۱۵۲
علت اخراج افغانهای بدون مدرک از ایران قانونی ساختن آنها می باشد!
 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ قوس ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب: 523
 
دولت ایران به تازگی اعلام کرده که تا سه ماه دیگر، تمام شهروندان افغان ساکن در ایران که بدون مدرک قانونی می باشند؛ باید خاک ایران را ترک کنند. این مسئله درست زمانی مطرح میشود که فصل سرما در افغانستان شروع شده و نظر به پیشگویی اداره های هواشناسی، سالجاری یکی از سردترین سالها خواهد بود.

مشکل مهاجرین افغان مقیم درکشورهای خارج و مخصوصاً در کشورهای پاکستان و ایران بارها مورد جنجال بوده است؛ ولی این جنجال تاکنون به شکل درست حل نشده است.

اگرچه درچوکات دولت افغانستان وزارت وزارت امور مهاجرین وجود دارد و این وزارت در امر بهبود وضعیت مهاجرین اقدامالتی را انجام داده اما تاکنون طوریکه مشاهده میشود، به زندگی پناهجویان افغان در خارج، تغییراتی به چشم نمی خورد و هر روز مشکلات آنان افزایش می یابد.

نادر فرهاد سخنگوی کمیساریای سازمان ملل در امور پناهندگان به خبرنگار جمهور میگوید:" ما در ایران دو نوع مهاجر داریم: یکی مهاجرین دارای اسناد که تعدادشان به یک میلیون نفر می رسد و یکی هم مهاجرین بدون مدرک و یا غیرقانونی که تعدادشان به نهصدهزار نفر می رسد."

وی می افزاید: مهاجرینی که در جمهوری اسلامی ایران با مدرک قانونی زندگی می کنند هیچگونه مشکلی از جانب دولت ایران متوجه شان نمی باشد و همچنین کمیساریای سازمان ملل متحد در حل مشکلاتشان در داخل ایران همکاری می نماید و اگر این مهاجرین به شکل داوطلبانه وارد افغانستان شوند، نیز سازمان ملل متحد برای شان کمک می کند که از جمله می توان از پرداخت 150 دالر به هر نفر نام برد.

آقای فرهاد می افزاید: کمسیاریای سازمان ملل متحد هیچ نوع مکلفیت در مورد مهاجران بدون مدرک قانونی در کشور ایران ندارد اما اگر این مهاجرین به داخل برگردند اداره ی مهاجرین سازمان ملل متحد همان کمکی را که به مهاجرین دارای مدرک و قانونی انجام می دهد همراه اینها نیز انجام خواهد داد.

آقای فرهاد گفت: هدف از تصمیم اخیر کشور ایران به نحوی قانونی ساختن سکونت مهاجرین بدون مدرک می باشد تا به مشکلات آنها به شکل درست رسیدگی شود.

سخنگوی کمیساریای سازمان ملل تاکید می کند که اگر کشور ایران، تمام مهاجرین بدون مدرک افغان را خارج کند، دولت افغانستان ظرفیت پذیرش این تعداد مهاجرین را نخواهد داشت و این امر سبب بروز فاجعه ی انسانی خواهد شد.

اما اسلام الدین جرأت سخنگوی وزارت مهاجرین افغانستان نیز ضمن تقسیم افغانهای مقیم ایران به دو کتگوری مهاجرین قانونی و غیرقانونی به خبرنگار جمهور میگوید: مهاجرین قانونی مقیم کشور ایران مشکلی ندارند اما مهاجرین غیرقانونی دارای یک سلسله مشکلات از گذشته ها بوده اند که تا اندازه ای وزارت مهاجرین هم، کم کاری هایی داشته است ولی اکنون به صورت دوامدار درصدد حل مشکلات آنها با دولت دوست ایران در حال گفتگو است تا در اسرع وقت به مشکلات آنها رسیدگی شود. آقای جرأت علت اصلی مشکلات مهاجرین بدون مدرک افغان را قانون نافذه کشور جمهوری اسلامی ایران می داند و میگوید: "دولت افغانستان با به رسمیت شناختن ایران به حیث کشوری مستقل، به خود حق نمی دهد تا در امور داخلی آن کشور مداخله نماید."

وی همچنین متذکر می شود که وضعیت فعلی مهاجرین دارای مدرک افغان در کشور ایران قناعت بخش بوده  و مهاجرین افغان در هر زمینه ای از حقوق اساسی برخوردار می باشند؛ بطور مثال جذب فرزندان افغان در مکاتب و دانشگاه ها، استفاده از خدمات بهداشتی و غیره که بعد از فرمان رئیس جمهوری اسلامی ایران در مورد مهاجرین روی دست گرفته شده است.

سخنگوی وزارت مهاجرین درپاسخ به این سئوال که آیا با خراب شدن روابط امریکا و ایران و همچنین روابط استراتژیک افغانستان با امریکا، ایرانی ها به منظور انتقام گرفتن از آمریکا، دست به اخراج مهاجرین افغانستان خواهد زد، میگوید: "مشکلات مهاجرین یک پدیده ی اجتماعی است و من گمان میکنم که هیچگونه برخورد سیاسی در این امر قابل تصور نخواهد بود."

وی تأکید می کند که هیچگاه در گفتگوهای میان مقامات افغانستان و ایران مسئله سیاسی مطرح نبوده است و همیشه دولت ایران و افغانستان نگران وضعیت مهاجرین افغان در خاک ایران مخصوصاً مهاجرین بدون مدرک بوده است.

آقای جرأت در پایان، علت اخراج مهاجرین افغان از خاک ایران را قانونمند ساختن زندگی آنها می داند و می گوید که حالا یک افغان بدون مدرک وقتی بامشکلی مانند نپرداختن دستمزد، خدمات بهداشتی، مشکلات آموزش وپرورش و هزارها مشکل دیگر نمی توانند در مراکز عدلی و قضایی کشور ایران مراجعه نمایند، برای اینکه فاقدین مدرک، از این مشکلات رهایی پیداکنند، دولت جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت که مهاجرین بدون مدرک افغان را اخراج کنند تا این مهاجرین مجدداً از راه قانونی وارد ایران شوند و از حق خویش نیز بتوانند در مراکز عدلی و قضایی ایران دفاع نمایند.
Share/Save/Bookmark
 
 


 
محمد نسیم اکبری
United States
۱۳۹۲-۰۸-۱۶ ۱۰:۴۴:۴۰
به نظر بنده افغانهای مهاجر مقیم در ایران از چندین سالها به پیش در ایران مهاجر اند خانه جایداد کار و وسایط برای زنده گی خود آماده کردند از همه مهیم تر اینکه پسران و دختران مهاجرین یا تازه دروس شروع کردن یا نیمه کردن و یا هم به آخر رساندن اینها همه غیر ممکین بنظر میاید که آینده فرزندان شان را خراب و تبا کنند. در زمن مهاجرین را اگر ایران اقامت نمیداد افغانها در ایران پناهنده نمیشد فرزندان شان را به مدرسه شامل نمیکردند جایداد و وسایط نمیخریدند دو باره به افغانستان یا اروپا میرفتند. امنیت افغانستان خوب نیست حد اقل تا سال 2020 میلادی افغانها را بیرون نکنند چون بشر دوستانه نیست بشر تباحی است .خراب نمودن آسان و درست نمودن خیلی سخت. (1035)
 
ناشناس
۱۳۹۲-۰۹-۰۲ ۰۰:۵۴:۳۹
آقای فرهادی من متاسفم که خودرا به نافهمی زده ای درایران مهاجر افغانی قانونی و غیرقانونی وجودندارد همه از نظر ایران غیر قانونی اند کارت اقامت انان براحتی توسط ماموران باطل میشودوردمرز میشود و اما آقای جرات همه میدانند که تو امثال تو چقدر پول گرفته ای که ازاربابان ایرانیت دفاع میکنی (1132)
 
Germany
۱۳۹۳-۰۶-۲۷ ۲۲:۱۵:۱۷
ما افغانهای بدون مدر ک نیاز به ایران داریم باید هر جور شده باایران توافق کند افغان ها را از ایران اخراج نکند (3110)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۱۴:۰۹:۲۵
من افغانم درحقی خیلی ظلم میشه اگر ایران مهاجر نمیخاد باید همه ردمرز نکند من که خانوادم ایرانست وختی منو رد مرز میکنه منمجبورم برگردم (3116)
 
۱۳۹۳-۰۹-۱۵ ۰۱:۲۷:۱۳
تمامی این حرفها درست. ولی باید راهی برای گرفتن مدرک برای مهاجرین افغان وجود داشته باشه..البته نه راه های سختی که موجب منصرف شدن آنهاشود (3577)
 
شریف
۱۳۹۳-۱۰-۰۸ ۱۴:۰۲:۴۴
بلی این حرفهای محمد نسیم اکبری کاملا درست است (3685)
 
شریف
۱۳۹۳-۱۰-۰۸ ۱۴:۰۷:۰۶
اگر به افغان بی مدرک مدرک داده شود آنها بدون مشکل ایران را ترک میکنند (3686)
 
