۹۶
اگر میخواهید کودکان بلند قد داشته باشید این مطلب را بخوانید!
 
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲ عقرب ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۲۹
کد مطلب: 41132
 
اگر میخواهید کودکان بلند قد داشته باشید این مطلب را بخوانید!
 
اگر شما هم قد نسبتا کوتاهی دارید شاید بارها آرزو کرده باشید که می شد از ارتفاع بالاتری به دنیا نگاه کنید، وقتی بچه دار می شوید، دلتان می خواهد این آرزو را در قامت کودکتان بر آورده شده ببینید. اما خُب چه می شود کرد، این قد و قواره ای است که او از شما به ارث برده و به این سادگی هم نمی شود از آن فرار کرد. امروزه تبلیغات زیادی درباره مصرف مکمل ها و هورمون رشد برای درمان کودکان کوتاه قد می‌شود که البته اغلب اوقات این تبلیغات از واقعیت هم فراتر می‌رود. گاهی حتی راه‌هایی بسیار ساده‌تر و ارزان‌تر (مانند تغذیه مناسب) برای کمک به رشد قدی بچه‌ها وجود دارد که متاسفانه به دلیل بی‌اطلاعی به آن توجهی نمی‌شود. در عوض تا دلتان بخواهد درمانهای هورمونی گرانقیمت در میان مردم رایج می‌شود. اما فکر می‏کنید این درمانها تا چه حد می‌تواند معجزه کند؟ مطالعات جدید نشان داده اغلب کودکان کوتاه قدی که با هورمون رشد درمان می‌شوند، حدود 5/7 سانتی متر به قدشان اضافه می شود؛ با این وجود بیشتر این بچه‌ها- که کمبود هورمون رشد هم ندارند - در نهایت کوتاه‌تر از همسالان خود می‌مانند. این بررسی که توسط پزشکان دانشگاه ساوتهمپتون انگلستان انجام شده در مجله آنلاین کتابخانه کوچران منتشر شده است. این تیم محقق متوجه شدند که شواهد مشخصی مبنی بر تاثیر درمان با هورمون رشد بر سلامت روانی یا اعتماد به نفس این گروه از کودکان کوتاه قد، وجود ندارد. و به عبارتی این نوع درمان تاثیری بر بهبود کیفیت زندگی بچه‌های کوتاه قدی که میزان هورمون رشدشان طبیعی است، نخواهد داشت. درمان با هورمون رشد برای اولین بار در آمریکا بین سالهای 1980 تا 1990 برای جبران کمبود این هورمون در کودکانی که قادر به تولید کافی آن نیستند، پذیرفته شد. اما اغلب کودکانی که قدشان نسبت به سن شان کوتاه است، به اندازه کافی هورمون رشد دارند؛ با این حال چندی قبل سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از این هورمون را در کودکانی که هورمون رشد طبیعی دارند نیز قبول کرد. بررسی‌های منتشر شده در مجله بالینی اندوکرینولوژی و متابولیسم که بر اساس آن این تصمیم گرفته شد نشان می‌داد حداقل 6 ماه درمان با هورمون رشد در این کودکان قدی به اندازه طبیعی را برای آنها به ارمغان خواهد آورد. انتظار واقع بینانه! دانشمندان معتقدند رشد قدی کودک به عوامل هورمونی و ژنتیکی وابسته است و به همین دلیل نباید از درمان هورمونی انتظاری غیرواقعی و بیش از حد داشت. لازم است بدانید هورمون رشد در غده‌ای به نام هیپوفیز ساخته می‌شود و اگر کم باشد می‌تواند موجب عقبماندگی رشد و کوتاهی قد و به تاخیر افتادن بلوغ شود. یادتان باشد اگر چه هورمون رشد، قد را بلند می کند اما در عوض بلوغ را جلو انداخته و در نتیجه باعث کوتاه شدن دوره رشد و بسته شدن زودرس انتهای استخوانهای دراز شده و در نهایت ممکن است موجب محدود شدن رشد و کوتاهی قد شود. لازم است بدانید درمان هورمونی در بچه‌ها به صورت 3 تا 7 بار تزریق هورمون در هفته است که قیمت بالایی هم دارد. (حدود 18 تا 36 هزار دالر برای هر 25/1 سانتیمتر) این عوامل به اضافه هزینه درمان، باعث می‌شود که درباره ارزش این 6-7 سانتی متر قد اضافه شده، دچار شک شویم. بد نیست بدانید عده ای از دانشمندان بر این باورند که درمان کوتاهی قد در کودکانی که مبتلا به هیچ بیماری نبوده و نقصی در هورمون‌های موثر در رشد ندارند و تحمیل هزینه های بالا به آنان، کاری غیراخلاقی و غیر منطقی است.

