دانش در روز جهانی آزادی مطبوعات:

عملکرد نهادهای عدلی و قضایی در پیگیری قضایای خشونت علیه خبرنگاران قناعت بخش نبوده است

13 ثور 1396 ساعت 18:25

معاون دوم ریاست جمهوری از عملکرد نهادهای عدلی و قضایی در پیگیری قضایای خشونت علیه خبرنگاران ابراز نارضایتی کرده و از نهاد های مربوطه خواسته که این موضوع را به طور جدی تعقیب کنند.




معاون دوم ریاست جمهوری از عملکرد نهادهای عدلی و قضایی در پیگیری قضایای خشونت علیه خبرنگاران ابراز نارضایتی کرده و از نهاد های مربوطه خواسته که این موضوع را به طور جدی تعقیب کنند.
به گزارش خبرگزاری جمهور؛ سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری امروز چهارشنبه ( ۱۳ ثور) در دومین روز نشست ملی امنیت و مصونیت خبرنگاران که به مناسبت سوم ماه می، روز جهانی آزادی مطبوعات در کاخ شورای وزیران برگزار شده بود، آزادی بیان را از دستاوردهای مهم دولت افغانستان خواند.
آقای دانش، آزادی رسانه ها را سمبول آزادی بیان خوانده گفت که رسانه ها به مثابه مجرای تحقق آزادی بیان و آزادی عقیده، در جوامع مدرن و به خصوص برای کشورهایی مثل افغانستان که تاریخ آن مملو از ناملای در عرصه آزادی بیان است اهمیت فوق العاده دارد.
وی نقش رسانه را در زمینه های تضارب و تعامل اندیشه ها، ارتقای فکری جامعه، نقش رسانه ها در آگاهی عمومی نسبت به مسائل و معضلات جامعه و بسیج افکار عمومی علیه ظلم و فساد، پی گیری خواسته های طبقات مختلف مردم از طرف حکومت و نقش آزادی رسانه ها را در جلوگیری از خودمحوری و خودکامگی و نظارت بر عملکرد حکومت ارزنده و سازنده خواند.
معاون رییس جمهور در مورد حدود و شرایط آزادی بیان نیز گفت که آزادی بیان در صورتی می تواند مؤثر واقع شود که این حدود رعایت شود و ما از اهالی رسانه انتظار داریم که برای حفظ جایگاه آزادی بیان و جلوگیری از بهانه های واهی مخالفان آزادی بیان، نه تنها خود این حدود را رعایت کنند؛ بلکه در جهت تبیین و درک درست این حدود تلاش ورزند.
دانش، افراطی گری و تحجر فکری، موانع ساختاری و فرهنگ سنتی و همچنین جنگ، خشونت و ناامنی را از موانع اصلی و خطرات اصلی آزادی بیان عنوان کرده گفت، واقعیت این است که ساختار مناسبات و تعاملات اجتماعی و سیاسی در افغانستان به گونه ای است که هرکسی به خود حق می دهد که در این زمینه دخالت کند و آزادی بیان را مخدوش سازد.
استاد دانش در راستای مسؤلیت های دولت و اقدامات ضروری در حمایت از آزادی مطبوعات نیز تصریح کرد:" دولت افغانستان نه تنها مکلف به رعایت آزادی بیان بلکه مکلف به حفاظت از آزادی بیان و مکلف به تلاش برای فراهم کردن بسترِ مناسب و رفع موانع و مشکلات می باشد".
وی، در مورد تعهد دراز مدت حکومت به حمایت از آزادی بیان اعلام داشت که که آزادی بیان در همه حالات حتی در سرنوشت سازترین موضوع یعنی مسأله صلح با مخالفان دولت، خط قرمز حکومت بوده و به هیچ کس اجازه داده نخواهد شد که به آزادی های مردم و رسانه ها تعرض کند.
وی برای پاسداری از آزادی بیان و آزادی رسانه ها گفت:" بیایید بدون ترس و هراس، آزادی بیان را با آزادی بیان پاس بداریم. بیایید همه کسانی که به آزادی بیان به عنوان یک ارزش و یک حق بشری پایبند هستیم، به مخالفان آزادی بیان هم فرصت دهیم که علیه آزادی بیان سخن بگویند تا مردم خود قضاوت کنند".
معاون دوم ریاست جمهوری تاکید کرد:" مطمئن باشید که افغانستان هرگز به عقب برنمی گردد. تکنالوژی کار رسانه را آنچنان ماندگار ساخته که کسی به آسانی نمی تواند زبان رسانه را ببندد و حق آزادی بیان را از انسان ها سلب کند؛ ولی تنها چیزی که برای همه مهم است اینکه رسانه و کار رسانه ای باید بیشتر از آنچه هست، حرفه ای شود، غنا و ژرفای علمی و فکری پیدا کند، بی طرف و مستقل عمل کند، حدود آزادی بیان را رعایت نماید و بالاخره به منافع مردم وفادار بماند".
خبرگزاری جمهور- کابل


کد مطلب: 94017

آدرس مطلب: https://www.jomhornews.com/fa/news/94017/

جمهور
  https://www.jomhornews.com