۱۶۲
محقق: آیا از هزاره ها آزمایش (دی ان ای) گرفته اند که آنان را مغول می گویند؟
 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۸ جوزا ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۵۰
کد مطلب: 9020
 
محمد محقق یکی از رهبران جبهه ملی با تاکید بر اینکه اطلس منتشره از سوی آکادمی علوم، به قوم هزاره توهین کرده است، تاکید کرد: توهین به اقوام مختلف، کشور را برای جنگ داخلی پس از 2014 آماده می کند

به گزارش جمهور، محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان امروز (28 جوزا) در یک نشست خبری تصریح کرد: آکادمی علوم افغانستان که اکثریت آن را افراد متعصب با تعصبات ریشه دار تشکیل داده است، همواره مردم افغانستان را به دید چندگانه دیده و مردم افغانستان را به طبقات بالا و پایین، اهل و نااهل و رعیت درجه اول و دوم تقسیم کرده اند.
وی گفت: چندی پیش نیز دایره المعارف آریانا را به چاپ رساندند که فصل جدیدی از تبعیض قومی و نژادی و تفکیک ملی در افغانستان را باز کرد.

محقق با بیان این که در صفحه 571 دایرة المعارف آریانا جغرافیای مردم افغانستان شرح داده است، خاطر نشان کرد: در این کتاب آمده است که برادران پشتون در جنوب و جنوب شرق، برادران تاجیک در شمال شرق و برادران ازبک در شمال افغانستان زندگی می کنند، اما جامعه هزاره را که حتی کنفرانس بن آنان 19.5 درصد مردم افغانستان دانسته بودند را در جغرافیای افغانستان ذکر نکرده است.

رهبر حزب وحدت مردم افغانستان با اشاره به این که در این کتاب آمده است که مردم مغول در قسمت های مرکزی افغانستان زندگی می کنند، تاکید کرد: بر اساس دایره المعارف آریانا، هزاره ها در هیچ جای افغانستان حضور ندارند، اما نمی دانم آنها مغول ها را از کجا آورده اند؟ آیا آنها از مردم هزاره آزمایش DNA گرفته اند؟

محقق افزود: نمی دانم پشت این تقسیمات چه انگیزه سیاسی است؟

 
این رهبر جبهه ملی با بیان این که در این کتاب مردم افغانستان به فیصدی تقسیم شده است، گفت: هزاره ها 9 فیصد، تاجیک ها 12 فیصد، ازبک ها 6 فیصد و متباقی جمعیت افغانستان را پشتون ها تشکیل می دهند، نمی دانم هدف از ارائه این تفاوت ها و ارقام غیرواقعی و پارچه کننده افغانستان چیست؟

 
رهبر حزب وحدت مردم افغانستان با اشاره به این که کتاب اطلس اتنوگرافی اقوام ساکن در افغانستان که چاپ آن 50 هزار دالر از بودجه ملت به مصرف رسیده است، اظهار داشت: در این کتاب به مردم افغانستان اهانت شده است که هزاره ها بخشی از مردم افغانستان هستند.

 
محقق با ذکر این که آکادمی ملی افغانستان باید یک نهاد بی طرف باشد، اما چون در تشکل آن وحدت ملی رعایت نشده، چیزهایی به چاپ می رسد که توهین به مردم افغانستان است، خاطر نشان کرد: در این کتاب به استناد گفته های فیض محمد کاتب هزاره در خصوصیات مردم هزاره چنین نوشته شده است؛ عدم علم، وجود جهالت، لجوج، کینه توز، زشت خو، دروغگو و بطاش هستند.

 
وی تاکید کرد: آیا تمام مردم هزاره دروغگو هستند؟ چطور می توانند یک ملت را ذاتاً دروغگو بگویند؟

 
این رهبر جبهه ملی با اشاره به این که در صفحات مختلفی از این کتاب به مردم هزاره توهین شده است، گفت: در صفحه 664 این کتاب آمده است که این مردم نواسه چنگیز خان هستند که در کوه های افغانستان باقی مانده اند.

 
این رهبر حزب وحدت مردم افغانستان تصریح کرد: ما در تاریخ خوانده ایم که قوم هزاره سال ها در افغانستان زندگی کرده و تمدن بودا و زرتشتی را آفریده اند در صورتی که از حضور چنگیز بیش از 7 صد سال یا 8 صد سالی بیشتر نمی گذرد.

 
وی  بیان این که این کتاب مذهب هزاره ها را شیعه و آنها را رافضی دانسته است، گفت:  رافضی و ناصبی دو کلمه دشمنی آفرین است که دشمنان اسلام در میان شیعیان و سنی ها از آن استفاده می کردند.

 
محقق در توضیح گفته‏هایش افزود: اگر سنی‏ای با شیعه‏ای دشمنی داشته باشند، آن را رافضی و اگر برعکس باشد، به یکدیگر ناصبی می گویند.

 
این رهبر مردم هزاره معنی ناصبی را مترادف با دشمنی با اهل بیت و رافضی را مترادف با دشمنی با خلفای راشدین خوانده، خاطر نشان کرد: ما معتقد هستیم همه مردم افغانستان مسلمان هستند، نه ناصبی اند و نه رافضی.

 
وی برخی نکات آمده در این کتاب را شرم آوری دانسته، افزود: در این کتاب آمده است که فقط سر زنان هزاره موی دارد و متباقی بدن شان موی ندارد، آیا آنها روی زنان هزاره آزمایش انجام داده اند؟

 
محقق اظهار کرد: دروغگو و بدماش یک مساله، عدم اعتماد به مردم هزاره و رافضی بودن نیز مساله ای دیگر و این که نواسه چنگیز خان هستند، همه حکایت از این دارند که تیم فاسدی که در اطراف کرزی جمع شده اند و برای ایجاد یک جنگ داخلی زمینه را مساعد می سازند.

 
وی تاکید کرد: زمانی که یک قومی تماماً دروغگو، رافضی و اولاده چنگیزخان و مغول باشند، پس این قوم نباید جزء این ملت محسوب شوند.

 
این رهبر جبهه ملی با مخاطب قرار دادن کرزی و دولت افغانستان گفت: آکادمی که به نام اکادمی علوم  تشکیل شده و در آن یک عده متعصب تجمع کرده اند باید منحل شده و این کتاب نیز اصلاح گردد.

 
محقق افزود: اگر قرار است چنین کتابی نوشته شود، باید تمام اقوام افغانستان در آن سهم گرفته و همه در آن نظر دهند.

 
این رهبر مردم هزاره با مخاطب قرار دادن جامعه جهانی گفت: اگر جامعه جهانی برای تحقق یک حکومت خوب، نهادینه شدن دموکراسی و مردمسالار و حمایت از حقوق زن و حقوق انسان به افغانستان آمده اند، در این دولت که دموکراتیک گفته می شود، یک قومی اینطور توهین می شود، نمی دانم این اهانت با کدامین منطق سازگار است؟

 
وی خواستار حمایت جامعه جهانی از حقوق مردم هزاره شده و تصریح کرد: جامعه جهانی باید جلو چنین کارهایی را بگیرد.

 
محقق به مردم افغانستان گفت: این صداها، صداهای شیطانی است که برای ایجاد نفاق میان مردم بوجود آمده است.

 
این رهبر حزب وحدت ملی افغانستان تاکید کرد: هزاره ها نه فوج مغول، نه رافضی و نه دروغگو هستند، بلکه صادق ترین مردم افغانستان هستند.

 
وی در پایان افزود: این کتاب را یک مشت دروغ و بخاطر تفرقه ملی و دامن زدن اختلافات نوشته اند که خود را برای بعد از 2014 برای یک جنگ داخلی آماده می کنند، اما باید بدانند که با دروغ، تهمت و تهدید هیچ ملتی از افغانستان حذف نخواهد شد.

 
زهرا یوسفی- خبرگزاری جمهور


Share/Save/Bookmark
 
 


 
کامران
۱۳۹۲-۰۸-۲۴ ۱۱:۳۸:۰۰
سلام به مردم عزیز افغانستان من کامران هستم از تهران وهمسرم افغان واز قوم غیور وغیرت مند هزاره هست به من نظر من احتیاجی به ثابت کردن نداره که قوم هزاره از قدیمی ترین اقوام در فلات قاره ایران است واین از کم سوادی وجهالت این آقایان است که قوم هزاره را به چنگیز خان وحشی نسبت می دهند
به نظر من شاید بشود آب چشمه رو گل آلود کرد اما نه برای همیشه زنده باد افغانستان زنده باد قوم هزاره بزرگ (1076)
 
صدف
۱۳۹۲-۰۹-۲۱ ۲۲:۳۰:۵۲
من منابع زیادی رو درباره اقوام افغانستان مطالعه نمودم در برخی نوشته هزاره ها از اقوام قدیمی افغانستان هستند من هم دلم میخواهد این را باور کنم اما متاسفانه نمیتوانم با تمام احترامی که به هزاره ها دارم با وجود قرائن تاریخی حمله مغول و شباهت بین این دو نژاد باورش کمی مشکل به نظر میرسه . به نظر منم هم گفته آقای محقق گفته معقولی میباشد و باعث پایا دادن به این بهتان ها میشه .. منظورم گرفتن تست دی ان ای از هزاره ها و مغول ها ... (1230)
 
جواد
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۲:۵۵:۱۳
ببینید خانم صدف اگر قوم هزاره از مغول هم باشد که نیست باز هم از نظر فرهنگ درک و شعور بسیار بالاتر از دیگر اقوام افغان است امروز ارزش مغول ها بسیار بیشتر از افغان های جنگ طلب و ادم کش است کسانی که دنیا رو فقط به زور کلاش میشناسند و یا کسانی که ظاهرشان به اعراب بادیه نشین شباهت دارن به راستی که اگر اعراب نفت نداشتند بسیار بد بختر از افغان ها بودند (1432)
 
هادی میرزاد.ازتهران
United States
۱۳۹۳-۰۱-۰۴ ۱۵:۰۸:۳۵
واقعادستت درد نکنه .اینها خودشان از همون اعر اب بادیه نشین هستند .که قبلا به دین مسیح بودن (1806)
 
صدف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۱۰-۱۰ ۰۱:۵۸:۵۲
راستش را بخواهید بعد ازخواندنظرات شما دوستان مطالعه بیشتری کردم البته کتاب های زیادی نبود واغلب هم توسط نویسنده های محترم ایرانی نوشته شده بود و حقیقتا که ما در این ضمینه کم کار هستیم به خصوص در ضمینه کودکان چون واقعا عالی می شد که از کودکی تا این حد خود را نمی باختم جدای از این مسئله هیچ مطلب جالب توجهی را در ویکی پدیا نیافتم و فقط چند سایت اما خدا را شکر که در سفرم به شهر نایین اصفهان گویی لهجه یک ازره اصیل را از دهان یک ایرانی می شنیدم همان کلمات اشناو بعداز ان مطلبی در یک سایت ایرانی درباره ازره ها که با واقعیتی که می دیدم تناسب داشت پس از تمامتان به خاطر حرفی که زدم عذر می خواهم و از نادانی ام بوده اما هنوز مغول ها را دوست دارم هوششان و تدبیر و سیاستشان را (3693)
 
مبارک شاه اسماعیلی
۱۳۹۵-۰۶-۰۷ ۰۱:۰۴:۴۵
با زبان پلید و کثیفت نام کلاه مسعود بزرگ را نگیر اگر هم میگیری اول مسلمان شو و پیرو خدا و رسولش شو و بعد نام کلاه آن بزرگمرد را بگیر چرا شما دلیران که همه جا از دلیری خود حرف میزنید مردانه وار در برابر شوروی نه ایستادید چرا در برابر طالبان و پاکستانی ها که که مردم تان در هر جا قتل عام و بی ناموسی کرد مقابله نه کردید از رهبران تان گرفته تا اون هایی از شما که توان فرار را داشت از کشور فرار کردند به قول خودتان متباقی از مردم تان خانه وکاشانه شان رها کرده به ارتفاعات کوه گریختند پس شما ازکدام غیرت تان حرف میزنید این احمد شاه مسعود بود قشون سرخ را به زانو در آورد وبه حکومت های سنتی قبیله ای خاتمه بخشید ومردانه وار در برابر لشکر آی اس آی ایستادگی کرد و به قیمت خونش از کشور از استعمار پاکستان نجات داده وبرای شما هزاره زندگی دوباره بخشید یقینا اگر لشکر آی اس آی پنج سال دیگر در افغانستان می ماند نسل هزاره را از ریشه میکشید و دوم شما به زبان پلیدتان به عرب توهین نکنید این پیغمبر است که عرب است این قرآن است که به زبان عربی است این زبان عربی است اهل بهشت به آن حرف میزنند این عرب بودند که دین خدا را به هر گوشه جهان پخش کردند اگر واقعن مسلمان هستید هر مفسد و بی وجدان و قاتل به عرب ها تشبیه نکنید زیرا در هر قوم ما میتوانیم افراد خوب و خراب را پیدا کنیم (6074)
 
اکبر
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۱۳:۱۱:۵۲
نه تنها هزاره‌ها یکی از اقوام کهن افغانستان است، بلکه ساکنان اصلی افغانستان هزاره‌ها هستند. و این سایر نژاد ها هستندکه یا از شمال هندوستان و یا سیبری به صورت مهاجر وارد خاک این کشور شده و دست به نسل‌کشی و نابودی آثار تاریخی ساکنان افغانستان زدند تا اینکه بتوانند در این روز چنین حرف‌هایی را بزنند.
برادران قضیه نسل کشی و پاک‌سازی نژاد در افغانستان امر بسیار پیچیده‌ای است که ریشه‌های مختلف دارد. فقط کافیست کمی چشم‌های خود را باز کنیم.
همان طور که در هندوستان با مهاجرت عده‌ای ساکنان اصلی هندوستان را به طبقه نجس‌ها تبدیل کرده و آن‌ها را مزدور و برده خود ساختند در افغانستان ما هم چنین اتفاقی افتاده است.
آگاه باشید آگاه. بالاخره روزی حق به حق دار خواهد رسید. (3681)
 
فرید
United States
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۱:۳۴:۵۹
این دیگران نیستند که هزاره هارا مغول می گوید. هزاره های کویته پاکستان حزبی تاسیس کردند به نام تنظیم نسل نو هزاره مغول و تابلوی بزرگی به همین عبارت سر دفتر شان نصب است. این حزب در جاعوری و مالستان هم طرفدارانی داشت. یک ملا به نام انصاری که از اعضای این حزب است کتابی نوشته و برای هزاره ها نسب نامه درست کرده است که نسل هزاره ها به چنگیز می رسد. (3978)
 