آیا کوتاه قدی هم بیماری است؟
اصطلاح کوتاه قدی به کسانی اطلاق می‌شود که قدشان نسبت به میانگین قد در همسالان و همجنسان در خانواده شان کمتر باشد. عقب افتادن رشد معمولا با کوتاه قدی اشتباه می‌شود. این تاخیر معمولا وقتی طولانی شود، می‌تواند منجر به کوتاهی قد هم بشود. با این توضیح می‌توان گفت که تاخیر در رشد یک بیماری است اما کوتاهی قد بیشتر اوقات تنها نشانه متفاوت بودن طبیعی یک گونه است و نه یک بیماری! البته کوتاهی قد گاهی ممکن است نشانه یک بیماری هم باشد. به همین علت بررسی رشد در طول یک دوره از زندگی کودک ( و نه فقط در یک نقطه از زمان) می تواند کلیدی برای حفظ سلامت او به حساب بیاید. با این حساب هر وقت رشد بچه نسبت به الگوی رشد او (با درنظر گرفتن زمینه ژنتیکی)، افت داشت میتوان به وجود یک بیماری شک کرد.
علل کوتاهی قد به سه گروه عمده مربوط می شود: بیماریهای مزمن ( مانند سوء تغذیه)، علل فامیلی و تاخیر رشد سرشتی (بلوغ دیررس) متعجب می شوید اگر بشنوید سوء تغذیه شایعترین علت نارسایی رشد در جهان است که متاسفانه از فقر و بی عدالتی سرچشمه می‌گیرد. شاید خنده‌دار باشد، حتی در کشورهای توسعه یافته هم به دلیل قرار دادن محدودیتهای رژیمی سرخود، این مشکل وجود دارد.
بچه هایی که به دلیل خانوادگی و فامیلی کوتاه هستند ، والدینی کوتاه قد دارند. سرعت رشد این بچه ها در درازمدت خوب است و سن استخوانی و تقویمی آنان با هم همخوانی دارد ( یعنی رشد استخوانی آنها نسبت به سنشان طبیعی است) و بموقع به سن بلوغ رسیده و در نهایت قدی مانند والدین خود خواهند داشت. تاخیر رشد سرشتی در مورد بچه هایی طبیعی به کار می‌رود که نسبت به سنشان کوچکترند اما نرخ رشد آنها طبیعی است. تاخیر رشد استخوانها با وجود سرعت طبیعی رشد و در نهایت رسیدن به قدی متناسب با الگوی قد خانواده، از مشخصات تاخیر رشد سرشتی است. این افراد معمولا دیرتر از دیگر همسالان شان به بلوغ می‌رسند( مثلا دختران در سن بالای 15 سال عادت ماهانه شده و رشد قدی پسران تا 18 سالگی طول می‌کشد). به ندرت ممکن است بیماریهای غدد داخلی مانند هیپوتیروئیدی (کم بودن هورمون تیروئید) و کم بودن هورمون رشد هم موجب نارسایی رشد شود؛ اما کوتاهی قد بیشتر ناشی از بیماری‌های ژنتیکی مانند سندرم داون و ترنر و... است. کار ما شاید این است با توجه به توضیحاتی که داده شد حتما متوجه شدید که کوتاهی قد همیشه یک بیماری نیست که نیاز به درمان داشته باشد. البته ممکن است گاهی نشانه یک بیماری بوده و تنها در این صورت است که نیاز به درمان خواهد داشت. نکته‌ای که والدین باید به آن توجه داشته باشند این است که شاخصه‌های رشد کودکشان یعنی قد، وزن و دور سر را از همان بدو تولد، طبق توصیه پزشکان به طور مرتب اندازه بگیرند( مراکز و خانه‌های بهداشت به رایگان این کار را انجام می دهند ) تا در صورت وجود مشکل بتوانند به موقع کودک را نزد پزشک ببرند.
لازم است بدانید توصیه می‌شود این شاخص‌ها تا یکسالگی هرماه، از یک تا دو سال هر دو ماه، از دو تا سه سالگی هر سه ماه و بعد از 3 سالگی هر 6 ماه اندازه گرفته شوند. باز هم تاکید می‌کنیم کوتاهی قد در اکثر کودکان به علت تغذیه نامناسب ایجاد می شود. پس به جای نگران شدن و گشتن به دنبال داروهای تقویتی و هورمون رشد؛ بهتر است به تغذیه کودکانتان توجه بیشتری داشته باشید.

