ویس برمک:

درفصل سرما، ایران،ترکمنستان و جاپان، آسیب دیدگان مارا کمک می کنند

بررسی حوادث طبیعی

10 عقرب 1394 ساعت 14:08

بدخشان، نورستان، کنرها، پنجشیر و چند ولایت دیگر، بیشترین صدمه را دیده اند که البته بدخشان در رأس قرار دارد. بیشترین مناطق آسیب دیده، ولسوالی های سرحدی است تقریبا به هشت ولسوالی این ولایت آسیب رسانیده است.




کمیته مبارزه با حوادث طبیعی به تازگی به وزارت حوادث طبیعی ارتقا داده شده است که نخستین وزیر این وزارت، ویس برمک تعیین شده است. آقای برمک، در حکومت پیشین (حامدکرزی) به حیث وزیر احیا و انکشاف دهات کار می کرد.
در آستانه زمستان قرار داریم؛ زمستانی که همه ساله از شهروندان افغان در گوشه و کنار این کشور، از مردم افغانستان قربانی میگیرد. اینکه وزارت دولت در امور حوادث چه تدابیری را در زمستان پیش رو روی دست گرفته است. خبرگزاری جمهور به سراغ ویس برمک وزیر دولت در امور حوادث طبیعی رفته تا جزئیات آمادگی ها را مورد بحث و بررسی قرار میدهد.


خیلی سپاس آقای برمک که وقت تان را در اختیار خبرگزاری جمهور قرار دادید، آقای برمک! با پرسش نخست خیلی کوتاه زلزله ای که چندی پیش اتفاق افتاد، چگونه بود و بررسی ها به کجا رسید؟
خب زلزله ای که رخ داد واقعا تکان دهنده بود و تلفات جانی و مالی را برای شهروندان ما به جا گذاشت. خب این رویدادی طبیعی از ۹ ولایت افغانستان بیشترین قربانی و خسارات مالی را گرفت.
تیم های بررسی به تمامی ولایات آسیب دیده ارسال شده اند و ارسال کمکهای غذایی و غیرغذایی انتقال داده شده است و بازهم ما تلاش داریم تا خساراتی که بجا گذاشته شده است را جبران کنیم.

آقای برمک، از ۹ ولایت گفتید، این ولایات کدام ها و چقدر آسیب دید؟
بدخشان، نورستان، کنرها، پنجشیر و چند ولایت دیگر، بیشترین صدمه را دیده اند که البته بدخشان در رأس قرار دارد. بیشترین مناطق آسیب دیده، ولسوالی های سرحدی است تقریبا به هشت ولسوالی این ولایت آسیب رسانیده است. زمین لرزه از کنرها ۳۰ نفر تلفات گرفت، در پنجشیر سه ولسوالی آسیب دید. در کنرها ۳۰ نفر تلفات گرفت.
در مجموع تصویر کلی از وضعیت آسیب دیدگان زلزله ها است.

تیم های بررسی وزارت شما به محلات رسیده اند و موادغذایی و غیرغذایی در اختیار آسیب دیدگان قرار گرفته است یاخیر؟
بله تیم های بررسی به مناطق آسیب دیده رسیده است. و اگر نرسیده باشد بعضی مناطق که چالش های امنیتی زیاد است و مشکل دسترسی هم است. هرچند کارهایی در طول چهارده سال گذشته صورت گرفته است اما با آن هم هنوز چالش ناامنی ها و صعب العبور بودن راه های مواصلاتی از چالش های عمده ای است که به برخی مناطق رسیدگی نمی توانیم.
شما در جریان هستید که نه تنها زمین لرزه بلکه ناامنی ها نیز به مردم آسیب رسانیده است و باعث شده است تا مردم بیجا شوند و این بیجاشدگی کارها را بیشتر کرده است تا به مردم رسیدگی شود.
مشکل امنیتی در ولایات موجود است و اگر برای رسیدگی به حوادث به ولایاتی که ناامن است از کمکهای هوایی کار بگیریم، که هلیکوپترها مصروف عملیات های نظامی هستند ولی ما تلاش داریم تا حداقل راه هایی که باز است و مشکل امنیتی نیست از طریق زمین به این آسیب دیدگان رسیدگی کنیم.