علی
۱۳۹۴-۰۵-۲۶ ۰۵:۰۵:۰۱
عزیزم ما مردم هزاره نمی گویم که از قوم مغول هستیم اگر ما را از روی نژاد وچهره به مغول ها نسبت می دهید اصلن اشتباه مهز میکند چون من دلیل دارم اولٱ در بین ماهزاره ها اخیلی کسانی هستند که با ایرانیان باترک ها با اروپای هاباامریکای ها با چینی ها با هندی هابا جا پانی ها شباهت زیاد دارد پس از نژاد آنهاباید باشیم در حال که این طور نیست وثانین این هزاره ها پیش از حمله مغول ها در غرجستان وزابولستان کابل قندهاروهرات ودراکثریت ولایت این کشور زیست داشته انذ ولطفٱ واقع بین باشید از تاریخ معلومات نداری خانم صدف عجولانه قضاوت نکن (4965)
 
احمد
Germany
۱۳۹۳-۰۸-۲۰ ۲۲:۴۷:۰۳
من یک هزاره هستم و به مغول بودنم افتخار می کنم همه حرفهای شما هم بوی سیاسی داد محض اطلاع بدانیدمردم مغول الان جزو باهوش ترین (متوسط ای کیو 100)و با سوادترین مردم جهانند (سطح باسوادی 97%)چنگیز خان هم در ایران خون ریز است در چین و زاپن و کره یک قهرمان است در غرب و هند هم احترام زبادی به ایشان قائلند ضمنا شما بهتره به فکر خودتان باشید لزومی نست برای ما دلسوزی کنید (3416)
 
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۲-۲۹ ۱۹:۲۸:۲۷
عزیز پانترکها در اذربایجان ایران هم به مغول بودنشان افتخار میکنند ...اما نمیدانم چرا ایرانیان وفارسها را به شما که همانند انها به مغول بودن خود افتخار میکنی نسبت میدهند(در واقع هزاره ها وترکها خویشاوند محسوب میشوند)...واقعیت این است که مغولها وتاتارها واعراب اقوام متجاوزی بوده اند...نمونه اش این اردوغان وحشی که همه اش به جهانگشایی تموچین وچنگیز افتخار میکند..ودریغ از یک شاعر ودانشمند که شائبه سرقت از سایر اقوام را نداشته باشد (4507)
 
United States
۱۳۹۵-۰۱-۱۶ ۰۸:۳۷:۰۹
باشماموافق هستم برارهزاره من. اګرهمه ما مسلمان هستیم پس لزومی ندارد خودرا کی وازنسل کی بخوانیم خداوند ګفته (انماالمؤمنون اخوةٌ) (5682)
 
محسن
۱۳۹۴-۱۰-۱۲ ۰۷:۰۸:۰۴
من مغولی بودن هزاره را قبول می کنم فقط به من بگویید پس این مجسمه ی بودای بامیان را کدام مردم ساختند چون دین بودایی مختص چشم بادامی ها است خود همین مجسمه شهادت میدهد که مردم هزاره هزاران سال قدمت دارند در افغانستان (5388)
 
ننوری هستم ایران قم زندگی میکنم
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۱۹:۴۷:۲۰
به نظرمن قوم هزاره ازقدیمی ترین اقوامی میباشد که دارای فرهنک وتمدن کهن است که بودادلیل برتمدن کهن اینمردم است که طالب تاب دیدن انرانداشت (1407)
 
فائزه
۱۳۹۲-۱۰-۱۹ ۲۰:۰۰:۱۱
سلام فائزه از قم هستم.قوم هزاره از شریف ترین و نجیب ترین اقوام میباشند. (1408)
 
۱۳۹۲-۱۱-۱۸ ۲۳:۰۴:۲۷
سلام من از اینکه هزاره هستم خرسندم ولی باید سعی کنیم این چند صفت زشت را از اخلاق خود دور کنیم فقط در قابل دشمن باید لجوج و کینه توز باشیم نه در مقابل خود و ضعیف تر از خود (1574)
 
محمد
۱۳۹۲-۱۱-۲۰ ۲۲:۳۲:۵۱
تا کی قرار این حرفا گفته بشه بس نیست تو سر این دیونه ها چی مغول هزارها هستن یا شما وحشیا که سر مردم بیگناه میبرید بی شرف تادیروز روی جسدای مردم افغانستان راه میرفتید حالا برای ما اکادامی علوم زدید (1583)
 
هادی میرزاد
United States
۱۳۹۳-۰۱-۰۴ ۱۴:۵۷:۳۲
کسانی که در این دسیسه شریک هستند .قطعا شریک طالبان فاسد هستند.مرده باد خائنین ملی (1805)
 
Mokhtr
Germany
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۱۹:۰۹:۵۳
فقط میخوام بگم زنده باد هزاره!!!!!!!!!!! لطفا نظر بدهید (1840)
 
محسن
۱۳۹۳-۰۱-۱۴ ۱۸:۲۱:۳۳
مردم هزاره باید سواد واگاهی خود را بالا ببرند وبا تلاش وجدیت درس خود را ادامه دهند تا با سواد خود زندگی بهتری بسازنند تا دیگر کسی جرات چنین توهین های خنده داری را نداشته باشند (1859)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۰۰:۰۲:۵۱
روزی انتقام ظلمهای دشمنان هزاره را میگیریم.سرهایتان را میبریم و دخترانتان را کنیز میسازیم.اینده افغانستان دست ما جوانان هزاره هست (1863)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۴:۳۱:۳۹
ظلم ها تعصبات و ضعیف کشی ها همیشه وجود داشته است وتنها برگ برنده و عامل سربلندی قوم هزاره هرچند که نسبت به سایر اقلیتها کلان تر و ریشه دارتر است اعتلای دانش وبینش جوانان و اتحاد آنها بین یکدیگر است تا مشتی محکم شوند بردهان زور گویان جامعه آنهم با نوشتن مقالات، تولید آثار فرهنگی و هنری و منعکس کردن ارزشها (1866)
 
قاسمی
Germany
۱۳۹۴-۰۴-۲۹ ۰۰:۵۳:۰۴
اقای حسین نظرتان عالیست. با شما کاملا موافقم. با نوشتن مقالات تولید اثار فرهنگی و هنری و منعکس کردن ارزشها و اطلاع رسانی مستمر به خصوص به نسل جدید. با تشکر. (4853)
 
۱۳۹۵-۱۰-۰۸ ۰۹:۰۰:۳۳
جوالگر نظر پلیدت به معنی رسیدن پای ابلیس ملعون بربهشتاست ((((دختران پشتون )))) برهربرده حرام است مثل بوی گل بهشت که برپدرخوانده شیاطین مثل توشیطان~ع~لعنه حرامگردیده است. (6295)
 
۱۳۹۴-۰۹-۰۸ ۰۹:۴۲:۱۴
خواهش میکنم اینطور صحبت نکنید یعنی چی که سرهایتان را خواهیم برید و ددخترانتان را کنیز خود قرار میدیم ؟ من خودم یه هزاره هستم و به هزاره بودنم هم افتخار میکنم ولی حرف های شما هم درست نیست ، آگه قرار باشه ماهم مثل اون ها رفتار کنیم با اون وحشی ها چه فرقی داریم؟ (5305)
 
مریم اریانا
United States
۱۳۹۵-۰۲-۰۵ ۱۳:۲۳:۰۴
میشه لطف کنی و بگی فرق شما،با اون نادان ها متعصب و جاهلی ک نسل کشی کردن مردم هزاره رو،چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من خودم از مزار شریف هستم.هزاره ام.چهره اصصصصلا ب مغول ها شباهت نداره.
انقد ک تا حالا هیچ ایرانی از اروی ظاهر و یا حرف زدنم متوجه هویت اصلی من نشده.خب ک چی؟!حالا من ایرانی ام؟؟؟
صرف ظاهر شد ملاک؟؟؟؟

یک نکته دیگه:
خوبه در این جا کشوری مث ایران ک خودش از اقوام مختلفه رو الگوی خودمون بزاریم و باهم زندگی کنیم.ن اینکه زندگی های همو خراب کنیم.
من دوستان افغان زیادی دارم ک بعضی هاشون ب پیروی از بزرگاشون،هنوز متعصب اند و جاهل.
زشته.خیلی زشته.بهتره ما نسل سومی ها اینده مونو بسازیم.
زنده باد وطن.
وطن ینی افغانستان. (5735)
 
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۵:۳۸:۲۸
سبحان الله
شما مگر مسلمان نیستید که آرزو می کنید که مسلمان دیگر را به کنیزی بگیرید؟؟؟


پیرو کدام آیین هستید ؟ آیین جنایت مغولی؟
ظاهرا شما اسلاف مغولی داشته اید و نه هزاره هاًًً (6319)
 
شاه
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۴:۳۹:۵۲
ظلم ها و تبعیض ها در کشور عزیزمان بسیار است دیگر جنگ سخت کارساز نیست که بماند خانمان سوز بوده است و لذا تمام دلسوزان به قومیت هزاره و شیعیان افغانستان که توان ارایه نظرات خویش چه از طریق نوشتن مقالات و ارایه آثار علمی، فرهنگی و هنری مرتبط دارند دست در دست یکدیگر بدهند تا سد عظیم ای علیه جنگ افروزان و غاصبان حقوق مظلومان وطن بناکنند. به امید سرفرازی ملت مظلوم افغانستان بویژه هزاره (1867)
 
اصييل
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۸:۱۲:۴۳
خصلت جاه طلبي و ادعاي ملكيت بر زمين ايكه خود پرورده و پناه آورده آنند- بدبختانه مربوط به قوم پشتون هاست ! در اندكترين جستجو در انترنت ميابيم كه پشتون ها يكي از اقوام گمشده اسراييل اند و اثبات آن كوچي هاي فعلي كه نسبت كردار زشتي كه داشتند جايي براي اسكان نداشتند. موضوع فيصدي قوم پشتون اگر تا اين حد زياد باشند (؟؟!!) كه در انتخابات براي كسب نفوس و رأي به دامان هزاره ها چرا افتاده اند؟ تقريبأ هر كانديدي براي كسب رأي يك هزاره را در پهلو گرفته است ، و باوجوديكه خودم هزاره نيستم رشد اين قوم بسيار خرسند و از ننگ قوم پشتون هميشه شرمسار هستم.... (1869)
 
فرهنگ
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۱۹:۴۰:۲۱
به این ابلهان یکی نیست بگوید، ما مردم هزاره لا اقل ۲۰۰۰ هزارسال تاریخ داریم، شما باید خودتان راثابت، کنید که از کجا آمده اید! (1874)
 
شاپور
۱۳۹۳-۰۲-۲۱ ۱۶:۴۳:۲۴
بنظر من چنگیز خان مایه افتخاره بزرگترین فاتح جهان دنیا رو زیرو رو کرد شیوه جنگهاش کشور داری نحوه حکومت تاکتیکهای سیاسی محبوبیتش بین قوم خودش ترس دشمناش واقعا انسان خاص و بزرگی بوده اره او بزرگترین فاتح جهانه (2078)
 
الحاج انجنیر عبدالرشید ناصری از آسترالیا
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۷:۱۵:۲۵
این نوشته های مزخرف ودور از واقعیت تاریخی وجغرافیایی را همان اعضای انگشت شمار بدنام وآدم کش ح.د.خ.ا که شکست خورده اند وروی پلید شان نزد ملت دلیروشجاع افغانستان سیاه هستند مینویسند.ومیخواهند که وحدت ملی ملت غیور ودلیر افغانستان را کمزور کند.جای خیلی تعجب هم نیست که بعضی حلقات خارجی وجاطلب های فاشیستی گذشته بطور آشکار وپنهان هم درنوشتن چنین اظهار نظر های دروغین ودور ازحقیقت دست دارند.ملت ستمدیده ، مومن وزجر دیده هزاره بنا به اظهارات واقعیت های سیاسی وتاریخی جلسه بن اقلاهمان 19.5 فیصد ملت افغانستان تشکیل میدهد.خوب شد که این باند خطرناک وکثیف با توجه وفیصله جدی حکومت افغانستان قرارگرفت واز مقام های زرخرید شان برکنار گردید.نفرین و ننگ ابدی باد به این تنگ نظران فاسد وفاشیست های جاه طلب وشکست خورده که بانیرنگ های جدالانه وکینه توزانه خودها واقعیت های تاریخی، جغرافیایی واحصایوی حقیقی افعانستان را دزدی مینماید.آن کینه توزان وآدم کشان کثیف وشکست خورده بدانند که ملت نجیب وآزا ده افغانستان متوجه افکار واغراض ماجراجویانه ورذیلانه آنان میباشند وهرگونه توطه و خرابکاری های آنان را به موقع خنثی میکنند وروی پلید آنان را درپیشگاه ملت غور افغانستان سیاه خواهد کرد.آنان بدانند که تاریخ برگشت ناپذیر هست وقدرت های کاذبی ومقام های طاغوتی شان با چنین دسایس ونیرنگ ابدا بدست شان نخواهد آمد.انشالله (1927)
 
کامران
Afghanistan
۱۳۹۳-۰۱-۲۵ ۱۵:۵۰:۴۵
برایم همیشه سوال بوده است که چرا قوم هزاره همانند هر قوم مستقل دیگر دارای زبان مستقل نیست. من حد اقل در افغانستان قومی دیگری جز هزاره را نمی شناسم که از خود زبان نداشته باشد. آیا واقعا مغول اند که بعدا نسبت پراگنده گی ایشان بعضی در میدان وردک پشتو صحبت میکنند و اکثریت آنان در مناطق دیگر به فارسی گویا اند. اگر این سوال را آقای محقق که خود را نماینده هزاره ها میداند، که البته چنین نیست جواب دهد، خوب خواهد شد. (1954)
 
خالد
۱۳۹۳-۰۱-۲۹ ۱۳:۲۴:۴۴
نباید هزاره ها از قوم خود و نیکان خود بشرمنند. باید بگویند که بلی ما اولاد چنگیز هستیم و فعلا مریوط این خاک هستیم. و افتخار میکنیم که جز این سرزمین هستیم. اوباما هر وحت میگوید که بلی من از کینیا هستم ولی فعلا شهروند امریکا هستم و ریس جمهور میباشم و افتخار می کنم که امریکایی هستم. (1982)
 
مریم اریانا
United States
۱۳۹۵-۰۲-۰۵ ۱۳:۲۹:۱۸
فکر نمیکنم ک ما از نسل چنگیز باشیم.این حرف رو چ حسابی میگید؟؟؟
حتما چهره.
پس هزاره ها از مردما چین و ژاپن و کره جنوبی و شمالی و تایلند و ...
همه این چهره ها ب هم شباهت دارند.
خدارو شکر هرچی ک هستیم نژاد پرست نیستیم.
اهل نسل کشی نیستیم.
خونخوار نبوده و نیستیم.
فرهنگ و ادب و تاریخ کهنی هم داریم.
نمونه اش بت های بامیان ک تاب دیدنش را نداشتید. (5736)
 
