پروژه‌های تولید ۴۰۰ میگاوات انرژی برق در سال جاری آغاز می شوند

16 ثور 1396 ساعت 17:39

وزارت انرژی و آب می گوید که چندین پروژه تولید انرژی برق از منابع داخلی که در مجموع ظرفیت تولید حدود ۴۰۰ میگاوات برق را دارند در سال جاری آغاز می شوند.



وزارت انرژی و آب می گوید که چندین پروژه تولید انرژی برق از منابع داخلی که در مجموع ظرفیت تولید حدود ۴۰۰ میگاوات برق را دارند در سال جاری آغاز می شوند.
به گزارش خبرگزاری جمهور؛ علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب، امروز شنبه (۱۶ثور) در یک نشست خبری در کابل گفت که این مقدار انرژی از منابع آبی و خورشیدی در نقاط مختلف کشور در سال جاری تولید خواهد شد.
وی افزود، قرارداد پروژه های تولید برق، به اداره تدارکات ملی فرستاده شده که به زودی نهائی خواهند شد.
عثمانی، ماستر پلان انرژی افغانستان که در سال‌های گذشته تدوین شده بود را ناقص خوانده و گفت که این ماستر پلان با تکیه بر یک دیدگاه غیر واقع بینانه ساخته شده ودر حال حاضر با چالش های جدی مواجه شده است.
وی بیان داشت، در این ماستر پلان که طی پانزده سال گذشته حدود بیش از۱.۳ملیارد دالرهزینه برداشته است، استندردهای بین المللی در نظر گرفته نشده، به سکتورخصوصی و صنعتی توجه لازم صورت نگرفته، به چهارده ولایت کشور انرژی برق نرسیده و از نظر "قیمت صرفیه برق" نیزسالانه بیش از ۲۰در صد افزایش داشته است.
وی گفت که با این مقدار هزینه امکان تولید بیش از ۱۳۰۰میگاوات انرژی با قیمت مناسب‌تر در داخل کشور وجود داشت که پالیسی سازان ماستر پلان انرژی در گذشته بدان توجهی نکرده اند.
عثمانی ابراز داشت که به همین دلیل وزارت انرژی وآب از یک سال به این سو ماستر پلان جدیدی را تهیه کرده که این چالش ها را رفع خواهد کرد.
وی گفت:" بر اساس این ماستر پلان جدید که قرار است حدود بیش از ۲۰۰۰ میگاوات برق از منابع مختلف در داخل کشور تولید شود، استندردهای بین المللی، توجه لازم به سکتور خصوصی وصنعتی، قیمت مناسب، و توازن در توضیع برای شهروندان در ولایات مختلف کشور در نظر گرفته شده است".
عثمانی تصریح کرد که حدود ۱۵۰۰میگاوات این انرژی در ۲۹ بند برق آبی و ۵۰۰ میگاوات آن از منابع خورشیدی، بادی و زباله جات شهری تولید خواهد شد.
عبدالجلیل سروش- خبرگزاری جمهور


کد مطلب: 94108

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/news/94108/

جمهور
  https://www.jomhornews.com