گذشته از این موضوع، افغانستان کشوری است که همه ساله شاهد رویدادهای حوادث طبیعی است و حالا هم زمستان را در پیش رو داریم، چه تدابیری در زمستان پیش رو دارید تا بار دیگر حوادث طبیعی از مردم قربانی نگیرد؟
ما آمادگی های لازم را در زمستان پیش رو روی دست گرفته ایم و این آمادگی های ما طوری است که قرار است در ولسوالی های سرحدی بدخشان از طریق سازمان غذایی جهان مقدار ۱۴۰۰ تن مواد مورد نیاز را از راه تاجیکستان انتقال داده و در این ولایت ذخیره شود.
در مناطق مرکزی هم تدابیر انتقال مواد اولیه کمکی در فصل زمستان روی دست گرفته شده است و در این زمستان کتله عظیمی در بدخشان و ۹ ولایت دیگر، طبعا با مشکلات سرپناه روبه رو هستند و فاصله زمانی نیست که سرپناه درست شود و زمستان اگر خدا بخواهد از منابع داخلی و با امکانات موجود خود ما و یاهم با همکاری جامعه جهانی، در چهار ماه فصل سرد، به مردم رسیدگی کنیم تا حوادث طبیعی باعث قربانی گرفتن از مردم نشود.
از سویی هم، یک کتله عظیم دیگر از اثر جنگهای قندوز و ولایت های ناامن بیجا شده اند. یعنی ما با دو بخش از بیجاشدگان سروکار داریم. حوادث طبیعی و ناامنی ها.
برای رسیدگی به این دو بخش بزرگ بیجاشدگان و رسیدگی به آن ها، چالش های جدی پیش روی ما است که انشاءالله با انجام کمک های غذایی که در اختیار داریم به آسیب دیدگان رسیدگی کنیم. اگر ضرورت شد از کشورهای همسایه خریداری خواهیم کرد.

آقای برمک، کدام کشورها تاهنوز حاضر شده اند که در فصل سرما و یا هم برای جلوگیری از وقوع حوادث در فصل زمستان، مردم افغانستان را کمک کنند؟
کشورهایی که کمک می کنند، ترکمنستان، جاپان و ایران هستند که در این زمستان آماده اند تا مردم افغانستان را کمک کنند.
ترکمنستان ۱۰۰ تن آرد را وعده داده است و همینطور ما خواستیم تا موادغیر غذایی نیز در اختیار ما قرار دهد، جاپان حاضر شده است تا مواد غیرغذایی را کمک کند و ایران هم همکاری خواهد کرد.

جناب وزیر! شما میدانید که کمیته حالات اضطرار تازه به وزارت تبدیل شده است، با توجه به حجم حوادث و رویدادهای طبیعی در فصل زمستان که همه ساله به وقوع می پیوندد، آیا بودجه کافی را در اختیار دارید یاخیر؟
ما دو بودجه داریم. یکی کُد حالات اضطرار است که تا یک میلیارد افغانی در حساب آن موجود می باشد و صلاحیت این کد تحت مدیریت رییس جمهور و رییس اجرائیه قرار دارد. تا زمانی که در این حالات یا حوادث طبیعی رخ می دهد با در نظرداشت سطح حادثه، تخریب و تلفاتی که به جای میگذارد، از خود حکومت کمک های نقدی را به والیان به حسابات حوادث ارسال می شود. در حادثه قبل، پیشنهاد شد تا از بدخشان و ۹ ولایت دیگر، نظر به آمار حوادث و آسیب دیدگان از ده میلیون افغانی تا سه میلیون افغانی برای هر یکی از ولایات، به والیان ارسال شود. تا والی ها با دست پر بتوانند به حوادث رسیدگی کنند.
اما بخش دوم بودجه؛ ما هر ساله برای جامعه جهانی یک فراخوان را برای جمع آوری کمک های بشری میدهیم و بر اساس آن، حوادثی که در افغانستان رخ داده و رخ می دهد ویا هم خشکسالی می شود، در مجموع حوادث طبیعی که اتفاق می افتد، کمک جمع آوری می کنیم. سال گذشته یک فراخوان داده بودیم که به ارزش ۴۱۷ میلیون دالر بود به جهان ارایه شده است و از این فراخوان ۲۱۳ میلیون دالر در اختیار حکومت افغانستان قرار گرفت و مابقی این پول تاهنوز داده نشده است.

آقای برمک پرسش پایانی این است که بزرگترین چالش سد راه فعالیت های شما چیست؟
مشکل اول، دسترسی است که هر قدر دسترسی آسان باشد به مردم می رسیم و بعد مشکل ساحات ناامن که مخالفان هستند.چالش دیگر، عدم فعال بودن اداره ما در مرکز است که تاهنوز به گونه رسمی فعال نشده است اما تیم های ما در ولایات فعال هستند و ظرفیت ها بلند رفته است.
چالش سومی هم نبود ذخایر موادغذایی در مرکز است، ما باید ذخایر مواداولیه را داشته باشیم و همین که حادثه ای به وقوع می پیوندد به زودترین فرصت در اختیار مردم قرار گیرد که متاسفانه نداریم. این چالش هایی است که ما فعلا با آن مواجه هستیم.
گفتگو از وحیدفرزان – خبرگزاری جمهور


کد مطلب: 72525

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/interview/72525/

جمهور
  https://www.jomhornews.com