رضا
۱۳۹۵-۰۷-۱۵ ۰۷:۴۱:۵۹
چرند نگو خود چینی ها ژاپنی ها با هم فرق دارن من به مغولی بودنم افتخار میکنم (6152)
 
امین
۱۳۹۳-۰۲-۱۲ ۰۲:۵۷:۳۵
چه کسی هست که از زیر زمین سبز شده باشد؟هر کسی در برهه از تاریخ به افغانستان یا ایران یا هرجا دیگر آمده است.هزاره ها مردمی سخت کوش هستند زبانشان نشان میدهد اینان تاجیکهایی بوده اند که با مغول یا ترکتباران مخلوط گشته اند ولی زبانشان را حفظ کرده اند.پشتون از خود چه دارد؟!!اگر چنگیز 800 سال پیش غارت میکرد پشتون الان چنگیز زمان خود است و بالای مردم غارت میکند. (2034)
 
کامران
Afghanistan
۱۳۹۳-۰۲-۱۴ ۱۲:۲۲:۵۱
چرا قهر میشوِی، آقای امین؟ اولا اینکه من از آقای محقق طالب جواب شدم، چون ایشان نویسنده این مضمون است و هم با فهمیکه در مورد قوم هزاره دارد شاید جواب منطقی ارائه نماید نه اینکه هزاره را بدون کدام دلیل مخلوط مغول و تاجک قلمداد نماید. همچنان شما بی مورد عصبانی شده و بالای قوم پشتون تاخت و تاز مینمائید. شما به چه دلیل مرا پشتون فکر کردید؟ و هم اینکه میگویید پشتون از خود چه دارد و اینکه همانند چنگیز غارت میکند، خیلی مضحک است. پشتون زبان مستقل از خود دارد، در طول تاریخ دولتها و حتی امپراتوری از خود داشته است. پشتونها در طول تاریخ هم برای زبان خود و هم برای زبان فارسی مصروف خدمت بوده است که مثال های خوب آن اکثریت استادان فعلی پوهنتونها ومکاتب کشور و نویسنده گان چون استاد حبیبی و پدر ژورنالیزم افغانستان محمود طرزی است. اینکه منحیث یک قوم بزرگ بالای زبان کسی نتاخته و راه حل را نیز همانند بعضی تنگنظران صرف زبان ندانسته است، این مگر گناه ایشان نیست. و اگر خودت از ظلم طالب مینالی آن ظلم عکس العمل بعضی از افراد بوده است که میخ در سر مردم میکوبید ویا هم بالای ناموس مردم در خانه ها و حتی دیوانه خانه ها صرفه نمیکرد. (2045)
 
احمد
Germany
۱۳۹۵-۰۹-۲۷ ۰۶:۳۸:۵۵
آقای کامران لطفا اول برید تحقیق کنید بعد نظر بدید. درواقه پشتونها هیچی ندارن. برید حسابی تحقیق کنید که چند درصد زبان پشتون ها از دری گرفته شده (6267)
 
شاه ولي
Japan
۱۳۹۳-۰۲-۱۹ ۲۳:۴۴:۰۵
هموطنان عزیز، تا زمانیکه همینگونه یکدیگر را تحقیر و توهین نمایم، نه صلحی و نه هم خوشبختیی در وطن جنگ زدهء ما (افغانستان عزیز) که خانهء مشترک ماست، نخواهد آمد. پس هموطن محترم، روزی رسیده است که همه بایک صدا، به اینگونه آوازه ها و فتنه اندازیهای شیطانی که ظاهر است از چه سویی دامن زده میشوند، نه گفته و یکدیگر را فارغ از هرگونه تزاد ها و نژاد پرستی های دوران قبل از اسلام (جاهلیت) در آغوش بگیریم.
به نظر بنده دو موضوع مردم مارا بجان هم انداخته اند. یکی همانا بیسوادی است، و دوم همانا دوری از اسلام حقیقی که توسط رسول اکرم (ص) برای ما به میراث رسیده است. یکعدهء هستند که متأسفانه خود را باسواد (چه دینی و چه هم دنیوی) مینامند، اما بدبختانه آنها با همان گمراهی های خود دیگران را نیز بطرف جهالت (دوزخ) میکشانند. (2067)
 
علی
۱۳۹۳-۰۲-۲۱ ۱۵:۱۹:۳۵
با نظر شما موافقم دشمنان ملت افغانستان می خواهند با این افکار ایجاد جنگ داخلی کنند انها از وحدت مسلمانها میترسند (2077)
 
ارزگان خاص
۱۳۹۳-۰۲-۲۴ ۲۳:۲۰:۱۰
ما جوانان هزاره اماده جنگ و نبرد علیه دشمنان قسم خورده خود هستیم.و غیراز خداوند ازهیچ کس ترسی نداریم (2120)
 
داوود
United States
۱۳۹۳-۰۲-۳۰ ۰۱:۰۸:۴۰
آنچه در نزد خداوند باعث قرب و نزدیکی می شود تقوا است نه قومیت و نژاد و طایف گری. لطفا به خودتان بیائید و به قوم با فرهنگ هزاره توهین نکنید.اگر با فرهنگ و باشعور باشید حتما متوجه هستید که با توهین نباید دل قومی یا ملتی را شکست. (2167)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۳ ۱۱:۳۷:۵۳
داوود بچیم بیشین سر جایت . تورا چه به نظردادن (2452)
 
هزاره
United States
۱۳۹۳-۰۲-۳۰ ۱۷:۰۲:۰۴
وای بر ما مردم هزاره افغانستان که رهبر ما که در افغانستان قدرت دارد و صدایش میتواند به گوش رییس جمهور برسد، از جامعه ی جهانی و سازمان ملل کمک می خواهد. (2173)
 
۱۳۹۳-۰۳-۳۱ ۲۳:۲۸:۵۲
بسیار بی خود فیر کدی قدیم...!! (2385)
 
شمس الله
۱۳۹۳-۰۳-۰۸ ۰۲:۱۷:۰۶
زنده باد قوم غیور هزاره افغانستان
ما هرگز شکست نمی خوریم
ما تا زنده ام از هویت خود دیفاع خواهیم
اولین ساکینان افغانستان هستم (2246)
 
دلریش
Netherlands
۱۳۹۳-۰۳-۰۹ ۲۰:۱۱:۲۷
باید پرسیده شود که قبل از هزاره ها درین مناطق فعلی هزاره نشین کدام قوم زندگی میکردند.درکتاب پته خزانه که مربوط به پشتونها می باشد گفته شده که پشتون ها از نسل سه نفر به اسم بیتن ، سربن وغرغشت است که اصلا یهودی بوده ودرزمان بخت النصر فرار نموده ودرکوهای بادغیس وبعد آهسته آهسته بسوی زمین های هموار حرکت نموده وبه وتیله و فشار دادن مردم بومی افغانستان شروع نموده وآنهارا از جای خود شان رانده وکم کم ساکن شدند ومهمان شد صاحب خانه .باید جواب همان سئوال را بدهند که قبل از هزاره ها کیا در مناطق هزاره نشین وپشتونشین زندگی می کردند در کتاب افغانستان در مسیر تاریخ چنین آمده که مغول اگر در منطقه جامانده باشد با هزاره های بومی ادغام وازبین رفتند.مغولی باقی نمانده است. شاید سیاست زمین گیری پشتون های مهمان هنوز ادامه دارد. (2249)
 
ادمیزاد
۱۳۹۳-۰۳-۱۹ ۱۱:۳۶:۰۹
دنیا به این کوچکی و بی وفایی جنجال این حرف هارا نمیکند. چه پشتون، چه هزاره، چه ترکمن ترک یهود نصارا کافر و .... میگذردو. به فکر آخرت خویش باشید.باگفتن این حرفا چه گیر شما می آید. خداوند آدم را آفرید تا اورا عبادت کند و در دنیا کشت نموده و در آخرت برداشت. گرفتن حق خوب هست نه به قیمت گرفتن جان یک عده افراد بی گناه و آواره کردن شان درجایی که سالهای متمادی زندگی کرده و شهیدداده و دربرابر زورگویان جهانی درکنار اقوام و افراد دیگر از خون جان ومال خویش گذشته است.حال به فکر این باشیم که اسلام را چگونه از دست دشمنانش حفظ نماییم (2302)
 
يک ايرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۳-۲۱ ۱۵:۳۵:۴۸
سلام خانم يوسفی
مغول بودن ننگ نيست. آريايی‌ها، ترک‌ها، عرب‌ها، مغولان، يونانی‌ها و غربی‌ها هم به اندازه‌ی مغولان وحشی بودند و جنايت کردند.
تازه وارد بودن ننگ نيست روی هر کشوری در جهان دست بگذاريد متوجه می‌شويد که به جز تعدادی انگشت‌شمار جمعيتی تازه‌وارد دارند.
بی‌مو بودن بدن ننگ نيست. به نظرم نوعی افتخار هم محسوب می‌شود.
رافضی بودن ننگ نيست. رافضی يعنی رفض کردن يعنی نپذيرفتن. البته که پيرو هر دينی مذاهب سايرین را نمی‌پذيرد و ناصبی هم يعنی آتش‌افروز به نظرم با بمب‌گذاران طالبانی انتحاری مطابقت دارد البته که اين کلمات بار منفی دارند.
و البته من هم مانند شما معتقدم هزاره‌ها نهايتاً 30 درصد خون مغول دارند و 70 درصد تبار اقوام باستانی افغانستان را دارند و مغولان همه‌ی خاورميانه را تصرف کردند و ناپديد هم نشدند و درصد زيادی از مردم جهان تبار مغولی دارند و خود هم خبر ندارند از روی ظاهر هم نمی‌توان قضاوت کرد.
مثلاً خامنه‌ای تباری عربی دارد ولی چهره‌ای کاملاً متفاوت از اعراب دارد.
هيتلر اينشتين و ناپلئون تباری آفريقايی داشتند ولی در چهره‌يشان مشخص نيست.
سربلند باشيد... (2314)
 
قربان
۱۳۹۳-۰۳-۲۷ ۱۸:۱۸:۵۸
به نظر من ما نباید احساسی عمل کنیم. ما باید ببینیم چرا اقوام دیگر از ما چنین تصویری پیدا کرده اند؟ آیا ما خود مان در ایجاد این تصویر نقش نداشته ایم؟ وقتی در آکادمی چنین مقاله ای نوشته می شود یا در هند فیلمی نوشته می شود که مردم هزاره را اینگونه معرفی می کنند، ما فقط می آییم و اعتراض و سر و صدا به راه می اندازیم و شروع می کنیم به تعریف و تمجید از خود.
هیچوقت فکر کرده ایم که ریشه برخی از این تصویر ها خود ما هستیم که برخی چهره های جنگ طلب و جنایتکار را که در حق مردم خود و مردمان دیگر جنایات و کارهای وحشیانه کردند، بعنوان قدیس و رهبر و بابه و ... معرفی می کنیم، مردم دیگر هم می آیند در مقابل از ما چنین تصویری می سازند. آن ها می گویند وقتی رهبرشان اینگونه بوده پس همه شان اینگونه است (2354)
 
علی سینا
United States
۱۳۹۳-۰۵-۱۰ ۰۲:۲۱:۵۸
قربان جان این فیلم هندی چه فیلمی هست؟؟ (2697)
 
علی سینامحسنی
United States
۱۳۹۳-۰۵-۱۰ ۰۲:۳۴:۳۳
با توجه به تاریخ قوم مغول بیش از 7الی 8 قرن قدمت ندارند !
ولی اقوام هزاره قدمتی 2000ساله و پیشینه بسیار قدیمی دارند!
حتی این قوم باتوجه به گفته ها بازرگان و تاجر بوده اند که از آسیای شرقی(چین) به آسیای غربی و جنوبی(عربستان) سفر کرده و بعدها در مرکز هندوکش(بامیان) سکونت و مذهب زردشتی داشته اند!
درضمن هموطنان افغانستانی از هویت تک تک اقوام دفاع کنند و کسی که توهین و بی احترامی نسبت به فرهنگ قومی کند در این زمان (که ملت ما نیاز به اتحاد دارد)کند ، دشمن ملت است خواه رئیس جمهور ،اداره علوم ،یا هر شخصی بوده باشد!!!!!
علی سینا تهران (2698)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۰ ۰۰:۴۲:۵۳
برادران وخواهران عزیز :
لطفاً از این کلام حضرت علی ع پند بگیرید
انسانها یا اینکه در دین با هم برادرند ویا اینکه در خلقت
همه از یک پدر اند پس همه انسانها با هم برادر اند.
هر کس با هر نام مردم مظلوم افغانستان را به این
بدبختی میاندازد .خاین است (2432)
 
دخترک هزاره
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۴-۱۷ ۱۶:۰۳:۰۳
کسی که گفته هزاره ها مغول اند به یک روان پزشک مراجعه کنه حتما. ..ما ازاسممان معلوم هست هزاره یعنی ازهزاران سال قبل بودیم از افغانستان ...و شما که چه قدر بیسوادید که این توطئه خنده دار رو باورکردید نوچ نوچ (2478)
 
آصف
۱۳۹۳-۰۴-۲۶ ۱۶:۱۱:۳۴
سلام
از مردم شریف هزاره خواهشمندم از سخنان که ممکن است توهین آمیز باشد پرهیز کنند و در جواب هر مسئله ی از راه علمی و منطقی وارد شود چون وحشی گری و توهین در شأن مردم هزاره نیست توهین کردن و وحشی گری متعلق به آنهای هستند که چنین مزخرفات را علیه مردم هزاره نوشتند البته منظور من قوم خاصی نیست فقط نفس چنین افراد ناپاک و شیطان صفت هستند که وجودشان از دیدگاه انسانیت جای تأسف دارد.
خواهشم از تمامی مردم افغانستان بخصوص مردم هزاره اینست که از هرگونه حرف و نظر که باعث ایجاد اختلاف و جدایی اقوام افغانستان می شود جدا پرهیز کنند و تا می توانند در راه صلح و دوستی و از بین بردن اختلاف تلاش کنند و چنان در مسیر علم و دانش گامهای محکم را بردارند تا یک عده جاعل و دروغگو نتوانند چنین شیطنت را انجام دهد.
انتظار ما از مردم هزاره این است که قله های علم و دانش را فتح کند و در علم و عمل اثبات کند جزء بهترین انسانها و افتخار بشریت هستند که مطمئنا چنین انتظاری با توجه به استعداد و پاکی و نجابت این مردم اصلا دور از انتظار نیست، البته سایر اقوام هم خوب هستند که برای همه شان آروزو خوبی هارا داریم که تا در کنار هم زندگی سرشار از صلح و دوستی را داشته باشیم
به امید روزی که در افغانستان شایستگی جای قومیت را بگیرد. (2576)
 
