هزار بار روشنتر از خورشید؛ قدرت تخریب وحشتناک بمب اتومی

19 اسد 1396 ساعت 15:22




۷۰ سال پیش با استفاده از سلاح اتومی شهرهای هیروشیما و ناگاساکی جاپان به دوزخی مبدل شدند.

بمب مخرب اتومی چگونه توسعه یافت؟
اولین آزمایش تخریبی بمب اتومی در بیابان نیومکزیکو امریکا صورت گرفت. پس از مدت کوتاهی در اگست ۱۹۴۵ امریکائیها این سلاح مخرب را در شهرهای جاپان (هیروشیما و ناکازاکی) استفاده کردند که بکلی این دو شهر از بین رفتند و صدها هزار نفر کشته شدند. البته تهدید استفاده از اسلحه اتومی هنوزهم وجود دارد. این اولین بار است که انسان میتواند با این سلاح خود را نابود کند.

بعد از جنگ جهانی دوم و آغاز جنگ سرد، رقابتهای توسعه رقابت تسلیحات اتومی میان اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده امریکا صورت گرفت.

اتحاد شوروی قدرتمندترین بمب خود را که ( بمب زار نام داشت ) در اکتوبر سال ۱۹۶۱ در یک آزمایش هستوی جوی ( فضا ) منفجر ساخت. انرژی که از این بمب آزاد شد ۵۷ میلیون تی ان تی TNT بود. در مقایسه با بمب هیروشیما که انرزی آن ۱۳۷ هزار تی ان تی بود؛ گویا با بمب زار و قدرت تخریبی آن می توانست تمام شهرهای بزرگ را نابود نمود.

قدرت نوترونی neutronen
انفجار هسته ای نتیجه یک واکنش زنجیریست Kettenreaktion که در ساختار اتوم اورانیوم U۲۳۵صورت میگیرد .
اگر مقدار اورانیوم به اندازه کافی بزرگ باشد تعامل هسته قسمی صورت میگیرد که نوترونهای آزاد شده بقیه اتوم های اورانیوم را هدف میگیرند و در این تعامل زنجیری؛ انرژی عظیمی آزاد میشود.
اگر مقدار غنی سازی اورانیوم کافی نباشد، این جریان در تعامل هسته خوب صورت نمی گیرد.
از این لحاظ از ماده پلوتونیوم هم برای ساخت بمب استفاده میکنند. گرچه عنصر پلوتونیوم در طبیعت نیست اما میتوان این عنصر را در راکتورها Reaktor تولید نمود.

عواقب بی رحمانه
هنگامیکه یک بمب انفجار میکند در نتیجه موج فشار میتواند صدها کیلومتردر شعاع خود ساختمانها را تخریب کند و کسانی که در نزدیکی انفجار هستند از تابش حرات می سوزند و ذرات رادیو اکتیف اتوم سالهای متمادی سبب بیماری ها و مرگ میشوند.

یک کیمیادان آلمانی آقای هان با همکارش فریتس اشتراسمن F. Srassman در دسامبر ۱۹۳۸ در یک تجربه ساینس کشف عجیبی نمود .
قسمی که میخواستند خاصیت فلزات سنگین را بررسی کنند. با استفاده از پارچه های اورانیوم که با نوترونها بمباران نمودند متوجه شدند که در این تعامل یک تغییر در مواد اورانیوم صورت گرفته و عناصر جدیدی بنام باریوم سبک Barium بوجود آمد. یعنی باعث کشف شکستاندن هسته اتوم شدند . که در ساینس کشف بزرگیست.

در ایالات متحده امریکا ترس از اینکه نازی های آلمان می توانند بمب اتومی بسازند؛ رئیس جمهور روزولت پروژه بزرگ تخقیقاتی و اتومی را در ایالت الاموس نیومکزیکو در سال ۱۹۴۱ بنیانگذاری نمود. این پروژه تحت سرپرستی اوپنهایمر Openheimer آلمانی تبار و دیگر دانشمندان جهان بود.

فاجعه شهرهای هیروشیما و ناکازاکی جاپان
در جولای سال ۱۹۴۵ اولین ازمون بمب اتومی در محل تحقیقات Alamogardo صورت گرفت و عصر جدید تسلیحاتی اتومی فراهم شد. در این زمان آلمان نازی جنگ را باختند و تسلیم شدند.
در عوض رژیم متخاصم جاپان توجه استراتژی نظامیان امریکای را بخود جلب نمود. در ۶ اگست ۱۹۴۵ بمب اتومی در شهر هیروشیما انداخته شد و هیرو شیما به دوزخ و جهنمی در روی زمین مبدل گردید.
این فاجعه بی سابقه بود و شهر به خاک یکسان شد، با آنهم جاپان تسلیم نشد. بنابراین امریکا یک بمب هسته ای دوم را سه روز بعد به روی شهر ناکازاکی منفجر نمودند و بلاخره جاپان تسلیم شد و جنگ جهانی تمام شد.
این دو بمب ۱۶۰۰۰۰ انسان را کشت و بیشتر از آن موجب بیماری هایی شد که توسط تشعشع اتومی مردم به مرض ها مبتلا گردیدند و به مرور زمان درگذشتند .

با داشتن این بمبهای اتومی جدید، افزایش قابل توجهی در قدرت نظامی امریکا صورت گرفت. کشورهای دیگری هم برای توسعه سلاح اتومی کوشیدند اتحاد شوروی در ۱۹۴۹ و در اکتوبر ۱۸۵۲ بریتانیا اسلحه اتومی ساختند.

فهم و جنون
در حال حاضر کشورهایی دارای اسلحه اتومی و هسته ای هستند و در پیمان منع گسترش سلاح هستوی سهیم اند مانند ایالات متحده امریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین البته کشورهایی که سلاح اتومی دارند و پیمان منع گسترش را امضا نکردن کشورهای مانند هندوستان، پاکستان، اسراییل، و کوریای شمالی هستند.
در سالهای دهه ۶۰ م آزمایشهای سلاح اتومی در بالای زمین انجام می گرفت. در سال ۱۹۶۴ پیمان تحریم های هسته ای به اجرا در آمد. در این پیمان ذکر شده که نباید در دریاها و فضا و روی زمین تست سلاح اتومی صورت گیرد.
۱۲۰ کشور این پیمان را امضا نمودند. اما آزمایش اتومی زیرزمینی هنوزهم متاسفانه صورت میگیرد .
انجینر عنایت الله حبیب- هامبورگ
خبرگزاری جمهور


کد مطلب: 97051

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/article/97051/

جمهور
  https://www.jomhornews.com