رحمان احمدی
۱۳۹۳-۱۰-۱۰ ۱۲:۴۰:۲۴
من یک افغانی بدون مدرکم که کلی ذجر کشیدم چند سال پیش من درس میخوندم ولی به روش غیر قانونی پدرم ردمرز شد و وضع مالیمون خراب بود مجبور بودم درسمو ول کنم و کار کنم از آیندم ناامید شدم سخت کار میکردم و میکنم تا اینکه منو پلیس گرفت و مجبور شدم یک میلیون قرض کنم و باج بدم تا ازاد شم چون مجبور بودم تنها نان اور خانه بودم ولی دو روز بیشتر طول نکشید که باز منو گرفتن و دیگه توان ازاد شدن را نداشتم و مرز شدم همش تو این فکر بودم که خانوادم چی میشه وقتی به نیمروز رسیدم اقدام به بازگشت کردم و به ایرانشهر باز گشتم ولی باز در مسیر خانه در کرمان گرفتار شدم و مرز شدم ولی بدلیل اینکه خانوادم در ایرانه با دادن دو میلیون که باز از هر طرف قرض کردم خودمو به خونه رسئندم حالا دوستان شما بگید من که کلی بدهکارم و حتی بدلیل بی مدرکی نمیتونم درست کار کنم وخرج زندگیمو در بیارم.. چطور برم افغانستان و با مدرک برگردم و برای ادمهایی مث من سه راه وجود داره یا به ما هم کارت امایش بده یا در افغانستان کار و خانه فراهم کنن یا همینطور تا مردن ما ادامه بدن اگه راه دیگه ای هست به من هم بگید تشکر (3696)
 
۱۳۹۵-۰۲-۰۳ ۱۴:۱۴:۲۱
من حمید حارثم یک افغانم سی سالم است هفت فرزند دارم. مدرک ندارم زندگی برام تو افغانستان خیلی سخت بود مجبور شدم به ایران امدم از دست جنگ باخانواده ام. از افغانستان به دست کفر هجرت به مملکت اسلامی کردیم، تقریبا دل مهاجرین از هجرت و شعار "مرز بین اسلام نیست" هم سیاه شده (5723)
 
فرشید
۱۳۹۳-۱۱-۲۶ ۲۱:۱۳:۳۰
آقا برید دیگه تا کی می خواید بمونید سرده که سرده ایرانم سرده زمان جنگ جهانی دوم لهستانی هام اومدن اینجا پناهنده شدن دقیقا 3 سال بعد همشون تا اون نفر آخر از ایران رفتن کشور خودشون (3908)
 
شاه محمد احمدی
۱۳۹۵-۰۳-۲۰ ۱۷:۰۱:۵۱
با سلام شما که اینقدر غرور دارید ‌.... ومیخواهید افغان ها به وطن خود برگردند پس چرا اقدام نمیکنید من هم فردی ۲۶ ساله هستم بزرگ شده ی ایرانم و بدون مدرک فقط ا‌ونم بخاطر کسایی که خیلی ازخود راضین .... همیشه باج میگیرن ولی باز از پشت خنجر میزنند چون به نامردی عادت کردند واین واسه یه فرد مسلمان خوب نیست .... تشکر از اون هایی که افتخار میکنند افغان هستند زنده باد افغانسافغانستان».‌..؟ (5884)
 
امید تاجیک
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۶:۲۱:۳۹
سلام ....برای ما در ایران خیلی سخته من 15سالمه که از افغانستان به ایران امدم پدرم شهید شد دیگر برای من هیچ خانواده ای وجود نداشت من در افعانستان درس میخواندم حال امدم به ایران فعلا کار میکنم. مردم ایران افغان ها را بی ارزش میدانند اگر در کشور ما جنگ نبود مگه ما تو کشور شما زندگی میکردیم ؟ .....من تصمیم گرفتم که به افعانستان بروم و از کشور خود تا اخرین نفس بجنگم و اول نامم اسم شهید باشد من به افغان بودنم افتخار می‌کنم تشکر......... (5993)
 
آراد
۱۳۹۳-۱۱-۲۶ ۲۱:۳۲:۰۸
برید خجالت بکشید به جای این که در یک کشور بیگانه به دنبال مدرک قانونی باشد برید سرزمینتونو از دست متجاوزین نجات بدین یکم از مردم غزه و فلسطین یاد بگیرید تا سر حد مرگ وایسادن کشورشونو نجات بدن آقا اصلا خود مردم ایران مگه جنگ نداشتن وایسادن جنگیدن شهید دادن و آخر هم پیروز شدن ما هم اگه مثل شما فرار می کردیم الان عراقی ها تو کشور ما حکومت می کردن نه خود مردم نجیب و پاک ایرانی شما هم تا کی می خواهید اینجا تحقیر بشید برگردید کشور خودتون پادشاهی کنید (3910)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۱۵:۳۴:۰۸
اقای اراد شما ک میگی جنگ داشتیم همین ما افغانی ها هم تو جنگ کنارتون بودیم.اگر انشانی تو ام بیا و جبران کن و برای دفاع از ی کشور اسلامی برای افغانستان بجنگ (3931)
 
وطنم افغانستان
۱۳۹۳-۱۲-۱۹ ۱۸:۵۹:۲۷
آقای اراد تو از افغانی بودن ما چی میدونی که اظهار نظر میکنی...
همین افغانیها بودن که کنارتون بدون هیچ منتیو هیچ درخواستی به دفاع از خاکتون برخواستند...که حالا دارید اینطوری جواب خون های ریخته شده ی مارو میدید!
اسلامتون که ظاهریه حقوق بشرتونم که چی عرض کنم..
اگه بخوام حرفای دلمو بگم باید با یه آدم عاقل حرف بزنم که حرفامو بفهمه...
حرف زدن با امثالی مثل شما مثل حرف زدن با درو دیواره (3988)
 
سمیه
United States
۱۳۹۴-۱۲-۰۵ ۱۳:۳۸:۳۴
37000 جوان ما به خاطر مبارزه با مواد مخدری که کشور شما تولید می کنه پرپر شدن. پس یه 35000 تایی بدهکار شدید.
در ضمن الآن افغانها تو سوریه هم می جنگن، اونجا هم حتماً سهم زمین و کار و حق تکثیر دارید، نه؟ (5571)
 
مسعودد عشق وطنم ایران
۱۳۹۵-۰۳-۲۹ ۰۹:۴۵:۳۸
اگه تو وطن پرست بودی تو کشور خودت تا اخرین قطره خونت میجنگیدی . فرار نمیکردی از ترس جنگ بیای یه سرزمین دیگه پس لطفا حرف از وطن داری نزن .
توی جنگ ایران هر کدوم از افغان ها ک شهید شدن حالا بهترین رفا در اختیار خانوادشه . به توچه ربطی داره اقا .
تو لطف کن برو سرزمین خودت که ناموستون اونجا تو دست های امریکایی هاست .برو اونجا بجنگ تا اخرین قطره خونت . اینجا نمون برای روزی 50تمن (5897)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۱ ۰۱:۱۷:۵۶
آرادتوازماچی میدونی فک کردی ماازخوشی اینجاییم ن من اینجابه دنیااومدم بزرگ شدم تاحالاپاموازایران بیرون نذاشتم فلسطینیاازاونونگید اوناچوب غرورشنومیخورن مانمیتونستیم اونجاازبین رفتن عزیزانمونونگاه کنیم واقعان متأسفم برای مردمم که درایرانن اینجاادما بویی ازانسانیت نبردن (4374)
 
۱۳۹۴-۰۳-۱۲ ۱۰:۱۰:۱۵
اسلام مرزندارد،؟افغانی ایران زیاداست چون درایران مسلمانی است بخاطری بچهامون دین داربیاد هم دین استیم با ایران فکرکن اگریک مسلمان به دین دیگر بیره چه حسی دارید ؟نمازیعنی چی؟ما مهاجران افغانی مقیم ایران به دیگر کشورها میرفتم نسل مان بعدچندین سال یک دین دیگربود درپشگاه خدا مقسیر کی بود؟ایران اگر بیرون میکند همه کارت وبی مدرک فرقی نکند ویک تسمیم خوب بیگرد بچه‌هایی ما مدرسه بیره پدرش افغانستان بفرستید خرچ خونه ومدرسه ازکجاکند؟ یک نظر فنی وقناعت بخش بدیدازشما تشکر (4578)
 
حبیب
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۲۱:۴۸:۴۲
سلام خدمت شما دوستان عزیز شما که این همه از افغانی ها بدتون میاد پس چرا نمی روید توی مرغداری ها کار نمی کنید تا بفهمید بو گند کثافت کاری یعنی چی کدوم ایرانی ساعت 4 بلند میشه خواب شیرنش را ول میکنه میره زیر قفس مرغ تا کود درباره کدام ایرانی تو مغداری گوشتی کار میکنه شب و روز تامرغ ها بزرگ شود این همه تخم مرغ ازکجا میاد کی به مرغ دون میده آب میده تاتخم بده این همه گوشت مرغ که تو بازار هست کی اینها راپرورش میده شما ایرانی فقط نشسته می خوریدو می خوابید واگه یه افغانی بد بخت رو دیدید ازش نفرت می برید کجای اسلام گتفه وقتی مسلمانی که می تواند خرج زن وبچه هاشو بده باید اونو کتک زد که تو افغانی هستی اگر افغانی هست مسلمان که هست وقتی حﺽرت محمد ص با مسلمانان به حبشه رفت مگه پادشاه حبشه مدرک خواست با اینک هم دین نبود ولی گذاشتند زندگی کنند (5999)
 
شروین
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۰۲:۱۰:۵۸
وقتی افغانستان با ایران دوست هست کار ماجهرین چه رفبتی به امریکا دارد ولی اگه من امروز متاچ نبوده هچ وقت از افغانستان نمیامدم چون مشکل داشتم امادم ما بجوز کشور ایران را دورس کردن کار بده نکردهم ولی من شب روز دعا میکنم کسی که به افغانستان خیانت میکند خدا اور نبخشد چون وقیتی ما از ایران خسته شدیم ما اروز داریم برگردهم به افغانستان اما نمیشه شروین زینعای از ولایت هرات کروخ (3951)
 