تخم مرغ، بلندقد میکند
به گفته پزشکان، استفاده از تخم مرغ در رژیم غذایی افراد بهترین ماده غذایی برای پیشگیری و درمان عارضه کمبود روی است و تا حدودی می تواند مشکل کوتاهی قد کودکان را با این ماده مرتفع کرد. عنصر روی در رشد و بلوغ، سلامت و شادابی پوست، مو و ناخن تاثیر قابل توجهی دارد و به همین دلیل کمبود آن می تواند مشکلساز شود. متخصصان تغذیه معتقدند از آنجا که مشکلات کوتاه قدی ناشی از کمبود روی در کودکان عصر حاضر یکی از نگرانیهای مسئولان بهداشتی جوامع محسوب می شود طبق سفارش سازمان بهداشت جهانی باید تخم مرغ که غنی از ماده معدنی روی است در برنامه غذایی مهد کودک ها و مدارس گنجانده شود.
بد نیست بدانید تمام ذخیره روی موجود در تخم مرغ در زرده آن وجود دارد و این ماده حیاتی موجود در زرده تخم مرغ با پختن از بین نمی رود و ساختمان آن حفظ می شود. با توجه به این که علاوه بر کمبود روی کمبود ویتامین آ، آهن، کلسیم و یُد هم ممکن است در کوتاه قدی کودکان نقش داشته باشد، متخصصان تغذیه برای رشد قد نوجوانان، مصرف روزانه 150 گرم گوشت، نصف تا یک لیوان حبوبات پخته، 2 تا 3 لیوان شیر و لبنیات دیگر به همراه سبزیجات را توصیه می‏کنند. برخی از کارشناسان بر این باورند نوجوانانی که در سن رشد قرار دارند و رشد قدی آنها خوب نیست، می‌توانند با مصرف مکمل ویتامین‌ها و املاح و آهن، رشد قدی‌شان را بهبود بخشند.
با این حال این مکمل‌ها نمی‌توانند به جای مواد غذایی تازه و پرخاصیت مصرف شوند. پزشکان مصرف هفته‌ای یکبار جگر و دو بار غذای دریایی و نیز آجیل‌هایی نظیر بادام، بادام زمینی و گردو و مواد حاوی روی را برای رشد قد توصیه می‏کنند. با تمام این حرف ها نباید نقش تغذیه را نادیده گرفت. همانطور که مردمان کشور هلند با مصرف سرانه 480 لیتر شیر بلندترین مردم دنیا شناخته شده اند و جاپانی ها با تغییر الگوی غذایی قد خود را افزایش دادند.

عزیزان با عضویت در کانال ما در تلگرام با دیگر مطالب و تازه ها همراه ما باشید
 با تشکر / کلیک کنید      t.me/jomhornews
Share/Save/Bookmark
مرجع : تازه های خبری دیگر در صفحه فیسبوک ما www.facebook.com/jomhornews1
 
 
 


 
ساغر
۱۳۹۳-۰۳-۱۱ ۱۳:۰۹:۰۳
چیز جالبی نبود (2264)
 
حامد
۱۳۹۳-۰۹-۱۲ ۱۲:۲۹:۰۱
اگه جالب نیست جنابعالی چی میلتان میکشد بنویسنددوم اینکه حالا ببینم سوادداری (3561)
 
sana
۱۳۹۳-۰۴-۰۹ ۱۶:۰۰:۳۵
خیلی خوب بود خوشم امد (2431)
 
الهام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۶-۱۸ ۰۹:۲۳:۵۹
خیلی جالب بود (3046)
 
نوشين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳-۰۷-۰۹ ۰۰:۴۲:۴۰
خيلي مفيد بود حتما به توصيه ها عمل ميكنم (3200)
 
مهراد
۱۳۹۳-۰۷-۱۳ ۰۰:۵۱:۱۷
خیلی خوب بود. (3228)
 
مهرناز
United States
۱۳۹۳-۰۷-۱۲ ۲۱:۳۶:۴۷
یعنی میتونیم از پسرامون شهرام محمودی و محمد موسوی بسازیم!!!! (3226)
 
