استادان دانشکده ژورنالیزم بغلان:

اگر رییس دانشکده ژورنالیزم بغلان برکنار نشود همگی استعفا می دهیم

12 جدی 1395 ساعت 18:01

استادان این دانشکده می گویند که اگر رییس دانشکده ژورنالیزم برکنار نشود آنان به صورت دسته جمعی از این دانشگاه استعفا میدهند.




شماری از استادان دانشکده ژورنالیزم دانشگاه بغلان می گویند که رییس این دانشکده شخصی غیرمسلکی است که درمدت چهار سال هیچگونه دستاوردی نداشته است.
به گزارش خبرگزاری جمهور، استادان این دانشکده که تعدادشان به ۶ نفر می رسد می گویند که اگر رییس دانشکده ژورنالیزم برکنار نشود آنان به صورت دسته جمعی از این دانشگاه استعفا میدهند.
سیدسلیمان سادات،استاد دانشکده ژورنالیزم دانشگاه بغلان در صحبت با خبرگزاری جمهور گفت: "چهار سال می شود که دانشکده ژورنالیزم در دانشگاه بغلان فعالیت دارد؛ دراین مدت یک شخص غیرمسلکی که هیچگونه تخصص در رشته خبرنگاری ندارد ریاست دانشکده را به پیش می برد، او اداره درست نکرده و دراین مدت نتوانسته امکانات ضروری برای دانشکده ژورنالیزم فراهم کند."
آقای سادات گفت که همایون رهیاب، رییس دانشکده ژورنالیزم علاوه بر اینکه ریاست دانشکده را به عهده دارد در یک دانشگاه شخصی نیز تدریس می کند.
او تاکید کرد که بخاطر حل این مشکل بارها با رییس دانشگاه و حتی با رهبری وزارت تحصیلات عالی صحبت کرده و مشکل را با آنان در میان گذاشته است اما به مشکل آنان رسیدگی نشده است.
این استاد دانشگاه می گوید که برای حل این مشکل با وزیر تحصیلات عالی دیدار کردند؛ وزیر به آنها وعده همکاری داده است اما تاکنون در عمل به مشکل شان رسیدگی نشده است.
محمدعیسی سخاوتی، یکی دیگر از استادان دانشکده ژورنالیزم نیز می گوید: "از آغاز فعالیت این دانشکده یک استاد غیر مسلکی از دانشکده تعلیم و تربیه به عنوان رییس مقرر شده و در طول چهارسال هیچ گونه دست آورد وفعالیتی نداشته است."
وی تصریح کرد که به دلیل عدم تحرک و کارایی رییس دانشکده ژورنالیزم دانشگاه بغلان استادان دانشکده ژورنالیزم از چهار ماه به این سو دست به اعتراض زده اند اما به دلیل حمایت قاطع رییس دانشگاه بغلان، آقای همایون رهیاب، رییس دانشکده ژورنالیزم از کار برکنار نشده است.
آقای سخاوتی گفت: " تقریبآ از چهار ماه به این سو اعتراض ما ادامه دارد؛ در آغاز نشست های داشتیم بامسوولان دانشگاه بغلان، به مشکل ما رسیدگی نشد بعد یک کمیته تشکیل شد که هم با کمیته و هم با رییس دانشگاه نشست داشتیم مشکل را در میان گذاشتیم اما رییس دانشکده ژورنالیزم به صورت جدی و قاطعانه از سوی رییس دانشگاه حمایت می شود."
وی هشدار داد که اگر به مشکلات آنان رسیدگی نشود از دانشگاه بغلان به شکل دسته جمعی استعفا میدهند.
آقای سخاوتی دراین مورد گفت: "اگر به مشکل ما جدی رسیدگی نشود تصمیم قاطع استادان این است که از دانشکده به صورت دسته جمعی استعفا میدهیم."
اما خلیل احمد کامجو، رییس دانشگاه بغلان می گوید که بست ریاست ها بست اداری است و ریاست دانشکده در اکثر دانشگاه های کشور از سوی افراد خلاف رشته نیز اداره می شود.