یاسر
France
۱۳۹۴-۰۱-۳۰ ۲۲:۲۷:۰۶
ما در کشور ایران یا هر خاک دیگه ای هم باشیم همینیم سرنوشی نداریم .البته اگر دولت ایران که دوست دیرینه ی ماهستند, مهاجرین افغان را قانونی کنند ,لطف بزرگی درحق ملت و مردم ما کرده,واز انها سپاسگذارخواهم بود,لذا باید به فکر ارامش و رفاه ما در ایران یا افغانستان باشند و اگر به وعده هاشان عمل نکنند و فریب دهد ما را بازگشت ما به ایران بعد از خروج قطعی خواهد بود. ماهم حق زندگی کردن داریم, اگر مدارک نداریم و اگر کشور ما ناارام است دست ما جوانان افغان نیست, دولتها موظفند به مشکل رسیدگی کنند و ارامش را برای همه بر قرار کنند. باتشکر (4270)
 
۱۳۹۵-۰۱-۱۵ ۱۱:۴۰:۴۸
منم خیلی زجر کشیدم (5677)
 
محمد
۱۳۹۵-۰۴-۱۶ ۲۱:۴۳:۳۹
درباره ی بی کارت ها درایران آیا به آن ها کارت داده می شود یا خیر (5949)
 
France
۱۳۹۴-۰۲-۰۴ ۱۷:۳۶:۵۲
من‏ ‏یک‏ ‏افغانم‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏دلیل‏ ‏بی‏ ‏مدرکی‏ ‏رنج‏ ‏زیادی‏ ‏کشیدم‏ ‏‏ من‏ ‏در‏ ‏ایران‏ ‏بزرگ‏ ‏شدم‏ ‏به‏ ‏دلیل‏ ‏مشکلاتی‏ ‏کارت‏ ‏ما‏ ‏با‏طل‏ ‏شود‏ ‏من‏ ‏در ایران‏ ‏چشمی ‏آشنای‏ی ‏ندیدم‏ ‏انشالله‏ ‏
‏افغان‏ ‏ها‏ ‏زودتر به‏ ‏کشورشان‏ ‏برگردن‏د ‏و از این‏ ‏مشکلات‏ ‏رهایی‏ ‏پیدا‏ ‏کنند (4304)
 
حبیب
۱۳۹۴-۰۳-۰۴ ۰۶:۰۰:۱۱
افغان های که نمیخواهد افغانستان برود و ایران هم نمی پزیرد تکلیفش چیست (4531)
 
Romania
۱۳۹۵-۱۱-۲۰ ۲۰:۴۶:۳۴
ایاافغانی هاکه مدرک ندارن چه خواهد شد (6385)
 
محمدی
France
۱۳۹۴-۰۲-۱۳ ۱۲:۲۰:۵۱
سلام. من یک خانم متاهل با دوتا بچه که یکی 10 روزش بود که شوهرم را ردمرز کردند. الان من ماندم و این خرجهای گران با کرای خانه و دو تا بچه ایا این منصفانه است که ما با این نا امنی کشورمون بریم انجا؟ لطفا یک جواب قانع کننده بدین. دولت شما اسلامی اما بچه های مان بدون درس و مدرسه. خدایی راه اسلام همینه؟ (4390)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۲-۲۲ ۱۴:۳۱:۲۸
ایا افغانان بی مدرک را مدرک میدهد ایران یا نه ؟ (4453)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۲۲:۲۷:۲۳
سلام خیلی نامردی بایدتوافق شود (4551)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۹ ۱۱:۲۶:۳۲
باید قانونی شودبخاطری اینکه همه زنگی شان به ایران است چیطور میتوانت به ظرف چندروزیاچندماه امدن به افغانستان شود درصورتی که به افغانستان هیچ امکانات نداره حتی یک سرپناه هم ندارت وهمین طورناامت مسیرراه وغیره (4561)
 
هدایت الله
۱۳۹۴-۰۳-۱۶ ۱۲:۱۰:۱۷
بله به نظر من دولت ابران کار درست انجام میدهد همه افغان های نهاجر باید دارای مدرک قانونی باشند من که موافقم (4614)
 
س
۱۳۹۵-۰۲-۲۰ ۲۲:۰۴:۲۸
ما خودمون کارت شناسایی داریم شما هم باید داشته باشین افغانیهایی که مدرک ندارن فردا که مشکل دعوا پیدا کردن زدن ایرانی کشتن اون از کجا باید پیدا کرد الان خودمونن آدرس خونمون تقییر میکنه باید بریم مراتب رو به ثبت احوال بگیم افغانی که مدرک نداره باید از کجا پیداش کرد (5780)
 
ناشناس
۱۳۹۵-۱۲-۱۶ ۲۱:۱۷:۰۳
سلام،به نظر من باید افغانیهای بدون مدرک از ایران خارج شوند چون زندگی کردن اونا غیر قانونیه و انصاف نیست (6430)
 
Estonia
۱۳۹۴-۰۵-۰۸ ۲۲:۱۵:۳۲
سلام از مردم ایران تشکر میکنم تحمل کردند میکنند (4883)
 
صادق محمدی
۱۳۹۴-۰۵-۱۲ ۲۲:۳۶:۲۱
سلام بنده افغان هستم مهاجر به تهرانم. نظرم این بود که خیلی هم بد نیست افغان ها مهاجر به ایران باشند البته به ایرانی ها بد نیست چون سر مهاجرین از کار گرفته میشه تا گیلاس گذاشتن تاتجارت که ایران بامهاجران میکند. آقا پول کارگری افغان توی جیب کی میرود؟ کار افغانی میکند پول ایرانی می برد از رانندهای تاکسی تا مغازه نانوایی اردوگاهها دولت هم پول ایرانی از افغان ها میگیرند وقت ما به 2 میلیون تومان میایم با 1 میلیون تومان برمیگردیم از اینک دولتی ایران ما را بیرون کند اصلأ ناراحت نیستیم دولت ایران لطف کرده مارا پناه داد ما اشتباه کردیم به خدا پناه نبردیم به ایران پناه بردیم روز به روز بدبخت شده میرویم (4902)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۵-۱۶ ۰۲:۳۴:۵۰
ایران خودش جوون زیاد داره وبیکارم زیاد وقتی مهاجرهای افغان میان زیاد کار می کنند پول کم می گیرنددیگه رئیس روسا جوونای ایرانیو ور نمیدارن.تازه من موندم اصلا ارزش نداره ایران زندگی کنند چون پول خودشون دلاره ارزششم بیشتر از ریال.. (4915)
 
س
۱۳۹۵-۰۲-۲۰ ۲۲:۱۵:۵۲
عزیزم نا امید نباش به خدا توکل کن اگه یک ذره غیرت به خرج میدادن اونایی که بزرگ شده افغان بودن کاربه اینجاها نمیکشید تو ایران اگه پول داشتین باج بدین به دولت ایران با آقایی زندگی میکنین (5783)
 
س
۱۳۹۵-۰۲-۲۰ ۲۲:۲۶:۴۷
افغانستان مال ایران بوده افغانستان بهتون دادیم دیگه چی میخواین نتونستین خاکی که ایران بهتون داده مراقبت کنین (5784)
 
فقط خدا
۱۳۹۵-۰۳-۱۱ ۰۰:۰۲:۲۷
میدونی چیه؟شما افغانستان رو ندادین به ما از بی عرزه گی ماهم نبوده که اینجوری شده.از بی عرزگی خودتون بوده که نتوستین ازش حمایت کنید.سپردینش به قبایل دیگه تا ازایران جداشدن فهمیدی؟؟؟؟ (5856)
 
۱۳۹۴-۰۵-۲۲ ۲۲:۴۶:۲۸
چرا به مهاجران افغانستان مدرک نمی دن (4952)
 
احسان
۱۳۹۴-۰۵-۳۰ ۰۸:۵۶:۵۴
یک پسر ایرانی باید سربازی برود بعد میتواند به سرکار برود حال آنکه یک مهاجر افغانی با 100 هزار تومان هزینه وارد ایران میشود جانان مارو بیکار میکند هرگونه جرم و جنایت مزاحم ناموس ایرانی میشود.اگر قتلی انجام بده آرامشت ثبت شده کارت ملی نداد. مردم بار هوشیار باشید خطر افاغنه با داعش یکی است. چهره ای مظلوم صورت صاف افکار پلید همگی در جیبشان چاقو دارن.تاکسی دربست میگیرم راننده را با تهدید چاقو اموالشان را میبرمن.مگر یک ایرانی بخواهد مهاجرت کند چقدر باید پول خرج کند تا اقامت اروپا را بگیرد.هزینه های ثبت نشده سرقت های ضبط اتومبیل ومزاحمت به نوامیس ایرانیان مواد مخدر بی فرهنگی در اجتماع و غیر قابل ردیابی بودن جرایم جنایی..... (4972)
 
مینا
United Kingdom
۱۳۹۴-۰۷-۰۱ ۰۹:۵۴:۰۰
آقای احسان اگر شما سربازی میروی برای کشورت میروی و قانون کشور شما این است برای من و امثال من نمیروی تازه تو را به زور میبرند نه به میلت بعد هم افغانی 100 هزار برای ورود به کشور تو خرج نمی کند بلکه ملیونها تومان که آن هم به جیب یکی از هم وطن های تو میرود نه به جیب من حال برو زندان ها را ببین چند درصد آن ها افغانی هستند با عرض احترام عرض می کنم فکر میکنی ایرانی مزاحم ناموس افغانی نمیشود جناب عالی توی جیب همه ی افغانی ها رو باچه مجوزی گشتی؟؟؟؟؟!!!!اقامت اروپا هم برای افغانی و هم برای ایرانی به یک اندازه خرج دارد در این راه با دولت های دیگر کشورها طرفی هم شما و هم یک افغانی.در تمام جوامع هم خوب وجود دارد و هم بد،می گویند ایران مهمان نواز است در طی سالی که گذشت من و خیلی ها به عراق رفتیم و شاهد مهمان نوازی های آنها زیاد بودیم عراقی ما را به منزلشان میبردند غذا را با کلی اصرار به ما تعارف می کردند جا و شستن لباسهایمان هم با آن ها بود در حالی که همین عراقی ها به قم و مشهد برای زیارت می آیند و ما هیچ کدام آنها را حتی به منزلمان راه نمیدهیم حال بگو چه کسی مهمان نواز است؟؟؟؟؟ (5076)
 
