نگرانی‌ها از افزایش کشت مواد مخدر در بغلان

20 ثور 1396 ساعت 15:45

مقام‌های محلی در ولایت بغلان از افزایش کشت مواد مخدر در این ولایت ابراز نگرانی کرده می‌گویند که حکومت مرکزی هیچ‌گونه برنامه‌ ای برای نابودی این کشت‌زارهای مواد مخدر ندارد.



مقام‌های محلی در ولایت بغلان از افزایش کشت مواد مخدر در این ولایت ابراز نگرانی کرده می‌گویند که حکومت مرکزی هیچ‌گونه برنامه‌ ای برای نابودی این کشت‌زارهای مواد مخدر ندارد.
به گزارش خبرگزای جمهور؛ مقام‌های محلی در ولایت بغلان می‌گویند که شماری از باشندگان این ولایت به کشت مواد مخدر روی آورده و تاکنون بیش از یک هزار جریب زمین در این ولایت مواد مخدر کشت شده است.
فضل الحق اندرابی، رییس مبارزه با مواد مخدر ولایت بغلان به خبرگزاری جمهور گفت " به دلیل ناامنی های اخیر بیش از یک هزار جریب زمین در مناطق بنو، ده صلاح، پل حصار و چلکه کوکنار کشت شده و از ۲ سال به این سو هیچ زمینی به دلیل کشت کوکنار تخریب نشده و تا هنوز هیچ‌گونه عملیاتی در این زمینه صورت نگرفته و اگر این روند ادامه پیدا کند، شماری زیادی از باشندگان این ولایت به موادمخدر معتاد خواهد شد".
همزمان با این شماری از فعالان مدنی در ولایت بغلان افزایش کشت کوکنار در این ولایت را نگران کننده خوانده می‌گویند که مواد مخدر بیشتر در مناطق زیر کنترول مخالفان مسلح دولت کشت می‌شود و مواد مخدر یگانه منابع تمویل کننده آنان به شمار می‌رود.
عارف عاطف، یکی از فعالان مدنی ولایت بغلان به خبرگزاری جمهور می‌گوید که مخالفان مسلح دولت با کشت و قاچاق مواد مخدر تجهیزات نظامی شان را خریداری می‌کنند.
این فعالان مدنی می گویند که اگر حکومت می‌خواهند در زمینه نابودی کشت‌زارهای مواد مخدر با جدیت اقدام کند، منابع مالی مخالفان مسلح دولت قطع می شد و آنان روز به روز ضعیف تر خواهند شد.
در همین حال عبدالحی نعمتی، والی ولایت بغلان با تایید این‌که کشت مواد مخدر در مناطق زیر کنترول مخالفان مسلح دولت صورت می‌گرد گفت که حکومت محلی بغلان تلاش می کند تا یکجا با وزارت‌خانه های مربوطه عملیاتی را برای محو کشت مواد مخدر در بغلان راه اندازی نمایند.
افغانستان کشوری است که در فهرست بلند کشت و قاچاق مواد مخدر دنیا قرار دارد با آنکه وزارت امور داخله همواره از راه اندازی عملیات های گسترده به خاطر محو و نابودی آن سخن می‌زند اما هنوز هم دیده می‌شود که کشت و قاچاق آن در بخش های زیادی از کشور از بین نرفته است.
انیتا کارگر- بغلان


کد مطلب: 94251

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/news/94251/

جمهور
  https://www.jomhornews.com