زبیح اللح سعیدی
Germany
۱۳۹۳-۰۴-۲۷ ۱۸:۵۲:۴۶
من فقط میخوام بگم. زندههههههههه باد مردم غیور وشرافتمدی. هزاره. زنده باد (2586)
 
سیدعلی
۱۳۹۵-۱۱-۰۱ ۰۳:۰۰:۱۵
سلام به همه من یک هزاره ایرانی هستم یک پاسخ علمی این هست که ایاقوم مغول بازن وفرزندخودبه ایران قدیم حمله کردندکه نژادمغول اینگونه خالص مانده وماهزاره هاازنسل انهاییم که بعیدبه نظرمیرسدزیراهیچ دلیل عقلی وجودنداره که لشگری بازن وفرزندخودبه جایی حمله کرده باشدیااینکه باحمله وتجاوزبه نوامیس شماخون خودرادررگهای شمابه یادگارگذاشته اندوحالا شما به ماهزاره ها به اشتباه میگوییدمغول حال انکه مغولان ازاجدادواقعی خودتان هستند وهزاره نژادمستقلی درافغانستان بوده وهست (6344)
 
Eshwa
۱۳۹۳-۰۴-۲۸ ۲۰:۴۷:۵۴
Man ba kom hazara dushmani nada ram am hazara ha Irani harf mizanan aya be far hang astan ya kolam Iran Dor az hazara hi sail wa rahbaran hazara hi asil bashad (2598)
 
اشرف علی " اشرف "
۱۳۹۳-۰۴-۲۹ ۱۶:۲۱:۴۷
مردم هزاره ها از اقوام اصیل این کشور بوده که نمیتوان چشم پوشی کرد شاید این کور دلان فکر میکننداز نگاه شکل و شمایل با اقوام مغل مشابه هستند از قوم مغل هستند . پس پشتون ها هم مشابه به هندو ها هستند پس اینها هم از نسل هندوها و سیک ها میباشد . (2611)
 
محمد
United Kingdom
۱۳۹۳-۰۵-۰۸ ۰۱:۵۷:۴۱
با سلام،هم وطنان عزیز من انگلیسیها هزاره ها رو از مغولها دانسته اند چون میخواستند میان اقوام افغانستان اختلاف انداخته و بر ان تسلط یابند.خاور شناسان فرانسوی هزاره ها رو ساکنان اصلی افغانستان میدونند.مجسمه های بودا که قدمت چند هزار ساله داشته و به دست هم قومهای طالبان احمق شما تخریب شدند کاملا شمایل هزاره ها رو دارند که نشان دهنده ی قدمت این قوم است.زبان اصلی این قوم نیز فارسی میباشد. (2690)
 
آتیلا از ملبورن
Australia
۱۳۹۳-۰۵-۱۰ ۰۹:۱۹:۱۴
سلام به همه خوانندگان و نویسندگان این سایت.
دوستان این نوشته که در باره هزاره گفته اند از روی لجاجت و بی خردی نویسندگان آن بوده. در اصل هزاره ها بومی ترین مردم این سرزمین است. از نظر قواره که به مغول ها شباهت دارد این واضح است است افغانستان کشور آسیایی است و هم مرز با چین کسانی که به شکل های دیگر در این سرزمین دیده میشود یا تاجیک است که همرز بوده با هزاره ها و دیگرانی که از هند کوچی بودند اینجا امده اند هزاره ها ترک تبارند. و هزاره اوزبیک و ترکمن از یک نژاد هستند. و این سرزمین پدری شان است ناقلین باید دوباره کوچی گری شان را ادامه دهند.. (2699)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۶-۱۱ ۰۷:۲۵:۲۴
جالب پان ترک‌ها از يک طرف می‌گويند چون هزاره‌ها چشم‌بادامی هستند در نتيجه مساوی هستند با ترک.
از يک طرف خودشان را به در و ديوار می‌زنند که ترک‌ها هرگز چشم‌بادامی نبودند و اين دروغی هست که فراماسون‌ها برايشان ساخته‌اند.
نگاه کنيد به اين لينک:
http://salariyan.blogfa.com/post-4916.aspx
تموم دروغ‌گويی‌ها و جعليات پان‌ترکيسم برای اثبات اين نکته بوده که ترک‌ها چشم‌بادامی نيستند و در گذشته هم نبودند. (2968)
 
حامد
United Kingdom
۱۳۹۳-۰۵-۱۶ ۱۰:۲۴:۵۱
اسراعيل هم امروز با بيرون كردن مردم غزه از فلسطين، سعى مى كند كه بگويد كه صاحب مالك آن سرزمين است. در أفغانستان هم يك قوم ديگر از نوع اسراعيل سعى مى كند تا مردمان أصلى آن سرزمين يعنى هزاره ها را از آن سرزمين بيرون كنند. اما اين كار إمكان ندارد. امروز هزاره ها با فرهنگ ترين و تحصيل كرده ترين مردمان أفغانستان مى باشد.و اگر سرشمارى درست و دقيق هم شود حتى جمعيت انها هم از ديگران زيادتر است. ولى از ترس سرشمارى نمى كنند تا حقيقت را كتمان كنند. و در عوض آن دروغ مى گويند و دروغ مى نويسند ، اما يك روز حقيقت آشكار خواهد شد و اين خائنها رو سياه خواهند شد و به جزاى اعمال شان خواهند رسيد. (2750)
 
نازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۵-۲۹ ۱۸:۳۳:۲۰
حامد جان سخن شما بسیار صحیح است آنها مارا نادیده میگیرند روزی میرسد که آنهامحتاج ما میشوندچونکه بچه های هزاره هوش بسیار دارند فقط متحد نیستند وخیلی ها ازوطن دورند آینده افغانستان در دست ماست... (2847)
 
داريوش
Germany
۱۳۹۳-۰۶-۰۵ ۰۵:۳۴:۲۳
آنهاى كه اين كتاب جعلى را نوشته اند از آنهاهم DNAگرفته شود كه آنها چه وقت و از كجا به اين كشور فار كرده اند ! (2910)
 
جمعه خان سلیمی از جاغوری
Indonesia
۱۳۹۳-۰۶-۰۶ ۱۲:۰۸:۲۱
به نظر من این این تبعیض ها شکست این این مردم را در مقابل هزاره های سربلند نشان میدهد.اینها مجبور است که یک عده مردم کور و گمراه وبیسواد خود را مثل همیشه در مقابل هزاره ها تحریک کنند و تا مانع پیشرفت این مردم غیور و صلح طلب شوند.و مردم خود را کور نگه میدارد تا نشود یک روزی پی ببرد که خانئنان اصلی برادر خودش و از قومی خودش است نه هزاره های صادق . و انها همیشه از هزاره ها می تر سد و به صداقت توانایی انها اعتقاد دارند. و میدانند که اینها تنها مردم هستند که نه خائنند و نه ملت فروش ونه نو کر بیگانه ها و میدانند که این مردم به توانایی خود اعتقاد دارد و هر کاری را که بخواهد میتواند انجام دهد .و میدانند که این مردم در هر عرصه های ملی درخشش چشمگیری نه تنها در کشور بلکه فراتر از مرز و بوم در در هر عرصه های جهانی بمیان آورده و می آورد .ومیدانند که این تنها مردمی است که توان اوردن صلح و امنیت و پیشرفت وفناوری روز را دارد که در افغانستا به ار مغان بیاورد وتنها مردمی است که جهالت وتعثب و تبعیض را هیچ وقت قبول ندارد و این عملها را باعث ننگ میخوانند و هیچ اعتقادی ندارد همه جامعه افغانستان و ملت های جهان را برابر و برادر میخواند . این باعث میشود که انها را بترساند همچنین بازی های سیاسی را را در افغانستان علیه مردم هزاره ها دامن بزنند و بقیه مردم را بدون هیچ اطلاعتی از مردم هزاره ها دور نگه دارند حتی یک کلمه کاملا ابله هانه را علیه این مردم بکار ببرد که این مردم به این خاک تعلق ندارد ....زنده باد هزاره های توانمند همیشه درس بخوانید به دنیا توانایی تان را نشان دهید .. (2926)
 
مصطفی
۱۳۹۳-۰۶-۱۳ ۲۰:۰۱:۰۶
من نمیدونم ما قوم هزاره چه بدی کردیم به این قوم پشتو الان قرن 21ادم با علمش شناخته میشه نه با امار و ارقام اگه شما ناراحتید از پیشرفته ما شما هم برید یه ذره فقط یه ذره تعصب گرایی رو ترک کنید و به فکر پیشرفت باشید!!!!! (2990)
 
غلام هزاره استم اچه
United States
۱۳۹۳-۰۶-۱۹ ۱۵:۱۸:۵۷
خاک پای هزاره (3062)
 
عباس.ترک.ایران
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۲۱:۴۲:۱۹
واقعا جای تاسف دارد تو قرن 21دم از این حرفها بزنیم.همه با هم برادریم (3104)
 
سیده تینا کیانی
۱۳۹۳-۰۷-۲۵ ۱۶:۰۲:۳۱
قوم بی ریا و عزیز هزاره نیازی ندارد خود را اثبات کند. چرا که تاریخ اینکار را کرده. این طالبان و اسلاف آنها س که باید خودشون رو توجیه کنند.حتی اگر هزاره ها از نژاد مغول باشند٬ حالا دیگر به عنوان یکی از اقوام افغانی محسوب میشه. هر نژادی از نظر جامعه شناسی دارای خصلت های خوب و بد هست. اما اینها فقط منفی حرف زدن و اونم کاملا درست نیست. روزی خواهد آمد که خوب و بد کاملا آشکار میشن. و اون روز خیلی دور نیست. (3287)
 
رامتین از تهران
Germany
۱۳۹۳-۰۸-۰۱ ۱۸:۱۸:۰۸
باید بگم اونایی که این کتاب یا بهتر بگم ایم چرندیاتو نوشتن اگه یکم تحقیق میکردن میفهمیدن که هزاره از پشتونها قدیمی ترند پشتونهایی که بادیه نشین و مخلوت عرب و عشایر پاکستانند که کم کم دارن ساکن و متمدن میشن چطور این حرفارو میگند معلوم نیست (3333)
 
همايون اطلس
Indonesia
۱۳۹۳-۰۸-۱۴ ۱۶:۳۴:۲۸
هزاره از جمله ترك هاي آسيايي مركزي هست
كه تعلق به كوشانيها دارد (3390)
 
علیزاد
۱۳۹۴-۰۱-۱۶ ۰۶:۴۳:۴۴
یه نگاه به شاهنامه بنداز اول
منبعی که درباره‌ی اقوام آسیای مرکزی سخن گفته و نام کوشانی و تورانی را آورده شاهنامه است.
در شاهنامه ، تورانیان و از جمله اهالی کوشان مثل اشکبوس زبان ایرانیان را بدون مترجم میفهمیدند و نام اشکبوس هم به فارسی کاملا روشن و بی‌ربط به ترکی است.
تورانیان سکایی بودند نه ترک (4132)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۸-۱۶ ۱۶:۴۵:۲۵
من تاجیک هستم ولی موافق این نظر هستم (3403)
 
یحیی
Finland
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۰۳:۳۷:۲۶
سلام. من یک هزاره استم و افتخار میکنم که هزاره ام. برادرانم پشتون، تاجک، ازبک و هرکسی که در افغانستان زنده گی میکنند است. بهتر است از گذشته پند گرفته آینده را بسازیم. چقدر سر یکدیگر کوبیدیم چه شد ؟ هیچ.. (4719)
 
mojtaba
۱۳۹۳-۰۸-۲۹ ۱۴:۳۹:۰۹
من هزاره هستم به هزاره بودنم افتخار میکنم به هیچکسی هم اجازه توهین به قوم هزاره نمیدهم ...ماقدمت بیش از ۲۰۰۰هزار ساله داریم چرا مارو باید به مغول ربط دهنده چه دلیلی دارد (3471)
 
Nepal
۱۳۹۳-۰۹-۰۱ ۱۵:۲۷:۲۳
اگر هزاره ها از هر جایی که آمده اند و یا سابق در افغانستان بوده اند و قدامت تاریخی دارند که همچنین است فعلا افغانستانی هستند و تذکره آن کشور را دارند و از جمله باهوش ترین ، نابغه ترین ، صلح خواه ترین مردم افغانستان هستند (3483)
 
علی
۱۳۹۳-۰۹-۰۴ ۲۳:۵۰:۰۹
با سلام به همه.
اینکه میگویند از کجا بوده و غیره ارزشی ندارد! مهم اینکه هزاره جزو باهوشترین ها اند! صادق و با ایمان واقعی . بسیار باشعورو عدالت طلب واگاه ومعتقد ومتوجه به ارزش والای انسان. همین صفات کافیه تا دشمنانشان دردی جز تخریب این قوم نداشته باشد وبخاهد با شایعه و تبلیغ منفی وجهه ی این قوم را خراب کند ولی حقیقت پنهان نیست! (3514)
 
نرگس
۱۳۹۳-۱۱-۳۰ ۱۹:۳۰:۴۰
سلام ما که بدور از جنگها ومثلا با سواد هستیم چرا این حرفها رو میزنیم تفاوت ما با اجدادمون فقط باسوادیم وگرنه معلومه پاجای پای انها شاید بدتر باشیم (3920)
 
مهدی شفایی
۱۳۹۳-۱۲-۲۷ ۱۴:۵۵:۴۸
مشکلات فعلی افغانستان چندین ریشه اساسی دارداماقابل جبران که بابرنامه ریزی دست اندرکاران وفقط وفقط باحمایت و اتحاد تمامی مردم اعم از هر قوم وطایفه ای امکان پذیراست وقتی مبلغان دینی وظیفه ارشادوراهنمایی مردم را رها کردندوسیاسون بدون آینده نگری وفکرفردا کارمیکنندوتاوقتی که شمشیربه طرف یکدیگرگرفتندمشکل باقی دشمنان خرسنداندایران کشوری ازچندین قوم وطایفه است شیعه وسنی با صلح برادری درکنارهم زندگی میکنندچون سیاست مداران و مردمی آگاه دارند که هرمطلب وپیامی بوی دویت تحقیربدهدرابه گونه ای اصلاح میکنند که هرگز به گروه خاصی توهین شود (4030)
 