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۷ ۲۰:۴۳:۱۵
امر دیگه ای نبود؟؟؟ (5846)
 
مینا
United Kingdom
۱۳۹۴-۰۷-۰۱ ۱۰:۱۱:۴۲
خدمت آقای احسان و ما بقی عرض میدارم که اگر جوان ایرانی به سربازی میرود برای من و کشور من نمی رود این قانون ایران است شما هم مجبورین به این قانون تن در دهید.بعد هم یک افغانی با 100 هزار به ایران نمی آید با ملیون ها تومان هزینه و با ناامنی کامل می آید هزینه ی این سفر به جیب چه کسی میرود یکی هم وطنان شما حال برو زندان ها را ببین چند درصد آن ها افغانی هستند؟؟!!جناب عالی فکر کردی ایرانی مزاحم ناموس افغانی نمی شود؟!!شما با چه مجوزی جیب تمام افغانی ها را گشته ای انگار خودت هم قانون را زیر پا گذاشته ای،ها؟؟؟؟!!!اقامت اروپا هم برای ایرانی و افغانی به یک اندازه خرج دارد اون جا به دولت های دیگر سر و کار داری مهاجرت افغانی ها هم به دلیل نا امنی جنگ و... میباشد مهاجرت یک ایرانی به چه دلیل است؟اگر افغانی ها از کشور ایران بروند کلشان باید بروند چون هیچ افغانی حاضر به جدا شدن از اقوام و فرزندانشان را به میل خود نمی پذیرند همان طور که میبینید افغانی ها کنار هم و برای هم زندگی میکنند.با احترام کامل به همه ایرانی ها که آن ها هم؛خوب دارند و هم بد من به همه احترام میگذارم (5077)
 
غلام محمد
۱۳۹۴-۰۹-۱۱ ۰۰:۲۰:۳۲
باسلام من یه افغان هستم تشکر میکنم مینا خانم از لطفتون (5309)
 
علی اکبر امیری
۱۳۹۴-۱۲-۰۶ ۱۱:۳۱:۴۱
خانم من کارت دارد ولی خودم کارت ندارم . میشه یک کارش کرد یانه؟ اگر نمیشه به درک (5575)
 
یسنا
Norway
۱۳۹۵-۱۲-۰۸ ۱۴:۰۰:۳۳
جواب به مینا - با «ای .دی» جعلی تو فضای مجازی اظهارنظرکردن، تقلبه. شما میتونی از نام مستعار استفاده کنی ولی اجازه نداری جعل هویت کنی ... و این کاری است که افغانها به عنوان حمله و ضد حمله زیاد انجام میدهند!!!! به فرض هم که خاطره شما از سفر عراق صحیح باشه، عراقی ها حتما فکر کردند با شیعیان متمدن ایران طرف هستند (6421)
 
heydarnorozi
United States
۱۳۹۵-۰۲-۰۲ ۰۷:۵۵:۱۰
نظرشماه درباره ستایش قریشی چیه که تجاوز شود (5718)
 
حلما
Norway
۱۳۹۵-۱۲-۰۸ ۱۴:۱۹:۲۳
وقتی یه دختر بچه در غیاب خانواده، به خانه همسایه ای که یه پسر ترک تحصیل کرده داشتند، رفت و امد میکرده در حالیکه دختربچه همقد اون نداشتند معلومه که موضوع سکس کودکان در بین بوده نمی خواستم اینو بگم ولی حالا که اصرار کردی گفتم تا دیگه کشششش ندین!!!!!!!!!! (6422)
 
حلما
Norway
۱۳۹۵-۱۲-۰۸ ۱۴:۳۷:۳۲
وقتی مادر و خواهر قاتل واسه خرید پارچه رویه مبلی داشتند از خانه بیرون میرفتند به دختربچه گفتند برو خونه تون! چرا نرفت ؟ (6423)
 
۱۳۹۵-۰۲-۳۱ ۰۹:۴۶:۴۳
باسلام جوابي كه شما براي احسان دادي ميخواستم هيمن سوْال را من ازش بيپرسم من بشما افتخار ميكنم باتشكر صمدخان (5820)
 
علی
United States
۱۳۹۴-۱۰-۰۳ ۰۴:۰۶:۴۵
آقا احسان من بعنوان یک ایرانی نظر شمارو رد میکنم. ما از بچگی توی محله مدرسه و دانشگاه با افغانی ها بودیم و این چیزها را ندیدیم.درسته بعضی وقتا جرائمی از طرف افغانها اتفاق میوفته ولی مگه بین ما ایرانیها خلافکار نیست.تو تاحالا یه افغانی رو در حال گدایی دیدی؟همشون کار میکنند و خیلی هم ادمای خوبین. این مشکلات رو هم باید بالاخره یجوری با کمک هم حل کنیم.افغانستان همزبان ماست. (5368)
 
احسان
۱۳۹۴-۰۵-۳۰ ۰۹:۰۴:۴۰
اگر یک تبعه افغان نمیتواند بصورت قانونی مهاجرت کند ایران نیز حق دارد مثل سایر کشور ها که با مهاجرین غیرقانونی برخورد شدید میشود.برخورد کند. بارها دیده ام جوانان افغان مزاحم نوامیس ایرانی میشوند .در جیبشان چاقو و ناس دارن اینها جرم نیست ؟؟؟؟ (4973)
 
فقط خدا
۱۳۹۵-۰۳-۱۱ ۰۰:۰۷:۱۵
نه ناس داشتن و چاقو داشتن که جرم نیست.!!!آدم کشتن ،دزدی کردن،تجاوزکردن به دختر مردم جرمه که افغانی ها اینارو بلد نیستن. (5858)
 
حسن
۱۳۹۵-۰۸-۲۹ ۱۸:۰۲:۳۶
مینا خانم کمی اغراق کردی نسبت به مهمان نوازی عربها. عربها به عنوان زاءر امام حسین مهمان نوازی کردند کمی سنجیده تر بیانتان را بنویسید ممنون (6209)
 
طاهر
۱۳۹۴-۰۶-۰۶ ۲۱:۰۳:۰۱
دولت باید به قانون حقوق بشر پایبند باشد.خارجیها دینشون کفره ولی راهشون اسلامه.کاش به مردان افغانی که با زنان ایرانی ازدواج میکنن مثل خارجی ها مدرک بدن .الان تکلیف من چیه که شوهرم رو مدرک نمیدن (4995)
 
جواد
۱۳۹۴-۰۶-۱۲ ۱۴:۰۰:۵۰
با سلام ضربه ای که افغانستان و پاکستان به ایران زدند اسراییل نزد خودشان سیگار نمی کشند ولی جوانان ایرانی را معتاد به مواد مخدر کرده اند . ای خاک بر سر ما زن و مرد و نا موس و نفت و همه چیز ما این شبه مغولان بردند . و ما هیج نمی گوییم . (5020)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۳ ۱۳:۱۰:۲۲
شبه مغول خدتی بروکتاب تاریخ راهنماییت روبخون کشورامون یکی بوده هرات .بلخ و...همه جز ایران بوده. (5125)
 
United States
۱۳۹۴-۱۰-۰۳ ۰۴:۱۰:۲۷
چرا چند میگی جواد چن تا افغانی نشونت بدم سیگار میکشن.اگه من ایرانی میخوام معتاد شم به افغانی چه مربوطه.تو ایران ما تا فاشیستایی مثل تو هستن اوضاع ما همینه. (5369)
 
eshagh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۶-۱۶ ۱۷:۵۹:۰۹
با سلام
آیا به افغانی های که تو ایران غیر قانونی هستند کارت میدهد ایران مجددا (5040)
 
United States
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۱:۲۵:۲۵
نه خیرازین حرفانیست (5047)
 
رحمت
۱۳۹۴-۰۷-۰۶ ۱۹:۲۸:۳۷
18 ساله که ادرایران زندگی میکنم تمام خنواده هم مدارک دارند جوزمن چون من مفقود بودم مدارک داده نشده الان ازدواج کردم به مشکل برخودم تمام جای ایران رفتم مشکل من هل نکردن من راهی برکشت به افعقانستان ندارم چون خانواده درایران هست (5096)
 
امنه
۱۳۹۴-۰۷-۱۸ ۰۷:۴۵:۴۵
من 18ساله که درایران زندگی میکنم وبی مدرک هستم خانوده ام مدرک ندارند من 3خواهرو3برادر دارم
هیچکدام مان درس نخواندیم پدرمون روهم گرفتندو رد مرز کردند
من ماندم وخانواده ام خانوده ای که نه مدرک دارند ونه فامیلی تمام فامیلهامون درافغانستانساکنند
ما مشکلات زیادی در افغانستان داشتیم ومجبور به فرار از کشور خود شدیم
رهبرایران علام کردند افغانهای که مدرک ندارند میتوان درمدرسه ثبت نام کنند و5روز وقت داده بود
من پیگیر شدم اما نشدچون دیر خبر شدیم
من رفتم نامه بگیرم بااین حال که 1روز مانده بود تا وقت تموم بشه ولی به من ندادن (5144)
 
حسین کریمی
Romania
۱۳۹۴-۰۹-۲۷ ۲۲:۱۶:۵۴
من حسین کریمی 18استم از افغانستان از دستی داعش فرار کردم چون مامانم و بابانم را به دستی داعش کشته شد من خودم فرار کردم به خاکی ایران پناه بردم مدرک ندارم همه روز مامورا به من گیر میده اخ چکار کنم منم مسلمان استم. ؟؟؟ (5361)
 
