یک وزیر خوب، وزیرِ بی صلاحیت است

28 عقرب 1395 ساعت 17:18

از نظر آقای غنی، یک وزیر خوب، وزیری است که صلاحیت نداشته باشد و علیرغم نداشتن صلاحیت، همچنان به تصدی این سمت، ادامه دهد و دم برنیاورد! کاری که تصور می شود همه دیگر اعضای کابینه حکومت وحدت ملی به آن رضایت داده و آن را انجام می دهند.




عبدالباری جهانی؛ وزیر مستعفی اطلاعات و فرهنگ، گفته است: "در داخل ارگ ریاست جمهوری اداره موازی به وزارت اطلاعات و فرهنگ درست شده که نه تنها کارهای روزمره وزارت را مختل کرده؛ بلکه عملا وزارت را فلج و بی صلاحیت کرده است."
خبر استعفای آقای جهانی ده روز پیش منتشر شد و در ابتدا دلیل آن "معاذیر صحی" اعلام شده بود.
اکنون آقای جهانی در صفحه فیسبوکش توضیح داده که اکثر پیشنهادات او برای انتصاب‌های جدید در وزارتخانه‌اش پذیرفته نشد. آقای جهانی افزوده: "در وزارت فرهنگ کار نشده و نمی‌تواند کار شود؛ چون صلاحیت‌های اجرایی برای تغییر و تبدیل یا دست ارگ ریاست جمهوری است و یا دست کمیسیون اصلاحات اداری."
اما یک منبع نزدیک به اشرف غنی گفته که آقای جهانی "یکی از غیر مؤثرترین وزیران بوده که در این ماه‌ها هیچ طرحی برای بهبود وضعیت فرهنگ کشور ارائه نکرده است."
این منبع افزوده: "تمام تصمیمات در کاخ ریاست جمهوری بر اساس مشارکت همه رهبران صورت می‌گیرد."
آقای جهانی گفته که تا جایی که او می داند، وضعیت اکثر وزیران، چنین است.

آقای جهانی نخستین مقام بلندپایه دولتی نیست که در اعتراض به سیاست ها و شیوه مدیریت منحصر به فرد اشرف غنی، از مقام اش کناره گیری می کند.
حکومت وحدت ملی، در عمر کوتاه خود بارها شاهد ریزش هایی اینچنین بوده است؛ اما اکنون به نظر می رسد دامنه انحصارگرایی اقتدارطلبانه آقای غنی به اندازه ای گسترش یافته که حتی عرصه را بر نزدیکان مورد اعتماد خود او در کابینه هم تنگ کرده است.

عبدالباری جهانی یکی از کسانی بود که در کابینه دوگانه حکومت وحدت ملی، از جانب اردوگاه سیاسی اشرف غنی برای تصدی سمت حساس و مهم وزارت اطلاعات و فرهنگ، معرفی شد و از مجلس نمایندگان رأی اعتماد گرفت.

تعصب و وفاداری شدید آقای جهانی به زبان پشتو، حتی این تصور را نیز ایجاد کرده بود که او گزینه ای مناسب و مورد تأیید آقای غنی برای پیشبرد سیاست های مخصوص او در حوزه زبان و فرهنگ و ادبیات و هنر و همچنین رسانه است و با توجه به سخنانی که از قول او در این زمینه ها نقل می شد، انتظار می رفت که با حضور آقای جهانی در وزارت اطلاعات و فرهنگ، شاهد تکرار و استمرار همان سیاست هایی باشیم که در زمان تصدی این سمت از جانب عبدالکریم خرم، شاهد بودیم؛ سیاستهای بحث برانگیزی که در یک دوره سیاه و تاریک و تلخ، اعتراض بسیاری از منتقدان و فعالان عرصه فرهنگ و رسانه را برانگیخت؛ اما در کمال شگفتی، در زمان حضور آقای جهانی در وزارت اطلاعات و فرهنگ، هیچ عملکرد محسوس و قابل محاسبه و سنجشی از سوی او در این حوزه، مشاهده نشد.

شاید دوره وزارت او را به جرأت بتوان دوران سکوت و انفعال این وزارت نام داد؛ دوره ای که در آن، حتی از اعمال رویکردهای منفی در حوزه زبان و ادبیات و فرهنگ و هنر و رسانه هم خبری نبود.

با این حال در این زمینه، شاید حق با آن منتقد فرهنگی است که در واکنش به انتشار خبر استعفای آقای جهانی، نوشت: در دوره وزارت آقای جهانی، تنها دو اتفاق مهم رخ داد: باری وزیر شد، باری استعفا داد.

اما با توضیحی که آقای جهانی در صفحه فیسبوک اش، منتشر کرده، معلوم شد که این مشکل او نبوده. دست او برای انجام هر کاری در این وزارت، بسته بوده است. همان چیزی که به گفته آقای جهانی و به تأیید شواهد فراوان موجود، از مسایل اساسی سایر وزرای کابینه دولت آقای غنی هم هست.

به این ترتیب، از نظر آقای غنی، یک وزیر خوب، وزیری است که صلاحیت نداشته باشد و علیرغم نداشتن صلاحیت، همچنان به تصدی این سمت، ادامه دهد و دم برنیاورد! کاری که تصور می شود همه دیگر اعضای کابینه حکومت وحدت ملی به آن رضایت داده و آن را انجام می دهند.

حق با آقای جهانی است که می گوید در هر زمینه ای، همه راه ها به ارگ ختم می شود. این، از مختصات منحصر به فرد شیوه مدیریت اشرف غنی است که می خواهد یک تنه همه امور، زیر نظر او انجام شود و این اوست که باید حرف اول و آخر را بزند.

او در ریاست جمهوری، برای تحقق این ایده که مبتنی بر تمرکزگرایی اقتدارطلبانه و به شدت افراطی است «شورا»هایی در هر بخش ایجاد کرده تا به این ترتیب، از وزارتخانه های تخصصی هر حوزه، سلب صلاحیت کند و با اداره مستقیم شوراها توسط شخص رییس جمهور، همه امور را خود نظارت و مدیریت نماید.

با این وصف، بدیهی است که وزیر و وزارت و صلاحیت های قانونی آن، عملا معنا و مبنای خود را از دست می دهد و صرفا به تشکیلاتی برای تعیین شاکله ظاهری دولت، تقلیل پیدا می کند.

عبدالمتین فرهمند- خبرگزاری جمهور


کد مطلب: 87558

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/article/87558/

جمهور
  https://www.jomhornews.com