دلسوز
United States
۱۳۹۳-۱۲-۲۷ ۲۳:۲۶:۱۰
چرا مسایل را اینگونه میبنیم ما فقط اول با اتحاد دوم با بالا بردن سطح علم خودمان را تقویت وبعد جامع را اصلاح کنیم خود به خود ما برای جامع الگو میشویم خواهشن به مسایل پیش پا افتاده اهمیتی ندهیم (4031)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۲-۰۹ ۲۰:۱۹:۵۴
سلام . من تعصبی نیستم ولی باید بگم مردم هزاره( در اوستا آذره)مردمی صلح جو . عدالت خواه . خواهان علم و پیشرفت هستند و از جنگ و خونریزی نفرت دارند بیشترین تعداد دانشجویان دانشگاه ها مردم آذره اند قصد توهین ندارم ولی در همین ایران که می بینم مردم آذره به دنبال در س و پیشرفت اند ولی پشتون ها فقط مایه آبروریزی بقیه اند هنوز هم به زندگی در آلونک علاقه دارند و دشمنی شدیدی با بهداشت فردی و اجتماعی دارند. ای پشتونها از کوه های سیمان هند فرار کردید آمدید در خراسان بزرگ . ما به شما جا و نان و امنیت دایم نمک خوردید و نمکدان شکستید امدید و امدید و زادو ولد کردید زیاد شدید نام خراسان بزرگ ما را به افغانستان یعنی نام قوم خودتان تغیر دادید بعد امانالله خان تان خواست زبان مادری مان را یعنی زبان فارسی را نابود کند ولی به خاطر فرهنگ غنی زبان فارسی نابود نشد بلکه مثل خورشید همه کشور را فرا گرفت الان خود شما پشتون ها (افغان ها) هم فارسی بلدید و اگر ذره ایی فرهنگ و هنر دارید از برکت زبان فارسی است. در حال حاضر در کشور اگر جنگ است اگر خشخاش و تریاک است اگر طالبان خونخوار که مثل انسان های اولیه هستند ار مردم پشتون اند انکار هم نکنید حالا بروید دنبال تحصیل و تهذیب جسم و نفس تان و الا چند می گیرید برگردید به رشته کو های سلیمان هند . طالبان تونو هم یادتون نره با خودتون ببرید (4355)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۲-۰۹ ۲۰:۲۳:۳۹
ببخشید یادم رفت اینه بگوم . آکادمی علوم تونو هم با خودتون ببرید . (4356)
 
محمدجمعه محمدی
۱۳۹۴-۰۲-۲۲ ۲۱:۵۳:۱۴
به نظرمن بزرگ ترین شیطان عربستان وفرقه زاله ووهابیت.است که درافغانستان جاافداده است. (4459)
 
۱۳۹۴-۰۲-۲۸ ۲۰:۲۶:۲۸
سلام به همه ای آنهایکه سخن حق وحقیقت رامی شنودوسپس می پذیرندوهیج چیزی آنهاراازگفتن وپذیرفتن حق وحقیقت بازنمی دارند.پیشینه تاریخی وتمدنی هزارگان برهیج کسی پوشیده نیست.من یک جمله راازکتاب المعجم البلدان ص:171اشاره میکنم(ودرحدیث است که مردی علی بن ابی طالب ع راگفت:این حمراء،یعنی عجم،برچیره شدند.علی ع فرمود:(ازپیامبرص شنیدم که گفت:دیگربارپارسیان،درراه دین برسرشمافروکوبند،چنانکه درآغاز،برای دین،شمابرسرآنان فروکوفتید)وماهرگاه مصداق این سخن رادرعجم بازجوییم آنرادرمردم خراسان یابیم زیراآنان بودند که برای دین خدا خشم گرفتندوبرسرعرب شمشیرآختندوآیین بنی امیه راآیین اسلام ندیدند وسلطنت راازشام به عراق آوردند.این فرمایش امیرالمومنین علی ع اشاره به غوریان وابومسلم خراسانی می باشدچون آنهابودندکه بنی امیه رابه انتقام اهلبیت ع نابودکردند.وجمله ای ازمنهاج سراج جوزجانی درباره مردم هزاره برای خانندگان می آورم:مردم هزاره درزمان آل شنسب وبدست امیرالمومنین علی ع به دین اسلام مشرف شده وقبل ازآن زردشتی بوده اند.ودرکتاب طبقات ناصری ج1ص320چنین آمده:(سلاطین آل شنسب راشنسبیان خوانندبه نسبت پدری که بعدازنقل فرزندان ضحاک دربلاد غور، وغالب ظن آنست:که درعهدخلافت امیرالمومنین علی رضی الله بردست علی کرمالله وجهه ایمان آورد،وازوی عهدی ولوائی بستد،وهرکه ازآن خاندان به تخت نشستی،آن عهدولوائی علی بدودادندی،ومحبت ائمه واهل بیت مصطفی صلّی الله علیه وسلم دراعتقادایشان راسخ بودی).درمتون تاریخی مثل ستوری طبع لندن2/1167وامثالآن بدست می آیدکه هزارستان تنهاسرزمینی است که به دفاع ازاهلبیت بر خواسته ودرمقابل قدرت جهانی معاویه قد علم کرده اند.ومردم هزاره بارهالشکرسلطان محمودغزنوی را(قرنچهارم هجری)شکست داد چون پادشاه ترک ،سنی مذهب بود باالاخره سلطان محمودازدرصلح ومذاکره واردشدومردم مابااوصلح کردندوعلمائ بزرگ مامثل ابوریحان بیرونی وسردارکابلی ومردم مااکثریت بودند درلشکر سلطان محمود.یک قطعه شعری راکه مردم مادرپاسخ به نامه سلطان محمودنوشته انددراین قطعه منظوم ،درضمن ذکرنام14طائفه تاریخی هزاره زابلی تباردرحقیقت به نکات بسیارمهمی که پیشینه تاریخی وتمدنی ونسب ومذهب هزارگان نشان می دهداین قطعه ادبی تاریخی مضمون نامه یکی ازبزرگان وحاکمان محلی غرجستان(هزارستان)وریوشاران (دیزنگی کنونی)بنام برازنده است که ازچهارده طائفه پرقدرتزابلی نام برده وحضوروقدرتآنهارابه رخ پادشاه ترک کشیده است.متن اشعار:برازنده بنوشت نامه یکی که ایترک نادان مکن خودسری همی خواهی ازمن که پازت دهم گمانکردی ازلولیان کمترم؟ مرابیم دادی بجان وبمال همی دان که این امرباشدمحال نه ترکم نه تازیک نه افغان نه دیو نشان دارم ازسام وگودرزوگیو منم پورگرشاسپ آریان نژاد منم یادگاری زهوشنگ راد تویگ برده ترکِِ دادو نسب به خودراه دهی همچه سوئی ادب نه زابل نه کابل ترابایدت گرت زاددادُوبیادآیدت گرم سوی ماآیی ای بدنژاد نشایدتوراگشت حاصل مراد تراکَِی گذارند که این جارسی مگرآنکه ازمانماندکسی زپولادوجرکه زجمّ کیان هژیروپشین,رامی وبرمکان، زبرکه زنیکان چه جم بُِدوزار ،نماندیکی زنده دراین دیار ،چه باکا وکبک چه راموزوَند همه کشته گردند به تیغ نژند توحُبّ علی رارها کرده ای زکیش محمد(ص)اباکرده ای )همه اشعار نیامده گلچین کردم ازدانش پژوهان وخواننده گان عزیز می خواهم برای درک وفهم به کاررفته درشعر به لغت مراجعه کنندونام چهارده طایفه هزاره رادرست تلفظ کنند .والسلام (4501)
 
تاجیک ازایران
۱۳۹۴-۰۳-۰۹ ۱۸:۰۹:۴۵
من یک تاجیک هستم واصلااین مزخرفات قبول ندارم هزاره هااقوام قدیمی افغانستان هستن وخواهران وبرداران ماهستن کسانی که این بحث هارامیکنندذهنیتشان مال دوران عصرجاهلی هست که دنبال جنگ درمیان افغان هاهستن زنده بادافغانستان واقوامش هرچه که هستن (4563)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۲ ۰۶:۰۱:۴۳
سالها ست که حق مردم هزاره راخورده اند جنایتهای عبدرالرحمن جابرجنایت علیه بشریت بوده است صدها هزار ازمردم هزاره راکشته بوده اینها فرزندان همان ادمکش هستند (4739)
 
جواد
۱۳۹۴-۰۴-۱۲ ۰۶:۰۳:۳۷
مرگ براین نژادپرستی قومی (4740)
 
Turkey
۱۳۹۴-۰۴-۱۲ ۰۸:۵۳:۲۱
با من از ملیت اوزبیک افغانستان هستم .وبا جناب محقق موافق هستم. ..نباید بی عدالتی باشد چی سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی .باید عدالت باشد فقط عدالت (4742)
 
احمد جلیل
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۱۷:۵۰:۰۹
دشمنان قسم خورده ونوکران انها همیش درفکرتفرقه افکنی بودن وهستند چون تنها راهی که میتواند باعث نابودی ماشود شهمین تفرقه افکنی است تمام مردم افغانستان ازهر نژاد وقومی که باشند افغان هستند پیروزی ما دراتحادماست وبس (4791)
 
مهدی
۱۳۹۵-۰۲-۲۳ ۱۶:۱۶:۵۹
الحق که ما ازهرچی خوردیم ازقوم پرستی خوردیم (5789)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۸ ۰۵:۱۸:۵۵
بالاترین افتخار هزاره‌ها این باشد که شیعه مولا علی علیه السلام. هستند آن. هم از ابتدا یعنی مسلمان شدنشان به دست مولا علی بوده است (4796)
 
روژان
۱۳۹۴-۰۴-۱۹ ۱۵:۵۰:۰۲
خیلی ببخشید، عذر میخوام، اما شما مردم افغانستان کی بالاخره دست از این کارهاتون برمی دارید؟ آخه تو قرن 20 و 21 چطور ممکنه یک عده ای کتاب بنویسن و توش با این واژه های زشت و بی ادبانه، یکی از اقوام کشور خودشون رو معرفی کنن؟! والا خجالت داره.
ضمن این که لااقل تو مشهد ما، کلی بچه های هزاره الان تو رشته های خوبی تو دانشگاه ها تحصیل می کنند و خداییش موفق هم هستند. حالا هر قوم و نژادی که هستند. تازه به نظر من مغول بودن هم مشکلی نداره مگه مردم مغولستان الان تو این دنیا زندگی نمی کنن؟ آدم باید رفتارش درست باشه و ایمانش محکم، چه اهمیتی داره چه نژادی داریم؟ من خودم کُرد هستم و البته خوشحالم از این بابت اما ملاک برتری ما به گفته ی قرآن، تقوا هست نه چیز دیگه (4801)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۷ ۲۰:۲۸:۱۵
من یک مشهدی هستم و ایرانی در پاسخ کسانی که میگن قوم هزاره ربطی به قوم مغول داره باید بگم.قلب امپراطوری مغول در هندوستان بوده.کدوم یک از هندوها شباهتی 100%به مغول ها دارند مغول ها تا اروپا پیش رفتند.اما الان از نظرظاهری داریم میبینیم که شباهتی به مغول ها ندارتد.قوم خاوری ایران یا هزاره های افغان از نژاد.ترک های اصیل هستند که به مرور زمان فارس زبان شدند.همانند آذری ها که اصلن ربطی به نژاد ترک ندارند اما ترک زبانند یا ترک های ترکیه که از نژاد رومی یونانی و کرد هستند اما ترک زبانند. (4847)
 
۱۳۹۴-۰۴-۲۷ ۲۰:۳۸:۱۲
من یک ایرانی و مشهدیم.قوم خاوری ایران یا هزاره در افغانستان هیجچ ربطی به مغولان نداره.قلب امپراطوری مغولها در هند بوده الان کدوم یک از هندی ها 100%شبیه به مغول هاست.مغولها تا اروپا لشکر کشی کرده اند.که الان همه داریم قیافه های اون ها و میبینیم.قوم هزاره و خاوری از نژاد ترک های اصیل هستند که به مرور فارسی زبان شدند وحتی ریشه ترکی بسیاری از لغات را هنوز دارند مثل آته در لهجه خراسانی با آت در زبان ترکی که گستره این لغات زیاد هست یا رقص محلی زنان خراسانی خاوری با رقص آذری همانطور که ترک های آذری ریشه فارسی دارند و اصالتا فارس حساب می شن اما به زبان ترکی حرف می زنند یا مردم ترکیه که ریشه یونانی کرد ورومی دارند ودر چندصدسال گذشته ترک شدند.خود ترک ها به این نکته واقف هستند که ترک از خراسان آمده (4848)
 
خشایار
۱۳۹۴-۰۴-۳۱ ۲۰:۴۶:۰۹
هزاره شاید شبیه شرق آسیایی ها باشن ولی اصیل ترین نژاد افغانستانه ...حداقل بعضی دوستان 50 سال زمان نیاز دارن که معنی این کامنتو بفهمن البته بعد از 50 سال فرهنگ سازی جهت دوری از تعصبات قومی قبیله ای قرون وسطی شون! (4865)
 
United States
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۵:۲۳:۳۳
این همه اختلاف بین اقوام ملت های غیر عرب فقط بخاطر زیاده خواهی عربستان سعودی و ی عده تازی تازه به دوران رسیده است.. (4866)
 
aa
۱۳۹۴-۰۵-۰۴ ۱۴:۱۴:۵۶
هزاره ها شاید از مردمان اصیل افغانستان باشند ولی آنان هم اکنون بسیار شبیه مغولسانانند .
که به احتمال زیاد از آمیزش با مغولان آنان اینگونه شده اند. من اعتقاد دارم نژاد آنان قاطی و پاتی هستش.
برایم همیشه جالب بوده که چرا ترکمن های افغانستان با آن جمعیت کمشان هنوز زبانشان نمرده ولی زبان هزارها که مثلا فرض بگیریم که آنان ترک هستند . به آن همه جمعیت کثیرشان زبانشان یکدفعه مرده است!؟ (4875)
 
یحیی
۱۳۹۴-۰۵-۱۴ ۰۰:۳۱:۳۸
سلام.چراشبیه مغولا چرا شبیه کره ای .ماشبیه خودمان هستیم .اون ها شبیه ماهسبند.زنده باد اسلام.زنده باد شیعه .زنده باد منتظران صاحب زمان /عج/ (4905)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۱۰-۱۲ ۲۱:۰۴:۴۸
شماپان ترک هابرای ایجادجدایی ونفاق به تاجیک هاوهزاره هاالقاء می کنیدکه هویت شماترک است.درایران هم سعی داریدبگوییدکه اکثرمردم ایران ترک هستند.شماترک هابااین همه ملت وکشورزبان هم رانمی فهمید،اماایرانی ها،هزاره هاوتاجیک هابه راحتی زبان هم رامی فهمند.دولت هاوملت های فارسی زبان مراقب باشندفریب این هارانخورند.البته به حکومت ایران امیدی نیست که وقت وپول خودرابه جای کمک به هم نوعان وهم زبانان،به حلقوم گروههاواحزاب تروریست عربی می ریزدوبه دشمنان ماخدمت می کند.به امیداحیاءسرزمین بزرگ وباشکوه پارسی درسه کشورایران،افغانستان وتاجیکستان بایک حکومت وپرچم واحد.درودبرهزاره ها،تاجیک هاوایرانی ها. (5395)
 