محمد
۱۳۹۵-۱۰-۰۹ ۱۱:۵۵:۳۱
سلام منم افغانیم ایران هرجامیشینه حرف حقوق بشرمیزنه این حقوق بشرنیست هرافغانی غیرقانونی کارمیکنه پولش نمیده افغانی نیست که این سیلی ایرانی رانخورده باشه نکنین این دشمن تراشیه (6299)
 
tabrizi
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۰۷:۳۵:۳۶
آقا من اهمیتی به افعال سیاسیون و دیگران نمیدهم ،من یک انسان متولد ایرانم و یه اتاق دارم حاظرم هر افغانی که دیدم بیاد اینجا اسکان کنه و آب و نان رو شریکم بشه ،دیگه همین کار فقط از دستم میاد ،چاکر همه ی افغانها هم هستم خودمم ترک زبان آذری ایرانی هستم و افغانها خیلیم ملت و مردم خوب و شریفین از مولانای بلخی تا هر افغان گمنامی چه پشتو چه هزاره چه پرشین چه ... ،ان شاالله که اتفاقات تلخ مهاجرتی نیفته براشون ،و امسالم به خوبی و خوشی سپری بشه ،والله عزیزان همسایه افغان ما ایران هم خودش برای تأمین حوائج و نیازهای مردم خودش مشکل داره اینجور نیست که در کمال نامردی و غنای مالی بگن نان حلال خدا به شما نمیرسه ،نه اینو نمیتونن هم بگن هممیشه هم ازین طرحهای پر سروصدا میزارن خودشونم عمل نمیکنن ان شاالله که اینم خبری بیش نیست ...،خدا حافظ همه ی ملتهای مسلمان باشه به حق اولیا ا...و و ضع افغان و ترک و عرب و فارس و کرد رو سروسامان بده ان شاالله ،ما از زندگی در کنار شما ملت پسندیده خصال و شریف ،احساس افتخار میکنیم ،یاحق ،دعاگوی هم باشیم عزیزان (5201)
 
Germany
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۰۱:۱۳:۳۹
چرا جلوی مهاجرین افغانی از ایران گرفته میشود نمیگذارد بیروند؟ (5203)
 
زینووووووو
۱۳۹۴-۰۸-۱۴ ۲۰:۱۰:۳۵
دین .مذهب .اسلام .مسلمان.قانون.
دور اینارو خط بکشید
اینا کار انسانه . انسانم حالش خوب باشه انجام میده نباشه انجام نمیده
انسان ذاتن منفعت طلبه
توی قانون اساسی آمده هیچ کس حق سر پیچی از قانون اساسی رو ندارد وقوه مجریه و مقننه وقضاییه کو؟ قانون براش مهم نیست و در اصل قانون اساسی امده که همه حق اعتراض دارند ولی به محض اینکه اطلاعات بفهمه یک ساعته همه رو ناپدید میکنند یاپراکنده
درکل از ماست که بر ماست (5231)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۷ ۱۰:۲۷:۰۴
واقعا برای ایران و ایرانیان متأسفم تنها کشوری است که باوجود اینکه افغانستان همسایه است با انها بیگانه میدانند اگر همه ی افغانهای مقیم ایران از ایران برن وضع ایران از این بدتر خواهد شد افغانها همه جور دارن باج میدهند (5241)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۷ ۱۰:۳۳:۲۵
اره همه جوره دارن باج میدن تا بتونن زندگی کنن از کارت تمدیدکردن تا مدرسه رفتن بچه هاشون همین کارت داری که داره زندگی میکنه اگه یه بار کارتشو نتونه تمدید کنه باطلش میکنن تمدیدکردن کارتا تو ایران کمر همه ی افغانهارا شکسته هرچی در میارن بایدبرای تمدید کارتاشون بدن (5242)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۷ ۱۰:۳۹:۵۱
افغانها هم خدایی دارن این دنیا برای هیچکس،پایدار نخواهد بودکاش اینقدر پول داشتن این افغانها میرفتن طرف اروپا اونجا کشور اسلامی نیست ولی رسیدگیشون وانسانیتشون خیلی وپولی بابات اقامتشون ازشون درخواست نمیکنن و فشار زندگی نخواهند داشت (5243)
 
عباس
Germany
۱۳۹۴-۱۲-۱۶ ۲۱:۰۷:۳۲
من یک افغانی هستم، 4 سال میشه که در ایران زندگی میکنم بدون پدر و مادر. الان همه جای افغانستان جنگ هست؛ میخوام برم اروپا. خدا میدونه من دیگه پدر و مادر خودمو ببینم یا خیر! این همه بدبختی از دست ما مسلمانان هست (5607)
 
رحمت
۱۳۹۴-۰۸-۲۲ ۲۱:۱۳:۳۸
من یک جوان 20 ساله که بدون مدارک در طول سه سال میشود که در خاک جمهوری اسلامی ایران زندگی میکنم تاحالا درباره مهاجرین افغان در جمهوری اسلامی ایران راه حلی پیدا نشده است از بیکاری کشور جمهوری اسلامی افغانستان و بی مدارکی جمهوری اسلامی ایران مهاجرین در اذیت است ولی این مشکلات مهاجرین افغان تا به کی حل خواهد شد اگر جمهوری اسلامی ایران در مورد مهاجرین افغان کدام راه حل را در پیش دارد لطفآ آن را عملی کند تا مشکلات ما افغانها حل شود. ممنون ازشما (5260)
 
Mahboob sadat
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۰۹:۵۹:۵۴
ایران میگوید چرا افغان ها با مدارک قانونی وارد ایران نمیشوند؟ ... افغان ها دوست دارند قانونی وارد ایران شوند ولی متأسفانه ایران وقت زیادی برای ویزه منظور نمیکند و یکی اینکه پول ضمانت زیاد میگیرد. (5266)
 
رضا نوری
۱۳۹۴-۰۹-۱۳ ۱۵:۱۱:۱۱
من که دیونه شدم تو این کشور ایران کاش یه روز مامورا بیان ما رو بگیرن برگردونن کشورمان خیلی دلم تنگ شده برا اونجا یه راه به من نشون بدین (5315)
 
Germany
۱۳۹۵-۱۰-۰۶ ۱۷:۳۵:۳۶
کاری نداره جیگر!! از همون راهی که اومدی برگرد خخخخ (6287)
 
ابراهیم صادقی هستم ازقرچک
۱۳۹۴-۰۹-۱۷ ۲۳:۲۰:۲۰
بخاطر امنیت کشورمون و بیکاری کشورمون به کشورهای همسایه‌ها و حتا کشورهای اروپایی پناهنده شدیم. بازهم از مسئولین میخواهم برای مهاجران از لحاظ تحصیل و کار آزاد بگذارند. الان ما هیچکاری نمیتوانیم (5337)
 
محمدحسین رسولی
۱۳۹۴-۰۹-۲۰ ۲۲:۰۶:۵۹
باسلام من متاهلم دوتافرزنددارم کارتم بموقع نرسیدم باطل شده الان موندم چیکارکنم (5346)
 
پرديس
۱۳۹۴-۰۹-۲۴ ۱۱:۳۳:۳۵
به نظر من جمهوري اسلامي طي سالها جنگ در كشور ما لطف زيادي در حق ما افغانها كرده ولي تنها پناه دادن مشكل را حل نميكند اجازه كار بايد بده تا بتواند كار كند مدرك بدهد تا خلاف نكند و تحت نظر دولت باشد درس بخواند تا يك نيروي ارزشمند هم براي اين كشور باشد هم و هم براي كشور خودش ما از زمان تولد در ايران يك مهاجر بوديم و تا الان هم يك مهاجر نميگم شناسنامه بدين ولي خواهشان نژادپرست هم نباشيد واين را هم درك ميكنم كه مهمان نبايد پرو باشد ولي حد اقل هرمت مهمان را هم داشته باشيد خوب و بد همه جا است تشكر
تا زماني كه تو موقعيت ما قرار نگيريد درك نخواهيد كرد ايران كشور اسلامي است و با وجود اين كه مشكلات براي يك افغان زياد است ولي من به اين كشور كه سالها با دشمنان خارجي دستو پنجه نرم ميكند افتخار ميكنم زنده باد جمهوري اسلامي (5355)
 
حکیم
۱۳۹۴-۱۰-۱۶ ۱۱:۰۰:۰۲
به نظر من ایران هیچ بشر دوستی با افغانی ها نداره بابا شما برین اوردگاها ببینید چه ولا سر افغان میارن چیه میخواد بیرون کنه نمیتونه بیرون کنه (5402)
 
Amir
United States
۱۳۹۴-۱۱-۰۴ ۰۴:۳۷:۴۱
اتباع غیرمجاز باید اخراج شوند (5459)
 
سید هادی محسنی
Germany
۱۳۹۴-۱۱-۰۴ ۱۵:۳۵:۱۱
سلام علیکم
بنده بدون مدرک در ایران هستم دلیل آمدن من در کشور ایران فقط خواندن درس طلبگی بوده و هست. تا زمانی که معمم نبودم خیلی اذیت میشدم ولی الان معمم هستم کسی اذیتم نمیکند
اگر ما برویم اروپا را انتخاب کنیم اروپا با سر می پذیرد...
لذا از آقای بلخی خواهشمندم که به مشکلات مهاجرین رسیدگی کند و قول هایی را که میدهد عمل کند
نه میتوانیم یک خانه را اجاره کنیم چون مدرک میخواهد نه میتوانیم کار کنیم چون مدرک میخواهد. ما بعنوان یک کشور شیعه رو آوردیم ولی بنده به عینم دیدم که متاسفانه به مهاجرین افغانی نسبت به اتباع سایر کشورها توجهی نمی شود.
چون در افغانستان نه کار است نه منزل برای سکونت و داعش و طالبان هم که در هر گوشه و کنار افغانستان دارند سر بچه شیعه را بجرم شیعه بودن از بدنش جدا میکنند.
اگر ما طلبه ها را بگیرند، بجرم جیره خوار ایران بودن، سر می برند.
لذا از کشور جمهوری اسلامی ایران خواهشمندم به داد ما بدبخت ها برسند
جهانی سپاس از همه کسانی که از حقوق بشر دفاع میکنند (5464)
 
mohammad
۱۳۹۴-۱۱-۱۴ ۲۲:۵۳:۵۷
سلام ببخشیداون مردایی که زنشون کارت آمایش دارن ولی خودشون چیزی ندارن چیکارکنن (5504)
 
