قطری ها در ولایت فراه به دنبال چیستند؟

یحیی فولادی

26 دلو 1395 ساعت 14:10

والی فراه باید بداند که ولایت فراه با موج وسیع نا امنی‌هایش نباید محل پرنده بازی قطری‌ها قرار بگیرد و به بهانه پرندگان، پای یکی از خطرناکترین کشورهای خاورمیانه به جغرافیای غرب افغانستان باز شود...




از چندسال گذشته به این سو اعراب قطری مشخصاً به ولایت فراه رفت و آمد دارند؛ رفت و آمدی که بیشتر برای ساخت و ساز در ولایت فراه خوانده شده است.
اما سئوال اینجا است که در مدت حداقل پنج سال گذشته که قطری‌ها در فراه میهمان و کم کم میتوان گفته که میزبان شده‌اند، چه کارهایی کرده‌اند؟

کمک به ترمیم مسجد جامع مرکزی شهر فراه
مسجد مرکزی فراه که از سالیان سال در ولایت فراه وجود داشت و مردم متدین فراه در آنجا به نمازگزاری و عبادت می‌پرداختند، همواره با نام مسجد جامع شناخته می‌شد.
اعراب قطری با ورود به فراه مقداری پول را در این مسجد جامع به مصرف رساندند و بنابر گفته‌ای، یک میلیون دالر صرف ساخت و ساز آنجا شد.
اما در برابر این یک میلیون دالر قطری‌ها خواسته‌ای داشتند که برای مردم فراه بسیار سنگین و گران تمام می‌شد. نمایندگان حکومت شاهی قطر در قبال این هزینه خواهان این شدند که نام مسجد جامع بزرگ شهر فراه به "مسجد شاهزاده علی آل ثانی" تغییر نام پیدا کند.
این قضیه به حدود سه سال پیش بر می‌گردد و در همان زمان هم مورد خشم مردم و علمای فراه قرار گرفت.

ساخت یک مارکیت
در حومه بازار مرکزی فراه، قطری‌ها دست به اعمار یک مارکیت نسبتاً کوچک زدند که تعداد دکان‌های آن نمی‌توانست آشفتگی‌های این بازار را سر و سامان دهد. این مارکیت هم قرار بود تا به "مارکیت شاهزاده علی آل ثانی" نام گذاری شود.
اما از همه مسائل مهمتر این است که بیشتر وقت قطری‌ها برای شکار و نگه‌داری پرندگانی در فراه سپری گردید که گفته می‌شد کمیاب هستند. مسئله کمیابی در حالی مطرح می‌گردید که هیچ نهاد معتبری این معضل را تائید نکرده است.
قطری‌ها حدود هشتصد هزار دالر را صرف مکانی در اطراف میدان هوایی فراه کردند تا محل نگهداری این پرندگان باشد. به بهانه حفظ و مراقبت از این پرندگان هم چند فرد قطری هر دو ماه یک بار به فراه سفر می‌کنند.

والی فراه می‌داند که ...
در تاریخ ۲۳ دلو، هیئتی از پرنده بازان قطری و یا همان نمایندگان شاه قطر به فراه آمدند و با حضور والی و تعداد زیادی از مقامات دولتی سیصد پرنده نوع طوق دار را که پرورش داده بودند، رها کردند.
محمدآصف ننگ، والی فراه خرسند از این بود که این پرندگان در آینده تعدادشان می‌تواند به هزار عدد برسد.
اما والی فراه به خوبی نکاتی دیگر را هم می‌داند؛ از جمله:
۱ – تعداد ولسوالی‌های در اختیار طالبان در فراه هم ۵ ولسوالی است
۲ – وضعیت اقتصادی مردم فراه به صورت برجسته‌ای آسیب دیده است
۳ – مشکل اصلی فراه، کمبود پرنده نبوده و بلکه امنیت است
۴ – نیمی از مردم ۵ ولسوالی که در اختیار دولت است، از او ناراضی هستند
۵ – هر کیلووات برق در فراه به مرز ۱۰۰ افغانی رسیده است
۶ – فساد گمرک فراه سر به فلک کشیده و هر قدرتمندی برای خود، حق می‌خواهد

والی فراه از قطری‌ها هم خیلی چیزها را می‌داند؛ از جمله:
۱ – از ولایت فراه مناطق محروم تری هم است که قطری‌ها در آنجا پول بریزند
۲ – سر و کله داعش همزمان با حضور قطری‌ها در فراه پیدا شد
۳ – قطر یکی از متهمان اصلی تولید داعش است
۴ – جنگ امروز سوریه و عراق به علت عدم موافقت این کشورها برای ارسال گاز قطر به اروپا بوده است
۵ – تلویزیون الجزیره که صدای تمامی تروریستان جهان می‌باشد، مرکز آن در دوحه قطر است
و ده ها مورد دیگر...
محمدآصف ننگ باید به خوبی بداند که ولایت فراه با موج وسیع نا امنی‌هایش نباید محل پرنده بازی قطری‌ها قرار بگیرد و به بهانه پرندگان، پای یکی از خطرناکترین کشورهای خاورمیانه به جغرافیای غرب افغانستان باز شود.
ولایت فراه بیشتر از اینکه نیازمند حفظ حیات وحش باشد، نیازمند حفظ حیات انسان‌ها و مردمش است.
فراه نشینان با بحرانی به نام اقتصاد ضعیف روبرو هستند؛ فراهیان می‌خواهند تا آزادانه به ولسوالی‌های خود سفر کنند و اسیر جغرافیای شهر فراه نباشند.
خیمه‌های طالبان هنوز هم در دروازه‌های شهر فراه و بخصوص مرز میان پشترود و فراه به چشم می‌خورد؛ مردم هنوز هم به آسانی نمی‌توانند که به نوبهار بروند.
رفقای قطری ما اگر مرد میدان هستند برای مدتی هزینه‌های جنگ ولایت فراه را بپردازند؛ جنگی که روشن نیست چرا همیشه با آمدن همین قطری‌ها فروکش می‌کند.
یحیی فولادی- خبرگزاری جمهور


کد مطلب: 91282

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/article/91282/

جمهور
  https://www.jomhornews.com