یحیی
۱۳۹۴-۰۵-۱۶ ۱۹:۱۹:۰۶
خیلی خوب بود.ازهر ملت یاکشورکه هستیم دعا کنیم که امام زمان/عج/بیاد تا این مرز هابرداشته بشه وهمه یک حکومت اسلامی تشکیل بدیم {انشاءالله..........} (4917)
 
همایون میر ولیخان
۱۳۹۴-۰۵-۱۹ ۱۰:۵۲:۴۰
من این مقاله را خواندم ، به عنوان یک ایرانی معتقدم کسی که به راحتی به هویت یک ملت توهین میکند کیلومترها با مقام انسانیت فاصله دارد، ملت افغان ملتی است به قدمت تمدن وتاریخ وفرهنگ بشری واین کسانی که چنین مطالبی را به زبان می آورند حتی افغانی هم نیستند اینان عروسکهای خیمه شب بازی دشمنان ملت بزرگ افغانستانند که بقای وجود خود را در تفرقه افکنی می بینند زنده باد افغانستان وزنده باد ملت صبور ودرد کشیده این مرز وبوم که با مقاومت خود اسطوره ای برای ملت های جهانند وبه امید روزی که افغانستان از دیو درون خود آزاد شود (4930)
 
همایون میر ولیخان
۱۳۹۴-۰۵-۱۹ ۱۱:۱۸:۴۱
سنگ بد گوهر اگر کاسه زرین بشکست قیمت سنگ نیفزاید و زر کم نشود (4931)
 
محمود
Germany
۱۳۹۴-۰۵-۱۹ ۲۰:۳۸:۴۴
چه بخواهیم یا نه هزاره از نسل مغول هستش , از یه طرف پشتونها هم همچین آش دهن سوزی نیستن , تنها راه نجات افغانستان عزیز تجزیه هستش هر چند گفتنش برام خیلی دردناکه (4932)
 
یحیی
۱۳۹۴-۰۵-۲۲ ۱۴:۴۳:۱۱
محمود جان وتمام کسانی که این فکر را میکنید.هدف کسانی که این تفرقه ها رادر افغانستان به راه انداختندهمین هست.پس بااین کارها کشور های اسلامی تجزیه می شودواختلافات منطقه ی بیشتر میشود واتحاد کشور های اسلامی ازبین می رود ودشمن همین رامیخواهند.تا دیگر نه شیعه ی باشد نه سنی چون هدف اصلی ازبین بردن مقام حضرت محمد/ص/وخاندان پاک ومطهرایشان است. (4947)
 
حسین
۱۳۹۴-۱۱-۳۰ ۰۷:۵۶:۳۱
سلام داداشم اگه افغانستان تجزیه شه هزاره ها بیش ترین ضرر و ميبينن چون که محدود ه ی هزاره همش کوهستانيه و کاملا وابسته به محیط بیرون از محدودشه وضعيت کوهستانو هم که خودت بهتر از من ميدوني چه جوریه درضمن بدترین همسایه هارو پیدا میکنیم که کشوره هزاره هارو میتونه نابود کنه پشتو هم که همیشه دشمن خونيه هزاره هاست ونهایت سو استفاده رو از ما ميکنه (5541)
 
هادی
۱۳۹۴-۰۵-۲۰ ۰۰:۵۶:۳۶
سلام،همان آثار تاریخ افغانستان ازجمله مجسمه های بامیان که قدمت ش به 2500سال میرسد هویت مردم هزاره می باش طالبان که خودعرب مهاجر رانده شده است با منفجر کردن مجسمه های بامیان خواست هویت مردم هزاره نابود کند ولی سخت دراشتباه است (4933)
 
پذیر
Germany
۱۳۹۴-۰۶-۰۶ ۱۵:۱۹:۳۳
دوستان عزیز
من شخصاً هزاره هستم و به هزاره بودنم میبالم.
در مورد اقوام در افغانستان ( اریانستان) باید گفت:" قوم پشتون ما در طول مدت 250 سال تاریخ هزاره را از بین برده و 75% از این قوم را نابود ساخته.
شایعات و نوشته ها در مورد هزاره بنیاد تاریخی و علمی ندارد. لذا بجای غرق شدن در بازی های فعلی ، خود را بسازید و از هر نژاد و قومی که میباشیم ، برای شفاف سازی و رشد فرهنگی خود هر شخص به نوبه خویش تلاش کنیم.

در مورد پشتون ها همینطور که مستندات زیادی وجود دارد ، بیانگر این است که این قوم از قوم یهودی بوده، تاریخ شان به قدمت 250 سال در اریانستان می باشد.
اگر هزاره ،هزاره ای مغول باشد؛ باز هم از پشتون قدمت تاریخی بیشتری در این کشور دارد.. (4993)
 
بابک از تبریز
United States
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۰۲:۵۳:۱۲
مردم هزاره هرگز هویت خودتان را فراموش نکنین شاید ما و شما الان در موقعیت مشابهی قرار گرفته باشیم افغانها سعی در جعل هویت شما و فارسها سعی در جعل هویت ما را دارند برادرنم در هر کجای دنیا که باشید به تلاش و پشتکارتان ادامه بدهید زمانی که ما هم مثل یهودی ها به پول و قدرت رسیدیم(البته منظورم جنایتکاران اسرائیل نیست) ایران و افغانستان که سهل است دنیا هم ما را به رسمیت خواهد شناخت دوستتان داریم و برایتان ارزوی موفقیت و پیروزی را دارم (5001)
 
حفیظ
۱۳۹۴-۰۶-۰۹ ۱۳:۳۹:۳۵
سلام دوستان عزیز وخصوصا مردم غیور وغیرت مند هزاره من حفیظ لعلی هستم
خاک پای تک تک مردم هزاره را می بوسم زنده باد هزاره (5003)
 
محمدضیا
۱۳۹۴-۰۶-۲۳ ۱۲:۰۵:۳۲
زنده باد مردم هزاره من خاک پای هزاره هستم (5055)
 
علیجان سعیدی
۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۱۷:۰۷:۳۸
قضاوت تاریخی زمانی از ارزش علمی برخوردار است که بر اساس داده های متقن تاریخی استوار باشد. به نظر می رسد که بسیاری از اظهار نظر ها در باره منشاء و پیشنه تاریخی اقوام افغانستان قبل از آن که بر گرفته از اسناد معتبر تاریخی باشد، بر پایه حب و بغضها و کینه ها استوار است. دقت در نظریه های که در این باره ابراز شده این مساله را روشن می کند. یهودی دانستن پشتون ها، عرب تلقی کردن تاجک ها که در دوره متاخر بصورت پراکنده وارد کشور شدند، مغول دانستن هزاره ها و مهاجر بودن ازبک که بعد از حکومت شیبک خان ازبک و تسلط وی بر بخش های از افغانستان در شمال کشور ساکن شدند بخش از این قضاوت می باشد. هر منبع تاریخی، به هر میزان که از قدامت برخوردار باشد و به زمان مورد بحث نزدیک باشد، از استحکام بیشتری برخوردار است. این قلم مقالات مفصل در باره اقوام افغانستان به نگارش در آورده که در وقتش نشر می شود اما اجالتا در باره هزاره های افغانستان می توان گفت بر اساس دو منبع باستانی یعنی اوستا و ریگ ویدا متعلق به زردشت و هندو ها، هزراه ها از ساکنان قدیمی خراسان می باشند. در حال که اریایی ها از سیبری روسیه در حدود 1500 قبل از میلاد به سمت غرب حرکت کردند و در فلات ایران و شیه قاره هند سکونت اختیار نمودند، اقوام که قبل از ورود آنها در افغانستان سکونت داشتند کیانی ها و پیشدادیان، و در هند هاراپان ها بودند. در برخورد و منازعات که بین اقوام تازه وارد آریایی و مردمان بومی در بلندای تاریخ اتفاق افتاد، اریایی ها به علت همگرایی دورنی و روحیه جنگ طلبی کم کم توانستند اقوام بومی را مقهور کرده و بر سرزمین و جغرافیای آنها تسلط پیدا کنند. در هند هاراپان در منظومه نظام کاستی، به قعر هرم اجتماعی از منظر جایگاه اجتماعی سقوط کردند که امروزه نیز به اسم نجس ها شناخته می شود. اولین بار ابوالفضل دکنی تاریخ نویس دربار بابریان هند با هدف خوش خدمتی و بصورت چاپلوسی گرایانه بدون هیچ مدرک و سند تاریخی، هزاره های افغانستان را منتسب به چنگیز کرد تا بدین ترتیب دل اربابان مغولی خود در هند را خوش کرده تحف و هدایای مزد تملق و دورغ پردازی خود را به دست آورد. در دوره بعد نویسندگان غیر متعهد خصوصا نویسندگان و محققین انگلیسی با هدف پاشیدن بذر نفاق در بین اقوام افغانستان، این سخن بی اساس را بارها تکرار کردند و بدین ترتیب تاریخ جعلی و دوروغ ساختند. نویبسندگان افغانستان مانند عبد الحی حبیبی، غبار، فرهنگ، پوهاند دکتر جاویدو... نوسندگان و باستان شناسان فرانسوی که در بامیان مشغول تحقیقات باستان شناسی بوده اند مانند فیریه، فیچر و... هزاره ها را از ساکنان اصلی و بومی افغانستان می دانند که تاریخ شان به شش هزار سال قبل بر می گردد. نویسنده این ستور امید وار است که با این مختصر بتواند ذهن اهل فضل و ارباب دانش را روشن کرده و بدون قضاوت های جانبدارانه، حق مطلب را در باره هزاره ها ادا کرده باشد. (5092)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۰۱:۴۹:۳۲
در دنیا همه چیزی به نام شناس نامه دارن وما ملت هزاره هم شناس نامه داریم و آن هم ( تاریخ وآثارباستانی بامیان است)هرچندکه طالبان کوشیده‌اند و آن را خراب کردن ولی جای آن مانند خودش است و دیگری هم در زیرزمین است (5100)
 
شیرعلی
۱۳۹۴-۰۷-۱۴ ۱۱:۵۷:۴۳
اولا هزاره ها از قوم مغول نیستند و اگر هم که باشند بسیار فهم و ذکر و علم شان از دیگر قوم ها بالا تر هست حالا اگر خوب نگاه کنید خواهید دید که بسیاری از ورزشکاران اندیشمندان و متخصصان از قوم هزاره میباشد حالا که شما خود را برتر از قوم هزاره میدانید بگوئید که شما چه کار کردید به غیر از تشکیل طالبان و انفجارات انتشارات و به شهادت رساندن بزرگان (5132)
 
حسین
۱۳۹۴-۱۱-۳۰ ۰۷:۴۴:۳۷
سلام ما هزاره ها هرچی باشیم تا به حال ضرری برای کشور نبوده ایم و مانند دیگر اقوام جزو گروهاي تروریستی نشده ایم و بخصوص مانند پشتون ها طالب نشدیم هزاره پاک ترین قوم هست و مخالفین هم اینو ميدونن هر چند اگر ما از نسل مغول باشیم ولی از یه سری پشتو ی بادیه نشین عرب تبار خیلی بهتريم آینده دست هزاره هاست زنده باد هزاره (5540)
 
۱۳۹۵-۰۹-۱۸ ۱۱:۵۶:۵۴
کاری نکردید چون ترسوهستید.فقط فکرشکم وتفریح هستید.اگرهمین اروپا جاه وخوراک بدهد ازدین ووطن میگزرید. (6252)
 
جعفر
Germany
۱۳۹۴-۰۸-۰۱ ۱۶:۵۴:۴۴
چنگیزخان یک نفر است و تمام مردم هزاره نمیتوانند از نسل او باشند اما از نسل لشکر مغول میتوانند باشند احتمالا بسیاری از هزاره ها قبل از حمله مغول از کشورهایی مانند چین و ژاپن به افقانستان مهاجرت کرده بودند مانند چینی هایی که به اروپا و آمریکا مهجرت کرده اند. (5189)
 
بارگزهی
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۱۹:۵۴:۳۴
هزاره ها دو رگه های زرد پوستان نظیر ترکان و مغولان و آریاییها هستند اما همانند ایرانی ها شیعه 12 امامی هستند و حدود 9 درصد از جمعیت افغانستان را تشکیل میدهند (امارهای دیگری مبنی بر 18 تا 25 درصد نیز وجود دارد) ایرانی ها که دارای فرهنگ ،مذهب و زبان مشترک با هزاره ها هستند در طول سالیان دراز میزبان بیش از دو ملیون مهاجر افغانی بوده است که 90 درصد آنان را هزاره ها تشکیل میدهند یعنی بیشتر از یک ملیون و هشت صد هزار هزاره درایران بصورت قانونی وغیرقانون زندگی میکنند قیافه متفاوت هزاره ها نسبت به سایر مهاجرین افغانستانی، درایران برای انها همیشه مشکل ساز بوده است و ایرانیان را به این اشتباه انداخته است که اکثر افغانی ها چهره ای شبیه هزاره ها دارند (5205)
 
اجمل سالار زی
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۰۵:۳۴:۴۵
من هزاره نیستم ولی معتقدم هزاره ها از اقوام قدیم افغانستان هستند و همه در کنار هم یک افغانستان متحد هستیم (5380)
 
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۰-۱۱ ۱۸:۰۸:۵۹
سلام.من یک ایرانی فارسی زبان هستم وهمسرمن هم افغان وازقوم هزاره است.یک تارموی اورابه دنیانمی دهم.امیدوارم روزی برسدکه ایرانی هاوتاجیک هاوهزاره ازسه کشورفارسی زبان درداخل یک مرزبین المللی وپرچم وحکومت واحدزندگی کنند.اتحادویکپارچگی حق وخواست قلبی همه ماست.به امیدآن روز. (5387)
 
سعید
Germany
۱۳۹۴-۱۰-۱۹ ۰۸:۵۰:۲۹
هزاره جات یا هزارستان چند سالی هست بوجود آمده هچنانکه قبل این مناطق را غرجستان میگفتند که برگرفته از همان واژ ئی غلجی یکی از اقوام قدیم پشتون هست ودر اینکه هزاره ها مغل هستن من دو نظر دارم اول اینکه چنگیز دستور داد تمام مردم بامیان را نابود کنند سرداران وسربازان مغل در شهر سکونت کنند ودوم اینکه کلمه هزاره یک کلیمه نو است که شاید صد سالی بیشتر قدامت نداره فقط در افغانستان استفاده میشه چنانکه در ایران هیچ کس چیزی به اسم هزاره نمیشناسه (بربری) کلیمه است که برای هزاره ها یا همون بربرها استفاده میشه البته این خیلی تاریخی تر از هزاره هست از آنجایکه بربر بمعنای آدم کش وستمگر است پس بینصبت بامثٔله ئی مغل نیست حرف آخر اینکه اذعان عامه را باید در نظر بگیریم منکه به ولایت های پشتون نشین نرفتم ولی در هرات که باید اینطور مسٔایل کمتر باشه تقریباً مردم دهات هزاره رو افغان نمیدانند همچنان مردم شهر هم هفتاد درصد هزاره رو اهل افغانستان نمیدانند ودر آخر ما در هرات ضربلمثلی قدیمی داریم که میگند ......کبک وهزاره رام نمیشند ....واین نشاند هندئی اینست که اینها از قدیم آدم کش وبربر بودن (5410)
 