فقط خدا
۱۳۹۵-۰۳-۱۱ ۰۰:۱۰:۴۸
باشه چشم تو گفتی حتما اخراج میکنن.نه اینکه نون آب شون رو تو میدی.!!!برا همین (5860)
 
فرشته
۱۳۹۴-۱۱-۰۶ ۰۰:۴۷:۳۸
این دیگه چه شکنجه ایه من توی ایران به دنیا اومدم اینجا بزرگ شدم و به ایران عادت کردم. مقصر اصلی پدر ومادرمن نباید اولش می آمدن ایران. من ازدواج کردم ولی شوهرم کارت شناسایی نداره باوجود یه بچه شوهرم رد مرز شد. خیلی سختی کشیدم خیلی اذیت شدم تا شوهرم دوباره کنارم رسید. مگه چی میشه حداقل به اونایی که زنهاشون کارت دارن به شوهراشونم بدهند تا مثل من عذاب نکشن. لطفا (5469)
 
محمد
United States
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۱۳:۰۵:۱۳
اگه واقعان افغانی هارو نمیخواین پس چرا نمیزارین از مرز ترکیه به اروپا برند میگیرین و افغانستان میفرستینشون معلوم هست خودتونم باخودتون درگیرید (5489)
 
محمد
United States
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۱۳:۰۶:۳۲
خواهرمن اقدام میکردین میدادن من براخانمم گرفتم (5490)
 
شیرمحمد
United States
۱۳۹۴-۱۱-۲۲ ۲۰:۱۴:۰۰
سلام محمد آقا از چه طریقی برای خانمت کارت شناسایی گرفتی؟لطفا راهنمایی کن (5522)
 
نصرت محمدی
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۱۳:۵۸:۳۹
به نظر من باید دست به دست هم داده به کشورمون بر گردیم تا برای مشکلات کشورمون راه حلی پیدا کنیم تا دیگه زیر بار کشوری خارجی نرویم. از التماس زیاد پیش خارجی نمیشه (5491)
 
حسین جعفری
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۲۳:۵۶:۲۷
نصرت محمدی اگه کشورمون برگردیم باید امنیت باشه اگه امنیت نباشه تو چه کار میتونی رئیس جمهور خودش طالب هست. برادر! من خودم توی دولت بودم، میدونم. من در کندز بودم چند بار میخواستیم طالبان را نابود کنیم اما به ما گفتند رئیس جمهور گفته نزنید! ما میخواستیم طالبان را نابود کنیم. من الان شش ماه هست ایران هستم، ولی اینقدر میدونم با ستایش قریشی آن انسان حیوان صفت کاری خوب نکرد. من خیلی ناراحت شدم (5732)
 
United States
۱۳۹۴-۱۱-۱۲ ۲۱:۲۱:۵۵
سلام شب تان بخیر به افغانها کی اقامت میدین (5496)
 
شیرمحمد
United States
۱۳۹۴-۱۱-۲۲ ۱۸:۰۲:۴۷
آیا برای من که خانومم کارت نداره کارت میدن؟ (5521)
 
علی محمد محمدی
۱۳۹۴-۱۱-۲۸ ۱۶:۳۰:۰۵
بنده ۱۱ ساله که در ایران هستم. هیچگونه مدرک ندارم. بارها مراجعه کردم ولی به من مدرک ندادند. من که نه پدر دارم نه مادر، در سن ۱۱سالگی آمدم ایران، با بدبختی بزرگ شدم و کار کردم و حالا ازدواج کرده ام. یک بچه هم دارمف حتی یک گواهی ولادت بچه منو نداده بیمارستان. من باید چکار کنم؟ من حتا توی افغانستان هم هیچ کسی رو ندارم باید چکار کنم؟ دیگه خسته شدم (5535)
 
عرفان
۱۳۹۴-۱۱-۲۹ ۲۱:۳۱:۵۲
من در ایران زندگی میکنم. زنم کارت اقامت داره ولی من ندارم باید چکار کنم؟ راه حلی هم هست برام؟ (5538)
 
حسن
۱۳۹۴-۱۱-۳۰ ۱۷:۴۸:۰۲
سلام خدمت دست اندر کاران محترم.. خدا کند مهدی موعود بیاید. (5546)
 
حیران
۱۳۹۴-۱۲-۰۹ ۰۰:۲۷:۵۹
اول خدا بعد مردم افغان زحمت کش. اگر افغانها نبودند شما هیچی نبودین. با زحمت کشیدن افغانی ها هست که تا به حال به اینجا رسیدین (5581)
 
محمد عزیزی
Germany
۱۳۹۴-۱۲-۲۱ ۲۲:۴۵:۰۰
تا همین جا هم تشکر میکنیم از جمهوری اسلامی که خودشان هم کارگران زیادی دارند ولی بازهم از مهاجرین افغان حمایت کردند انشالله که راه های بهتری پیدا بشه و یا افغانستان باید بفکر مهاجرین خود باشه نه که کشورهای همسایه به فکر افغانستان باشند (5620)
 
زری
۱۳۹۵-۰۱-۲۱ ۱۸:۰۹:۱۲
این بهترین حرف بود که زدی (5695)
 
مسعود
۱۳۹۵-۰۳-۲۹ ۰۹:۴۰:۲۷
اقای حیران داری از حد و حدود خودت فراتر میری . مثلا افغانی ها چی کردن گه میگی اگه افغان ها نبودن ایران هیچی نبود فقط اینکه سالانه میلاردها میلارد پول و ارز از کشور خارج میکنین . اگه شما میتونستین کاری کنید برای اباد کردن کشور خودتون انجام میدادین نه کشور ما . اگه الان ایران ایران شده فقط و فقط به لطف رهبر بزرگ جهان اسلام سید علی خامنه ای و مردم شریف ایرانه (5896)
 
Germany
۱۳۹۵-۱۰-۰۶ ۱۷:۴۶:۱۴
ببخشید!!!!!!شما چه گلی زدید به سر ما جز دزدی،زورگیری،قتل و...اگه منظورتون آباد کردنه،کدوم آباد کردن یه سوال ازت میکنم شهرهایی مثل تبریز، کیش،اهواز و...که شهرهای زیباو آبادایران هستندو و افغان ها هم در این شهرها حضور ندارند هم لابد افغانی ها آباد کردن،شما اگهکاری کردین پولشو گرفتین.آباد به کار آمریکا یی ها تو کیش میگن شما اگه اباد کنی برو کشور خودتو آباد کن.محمد معمر از تبریز (6288)
 
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۴:۰۳:۰۰
دستت طلا (6342)
 
Romania
۱۳۹۴-۱۲-۲۳ ۱۹:۴۷:۲۳
اىران اگر بخواهد مهاجرها رابىرون کند باىد همه رو وخراج کند (5630)
 
عبدالله رحیمی
۱۳۹۵-۰۱-۰۳ ۰۱:۲۳:۰۰
باسلام من یک افغانی هستم درایران چرا مااین قدر بدبخت هستیم ایا خدا ما افغانی هارا فراموش کرده من یک خاهیش دارم از دولت و ملتی ایران ما افغان ها میدونیم حق با شما هست ولی چرا شما سرکوفت میزنید (5646)
 
abdulbaa_setsadegh
Italy
۱۳۹۵-۰۳-۰۱ ۲۳:۴۰:۰۴
هی هی روزگار من خودم افغانم متولد ایران دوسال قبل مدرکمو باطل کردن بدون دلیل ایا این جمهوری اسلامیه (5827)
 
جهان
۱۳۹۵-۰۱-۰۸ ۱۷:۳۹:۵۶
من مدارک ندارم با ترس و لرز کار میکنم بالاخره با مدارک و یا اجباری بیرون کنند. تکلیف ما افغانیها چی میشه اخرش (5663)
 
زری
۱۳۹۵-۰۱-۲۱ ۱۸:۰۶:۵۴
واقعا متاسفم برای این ایرانی های بی فرهنگ (5694)
 
من یک افغانم
United Kingdom
۱۳۹۵-۰۲-۰۲ ۱۷:۵۸:۲۶
من در ایران هستم سه بچه دارم مدرک ندارم با ترس و لرز زندگی می کنم اگر مرا رد مرزم کنند تکلیف بچه هایم چی میشه ... (5719)
 
ص
۱۳۹۵-۰۲-۳۱ ۱۰:۲۸:۲۵
متشكرم ازجوابتان زري خانم (5821)
 
سجادی
۱۳۹۵-۰۵-۲۹ ۰۷:۴۷:۵۸
من ازایران دل خوش ندارم (6059)
 
mohammad
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۰۸:۱۹:۳۹
باسلام وخسته نباشید خدمت هموطنان گرامی دوستون دارم خیلی خیلی دوستون دارم ماهم خدای داریم پس بخدا واگذار کن تا بنده (5727)
 
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۰۰:۴۴:۲۶
زری بی ادب بی فرهنگ تو هستی اگر آدم بودی به کشور حوداث می رفتی و از نان و آب یک کشور دیگر استفاده نمی کردی (5725)
 
حسین جعفری
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۲۳:۳۲:۲۱
زری اگه تو مهاجر بوی میفهمدی ولی افسوس نیستی پس نمیفهمی به نفهم چه میشه گفت (5731)
 
