اعضای شورای ملی:

سازمان ملل بجای نشر گزارش تلفات غیرنظامیان باید به روند صلح افغانستان کمک کند

26 ثور 1396 ساعت 16:13

برخی اعضای شورای ملی در واکنش به نشر گزارش اخیر سازمان ملل در مورد افزایش تلفات کودکان در ۴ ماه اول سال جاری میلادی می گویند که این سازمان باید به روند صلح افغانستان کمک کند.




برخی اعضای شورای ملی در واکنش به نشر گزارش اخیر سازمان ملل در مورد افزایش تلفات کودکان در ۴ ماه اول سال جاری میلادی می گویند که این سازمان باید به روند صلح افغانستان کمک کند.
به گزارش خبرگزاری جمهور؛ سازمان ملل روز گذشته (۲۵ ثور) طی گزارشی از افزایش تلفات ۲۱ درصدی کودکان در افغانستان ابراز نگرانی کرد و از دو طرف درگیر جنگ خواست که در جلوگیری از تلفات کودکان توجه فوری و بیشتر نمایند.
در این گزارش آمده است که در چهار ماه اول سال ۲۰۱۷ میلادی، ۲۸۳ کودک در نتیجه جنگ های جاری در کشور کشته شده و ۷۰۴ کودک دیگر زخمی شده اند.
محی الدین منصف یک عضو مجلس سنا در این خصوص به خبرگزاری جمهور گفت: "آمار تلفات نه تنها از کودکان بلکه از همه مردم افغانستان به ویژه اقشار آسیب پذیر دیگر افزایش دارد، ولی سازمان ملل متحد باید تلاش‌های خود را برای تامین صلح و امنیت در افغانستان متمرکز سازد".
آقای منصف افزود، سازمان ملل باید برای کنترل جنگ در افغانستان، کشورهای مداخله گر و حامیان تروریستان را بیشتر زیر فشار قرار دهد تا به روند صلح افغانستان کمک کنند، در غیر آن مشکل تلفات افراد ملکی حل نخواهد شد.
به گفته وی، طالبان و گروه‌های هراس افگن به قوانین جنگی احترام نمی گذارند و به شمول کودکان به هیچ قشری رحم ندارند.
او تاکید کرد که حکومت افغانستان به دلیل امضای میثاق‌های پذیرفته شده بین المللی به ویژه در راستای مصونیت افراد ملکی مسولیت دارد و سازمان ملل هم باید همکاری‌هایش را در راستای تامین صلح در افغانستان بیشتر کند.
عزیزه جلیس یک عضو مجلس نمایندگان در این مورد به خبرگزاری جمهور گفت: "دولت افغانستان در راستای حفاظت از قشرهای آسیب پذیر زنان و کودکان قانونی را به تصویب رسانده و تا حدی تلاش کرده است تا به این قوانین پابند باشد؛ اما هراس افگنان به هیچ قانونی پابندی ندارند".
در گزارش یوناما آمده است که تلفات کودکان در حملات غیر مستقیم و انفجاری در محلات مسکونی افزایش یافته است.
اما، اعضای شورای ملی می گویند که مخالفان مسلح دولت در بسیاری از مناطق زیر کنترل خود، کودکان را به عنوان سرباز و یا انتحاری استخدام می کنند.
خانم جلیس گفت: "طالبان در مناطق جنگی از اطفال سوء استفاده می کنند، به دست آنان سلاح می دهند و هم در انجام حملات انتحاری از اطفال کار می گیرند".
خانم جلیس افزود، برعکس دولت افغانستان با تنفیذ قوانین در تلاش است تا حقوق بشری کودکان را رعایت کند، در جنگ استخدام نمی کند و تلاش می کند تا زمینه آموزش را برای کودکان فراهم سازد.
به گفته او، با وجود این تلاشهای حکومت افغانستان، بسیاری از کودکان مورد آزار و اذیت قرار می گیرند و بسیاری کودکان به دلیل فقر خانواده‌های شان در کارهای شاقه مصروف هستند.
او از سازمان ملل خواست که گروه‌های هراس افگن و حامیان آنان را زیر فشار قرار دهد و به یک شکل ممکن زمینه صلح را در افغانستان فراهم سازد تا تمامی مردم افغانستان به ویژه اقشار آسیب پذیر بتوانند در امنیت زندگی کنند.
دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان پیش از این گفته است که از مذاکرات صلح به رهبری افغانها حمایت می کند و نیز تلاش‌های را در راستای تحقق صلح میان دولت و مخالفان مسلح انجام داده؛ اما این تلاش نتیجه ای ملموسی در پی نداشته است.
عبدالله امینی- خبرگزاری جمهور


کد مطلب: 94479

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/news/94479/

جمهور
  https://www.jomhornews.com