زاهد
۱۳۹۴-۱۱-۰۳ ۱۹:۲۷:۴۲
س. اول نبایستی این را بزرگش کرد. دوما حساب این چند نفر را نبایستی به حساب همه ی قوم گذاشت. بیایید از کانادایی ها یاد بگیریم یک وزیرشان افغان است دو تای شان هم سیک هندی هستند. خسته نشدید از جنگ و کشتن؟ یادمان باشدکه خداوند ما را اشرف مخلوقاتش نامیده. بس است دنبال این گفته و آن کتاب نرویم. از فیلمهای امریکایی یادبگیریم که اگه در جنگ یک سرباز سیاه زخم برمی داره تمام همردیفانش جان هایشان را به خطر می اندازند. بایستی افتخار تک تک ما این باشه که روزی در مقابل دشمنان خاک مان از هر قوم یک شهید تقدیم کنیم و آن روز نزدیک خواهدبود اگه کمی دوراندیش باشیم. به امید ان روز (5458)
 
همایون
۱۳۹۴-۱۰-۲۴ ۱۹:۱۳:۳۰
در این کتاب دست شیاطین داخلی و خارجی خورده است کلمات دروغ فقط چیزهایی که مردم را بنام این و آن تقسیمات کرده هیچ کسی یا هیچ سازمانی نفوس اقوام افغانستان را تعین نکرده اینها فقط تعبیر های بخودی است (5427)
 
ارش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۱-۰۳ ۱۴:۱۷:۱۲
متاسفانه برخی از نژادپرستان هیتلری تمام چشم بادامیها رو به مغولها نسبت میدن و ترکهارو هم بخاطر چشم بادامی بودن هم نژاد مغولها میدونن کافیه این بیسوادها بدونن تمام اسیای مرکزی و شرق اسیا و بخشهای وسیعی از جنوب شرق اسیا هم چشم بادامی هستند و از مغولها نیستند چشمان مغولها با بقیه چشم بادامیها فرق داره و بادامی به شکل مستطیل هست و ژاپن و چین و کره بادامی شبیه مثلث و ترکها بادامی به شکل دایره تقریبا هزاره ها هم بادامی به شکل تقریبا دایره هستن (5455)
 
افغان
United States
۱۳۹۴-۱۱-۰۵ ۱۶:۲۷:۲۱
واقعیت همین است. قوم مغول پس از ورود به منطقه بامیان تمامی ساکنان آن منطقه را شهید کردند و خود جایگزین آن افراد در بامیان شدند. این حرف من نیست، گفته بسیاری از تاریخ پژوهان و تاریخ دانان است. به هر حال پیشنهاد من به قوم هزاره این است که در قرن 21 خود را اصلاح کنند و به دنبال درگیری در افغانستان نباشند که این خود باعث نابودی آنها خواهد شد. (5466)
 
محمدضیا
۱۳۹۴-۱۱-۲۰ ۲۲:۵۷:۵۴
مجسمه بوداسندومدرک بین المللی تاریخ قوم هزاره است که بیش ازپنج هزارسال قدمت این قوم رانشان میدهد، بین سالهای دوم تاپنجم میلادی بامیان یکی ازمهم ترین راه های جاده ابریشم بوده است وازمهم ترین معروف ترین منطقه ای تجاری بوده است، ازاسمهای قدیمی بامیان (فان ین)پامیان)بوده است (5516)
 
محسن ازایران
۱۳۹۴-۱۲-۰۲ ۱۳:۳۸:۴۰
کاری ندارم قوم هزاره ازچه نسلی هستن البته مهم هم نیست اماتحسینشون میکنم که قوم خونریزیزی نیستن (5554)
 
مهدی از ایران
۱۳۹۴-۱۲-۰۹ ۱۹:۱۸:۱۶
قوم هزاره از همان ابتدا قومی خردمند اجتماعی و بسیار صلح دوست بوده اند و هستند مجسمه های بودا اشعار دری تمدن ام البلاد بلخ بامیان و هری حکایت ازهنر این مردم دارد و اگر جنگی هم کرده اند دفاع از ناموس و حریمشان بوده و اینها که این حرف هارا میزنند از بی ریشه گی خود میسوزند وآتش حسادت خودرا اینگونه باکلمات توهین آمیز ابراز میکنند شمایی که میگفتید هزاره در قبرستان حالا ببینیدکه بیشترین درصدمحصلان افغانستان را ماهزاره هاتشکیل داده ایم عنایت همان خدایی که ماراازنسل کشی عبد الرحمن نجات دادبه ماکمک میکند تاشما بی ریشه هارا از زمین پاک کنیم
اللهم عجل لولیک الفرج (5583)
 
اسد محسینی
۱۳۹۴-۱۲-۲۰ ۱۸:۱۴:۵۷
عرض سلام ادب نظر یات که دادین همه اش قابلی بحث و مفید است سخنان زیادی امروز کنکاش شده در قالب مردم هزاره که ا سرزمین بیگانه است یا گم راه شده است یا نسل ٱریایی است چنان اما اصلای علمی که به اساس سابقه تاریخی و اقامت زبان در چی مکانی با چی چالش این ثبت شده است که زبان ما قرن ها بوده در زمان عثمانی در زمان چنگیز در زمان اموی ها خوارزمشا و زمان های زردشتی ما هزاره ها تاریخ داریم افغانستان امروز عروسی دست نخورده از صفحه گذشته افغانستان دیدار کنید ما تاریخ داریم به عنوان مثال نویشته های فیض محمد کاتب هزاره واقع غزنی پنج جلد کتاب نویشت < بد بامیان> صورتش مشابه هزاره خلاصه ماساکینان اصیل هستیم با ثبوت تشکر اسد محسینی ‌ (5616)
 
زین الدین وحدت
۱۳۹۴-۱۲-۲۲ ۱۰:۰۵:۳۴
هو مردم شریف افغانستان! سرتان به درد نیاورید! ما همه افغانیم همه انسانیم همه گلهای یک چمن هستیم زنده باد همه اقوام شریف افغانستان مرگ به افراد تفرقه انداز ولو که از هرقوم باشد خودم پشتون هستم انسان بودن شرط است نه نژاد حتی اعضای یک خانواده که ازیک مادر زاییده باشد فرق دارد (5621)
 
وسيم
۱۳۹۴-۱۲-۲۷ ۰۹:۰۹:۲۵
نواسه چنگيز چرا از نسل خود روي گردان ميشوي هزاره در افغانستان فقط وفقط مهاجر است وخواهد بود (5638)
 
مجید از ایران
۱۳۹۵-۰۲-۰۵ ۰۰:۵۵:۳۵
بزرگترین خیانت به مردم افغانستان و اقوام تاجیک و هزاره و .. این بود که اسم دروغین و جعلی افغانستان رو بر خراسان گذاشتند و باعث تفرقه شد. به نظر من امروزه مردمان هزاره یکی از مظلوم ترین مردم جهان هستند و کسی هم نیست کمکشون نمیکنه. (5733)
 
elias alizada
Italy
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۱۶:۴۳:۲۲
به چنگیز کبیر تو هین نکنید ... من هزاره هستم ما تمدن دوهزار ساله داریم دربامیان ... وقتی ما تمدن داشتیم امپراطوری چنگیز اصلا وجود نداشته ...
درضمن اگه من مغول بودم افتخار میکردم ولی افسوس که نیستم ... اگه ما مغول بودیم در افغانستان غیری ما هیچ کس نمیتوانست زندگی کند همه را گردن میزدیم وچنان امپراطوری قدرتمندی میساختیم که بر تمام دنیا حکومت میکردیم (5751)
 
نجیب الله کریمی
۱۳۹۵-۰۲-۲۵ ۱۲:۲۹:۵۵
دوستان سلام!
نظرات کلی شما را خواندم، چیزی که برای من مهم است انسانیت و عقلانیت است، هزاره از هر نژادی بزرگی دیگری که ظهور کرده، خدا یار شان باد، فخر ملت و فخر مردم افغانستان است، هیچ قومی پر افتخاری در این سرزمین مثل هزاره ها وجود ندارد. از نظر تمدنی بت ها بامیان و سایر مسایل دیگر دال بر این است که هزاره از اقوام اصیل این سرزمین و با تاریخ باستانی چندین هزار ساله هستند. اگر زیاد بر قدیم و گذشته برگردید آخر هیچ قومی اصیلی باشنده اصیل هیچ سرزمینی شما پیدا کرده نمی توانید. بالاخره هزاره ها یک قوم پر افتخار و اصیل الاصل این سرزمین. است. (5793)
 
محسن
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۲۱:۱۵:۳۴
آقا جمعش کنید . کدام چنگیز خان مغول ؟ قبرش کجا است ؟ جه آثاری و یا کتیبه ای از وی بجا مانده ؟ اینهمه ثروت و اشیاءِ قیمتی که میگویند از ایران بتاراج برده اند یکیش در کدام موزه ی مغولستان هست ؟کدام سکه بنام چنگیز ضرب خورده ؟چنگیز خان مغول دروغی بیش نیست . (5864)
 
امیر
۱۳۹۵-۰۳-۳۱ ۰۱:۴۴:۱۶
من یه ایرانیم به نظر من اینکه بخواهیم در مورد یک نژاد بدون مطالعه و شناخت نظر بدهیم کاملا اشتباه است اینکه مردم افغانستان جدای از ظلمی که در طول تاریخ بر انها روا شده واقعا انسانهای با لیاقت و با شعوری هستم بنده با شناختی که از اقوام هزاره دارم با جرات میتوانم بگویم که همیشه در بین اقوام افغانستان همیشه در کسب علم پیشتاز بوده اند و همیشه مایه سربلندی ملت افغانستان بوده و هستند و اصلا هم مهم نیست که بخواهیم در مورد چیزهای بیهوده بحث کنیم به امید روزی که همه مردم افغانستان در صلح کنار هم زندگی خوبی داشته باشند و هیچ جای دنیا کسی دنبال نژاد و ملیت شخصی نباشد و معیار شور و انسان بودن باشد تا نژاد و قوم و ملیت
عاشق همتونم
امیر حسین حبیبی
تهران
ایران (5898)
 
احمد رجایی
United States
۱۳۹۵-۰۴-۱۵ ۰۶:۲۷:۰۱
خدمت دوست بزرگوار عزیزی که گفتند جناب اردوغان مغول هستند باید عرض کنم اجداد ایشون از داخل ایران مهاجرت کردند و از اقوام ایرانی هستند و نه مغول و ضمناً هزاره ها جزو اقوام ایرانی هستن و نه مغول، و طبیعی هست که با توجه به هم مرز بودن و تبادلات تجاری ازدواج مابین ایران و چین صورت نگرفته و اقوام هزاره به شکل امروزی درآمده اند ولی باید گفت که هم از نظر ژنتیکی و هم از نظر زبانی هزاره ها ایرانی هستند. ضمن اینکه کلمات اوستایی در لهجه هزاره ها نشان از زردشتی بودن اجداد هزاره ها می ده و تمام این بهتانها اشتباه هست. (5946)
 
هزاره ای سربلن
Sweden
۱۳۹۵-۰۴-۱۸ ۱۹:۰۰:۲۹
هزاره یعنی افتخار وقتی تو اوج بدبختی دارند شهید می دهند از دین و مذهبشون دست بر نمی دارند و تا آخرین لحظه حاضمن از شرافتشون دفاع کنند مطمئن باشید روزی خواهد رسید که فریاد ظلم ستیزی ما مردم مظلوم به گوش جهانیان خواهد رسید و ارزش مردم هزاره بیش از پیش برای همگان آشکار خواهد شد همه چیز هایی که ما در طول تاریخ تحمل کردیم جبران خواهد شد تاریخ و شان و منزلت ما به ما برخواهد گشت خدا یاور مظلومان است ً یا علی مدد ً (5952)
 
فرزاد
۱۳۹۵-۰۵-۰۵ ۱۸:۲۱:۳۴
اگر قوم هزاره مغول تبار هست چرا زبان مادری خودشان را فراموش کردند؟
و اکنون به فارسی صحبت میکنند
چنگیز در چین و کره قهرمان هست؟؟؟؟؟؟
باید بگم چینی ها از مغول ها و چنگیز اصلا خوششون نمیاد و بیشتر فیلم های تاریخی ان ها مقابله با مغول و استقلال در مقابل ان هاست
مغولستان امروزی کشوری است با جمعیت 2 میلیون و بسیار کم جمعیت
و شرم بر مردمانی که ادعای لسلام دارند ولی مانند سگ برای خود نزاد بندی درست کرده و افتخار میکنند
ایکش اتحاد بین اقوام رو از ایرانی ها یاد میگرفتین
من خودم گیلک تبری از مازندران هستم ولی جون خودم رو واسه تک تک هموطنام فدا میکنم (6002)
 
محمد
United States
۱۳۹۵-۰۵-۱۲ ۱۲:۲۳:۳۸
ما مردم هزار ه بهترین وراستگوترین باایمان ترین مردم افغانستان هستیم به شما ربطی نداره ... (6018)
 
majid
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۱۲ ۰۱:۴۶:۱۱
اینها همش تبلیغات پانترکها هست که متاسفانه خود هزاره ها هم باورشون شده از نسل مغول هستند در حالی که این دروغی بیش نیست و مهمترین دلیلش زبان انهاست که فارسی هست (6017)
 
۱۳۹۵-۰۵-۱۲ ۱۳:۲۰:۵۴
من زیاد درباره مغولها تحقیق نکردم ولی میدونم که به سرزمینهای زیادی حمله کرده و به هر جا که میرسیده غارت کشتار و تجاوز صورت میگرفته . در اون دوران همه جا همیطور بوده لشگر کشی جهان گشایی که معمولا شامل غارت و کشتار و تجاوزم بوده ولی چنگیز از لحاظ خونخواری و و وحشیگری زبان زده . انگلیسی ها هم اینکارو تو خیلی جاها که مستعمرشون بود میکردن . حالا فرض کنیم ما حالا از نسل انگلیسیها ،روسها ،انگلیسی ها و عربها هستیم خوب چکار کنیم خودمون رو بکشیم بهرحال انسانیم چه فرقی میکنه جد من چکار کرده یا کی بوده یا از چه قبیله و قومی هستم مگه انتخاب من بوده ما حتی تو انتخاب پدر و مادر خودمونم نقشی نداریم مهم اینه که ما کی هستیم و چطور رفتار میکنیم نژاد پرستی تعطیل اینا فقط سباست قدرتهاست برای تو مشت گرفتن ملتها و استفاده از نادانی و تعصبات اونها برای رسیدن به مقصودشون . جمله معروف تفرقه بنداز و حکومت کن. تفکر بزرگترین ثروته و نادانی فقر (6019)
 