عبدالله
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۲۱:۳۶:۲۲
فکر میکنم انقدر هم حکومت ایران بی تفاوت نیست که تمامی مهاجران فاقد مدرک را یک دم اخراج نماید. چون خیلی از کارهای بهداشتی و یا شهرداری و خطوط مترو توسط همین افغان های فاقدمدرک انجام میشود. حکومت ایران مکلف است تا در این زمینه متفاوت رفتار کنه . (5753)
 
صصص
۱۳۹۵-۰۳-۰۶ ۲۱:۲۲:۰۲
به توچه کسی باتو بود؟؟؟ (5840)
 
غریب دور از وطن
۱۳۹۵-۰۲-۱۳ ۱۵:۲۴:۰۳
خواهش میکنم که به نظر ما اهمیت بدهید. کسانی که اصلا نمیخواهند بروند افغانستان ولی بی مدرک اند باید چیکار باید بکنند؟ (5755)
 
منگل خان هزاره هستم ازایران
Germany
۱۳۹۵-۰۲-۱۴ ۱۷:۳۸:۴۱
آیا ریس جمهور افغانستان چرا مردم خودرا آواره میکند (5758)
 
من نقیب الله
۱۳۹۵-۰۲-۱۴ ۲۲:۱۸:۲۶
سلام برادران ایرانی ممنون میشم جوابی برادرانه بدهید چرا که ما افغانها هم مسلمانیم (5760)
 
اربا
United States
۱۳۹۵-۰۲-۱۶ ۱۶:۴۶:۲۲
سلام خسته نباشید خدمت برادران عزیزم چرا اینقدر مظلوم نمایی میکنید؟ چرا سرکوفت ایرانی ها گوش میکنید. برگردید وطن خود را آباد کنید. بنده مدارک هم داشتم برگشتم. تاهنوز زنده ام، رزق و روزی دست خداست نترسید برگردید. افغانستان هم همه چی دارد رسانه های ایران که سیاه نمایی میکنه (5762)
 
رحمت
۱۳۹۵-۰۲-۱۹ ۱۵:۴۲:۵۰
سلام بنظر من این آقا درست مگه (5775)
 
نفرت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۹ ۲۲:۱۶:۴۱
میاین به دختر بد بخت ت.ج.ا.و.ز میکنید بعد سرشو میبرید توقع دارید ازتون دلجویی کنیم

برید مملکت خودتون همونجا که با خوانواده هاتون اینطور رفتار میشه .
تا زنده ام تابنده ام
چون آقا رهبر پاینده ام
.....
تا عمر دارم ارزوی رفتن افغانی ها از ایران رو میکنم و دشمن همیشگی اونام (5776)
 
امیر حسین از فرا
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۶:۵۴:۰۸
چرا پس شما ایرانی ها زور میزنید افغان ها باهم برادرند ماهم میمانیم تا حرص تورو در بیاوریم (5994)
 
asali
Romania
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۰۹:۰۱:۴۵
اولا ما به دلیل امنیت نبودن افغانستان اومدیم اینجا دوما ما گول اسلام ایران رو خوردیم وگرنه میشد بریم اروپا چون یه زمانی متحد بودیم. چون شمام مسلمونین اومدیم بعدم اینکه رییس جمهورتون نمیزارن برگردیم حتی مرز عراق تو اربعین نمیزاشت چه برسه کشور خودمون. (5795)
 
Mehran
۱۳۹۵-۰۳-۰۶ ۲۲:۲۳:۰۳
شما افغاني هاي عقب افتاده ، با خودتون بدبختي و مصيبيت به اين كشور اوردين ، شما صد ها سال از نظر فرهنگ ادب و شعور و از ايران عقب هستين ، دولت ايران بايد همه شما را از سرزمين بيرون كنه ،

تمام قتل و غارت و دزد هاي كه كردين ، جواب دندان شكن بهتون ميديم ، كه بفهمين اينجا ايرانه ، ،،،،از اين مملكت برين و گورتون گم كنين ، هيچوقت نه بهتون مدرك ميدن ، نه اجازه اقامت ميدن ، برين به درك همتون (5841)
 
۱۳۹۵-۰۳-۰۹ ۰۰:۰۱:۵۲
خدایی توکه بافرهنگی پس چرا حرف زدن دهنتو بلد نیستی ؟؟؟؟؟؟؟ (5850)
 
به تو چه
United States
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۲۲:۰۹:۵۹
مهران کسی از تو نپرسید آدم دلقک دوم به حرف زدن خود بفهم (5855)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۱ ۱۰:۲۱:۵۸
همیچین صحبت میکنی انگار ایران جنایتکار نداره من یه ایرانیم با خون اریایی ولی بخدا دلم میسوزه وقتی این همه ظلم را به این مردم بیگناه میبینم خیلی از این ادما تو ایران بزرگ شده تو ایران با ما سر یه میزو نیمکت بودن چرا انقدر نژاد پرستی مگه اسلام که همه ادعای مسلمونیشونه تو همون قرانی که تو تاقچه های خونه همه هست و خاک میخوره نگفته همه با هم برابریم همه انسانیم انسانیتت کجا رفته؟دین و مذهبت یه اریایی اینجور مهمان نوازی میکنه.شک نکن این ادما اگه شرایطش را داشتن یک لحظه تو ایران نمی ماندن که با ادمایی مثل شما حتی بخوان هم کلام شن.من یه ایرانیم خون اریایی تو رگ هامه ولی قبل این یه انسانم و دارای انسانیت (5861)
 
افغانی
France
۱۳۹۵-۰۵-۲۷ ۱۷:۰۴:۴۱
اقایه به ظاهر محترم به ما ثابته که از انسانیت بویی نبردی سعی کن ادبت رو حفظ کنی بدرد خودت میخوره (6050)
 
فقط خدا رو داریم.
۱۳۹۵-۰۳-۰۹ ۰۰:۱۶:۳۲
ایران این همه ظلمی که به افغان ها کرده است فراموش کرده.حالا چنین که مسافرین عیدقربانش را ازدست میدهد.وحال اجازه به خانه خدا رفتن هم ندارند.چون این همه ظلم پایدارنیست.وکم کم بر سرخودشان میاد.این همه تحریم.وازاین طرف آمریکا با ایران دشمن است.چرا که به مهاجرین افغان کم ظلم کنند. (5851)
 
سالار
Germany
۱۳۹۵-۱۰-۰۶ ۱۷:۵۳:۴۷
پس اگه طالبان و القاعده پدر شمارو در اورده از پست بودن شماست؟چه ربطی داره؟ ملت شما ملتی ضعیف و بی اراده بود که چند روزه و خیلی راحت تسلیم آمریکا شد، اما ملت ایران38جلوی آمریکا ایستادند و آمریکا چون کم اورد ما را تحریم کرد که به خیال باطلش بتواند ما را به زانو در بیاورد (6289)
 
رضا
United Kingdom
۱۳۹۵-۰۴-۲۷ ۱۷:۰۸:۲۲
سلام. من یک ایرانی ام. همه آرزوی من اینه که ایران و افغانستان و قسمت هایی که از وطنمون جدا شدن دوباره یکی بشن. همه ی ما یک فرهنگ و تاریخ یکسان داریم.
من از افغانی ها بدی ندیدم. اونها رو هم هم وطن خودم میدونم اما حکومت ما نمیتونه بیش از یک میلیون مهاجر غیرقانونی رو در خودش بپذیره. چون ما خودمون مشکل کار نداشتن واسه جوون ها رو داریم. بعد هم درمیان غیرقانونی ها اگه آدم بدی باشه به راحتی میتونه جرم انجام بده و دولت نمیتونه پیداش کنه. به کشور ما حق بدید که دنبال قانونمند کردن حضور شما در ایران باشه. به امید همبستگی دوباره ی سرزمین های ایران بزرگ آریانا.
مشکلات شما مشکلات ما هم هست افغان های عزیز. جوون های ما هم برای کار و زندگی آرام مجبورند خیلی تلاش کنن و رنج بکشن. (5977)
 
محمدحیدری
۱۳۹۵-۰۵-۰۳ ۱۹:۱۳:۳۰
سلام من در ایران زندگی میکنم با خوانواده وتنها آرزوم اینه که همه شعیان دست به دست هم بیدن که هیچ کفری نتواند به ما ظلم کند التماس دعا؟؟ (5987)
 
يوسف
۱۳۹۵-۰۵-۰۶ ۱۴:۳۶:۲۸
سلام به همه افغاني هاي عزيز: ايران اومدين چكار؟ حالا جنگ تموم شده خدا را شكر دولت درستي هم داخل افغانستان سركار امده به كشور خودتون برگردين افغانستان به شما مردم سخت كوش و زحمتكش نياز داره تا كشورتون اباد بشه (6010)
 
محمد
۱۳۹۵-۰۵-۱۸ ۰۰:۵۹:۲۲
سلام من ۲٨سال در ایرانم و مدرک ندارم اگر بدهد بازم نمیگیرم این کسایی که میگن افغانها از ایران برن کشورشان گپشان درست است ولی اینجایک سوال برای ایرانیها چه فرقی میکند ?که ما افغانها به کشور خودمان برویم یا کشور دیگر ?اینها از حسادت نگذاشتند ما از کشورشان خارج شویم نمونه اش خود من سه بار از مرز ایران میخاستم برم ترکیه اما نگذاشتند !پس خواهشا گپ وحرف مفت نزنید اروپا مرزشان را باز گذاشت ولی ایرانیها بدتر مرزشان را بست که افغانها نرود حالا دوستان خودتان قضاوت کنید حق با کیست (6032)
 
Italy
۱۳۹۵-۰۵-۲۸ ۲۱:۵۲:۲۰
شما جنایتکار هستید که مدرک نمیگیرید.ماکه میدونیم برای چی نمیگیرید چونکه مجبور میشید دست از قتل و تجاوز بردارید البته روی صحبتم با خود شماست و نه بعضی از هموطن های شما که هر جا مهمان باشند به قانون اونجا احترام میذارند. (6056)
 
