ریاست اجرایی:

مسدود شدن مرزها‌ بیشترین آسیب را به پاکستان زده است

26 حوت 1395 ساعت 13:26

سخنگوی ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید که مسدود شدن مرزهای پاکستان با افغانستان، بیشترین آسیب را به تجار پاکستانی وارده کرده است.




سخنگوی ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید که مسدود شدن مرزهای پاکستان با افغانستان، بیشترین آسیب را به تجار پاکستانی وارده کرده است.
به گزارش خبرگزاری جمهور، مجیب‌الرحمن رحیمی که در نشست خبری امروز پنجشنبه (۲۶ حوت) در کابل سخن می‌زد گفت که براساس توافقنامه سیاسی صلاحیت‌های ریاست اجرایی کشور گسترده می‌باشد؛ اما عملی شدن کامل این توافقنامه وابسته به قاطعیت و جدیت بیشتر است.
به گفته او، مفاد توافقنامه سیاسی در زمان تعیین شده عملی نشده است.
سخنگوی ریاست اجرایی تاکید کرد که تلاش‌ها برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شورای‌های ولسوالی جریان دارد و در این زمینه گفتگو‌های لازم با نهادها و نماینده‌گان بین‌المللی صورت گرفته است.
او افزود که رهبری حکومت وحدت ملی به استقلالیت کمیسیون‌های انتخاباتی ارج می‌گذارد، به این خاطر اعلام تقویم انتخابات از صلاحیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات است.
آقای رحیمی در بخش دیگر از سخنانش گفت که پاکستان عامل تشدید و تداوم تنش‌ها میان دو کشور است؛ اما حکومت وحدت ملی همیشه خواهان همکاری صادقانهٔ پاکستان در امر مبارزه با تروریزم و تهدید‌های مشترک بوده است.
به گفته او، افغانستان در عرصه سیاست خارجی و روابط با کشورهای منطقه و همسایهٔ خود به حسن‌ همجواری و احترام متقابل باورمند می‌باشد.
رحیمی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات اخیر افغانستان و پاکستان در لندن باعث تنش‌زدایی شده و زمینه را برای حل اختلافات و چالش‌های اخیر فراهم کند.
وی اظهار داشت که پاکستان با مسدود کردن مرزهایش به‌روی افغانستان بیشتر ضرر کرد. او گفت که پس از بسته‌ شدن مرزهای آن‌ کشور، میزان مبادلات تجارتی و اقتصادی افغانستان از مرزهای آسیای میانه و ایران افزایش قابل توجه یافته است.
این گفته ها در حالی مطرح می شود که به تازگی،خرم دستگیر، وزیر اقتصاد پاکستان اعلام کرده است که در نظر دارند تا دروازه‌های مرزی با افغانستان را به زودی برای معاملات بازرگانی میان این دو کشور باز کنند.
خرم دستگر دو روز سه شنبه به رسانه‌ها گفته است که اینبار برنامه‌ ویژه‌ی کنترول مرز را روی دست دارند و پس از تکمیل شدن این برنامه، دروازه‌ها را برای بازرگانان هردو کشور باز خواهند کرد.
این مقام پاکستانی، افغانستان را مقصر مسدودیت مرز دانسته و گفته است که گویا افغانستان توانایی بررسی استفاده خاکش توسط دهشت افگنان را ندارد و نمی‌تواند جلو هراس‌افگنان را بگیرد.
او ابراز امیدواری کرده است که نشست لندن میان مشاوران امنیتی افغانستان و پاکستان، نتیجه‌ی خوبی داشته باشد و بتواند مشکل‌های موجوده‌ی هردو کشور را حل کند.
وزیر اقتصاد پاکستان هم‌چنان گفته است که بستن مرزها، تاثیر زیادی بر معامله‌های بازرگانی کرده است و این تاثیر از پشاور تا کراچی قابل مشاهد است.
دروازه‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان نزدیک به یک ماه قبل، از سوی پاکستان مسدود شد.
مقام‌های پاکستانی ادعا کرده اند که عاملان حمله‌های اخیر بر پاکستان، در افغانستان لانه‌های امن دارند و از آن سوی خط برضد پاکستان پلان گذاری می‌کنند؛ مساله ای که به شدت دولت افغانستان آن را رد کرده است.
این درحالی است که چندی پیش برخی از سناتوران کانگرس امریکا پیش نویسی را پیشنهاد کردند که بربنیاد آن، پاکستان به عنوان کشور حامی دهشت‌افگنی شناخته می‌شود.
خبرگزاری جمهور-کابل


کد مطلب: 92398

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/news/92398/

جمهور
  https://www.jomhornews.com