ثروتی که درد سرساز خواهد شد

5 عقرب 1393 ساعت 16:08

اوایل ماه جاری تعدادی از اعضای پارلمان بریتانیا با توجه به وجود احتمال حمایت مالی قطر از داعش، روابط نزدیک قطر و بریتانیا را زیر سؤال بردند.



مقام‌های قطر حمایت مالی از گروه‌های افراطی در سوریه از جمله داعش را قویا تکذیب کردند.
آنها گفتند که قطر در راستای همکاری با سازمان(سیا) و دیگر سازمان‌های اطلاعاتی غرب و کشورهای عرب فقط از شبه‌نظامیان میانه رو حمایت کرده است.
به گفته این مقامات، تدابیر شدیدی برای کنترل جابجایی پول در نظر گرفته شده است.
این سخنان در آستانه سفر این هفته شیخ تمیم بن حمد آل ثانی؛ امیر قطر به انگلیس گفته شده است.
گزارش شده که اوایل ماه جاری تعدادی از اعضای پارلمان بریتانیا با توجه به وجود احتمال حمایت مالی قطر از داعش، روابط نزدیک قطر و بریتانیا را زیر سؤال بردند.
مقام‎های این کشور از جمله رئیس اداره اطلاعات قطر در عین حال، گفته‌ اند که چیزی برای پنهان کردن حمایت قطر از گروه‌های مخالف بشار اسد، رئیس جمهور سوریه وجود ندارد.
از ماه سپتامبر، قطر همکاری خود را با نیروهای تحت رهبری امریکا برای مقابله با داعش آغاز کرده است.
پایگاه هوایی العبید که حملات هوایی و عملیات شناسایی تحت رهبری امریکا علیه مواضع داعش از آن صورت گرفته است، در قطر واقع است.
قطر از معدود کشورهای کوچک جهان است که برخلاف محدودیت جغرافیایی اش، ثروتی عظیم و سرشار به دست آمده از رهگذر منابع زیرزمینی طلای سیاه نفت و گاز را در اختیار دارد؛ ثروتی که فقط یک نمونه آن هزینه کردن ۲۰۰ میلیارد دالر برای ورزشگاه‌ها و زیرساخت‌های مربوط به برگزاری جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ است. نمونه دیگر آن، هزینه کردن حدود ۱۱ میلیارد دالر برای خرید سلاح از امریکا تنها در یک مورد است.
این کشور در واقع با استفاده از قدرت همین کالای استراتژٰیک توانسته است در جهان، دست به بلندپروازی ها و نقش آفرینی های بزرگی بزند.
این در حالی است که کل جمعیت این کشور حدود دو میلیون نفر است که از این میان، تنها ۱۸۰ هزار نفر آن، اتباع بومی قطر هستند و مابقی ۸۵ درصد را مهاجرانی تشکیل می دهند که تقریبا برای اتباع مرفه و ثروتمند این کشور، خدمت می کنند.
در قطر حتی یک تبعه قطری، به تاکسیرانی اشتغال ندارد. درآمد سرانه این کشور حدود ۱۰۲ هزار دالر امریکایی است. تمامی خدمات عمومی در این کشور مجانی است. با این حال، همه پول های سرشار و برانباشته قطر، صرف خرید سلاح از امریکا، تامین هزینه ساخت ورزشگاه برای جام جهانی ۲۰۲۲ یا خدمات رسانی مجانی به شهروندان و ساکنانش نمی شود.
قطر بخش بزرگی از این پول را صرف تامین مالی جریان های افراطی و گروه های تروریستی نیز می کند.
گزارش هایی که از قول خبرنگاران، ناظران مسایل امنیتی و تحلیلگران سیاسی با استناد به وضعیتی که در لیبی، عراق، سوریه و حتی مصر در جریان است، منتشر شده نشان می دهد که قطر یکی از مهم ترین و اصلی ترین کشورهایی است که در عقب جریان های تندرو تروریستی قرار دارد.
چندی پیش، ده ها صلحبان سازمان ملل متحد که اهل جمهوری فیجی بودند در بلندی های جولان از سوی گروه های تروریستی ضد سوری به گروگان گرفته شدند و در نهایت با پا در میانی پرسش برانگیز قطر آزاد شدند. اتفاقی که در سوی دیگر، در مورد ده ها دیپلمات، نظامی و راننده کامیون ترکی اسیر داعش افتاد و آنها بی هیچ درد سری به سلامت از هفت خوان خونین داعش گذشتند و به ترکیه بازگشتند.
بنابراین، اگر یکی از اصلی ترین بازوهای تامین تسلیحاتی و تمویل اقتصادی تروریست ها ترکیه باشد، بازوی مهم دیگر آن قطر است. در مقابل این دو کشور اما عربستان سعودی، امارات و بحرین قرار دارند که در این اواخر مصر به رهبری سیسی نیز به جمع آنها افزوده شده است.
این کشورها دو قطب اصلی رقابت های استراتژیک را در خاور میانه با استفاده از گروه های تکفیری و تروریستی تشکیل می دهند.
امیر وقت قطر باری در یکی از نشست ها که در اوایل درگیری های تروریستی در سوریه زیر نام «دوستان سوریه» به ابتکار امریکا، اعراب و ترکیه در استانبول برگزار می شد گفت که کشورش آماده و مصمم است؛ تا دولت بشار اسد را به زیر بکشد؛ حتی اگر نیاز باشد در این زمینه، ۱۰۰ میلیارد دالر هزینه کند!
این آرزو تاکنون محقق نشده است؛ بنابراین به عقیده ناظران، شاهرگ و شریان پول های قطر به تروریست های ضد سوری نیز در جریان است.
قطر در عین حال، متحد و شریک سیاسی، نظامی و اقتصادی امریکا و اروپا و یکی از بزرگترین سرمایه گذاران در این کشورها نیز است و از این حیث نیز خود را در برابر خطر عربستان و متحدانش، مصون احساس می کند.
ناظران اما هشدار می دهند که این ثروت، سرانجام برای قطر، درد سرساز خواهد شد؛ زیرا اول اینکه بازی با تروریزم و افراط گرایی به منظور توسعه قدرت و نفوذ خود، ماهیتا یک بازی خطرناک است.
از سوی دیگر، وقتی قطر به خود حق می دهد چنین استفاده ای از تروریزم بکند، کشورهایی که آماج این بلندپروازی های خونین و مرگبار قطر هستند نیز سرانجام مجبور خواهند شد به این رویکرد متوسل شوند و این یعنی گسترش ناامنی، بی ثباتی و توسعه و تقویت تروریزم در ابعاد منطقه ای و چه بسا بین المللی.
چه اینکه اکنون در سوریه، لیبی، عراق و حتی بخش هایی از مصر، لبنان، یمن و... جنگ نیابتی میان تروریست های مورد حمایت قطر و تروریست های همسو با عربستان و متحدانش در جریان است.
محمدرضا امینی- خبرگزاری جمهور




کد مطلب: 57702

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/article/57702/

جمهور
  https://www.jomhornews.com