هایده
۱۳۹۴-۰۴-۰۱ ۱۶:۱۹:۱۱
با تلاش چرا که نه (4704)
 
مریم
۱۳۹۳-۰۷-۲۸ ۰۸:۰۴:۱۵
خیلی خوب بود (3304)
 
رقیه
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۲۳:۳۹:۰۲
عالی بود مرسی (5890)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۷ ۰۸:۰۳:۵۶
عالی بود (3363)
 
خدیجه
۱۳۹۳-۰۹-۲۶ ۱۷:۴۳:۰۴
خیلی عالی بود (3635)
 
دانیال
۱۳۹۳-۱۰-۱۷ ۰۷:۱۲:۲۶
عالی بود ،ممنون از مطالب خوبتون (3726)
 
baran
۱۳۹۳-۱۱-۰۶ ۱۴:۳۳:۳۱
mataleb khub bud,lotfan ye mokammel ghazaie baraye bacheha moarefi konid,mamnunam (3835)
 
مرتضی
۱۳۹۴-۰۱-۱۷ ۱۷:۰۵:۰۷
خیلی جالبه سعی میکنم برآی بچه هام به این پیشنهاد های پزشکی عمل کنم (4138)
 
شهره قنبری
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۳:۲۰:۰۲
خوب وقابل استفاده است (4225)
 
نازیلا
۱۳۹۴-۰۲-۲۷ ۰۱:۲۱:۰۵
مطالب جالبی بودخیلی چیزایادگرفتم ممنونم (4484)
 
محمدطاهاملایی
۱۳۹۴-۰۳-۱۳ ۲۲:۱۶:۲۰
حالب بود ممنون حتماواسه پسرم به کارمیبرم (4589)
 
Germany
۱۳۹۴-۰۳-۱۹ ۰۰:۲۹:۴۴
خیلی خوب بود، حتما بهش عمل میکنم (4632)
 
غلام
۱۳۹۴-۰۳-۱۹ ۲۳:۱۲:۰۱
خوب بود,اطلاعات مفیدی گرفتم , ممنون. (4638)
 
آوا
۱۳۹۴-۰۳-۲۵ ۰۱:۵۷:۵۵
متشکرم عالی بود (4665)
 
معصومه
۱۳۹۴-۰۴-۰۱ ۱۶:۲۹:۴۲
عالی بود انشالاه که من نتیجه بگیرم اخه من خودم قدم متوسطه میترسم دخترم هم قدش کوتاه بشه قد من متوسطه ولی فامیلامون همشون قدشون بلنده (4705)
 
افشین
۱۳۹۴-۰۴-۰۳ ۰۴:۵۷:۱۵
من تاحالا امتحان نکردموقد من زیاد رشت نکرده ومن 14 ساله هستم و من قد 10 ساله رو دارم ممنون که برای ما همچین چیزای رو به ما پیشنهاد میدی (4710)
 
الناز
۱۳۹۴-۱۲-۱۰ ۱۳:۲۳:۲۶
حتما با یک دکتر غدد مشورت کنید . (5587)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۴-۱۰ ۱۱:۵۸:۲۷
بسیار اموزنده وخیلی خوب بود متشکرن (4733)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۴-۲۹ ۱۱:۵۷:۵۵
من دوازده ساله هستم چهل سه کیلوگرمم هستم قدم صد پنجاه به صد هشتاد میرسم (4854)
 
عرفان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۲۲:۰۰:۱۱
عالی بود تشکر (4997)
 
اافسانه..ح.
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۰۲:۱۲:۳۴
ممنون از مطالب خوبتون (5045)
 
دلسا
۱۳۹۴-۰۸-۱۹ ۲۱:۰۲:۳۸
كي حوصله دارد اين همهرا بخواند
خلاصه (5253)
 
ارشیا
۱۳۹۴-۰۸-۳۰ ۱۴:۲۴:۵۵
ممنون مطالب مفید بود ولی عمل کردنش عزم و اراده بلند میخواد. (5282)
 
صفورا
۱۳۹۴-۰۹-۱۴ ۰۱:۲۱:۰۸
عااالی...ممنون.مفید بود (5318)
 
سلین
۱۳۹۴-۰۹-۱۷ ۱۲:۰۵:۰۹
من مامان سلیینم من خودم کوتاه قدم ولی نگرانیم بابت رشد دخترم بود که نوشته های شما خیلی کمکم کرد ممنون. (5334)
 