Italy
۱۳۹۵-۰۵-۲۸ ۲۱:۵۳:۴۷
آقا یوسف راست میگن.وقتشه که برگردید و وطنتون رو آباد کنید البته من بعید میدونم تا امثال اشرف غنی و حامد کرزی و امثالهم نوکر امریکا در مسند قدرت هستند چشم داشته باشن که آب خوش از گلوی افغان پایین بره (6057)
 
United States
۱۳۹۵-۰۵-۲۰ ۱۵:۵۸:۴۶
واقعا اگه بزرگان ما از قدیم بیسواد و بدبخت بار نمیومد این کشور را بنام اسلام و پناهگاه انتخاب نمیکردند. ما امروز اینجوری بی سر نوشت نمی ماندیم. باور کن که در حق ما خیلی ظلم میشه فقط بنام اینکه افغانی هستبم. عراقی ها که سال ها تجاوز کرد و غارت کرد. باهاش چی رفتار میکنه و با ما که امانتدار خدمتکار دفاع از کشورشون کردیم چی رفتاری دارند. اینا همش بر میگرده به بی صاحب بودن ما. حیف که صاحب نداریم. در ضمن اونایی را که اسمشو گذاشتند مدافعان حرم پس چرا سر مزارشون نمینویسند که اهل کدوم کشور هستند؟.... (6038)
 
Italy
۱۳۹۵-۰۵-۲۸ ۲۱:۵۰:۴۶
اونهایی که مدافع حرم هستند مثل بقیه هموطن هاشون ارث پدرشون رو از دولت وملت ایران طلب نداشتند و ندارند ما مخلصشون هم هستیم و اونها برادر ما هستند. (6055)
 
۱۳۹۵-۰۶-۰۹ ۲۰:۰۴:۳۵
زنده باد افغانستان
زنده باد ایران (6083)
 
انسان
Italy
۱۳۹۵-۰۵-۲۸ ۲۱:۴۸:۴۱
یک سوال از تمامی دوستان که انگار ارث پدرشون رو از ایران طلب دارند میپرسم:
والله اگر ایران جنگ شده بود حاضر بودید ایرانی ها رو به عنوان پناهنده قبول کنید؟؟؟
همه میدونیم که جواب نه هستش.
هنوز اقوام افغان حق همدیگه رو به عنوان هموطن قبول ندارند و پشتو هزاره رو افعان نمیداند این قوم اونیکی رو به رسمیت نمیشناسه اون قوم اینیک قوم رووشما که با همطن خودتون چنین رفتاری دارید یقینا با ایرانی ها رفتار بهتری نخواهید داشت.
ثانیا دولت افغانستان در قبال اینهمه افغانی که در ایران زندگی میکنن نه تنها چیزی پرداخت نمیکنه بلکه حاضرنیست حق آب ایران برای دریاچه ها با منابع آبی مشترک رو بده!!
ما مخلص اون افغان های با اصالت و با خانواده هستیم علی الخصوص اون افرادی که میرن سوریه در کنار ایرانیها میجنگن ولی قبول کنید که نمیشه افغان غیر قانونی نگه داشت.
این خبر رو ببینید:
http://www.mehrnews.com/news/2921631/پرونده-تعرض-۴-افغانی-به-یک-توریست-زن-در-فرحزاد-به-دادگاه-رفت

افغان ها جنایت میکنند بد نامیش برای ایران تمام میشه. (6054)
 
رضا
۱۳۹۵-۰۶-۱۱ ۲۲:۴۴:۵۰
الان تمام اطراف کشور ایران خطر هست و تمام مرزهای ایران از شمال وجنوب غرب و شرق توسط تروریستهای اجاره ای محاصره شده است در انسوی مرزهای ابی هم تمام ناوگانهای جنگی کشورهای عربی و غربی که با ایران سر جنگ دارن که به وضوح تمام رسانه های دنیا و مردم در اطلاع هستن مستقر هستن در نتیجه ایران برای حفظ امنیت مرزهایش باید با کشورهای همسایه که شامل افغانستان ،عراق ،ترکیه، پاکستان و....مصالحه کند و با پناهندگان این کشورها که در ایران چه کسانیکه مدرک و فاقد مدرک هستند کنار بیاد روزی همین مردمان شیعه هستند که دوشادوش ایرانی ها استقامت میکنند و از دین وناموس هم دفاع میکنند (6090)
 
۱۳۹۵-۰۶-۲۹ ۱۹:۰۰:۱۰
من 20سآله که در ایران بدنیا آمدم و نمیخام برم به کشوری که تا حالا نمیدونم چجوری هست و خیلی برام سخته که... (6117)
 
افشین
۱۳۹۵-۰۸-۰۵ ۱۷:۲۳:۰۵
با سلام و ادب خدمت شما . اینکه برخی افغان ها میگن که شما ایرانیا مقصر بودید که ما افغان ها را جدا کردید به حال خودمان و قومیت های گوناگون ... درست است . این بی عرضگی پادشاهان پیشین ایران در چند صد سال گذشته ست . البته افغانی های اصیل با ما هم پیماانن که تاجیک و هزاره می باشند و تمام آنهایی که شبیه به خراسانی ها می باشند که سبزه هستن . منم به عنوان ی ایرانی از شما میخواهم وبه نظرم اگر برگردید و کشورتان رو دستتون بگیرید و بیگانگان را بیرون بریزید با کمک هم می توانیم یک کشور افغانستان آباد رو بسازیم بالاخره افعانستان همزبان ماست . دوری و دوستی بهتر از نزدیکی و دشمنی است . (6183)
 
دنی
۱۳۹۵-۰۹-۰۹ ۱۲:۵۷:۵۵
سلام من از کشور ایران بخاطر اینکه به من پناه داده سپاسگزارم اما اگه به ما افغانی ها توهین و بد رفتاری نکنند کار بزرگی کرده اند. ما هم آدمیم کمی ما را هم درک کنند که بخاطر چی مهاجر شدیم. خانه و کاشانه خود را ول کردیم امدیم که زنده بمانیم. همین. ممنون (6227)
 
Germany
۱۳۹۵-۱۰-۰۶ ۱۷:۵۹:۰۹
کجا برون افشین جان؟ هموطنای اینا اول باید یاد بگیرن بتونن کنار هم زندگی کنن.مدام جنگ خونریزی انفجار. خسته نشدید!!!!!! (6290)
 
ایران دوست از مشهد
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۲۱:۱۵:۱۸
ملت ایران خواهان اخراج فوری کلیه افاغنه از ایران هستند (6241)
 
رضایی
۱۳۹۵-۰۹-۲۶ ۱۴:۵۹:۵۳
من شش ماهه باردارم شوهرم را ردمرز کردن الان ۱۰ماهه تنهام شوهرم وقتی میخواد ویزابگیره نمیده میگن وقتی بی مدرکی چراپاتو توخاک ایران گذاشتی گفته خب زن‌وبچه ام اونجاست گفته همه ی افغان هاهمین حرفومیگن این انصاف نیست وقتی ویزامیگیرن اینجامیان اونوتمدیدنمیکنن اخه تواین گرونی چجوری دوباره برگردن افغانستان وتمدیدکنن خب وقتی نمیذارین ایران بمونن چرامرزهاشونوبازنمیکنن که همه ی افغانستانی ها برن اروپا لطفا یامدرک بدین یاهرروزردمرزنکنین افغان های بی گناه اگه میبرین اردوگاه عسگرابادحداقل برای ملاقات خانواده هایی که مدرک ندارن بذارین باشوهرشون ملاقات کنن (6266)
 
برهان
۱۳۹۵-۱۱-۰۴ ۰۰:۵۲:۵۱
اگه راستش را بخواهد باید همه شما بدانید که افغانهایی که در جنگ شما ودر تمام کارهای اقتصادی شما به شما کمک کرده اند به نوعی ایرانی هستند و از این کشور سهم دارنداختلاف بس است نزدیک به پنج در صداهالی کشورتان افغان هستند وبه همین نسبت از کشور حق داریم بهتر است اختلاف افکنی نکنید. (6347)
 
هستم
۱۳۹۵-۱۱-۳۰ ۰۱:۱۳:۱۰
حق... حق کلمه سنگینیه برای شما.... شما حق خودتون رو از تمامیت ارضی کشورتون نگرفتید ....... بعد از کشور ایران درصد طلب می کنید... اول حقتون رو از طالبان و داعش بگیرید بعد با ایران در مورد اقامت صحبت کنید.... من خودم به یک افغانی پناه دادم .. مریض بود دارو دادم... بهترین اتاق رو اماده کردم براش فقط بخاطر اینکه پناه اورده بود... ولی حقی از خونه من نداشت و من میتونستم به این هم ولایتی شما پناه ندم (6404)
 
حسینی
۱۳۹۵-۱۱-۱۸ ۱۵:۴۰:۳۱
ایا به کسانی که همسرشان کارت ندارد کارت میدهد یا کارت شوهرش راهم میگیرد پاسپورت میدهد (6377)
 
یونس حسن زهی
۱۳۹۵-۱۱-۲۳ ۲۳:۰۸:۲۴
باسلام.ببخشید من چهار سال هستش با یک دختر افغانی ازدواج کرده ام.با شرایط امروزی نمیتوانم با همسر وفرزندانم به مسافرت بروم.لطفا مرا راهنمایی کنید که چه کاری انجام بدم تا برای همسرم شناسنامه بگیرم (6393)
سلام به شما. با مراجعه به اداره گذرنامه محل اقامت تان و شرح حال تان، شما را راهنمایی خواهند کرد
 
سینا
۱۳۹۵-۱۲-۰۶ ۱۴:۵۷:۲۳
افغانی ها برید از ایران برید اگه مردید از کشور خودتون دفاع کنید نه برای پول برید سوریه بجنگید این حقا رت داره واقعا!!! (6420)