستان و امریکا به خاطر برقراری صلح و ثبات امضا نشد بلکه به خاطر دوام حضور امریکایی ها و ایجاد پایگاه نظامی آنان در افغانستان به امضا رسیده است.
آقای سعیدی افزود که اکنون امریکا عملا در جنگ افغانستان شکست خورده است و در این میان، فرصت همکاری ها میان افغانستان، ایران و روسیه فراهم شده است.
وی خاطرنشان کرد، اگر ایران و روسیه در راه رسیدن به صلح با حکومت افغانستان همگام باشند، کابل به صلح و ثبات دست خواهد یافت.
این آگاه امور سیاسی تاکید کرد که افزایش نظامیان امریکایی در افغانستان به معنی تشدید جنگ در کشور است نه کاهش جنگ.
از سویی هم، وزارت امور داخله می گوید که افغانستان با بزرگترین متحد خود توافقنامه امنیتی را امضا کرده است که بر اساس آن، تاکنون نظامیان افغان تمویل و تجهیز می شوند.
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله به خبرگزاری جمهور گفت: با آن که کمک های نظامی امریکا در چارچوب توافقنامه امنیتی ادامه دارد اما هنوز هم نظامیان افغان به تجهیزات و کمک های مالی بیشتری نیاز دارند.
سخنگوی وزارت امور داخله خاطرنشان کرد که نظامیان افغان در خط نخست جنگ قرار دارد و برای تمویل این نظامیان، امریکا و اتحادیه اروپا تلاش دارند تا نیازمندی های نظامیان افغان مرفوع شود.
آقای صدیقی به صراحت عنوان کرد که تهدیدها بر علیه حکومت افغانستان وسیع و گسترده است که این کشور به تنهایی نمی تواند این تهدیدها را رفع کند و از همین رو، بر اساس توافقنامه امنیتی، نظامیان افغان و امریکا به گونه مشترک در برابر گروه های تروریستی مبارزه می کنند.
این اظهارات در حالی مطرح می شود که به تازگی، پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا اعلام کرد که در سال جدید میلادی، شمار سربازان خود را در افغانستان افزایش می دهد.

وحیدفرزان – خبرگزاری جمهور


کد مطلب: 91229

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/news/91229/

جمهور
  https://www.jomhornews.com