مامان نازنین
۱۳۹۴-۰۹-۱۹ ۱۵:۳۱:۳۸
واقعا تغذیه خیلی مهمه ماها بجز برنج و مرغ و ماکارونی چیپس و پفک چیزی به بچه هامون نمیدیم امیدوارم بعد از این بیشتر به تغذیه فرزندانمون برسیم (5342)
 
Romania
۱۳۹۴-۰۹-۲۰ ۲۰:۴۷:۰۶
عالی بود (5344)
 
United Kingdom
۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۱۳:۲۳:۲۱
خوب بود تشکر از پیشنهادتون (5379)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۲ ۱۳:۱۲:۱۸
یاسان ازسردشت متشکرم ازپیشنهادتون باتشکر (5494)
 
سامیار
United States
۱۳۹۴-۱۰-۲۵ ۲۳:۰۶:۳۵
جالب بود خیلی عالی بشرتی که مامانم بهم خوردنیای که سفارش کردن تواین متن بده (5432)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴-۱۰-۲۸ ۱۳:۲۰:۱۷
با تشگر از اطلاعات مفیدتان (5448)
 
افرا
۱۳۹۴-۱۱-۰۶ ۲۰:۰۳:۰۸
سلام به نظر منم خیلی مفید وجالب بود خیلی ممنون، فقط باید مادران یکم تنبلی رو بذارن کنار و از مطالب بالا بهترین استفاده رو ببرن (5471)
 
مریم
۱۳۹۴-۱۱-۰۸ ۱۶:۳۹:۱۰
خیلی جالب و آموزنده بود ممنون (5480)
 
زهرا ی
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۸:۱۵:۵۹
من تا بحال فکر میکردم موثر ترین عامل شیر هست و دخترم رو بستم به روزی دو لیوان شیر اما خیلی رشد قدی از اون شاهد نبودم نمیدونستم اولین عوامل تغذیه برا رشد قدی تخم مرغ و گوشته چون دختر من خیلی اینا رو نمیخوره دخترم دو سالشه و بنظرمن از همسن هاش کوتاه تره (5486)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۲-۱۰ ۰۷:۵۶:۱۷
سلام برای رشد قد شیرخیلی خوبه ولی خواب کافی یعنی دوساعت بیشرازحدنرمال بچه توخواب قدمیکشه (5743)
 
علی
Germany
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۰۱:۳۸:۵۱
اصلا خوب نبود.بنظر بنده آول حرکات کششی آویزان شدن از بارفیکس بعد تغذیه با خرما شیر و گوشت روزانه مصرف بشه بقدار کافی. (5488)
 
میکائیل
۱۳۹۴-۱۱-۱۵ ۱۳:۰۰:۲۲
خیلی جالب بود خیلی از نگرانی ها م که برای پسرم داشتم بر طرف شد (5505)
 
میران
۱۳۹۴-۱۱-۲۰ ۱۳:۲۲:۰۰
بسیارمفیدوجالب بود.تشکرفراوان. (5511)
 
مژده
۱۳۹۴-۱۱-۲۱ ۰۳:۵۱:۳۵
بسیار بسیار مفید و ارزنده بود. باسپاس از زحمتهای شما در تهیه این گزارش . (5517)
 
رحیم
Romania
۱۳۹۴-۱۲-۱۰ ۱۸:۳۰:۰۴
سلام استفاده کردیم تاتخم مرغ وشیرو سبزی و لبنیات وحبوبات که زیاد هم هست مونده چرا بریم چند صد دلار خرج کنیم.برا اینه طبقات ضعیف تر بلند قدتر هستند (5590)
 
ارزو
۱۳۹۴-۱۲-۱۳ ۰۰:۱۵:۵۰
ببخشید من دوتا پسر دارم 2 ساله و3 ساله تاحالا قطره یا شربت تقویتی نخوردن منم بهشون تحمیل نکردم ولی هم وزنشان کم هست هم قدشان اصلاهم اشتها ندارن فقط شیر میخورن کمکم کنید اول از همه اشتهاشون خوب بشه (5596)
 
ايدا
۱۳۹۴-۱۲-۱۸ ۰۰:۰۸:۱۴
سلام عزيزم فقط شير خوردن درست نيست شير زياد كم خوني مياره كه خودش عامل كوتاهي قد هست (5608)
 