او در صحبت به خبرگزاری جمهور گفت: " ما بالاتر از ۱۴ کمیته بخاطر انسجام، تطبیق قانون و طرزالعمل های وزارت تحصیلات عالی در دانشگاه بغلان ایجاد کردیم، مساله دانشکده ژورنالیزم را حل می سازیم. بخاطر حل مشکل استادان ما کمیته های مشخص را توظیف کردیم شورای علمی ما یک مرجع بزرگ وتصمیم گیرنده در سطح دانشگاه است تصمیم گرفته و دراین مورد فیصله هایی دارد و فعلآ ما در جریان رایزنی هستیم. کمیته توظیف شده برای حل این بن بست به زودترین فرصت به قناعت استادان می پردازد.
وی همچنین در مورد رییس دانشکده ژورنالیسم بغلان گفت: کسی که مسوولیت فاکولته ژورنالیزم را به دوش دارد یکی از استادان بلندرتبه ما است رتبه علمی پوهنمل دارد و ماستر است."
وی در حالی که از عملکرد استادان دانشگاه انتقاد کرده گفت: اکثریت استادان ما لیسانس هستند و این ها نیز به ارتقای ظرفیت نیاز دارند که باید ماستری بگیرند و تحقیقات علمی انجام بدهند .
وی تاکید کرد که استادان دانشکده ژورنالیزم از هر گزینه ممکن برای برکناری رییس دانشکده استفاده کرده است و اگر از گزینه های غیر قانونی و غیرعلمی استفاده کنند نه تنها به اهداف شان نمی رسند بلکه مشکلات تازه برای شان خلق میکنند.
آقای کامجو در مورد اعتراضات استادان گفت: "درمورد اعتراض استادان خاموش ننشستیم آنها از هر گزینه ممکن استفاده کرده و تحرک کردند و ما جزای شان را هم برای شان دادیم و اگر از هر گزینه دیگر غیر اکادمیک و غیرقانونی استفاده کنند نه تنها به اهداف شان نمی رسد بلکه شاید مشکلات دیگر برای خودشان به وجود بیاورد که خسته می شوند و سبب ضیاع وقت شان می شود."
او تاکید کرد: " سمت های دانشکده ها بست های اداری است، مدیریت یک فاکولته را بدوش کسی سپرده می شود که رتبه علمی بالا دارد و با معیارهای اکادمیک برابر است. در دانشگاه های پروان و جوزجان نیز روسای دانشکده ها افرادی هستند که از رشته تعلیم وتربیه فارغ شده اند درعین حال که استخدام توسط من صورت نگرفته است اگر استادان ما رتبه علمی بالا می داشتند این مشکل به میان نمی آمد بست ریاست یست اداری است در دانشگاه های مختلف موضوع مشابه وجود دارد ".
وی می گوید که در دانشکده ژورنالیزم دانشگاه بغلان موضوع جدی که در مغایرت با قانون قرار داشته باشد وجود ندارد اما استادان دانشکده روی مساله خلاف رشته کار کردن رییس دانشکده ژورنالیزم پافشاری دارند.
گفتنی است که چندی قبل استادان دانشکده ژورنالیزم دانشگاه بغلان با نشر اعلامیه ای نیز خواستار برکناری رییس این دانشکده شدند.
در اعلامیه آنان آمده است: "پوهنتون بغلان از نهادهاي علمي و دولتي است كه ازچندين سال بدين سو به فعاليت آغاز كرده، امامتاسفانه نظر به عوامل گوناگون اجتماعي، سياسي و... به بسترمناسبي براي رسيدن به اهداف شخصي و غير اكادميك تبديل شده است، فاكولته ژورناليزم پوهنتون بغلان از بدو تاسيس تا هنوز به دليل عدم توجه و ارزشگذاري به تخصص، تعهد و ظرفيت علمي توسط فردی كه با الفباي ژورناليزم، رسانه داري و خبرنگاري آشنايی ابتدايی نداشته و ندارد بلكه فارغ التحصيل يكي ازرشته هاي تعليم و تربيه مي باشد، اداره ميشود. "
خواستیم نظر وزارت تحصیلات عالی را در مورد مشکلات استادان و ریاست دانشکده ژورنالیزم دانشگاه بغلان داشته باشیم اما با تماس های مکرر موفق به این کار نشدیم.
زهراجویا-خبرگزاری جمهور


کد مطلب: 89536

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/news/89536/

جمهور
  https://www.jomhornews.com