مسعود
United States
۱۳۹۵-۰۵-۱۴ ۰۰:۲۶:۰۰
بیش از 2000 سال پیش و در زمان امپراطوری اشکانیان که افغانستان (آریانا) هم تحت قلمرو اونا بوده، مرزهای امپراطوری چین و شاهنشاهی اشکانی به هم نزدیک شد و روابط سیاسی و اقتصادی بسیار خوبی بین دو سرزمین به وجود آمد و شاخه ای از جاده ابریشم نیز ایجاد شد. این مسأله باعث شد تا مردم چین و فلات ایران به راحتی به سرزمینهای همدیگه جهت بازرگانی رفت و آمد کنند. احتمالا در طول زمان، ترکیب نژادی آریایی-چینی در مناطقی از بامیان تا مرزهای ایرانِ کنونی، باعث ظهور مردم هزاره شده. (6025)
 
تورک
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۱۹ ۱۵:۱۶:۰۰
هزاره ها نمونه ای بلای هست که فارس های شومونیسم می خوان نمونشو بر سر مردم تورک آذربایجان و دیگر نقاط آذربایجان بیارن هزاره اگرهم شبیه مغول ها باشند اما تورک هستند و بر اثر اختلاط جمعیتی با اقواک زرد بوست ظاهرشاهان شبیه به آن ها شده استچون اگر 10 درصد از جمعیت یک منطقه زرد بوست باشند بعد چند نسل همه هی افراد اون قوم زرد بوست می شوند اگر هم درصد بسیار کمی ژن زرد داشته باشند چون نژاد زرد از نظر ظاهری بر نژاد سفید یعنی(تورک ها) غلبه می کنه. بس ما تورک باید ارزسش زیان مادری خودکونو بدونیم و به اون افتخار کنیم و نزاریم که توسط فارس های که زبونشون 67 درصد ابهام ایجاد می کنه لهجه 33 عربی از بین بره این در حالیه که زبان تورکی در همه کشور های دنیا تدریس می شه و جنگنده های نسل جدید رو فقط به دو زبان انگلیسی و تورکی م ی سازند چون تورکی فقط 2 درصد ابهام ایجاد می کنه تورک یاشاسین (6035)
 
یک متحصل هزاره
۱۳۹۵-۰۵-۲۵ ۰۳:۵۵:۵۲
ببینیددوستان.خیلی مختصر میگم.اون افرادی که بر ضد یه قومیت دیگه بلند میشن با هدف خاصی میان.طرف میخواسته بگه حقی تو انتخابات و یا حق هایی ندارییم .مرد مقام درشته میگه هزاره ها از نوادگان چنگیزند که تو کوه های افغانستان جاموندند.پشتون از پاکستان جاموندند.بلوچ ها همین طور.تاجیک همین طور و ترکمن و ازبک که از کشور های دور و برند.حسابش دستش بیاد خودشمتو همین کوه ها جامونده.مگه همسایه های ما پیشینه اشغالگرانه نداشتن (6047)
 
شهریار
۱۳۹۵-۰۷-۰۸ ۱۲:۵۸:۱۰
اولا ترکها سفیدپوست نیستن و زردپوست چشم بادامی هستن. بعد هم تو که خودتو ترک میدونی باید قبول کنی که یک نژاد، یک سری ویژگیهایی داره. شما اینقدر بی تمدن هستین که هرجا هرچی می بینین از کمبود به خودتون ربط میدین. اگه ترکا سفیدن که نیستن چرا میگین مغولها و ازبکها ترک اند؟ اگه هم زرد و چشم بادامی هستند چرا میگی سفیدند. ترک تمدن نداره عزیزم دانشمند نداره این واقعیته. (6134)
 
شهریار
۱۳۹۵-۰۷-۰۸ ۱۳:۰۰:۴۸
در ضمن شما ترکها چرا یک خط از خودتون ندارید؟؟ چرا الان توی ترکیه به لاتین که جزو خط های اریایی هست مینویسین. چرا توی تاریخ بشر یه دانشمند مثل آریاییها که تمامی دانشمندان از این نژادند ندارین؟؟؟
صحبت از ترکها و نژاد ترک اولین بار توی کتاب، قرن هفتم میلادی در اطراف چین بود که تا سال هزار میلادی زیر سلطه چینی ها بودند بعدهم به خاطر اینکه ایرانیها یعنی سامانیان اونا رو مسلمون کردن به سرزمینای اسلامی راه دادن.بعدم برو نژادتو خوب بشناس تمامی کتب غربی و تاریخ نگارا ترک رو از نژاد زرد و چشم بادامی میدونن خودتونو به سفیدای اریایی نچسبونین فقط از دست شما ترکا این یکی هم خراب بشه (6135)
 
شهریار
۱۳۹۵-۰۷-۰۸ ۱۳:۱۰:۳۰
در ضمن این چرت و پرت ابهام زبان فارسی و لهجه عربی یه چیز چرته که اصلا تو سایت یونسکو نیست. نابغه اولین بار یه پان ترک تو نشریه امید زنجان این چرتو نوشت که خود ترکها هم از شدت چرت و پرتش خجالت کشیدن و آبروشون رفت. اولاً که زبان فارسی با یونانی لاتین و سانسکریت جزو چهار زبان کلاسیک دنیاست. دوماً شما اگه راست میگی برو یه خط مستقل ترکی پیدا کن بیار. شما ترکها یا با رسم الخط فارسی مینویسین یا لاتین که همونا هم آریایی هستن نه ترکی. بعدم برو تو زبان خودت دقت کن ببین از ده تا کلمه که میگی حداقل هفت تاش فارسیه بعد میفهمی که لهجه چیه.
بعدم تا بوده تاریخ قابل تحریف نیست برو تاریخ سامانیان رو بخوان که چطور ترکها را مسلمان کردند به عنوان غلام آوردند ایران تربیت کردند و بهشون گفتن باید فارسی حرف بزنین بعد اجازه دادن بیان تو ایران و شهروند ایران بشن که نمونه اش سلطان محموده. حتی سلاطین عثمانی هم زبان درباری و اداری و مالی شان فارسی بوده و الزام یادگیری فارسی تا قبل از اتاترک بوده و سلطان سلیمان تان هم دیوان شعر فارسی داره. برو یک کم برای اینکه آبروی ترکها را بیشتر نبری یک کم حداقل یک کم مطالعه کن. بزرگترین افتخار دیگه تونم اینه که شما ترکها حنفی هستین برو بخون ببین امام ابوحنیفه ایرانی بود؛ یعنی دین و مذهبتونم از ایرانیاست.
(6137)
 
علی مدد ارزگانی
Norway
۱۳۹۵-۰۵-۲۸ ۰۱:۵۰:۳۴
سلام به همه مردم غیور افغانستان
چرا تمام قوم پشتون و یا اغان ها به ما حق و حقوق مساوی نمی دهد؟؟
آیا ما از افغانستان نستیم آیا ما مسلمان نستیم آیا ما به افغانستان خیانت کردم
ایا بار دوش دولت هستیم ؟؟؟
تمام ولایت اهای مرکزی دست ما است
۱ آرزگان
۲ بامیان
۳ دایکندی
۴ غزنی
۵ میدان وردک
وسایر ولایت های دیگر زیاتر هزاره نیشیمن هستن نمی دانم دولت آلزائمر دارد هیچ فکر نمی کند که هزاره هم هست در این کشور (6051)
 
Italy
۱۳۹۵-۰۵-۲۸ ۲۱:۵۶:۳۱
چه فرقی میکنه که از چه قوم و نژادی هستند اصلا بر فرض مغول هم باشند آیا مغول ها به دلیل مغول بودن از حق زندگی برخوردار نیستند؟
یا اینکه بقیه اقوام چون چیزی بغیر ازمغول یا چیز دیگه هستند از حق بالاتری بر خوردارند؟!

بس کنید این نگاه نژاد پرستانه رو همه انسانیم با هم دوست باشیم (6058)
 
حامد
۱۳۹۵-۰۶-۳۱ ۱۲:۰۳:۱۳
بنظر من بحث نژاد تو این قرن زدن حماقته من خودم از سادات افغانستان هستم یعنی میدانم با توجه به اینکه در ارزگان زندگی میکردیم حداقل دارای اختلاط نژادی از قوم هزاره و عرب(سید)و عجم هستم در خود خانواده ما هم بوضوح این 3 نژاد دیده میشود هزاره قوم شریف میباشد بلاشک (6120)
 
اسی
۱۳۹۵-۰۷-۲۹ ۱۳:۲۳:۳۸
ما انسانیم افریده خداوند متعال با هر شکل و شمایلی یا هر مذهبی زمین محل زندگی کردنه نه اختلاف بین انسانها که باعث جنگ و خونریزی میشه دنیا هم محل امتحانه حق در اخرت معلوم میشه بکوشیم برای ابادی زمین و قلب اسیا (6173)
 
محمدامان اسکندری
۱۳۹۵-۰۹-۰۲ ۰۹:۲۴:۳۶
محقق چون خود او فعلا هویت خودرا در بین مردم از دست داده است و فکر میکند که سایر هم هویتش ناپدید شده است آقای محقق این مردم بود که شما را به این مقام رساند ولی شما از این اعتماد مردم سوی استفاده مینمایید به مردم خیانت مینمایید حالا هم به هویت مردم ما توهین منمایید ما که هزاران سال است به افغانستان زندگی کردیم و به اندازه هر مردم به این کشور خدمت کردیم باز شما ... (6216)
 
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۰۰:۰۷:۰۶
ماجرای مردم هزاره (ایرانی ها عموما بهشون میگیم افغانی) توی کشور ما خیلی شبیه داستان قرانی، حضرت موسی و فرعون و بزرگ شدن موسی در خانه فرعون ظالم و نژاد پرست هست.
این همه فارس و آریایی گفتیم و تفکرات نژاد پرستی را گسترش دادیم و بیشتر از همه تاریخ ترک ها و مغول را یک طرفه کوبیدیم و اونا را وحشی و دشمنان خونیه خودمون قرار دادیم،و در نهایت خدا به سبب ظلم و نژادپرستی خودمان همین قوم را (هزاره ها = ترک های فارسی زبان چشم بادامی) را بر ما و سرزمینمان مسلط کرد. حالاش شهر های بزرگ کشور مثل مشهد و قم،تهران ،کرج، و حتی شهر های دیگه جمعیت زیادی افغانی و هزاره زندگی میکنن و با سرعت جمعیتشون زیاد میشه مسئله خود ترک های ایران به کنار. (6236)
 
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۰۰:۲۰:۱۹
هزاره ها چه ترک و مغول باشن چه ایرانی(هندو و اروپایی) مهمه اینه که الان خیلی از مردم هزاره بنا به مسائل مختلف توی ایران ساکن شدن و حتی با ایرانی ها ازدواج کردن و و در حال حاضر جزئی از ایران و ایرانیان هستن و خواهند بود و مهم تر از همه اینه که مثل ایرانی ها اکثرا شیعه هستن. (6237)
 
محمد
۱۳۹۵-۰۹-۱۶ ۱۳:۰۶:۵۴
تمامی افغانیهای با اقوام مختلفشان از نژاد آریایی هستند و تمام شواهد دال بر این ادعا می باشد اما 90 درصد ایرانیها از نژادهای ترک، عرب و پارس هستند. که تمدن ترکها و اعراب در تمامی دنیا زبانز تمامی مورخین واقعی دنیا هست و هرکجای دنیا بروید تمامی جهانیان با آن آشنا هستند ولی این پارسها را بجز خودشان و بعضی قسمتهای عقب مانده هندوستان در هیچ جای تاریخ جهان اثر مثبتی ازشان مشاهده نشده است. (6248)
 
سینا
Greece
۱۳۹۵-۰۹-۲۷ ۰۸:۰۱:۴۸
ببینید من اشارم به آن کسایی هستند که در آکادمی علوم افغانستان کار میکنند و فعالیت دارند و به گفته محمد محقق یکی از رهبران جبهه ملی که میگه اینا کلا یه مشت متعصب و با تعصبات ریشه دار هستند شکی نیست، در ضمن همانطور که خیلی از دوستانمون گفتند اقوام هزاره حتی قبل از حمله مغولان وحشی در افغانستان سکونت داشتند و اینکه مغولان و سلسلشون فقط و فقط به 800 یا 900 سال قبل برمیگرده... اما اقوام هزاره در بسیاری از متون و کتب معتبر حتی پیشینه 3000 هزار ساله دارد... (6268)
 
دکترعلی
۱۳۹۵-۱۰-۱۸ ۱۵:۳۳:۴۸
سلام علیکم
ایرانی هستم و مدرس دانشگاه
خیلی از این رخداد متاسف شدم. چطور ممکن است که پژوهشی در سطح ملی صورت گرفته و کتابی تالیف شود که چنین مزخرفاتی به یک قومیت آبرومند و شجاع نسبت می دهد.

ما هزاره ها را مردمانی سخت کوش، شجاع، دلاور و مدافع حریم اهل بیت پیامبر می دانیم و مسلما در ورای این توطئه که هزار ها را تحقیر می کنند دشمنانی خونخوار و جنگ طلب پنهان شده اند

مطمئن هستم که ملت بیدار افغانستان با مطالبه و طرح مداوم این مسئله در مجامع علمی، افراد فتنه انگیز را روسیاه و رسوا خواهد نمود.
با تشکر از اطلاع رسانی خوبتان


دکتر مرادی
استاد دانشگاه مشهد مقدس (6318)
 
میلاذ
۱۳۹۵-۱۰-۲۷ ۱۱:۴۰:۵۵
هزاره های مردم پرتلاش و بدور از معامله و مردم وطن دوست هستن در طول تاریخ نشان داده هیچ گاه کاری را نکرده که باعث شرم جامعه ومردم شوند کسانی که چینن نوشته ها را می کندراجع به هزاره ها او از وطن فروشان خاءینن ملت ومردم افغانستان میباشند (6336)
 
امین
Belgium
۱۳۹۵-۱۱-۰۶ ۱۹:۰۹:۲۱
هزاره ها و تاجیکها برادران و همشهریان ما ایرانیها هستند و صاحب اصلی خراسان یا افغانستان امروز. (6354)
 
lhste
۱۳۹۵-۱۱-۲۱ ۱۶:۱۹:۱۵
به نظر من خود این شخص یا جوجه شیطان است یا جن است شاید که مسلمان نباشد مسلمان که تفرقه نمی اندازد (6389)