نعینه
۱۳۹۶-۰۳-۲۸ ۰۲:۵۶:۴۸
عزیزم آرزو جان. حتما پسرهای گلتو ببر پیش دکتر بهروز باوریان. مطبش تهران اکباتان ..دقیقشو 44654913. تلفنشه . پرفسور هستن ۸ تا ۸:۳۰ وقت میدن. واقعا دکتر عالی تو ایران زمینن ‌.یبار بری میفهمی چی میگم وچیکار باید بکنی (6598)
 
United States
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۲:۴۰:۰۵
یه قرص سیپروهپتادین دو نیم کن صبح بهشون بده اشتهای یه فیل درست میکنن خواب شون هم عالی میشه. (5992)
 
رضا
۱۳۹۶-۰۲-۰۹ ۱۷:۲۷:۲۶
این دارو باعث پوکی استخوان میشه. (6512)
 
محمدشفیع(فرهنگ‌‌(
۱۳۹۴-۱۲-۲۸ ۰۶:۰۷:۵۴
تشکرمعلومات مزیدی ارائه فرمودید. (5639)
 
مانا
۱۳۹۵-۰۱-۰۴ ۱۵:۰۴:۵۸
اسم داروی افزایش قد چه کسی می دوند (5647)
 
ساناز
۱۳۹۵-۰۱-۱۸ ۲۲:۵۵:۰۸
عزيزم اينهمه داره راجع بهش توضيح ميده اين مطلب، شما دوباره داروي افزايش قد ميخواي؟!!!!🤔 (5688)
 
مهین
۱۳۹۵-۰۷-۱۱ ۱۲:۳۵:۵۶
عزیزم برا افزایش قد کودکتون از شربت زینک ایرانی وروزانه استفاده از تخم مرغ و لوبیا سفید و گوشت قرمز وشیر وسانستول دارای اهن بدی ببین چی میشه گلم (6144)
 
صدرا
United States
۱۳۹۵-۰۱-۰۸ ۱۳:۰۸:۰۳
عالی بود (5660)
 
مریم
۱۳۹۵-۰۱-۱۴ ۰۳:۰۶:۰۶
سپاس
عالی وکارآمد (5674)
 
نارسیس
۱۳۹۵-۰۱-۱۵ ۰۸:۳۸:۱۶
خیلییییییی عالیه,اگه ممکنه غذاهای حاوی روی بیشتری بهمون معرفی کنید ممنون (5676)
 
مهنوش
United States
۱۳۹۵-۰۱-۲۵ ۱۵:۵۰:۱۷
ممنون از راهنماییتون (5706)
 
سبحان
Romania
۱۳۹۵-۰۱-۳۰ ۰۹:۳۸:۵۶
خیلی خوب بود ممنون (5710)
 
الهه
۱۳۹۵-۰۲-۱۷ ۲۰:۴۷:۳۵
بهترین سایتی بود که تا به حال درباره افزایش قد خوانده بودم (5764)
 
ﻣﻴﻨﺎ
۱۳۹۵-۰۱-۳۱ ۰۱:۱۵:۰۵
ﻣﺮﺳﻲ ﺧﻮﺑﺒﻮﺩ ﻣﻂﺎﻟﺐ,, ﺷﺮﺑﺖ ﺯﻳﻨﻚ ﭘﻼﺱ ﺧﻮﺑﻪ (5713)
 
سوما
۱۳۹۵-۰۲-۲۶ ۱۵:۲۹:۰۲
خیلی خوب بود ممنون از راهنمایی هاتون (5796)
 
لیدا
۱۳۹۵-۰۲-۲۷ ۰۷:۳۱:۴۲
سلام مطالبش خوبه امیدوارم استفاده کنید با تشکر از مدیریت سایت (5797)
 
مامان روژینا
۱۳۹۵-۰۲-۳۱ ۱۰:۴۰:۲۶
خوب بود.دختر من هم تخم مرغ نمیخوره.قبلا براش تخم بلدرچین میخریدم.به زور میخورد.الان هم وزنش و هم قدش کوتاهه (5822)
 
مامان ثمین
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۰۹:۴۳:۳۴
سلام
من میخواستم ثمینم رو که خرداد 95 رفت تو 5 سال برای رشد قد ببرمش دکتر .
اما با راهنماییهای عالی شما منصرف شدم .
با تشکر فراوان . (5854)
 
روناک
۱۳۹۵-۰۳-۱۷ ۱۴:۱۳:۳۸
بسیار اطللاعات خوبی است. (5875)
 
محیا
۱۳۹۵-۰۳-۲۷ ۰۹:۲۷:۵۵
سلام دخترم پنج سالشه وزنش ده کیلوه قدشم به اندازه بچه سه سالس خیلی نگران قدشم دکتر قددم بردمش ولی نتجه ای نگرفتم (5895)
 
شریف
۱۳۹۵-۰۴-۰۲ ۱۵:۰۸:۳۱
سلام.شما میتونید با تغذیه مناسب و آموزش حرکات کششی به خصوص بارفیکس به صورت مرتب و رفاه کامل بچه به رشد سریع بچه کمک کنید البته بعضی از کودکان تو سن ۹سالگی قد میکشند.نگران نباشید (5910)
 
United States
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۲:۳۵:۰۳
به تغذیه ش نمیرسی وگرنه محال این وضع داشته باشه.هنوز وقت داری خواهش میکنم اگه نمیخوای آینده بچه ت خراب کنی بهش توجه کن . (5991)
 
گلی
۱۳۹۵-۰۶-۲۸ ۰۳:۰۸:۴۹
عزیزم برای پنج سال و زنش خیلی کمه لطفا حتما پیگیری کن (6116)
 
۱۳۹۵-۰۴-۰۲ ۱۶:۰۰:۳۴
خیلی مفید بود عالییییی کامل وهمه جانبه (5911)
 
عبيد
Afghanistan
۱۳۹۵-۰۴-۰۴ ۱۲:۳۰:۲۸
سلام خواستم از شما بپرسم كه شير هاي قوطي كه امروزه در بازار به فروش ميرسد آيا به قد طفل موثر است يا خير؟ (5918)
 
یاس
۱۳۹۵-۰۴-۰۵ ۰۵:۵۷:۲۶
با سلام خیلی ممنون از مطالب خیلی خوبتون خواستم بدونم تخم بلدرچین ب اندازه ی تخم مرغ برای رشد قدی کودک خوبه؟؟؟؟؟ (5922)
 
امیرمحمد
۱۳۹۶-۰۳-۱۴ ۰۶:۴۲:۴۹
اتفاقا تخم بلدرچین پروتئینش پنج برابر تخم مرغه (6582)
 
احد
۱۳۹۵-۰۴-۳۰ ۲۲:۵۵:۵۶
مختصر ومفید تشکر (5983)
 
مامان آرش امیر حسین
United States
۱۳۹۵-۰۵-۰۴ ۱۲:۲۹:۵۴
من واقعا از صمیم قلب ازتون تشکر میکنم.بچه های من خیلی رشدشون کم نگرانشونم امیدوارم کردین. (5990)
 
همایون
۱۳۹۵-۰۵-۰۷ ۱۱:۳۵:۴۸
سایتتون خیلی کاربردی و مفید بود فقط بک سوال خدمتتون داشتم:
اینکه چرا قد دختربچه ها از پسربچه ها بلندتر است؟ (6013)
 
رها
۱۳۹۵-۰۵-۱۸ ۲۳:۲۶:۳۵
بسیار بسیار عالی ممنونم از اطلاعات مفیدتون به شخصه خیلی استفاده کردم منتظر پست ها و‌مطالب ارزشمندتون هستم سپاسگزارم (6034)
 
شهریار
۱۳۹۵-۰۶-۰۶ ۱۷:۵۲:۰۷
دستتون دردنکنه مطالب مفیدبودولی حیف که برای من دیگه دیرشده (6071)
 
فهیم
۱۳۹۵-۰۶-۲۷ ۰۰:۲۰:۵۸
من به دخترم زینک میدم ولی روقدش اثر چندانی نداشته, با اینکه من وهمسرم قدمون مناسبه, اگه راه بهتری میدونید پیشنهاد بدین لطفن (6115)
 
میلاد
۱۳۹۵-۰۷-۲۲ ۱۴:۳۷:۰۷
مطالبه خوبی بود حالا عمل می کنم ببینم نتیجه می ده یا نه ولی از این مطالب معلومه نتیجه می ده ولی شاید.ممنون (6163)
 
حسنعلی حسینی
۱۳۹۵-۰۷-۲۷ ۲۲:۳۴:۴۷
خیلی خیلی خوب بود با تشکر از آقادکتر (6168)
 
sahar
۱۳۹۵-۰۷-۲۸ ۰۹:۳۱:۵۶
خیلی ممنون واقعا خوب بود (6169)
 
بیتا
۱۳۹۵-۰۸-۰۲ ۰۸:۵۵:۱۱
درود و سپاس مطالب مفیدی بودن
من خودم قدم کوتاهه اما پدرو فامیلای پدری دخترم اکثرا قد بلندن،دکتر از وزنش راضیه ینی حتی شده چند بار گفتن 1 کیلو زیاد داره اما تنها نگرانیم قد دخترمه البته تا حالا دکترشون گفتن قدش خوبه اما با این حال نگران اینم که در آینده قد دخترم کوتاه باشه چون از بدو تولدش نتونستم بهش آهن و ویتامین بدم چون بلافاصله بعد خوردن اینا حالش خیلی بد میشد ینی در حد خفگی طوری شد که تو چهار ماهگیش مجبور شدم بستریش کنم.دکترش پیشنهاد کردن ویتامین وآهن خارجی بگیرم اما اونم فقط چند دفعه تونست بخوره بخاطر ترسم دیگه نتونستم اینارو بهش بدم میخواستم بدونم الان که دخترم 3 سال داره بجای قطره آهن وویتامین میتونم داروی دیگه ای استفاده کنم یا همون بهتره که با تغذیه جبران بشه؟ (6177)
 
مرضیه
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۱۰ ۰۳:۳۵:۰۹
سلام دخترم 5سالشه ولی سن استخوانیش 4ساله است غذا نمیخوره هرمون رشدش خوبه قدش کوتاهه پول دکتر رفتن هم نداریم چکار کنم (6186)
 
فاطمه
Denmark
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۰۲:۴۶:۴۵
تشكر مطالب مفيدي بود، ميشه براي افزايش اشتهاي كودكان هم مطلب بنويسيد. پسر من تازه رفته تو ٤ سال و ١٤/٥ كيلو هست و قدش ١.٤ بزور غذا ميخوره و منو تا حد جنون پيش ميبره لطفا راهنمايي كنيد. (6244)
 
یاسی
۱۳۹۵-۰۹-۲۶ ۰۰:۱۷:۲۷
سلام باتشکرتوروخدا راهنمایی کنید بچه ام ۶ سالشه ولی اصلا غذا نمی خوره از صبح تا شب با یک کاسه ماست سر میکنه خیلی ریزه میزه هم هست تو رو خدا راهنمایی کنید رشد استخوانی ش وقتی ۵ سالشه بود ۲ ساله نشون می داد هرچی داروی تقویتی هم بهش میدم نتیجه نگرفتم خیلی هم ضعیفه (6265)
 
رامتین
۱۳۹۶-۰۳-۰۷ ۰۱:۵۵:۰۳
سلام پسر من ۸ سالشه ورشد بسیار کمی دارد نه اشتها داره ونه قد مناسبی خیلی نگرانش هستم لطفا راهنمای کنید مرا (6569)
 
نعینه
۱۳۹۶-۰۳-۲۸ ۰۳:۰۱:۰۲
گلم یاسی جون. حتما. ببر پیش دکتر بهروز باوریان. تو اکباتان هست چون ۶ ماه سال تو انگلیتان و کانادا هست داروهاش واقعا بسازو معجزه میکنه و آدم. کاردرستیه .۴۴۶۵۴۹۱۳ (6599)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۱-۲۷ ۲۲:۳۸:۰۸
خیلی خوب نبود اما باز هم متشکرم (6400)
 
آیهان ماردینی
۱۳۹۵-۱۲-۰۱ ۱۳:۱۲:۰۷
خوب بود اما خیلی کش داده بود.مطلب هرچقد کوتاه باشد مفهومش خوبتر هس.باتشکر (6409)
 
حمید
۱۳۹۶-۰۲-۰۴ ۱۰:۳۷:۵۸
سلا م من پسرم هشت سالشه بیشتر موقعه اشتها به غذا خوردن نداره نسبت به دوستاش ریزه است چکار بکنم که اشتهاش خوب بشه تشکر (6498)
 
معصومه
۱۳۹۶-۰۲-۰۴ ۲۲:۴۹:۴۰
سلام ممنونم از مطالب خوبتون من به پسرام برای اشتهاشون شربت سندروس میدم خیلی تعصیر داره برای قدشونم شربت زینک پلاس میدم خیلی خوبه به شماهم پیشنهاد میکنم واقعا عالیه ....... (6506)
 
امیرحسین
۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۱۷:۰۳:۱۹
آیا امواج موبایل یا وای فای در قد کودکان اثر داره؟؟ (6617)